- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
Про затвердження Методичних рекомендацій тимчасовим адміністраторам щодо організації роботи тимчасової адміністрації у кредитних спілках
Згідно із Законом України
"Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", Положенням про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2010
N 157, з метою надання методологічної допомоги тимчасовим адміністраторам та вироблення єдиного підходу до організації роботи тимчасових адміністрацій у кредитних спілках Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України
ПОСТАНОВИЛА:
1. Затвердити Методичні рекомендації тимчасовим адміністраторам щодо організації роботи тимчасової адміністрації у кредитних спілках (надалі - Методичні рекомендації), що додаються.
2. Департаменту організаційно-аналітичного, документального та кадрового забезпечення забезпечити оприлюднення цього розпорядження на офіційному сайті Держфінпослуг в мережі Інтернет.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на заступника Голови відповідно до розподілу обов'язків.
Протокол засідання Комісії від 9 червня 2011 р. N 641 |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження Державної
комісії з регулювання
ринків фінансових
послуг України
09.06.2011 N 349
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
тимчасовим адміністраторам щодо організації роботи тимчасової адміністрації у кредитних спілках
Розділ I. Загальні положення
1. Методичні рекомендацій тимчасовим адміністраторам щодо організації роботи тимчасової адміністрації у кредитних спілках (далі - Методичні рекомендації) розроблені відповідно до Закону України
"Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг України" (далі - Закон), Положення про застосування Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України заходів впливу, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 13.11.2003
N 125, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.12.2003 за N 1115/8436 (далі - Розпорядження N 125), Положення про особливості застосування заходів впливу у вигляді відсторонення керівництва від управління фінансовою установою та призначення тимчасової адміністрації, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 27.03.2008
N 416, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.05.2008 за N 481/15172 (далі - Розпорядження N 416), та інших законодавчих і нормативно-правових актів, з метою надання допомоги тимчасовому адміністратору в його діяльності та для забезпечення виконання поставлених перед ним функцій та завдань.
2. Тимчасовий адміністратор керується у своїй діяльності законодавством у тому числі
Законом, Розпорядженням
N 125, Розпорядженням
N 416, а також розпорядженням Держфінпослуг про застосування заходу впливу у вигляді відсторонення керівництва кредитної спілки від управління фінансовою установою та призначення тимчасової адміністрації (далі - Розпорядження про призначення тимчасової адміністрації) та установчими документами кредитної спілки. У разі, якщо тимчасовий адміністратор не є службовцем Уповноваженого органу, він також керується положеннями договору про залучення незалежного експерта на здійснення тимчасової адміністрації фінансової установи, укладеного між тимчасовим адміністратором і Держфінпослуг.
3. У відповідності до пункту 2 глави 3 Розпорядження
N 416 основним завданням тимчасової адміністрації кредитної спілки є організація виконання кредитною спілкою зобов'язань перед її членами, або третіми особами, усунення порушень законодавства про фінансові послуги та запобігання створенню кризових явищ, що можуть призвести до невиконання прийнятих кредитною спілкою зобов'язань.
4. Тимчасовому адміністратору рекомендується у разі доцільності вносити до внутрішніх положень кредитної спілки зміни, відміняти діючі та/або розробляти та затверджувати нові положення.
5. Вдень прийняття Розпорядження про призначення тимчасової адміністрації тимчасовому адміністратору рекомендовано ознайомитись в Держфінпослуг з актом останньої перевірки кредитної спілки, зі звітністю кредитної спілки, наданою до Держфінпослуг за останній звітний період, інформацією щодо відокремлених підрозділів кредитної спілки, внесених до Державного реєстру фінансових установ (їх реквізитами, адресами), адресами та контактними телефонами органів влади та правоохоронних органів (відповідно до місцезнаходження кредитної спілки), з іншою інформацію та документами кредитної спілки (за запитом), яка буде потрібна тимчасовому адміністратору у роботі.
6. З метою отримання методологічної допомоги з питань здійснення тимчасової адміністрації тимчасовому адміністратору рекомендовано звертатися до структурного підрозділу Держфінпослуг, до повноважень якого належить організація і контроль за діяльністю тимчасового адміністратора.
Розділ II. Організація роботи тимчасової адміністрації
1. Заходи, які рекомендовано здійснити тимчасовому адміністратору в перший день діяльності
1.1. Відповідно до пункту 10 глави 2 Розпорядження
N 416 тимчасовий адміністратор приступає до виконання своїх функцій з дня набрання чинності розпорядженням Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації.
У разі, якщо тимчасовий адміністратор є незалежним експертом, з ним укладається договір про залучення незалежного експерта на здійснення тимчасової адміністрації фінансової установи у відповідності до вимог ст.
47 Закону.
У разі, якщо тимчасовим адміністратором призначено працівника Держфінпослуг, у відповідності до пункту 11 глави 2 Розпорядження
N 416 за місцем основної роботи на період діяльності тимчасової адміністрації він вважається таким, що перебуває у відрядженні.
1.2. У разі необхідності, Держфінпослуг надає тимчасовому адміністратору необхідну йому кількість завірених копій Розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації. Один з примірників рекомендовано надати відстороненому голові правління кредитної спілки (або особі, яка його заміщує); особа, яка отримала зазначену копію, на другому з примірників копій розпоряджень, що залишились у тимчасового адміністратора, зазначає дату та час її отримання і ставить свій підпис. Інші примірники можуть надаватися державному реєстратору, державній податковій адміністрації та державній виконавчій службі тощо.
У разі відсутності голови правління кредитної спілки (або особи, яка його заміщає) тимчасовому адміністратору рекомендовано скласти акт про неможливість вручення копії розпорядження, та зазначити у ньому дату та час, з якого він розпочинає роботу в кредитній спілці.
Тимчасовому адміністратору рекомендовано провести нараду з відстороненим керівництвом кредитної спілки, на якій мають бути присутні відсторонені голова правління кредитної спілки, голова спостережної ради кредитної спілки, голова кредитного комітету кредитної спілки.
1.3. Тимчасовому адміністратору рекомендовано видати накази:
- про приступання до виконання повноважень тимчасового адміністратора та відсторонення від обов'язків на період тимчасової адміністрації керівників кредитної спілки;
- про скасування всіх довіреностей, виданих до набрання чинності розпорядженням Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації;
- про проведення інвентаризації готівки в касі центрального офісу кредитної спілки та, у разі наявності, в її відокремлених підрозділах;
- про передачу ключів від системи "Клієнт - Банк", печаток, штампів, документів щодо діяльності кредитної спілки, матеріальних і грошових цінностей, ключів від замків до дверей на зовнішніх входах до приміщення кредитної спілки та внутрішніх приміщень, майна кредитної спілки;
- про заборону руху грошових коштів у всіх відокремлених підрозділах кредитної спілки та про порядок здачі коштів, що надходять до каси у відокремлених підрозділах (у разі доцільності).
Всі вищезазначені накази рекомендовано оголосити відстороненому керівництву кредитної спілки та всім присутнім працівникам та ознайомити їх з зазначеними наказами під особистий підпис з зазначенням прізвища, ініціалів та займаної посади.
У разі відмови працівниками кредитної спілки від ознайомлення під підпис зі змістом виданих тимчасовим адміністратором наказів, тимчасовому адміністратору рекомендовано скласти відповідні акти про відмову від ознайомлення та проставляння підпису.
1.4. У відповідності до пункту 12 глави 2 Розпорядження
N 416 тимчасовий адміністратор протягом одного робочого дня доводить розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації до відома всіх відокремлених підрозділів кредитної спілки. Для цього тимчасовому адміністратору рекомендовано підготувати та відправити (електронною поштою, факсом, рекомендованим листом з відміткою про вручення) повідомлення про прийняття розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації та про видані накази тимчасового адміністратора до всіх відокремлених підрозділів кредитної спілки з доведенням змісту вищезазначених документів до відома всіх працівників відокремлених підрозділів під особистий підпис останніх.
У разі необхідності тимчасовому адміністратору рекомендовано розглянути питання про видачу довіреностей та направлення у віддалені відокремлені підрозділи залучених до тимчасової адміністрації спеціалістів для вручення вищезазначених документів. У разі відмови працівників відокремлених підрозділів від ознайомлення з документами під особистий підпис рекомендовано скласти відповідні акти.
1.5. На виконання наказу про передавання майна тимчасовому адміністратору рекомендовано забезпечити складання наступних актів:
- про приймання-передавання ключів від сейфів, внутрішніх приміщень, зовнішнього входу до приміщення кредитної спілки тощо;
- про приймання-передавання печатки кредитної спілки та штампів;
- про приймання-передавання від керівництва кредитної спілки документів за переліком, визначеним відповідним розпорядженням Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації.
1.6. Тимчасовому адміністратору рекомендовано звернутись до відповідного державного податкового органу з запитом про всі наявні рахунки кредитної спілки в установах банків.
1.7. Відповідно до пункту 9 статті
47 Закону тимчасовий адміністратор повинен укласти договір страхування відповідальності, життя та здоров'я тимчасового адміністратора.
1.8. Відповідно до пункту 5 глави 3 Розпорядження
N 416 тимчасовий адміністратор з дня призначення тимчасової адміністрації зобов'язаний ужити заходів для забезпечення збереження активів, майна та документації кредитної спілки. Тимчасовому адміністратору рекомендовано здійснити опечатування внутрішніх та зовнішніх дверей приміщень кредитної спілки.
2. Заходи, які рекомендовано здійснити тимчасовому адміністратору протягом перших трьох робочих днів діяльності
2.1. У відповідності до пункту 5 глави 3 Розпорядження
N 416 тимчасовий адміністратор зобов'язаний:
- не допустити винесення документації та матеріальних цінностей з приміщень кредитної спілки без дозволу тимчасового адміністратора;
- розглянути питання необхідності заміни замків та обмеження доступу до ключів на зовнішніх входах та входах до внутрішніх приміщень кредитної спілки;
- розглянути питання необхідності заміни/установлення кодів доступу до комп'ютерів та інших засобів зв'язку кредитної спілки та надання допуску до них визначеним працівникам кредитної спілки або спеціалістам, залученим до тимчасової адміністрації.
Для забезпечення збереження активів, майна та документації кредитної спілки тимчасовому адміністратору рекомендовано:
- повідомити керівника суб'єкта господарювання, з яким укладено договір про охорону кредитної спілки, про призначення тимчасової адміністрації у кредитну спілку та надати копію розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації. У разі необхідності тимчасовий адміністратор може розірвати існуючий договір про охорону та укласти новий з охоронною агенцією будь якої форми власності;
- забезпечити внесення відповідних змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців;
- отримати довідку (витяг) з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) у територіальному управлінні статистики;
- отримати у відповідному підрозділі державних податкових органів відповідний документ про взяття на облік платника податків, для її отримання тимчасовому адміністратору необхідно надати отриманий ним витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, отриману у територіальному управлінні статистики довідку, оригінал розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації, нотаріально завірену копію Статуту кредитної спілки.
2.2. Відповідно до пункту 12 глави 3 Розпорядження
N 416 тимчасовій адміністрації необхідно оформити та надати до банківських установ, у яких відкриті рахунки кредитної спілки, нотаріально засвідчену картку із зразками підписів керівника тимчасової адміністрації та особи, на яку покладено обов'язки з ведення бухгалтерського обліку у кредитній спілці.
2.3. У разі відсутності серед наявних працівників кредитної спілки особи, відповідальної за здійснення фінансового моніторингу, призначити таку з числа залучених спеціалістів та надіслати відповідне повідомлення до Держфінмоніторингу.
2.4. Не пізніше третього дня роботи тимчасової адміністрації тимчасовому адміністратору рекомендовано отримати підтвердження від відокремлених підрозділів кредитної спілки (електронною поштою, факсом тощо) про виконання наказів тимчасового адміністратора.
3. Заходи, які рекомендовано здійснити тимчасовому адміністратору протягом першого тижня діяльності
3.1. Протягом першого тижня діяльності тимчасовому адміністратору рекомендовано:
- подати інформацію в територіальні відділення цільових державних фондів про зміну керівника фінансової установи з наданням завіреної копії розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації;
- видати наказ про розподіл обов'язків між особами, які залучені до тимчасової адміністрації. До роботи у тимчасовій адміністрації можуть залучатися фахівці з бухгалтерського обліку, юридичних питань, аудиту, комп'ютерних технологій, діловодства (документообігу) тощо. Тимчасовому адміністратору рекомендовано визначити особу, до функціональних обов'язків якої буде віднесено прийом і опрацювання звернень членів кредитної спілки;
- тимчасово позбавити (у разі потреби) повноважень осіб, які несуть відповідальність за окремі напрями роботи кредитної спілки, та призначити нових відповідальних працівників (у тому числі осіб, відповідальних за зберігання активів, майна і документації кредитної спілки) з числа залучених до тимчасової адміністрації спеціалістів;
- розмістити повідомлення про призначення тимчасової адміністрації у засобах масової інформації, провести (за потреби) зустріч з членами кредитної спілки та роз'яснити причину призначення тимчасової адміністрації з метою запобігання непорозумінням та паніки;
- у разі необхідності, скласти акт про відсутність документів, що входили до переліку документів кредитної спілки, які підлягали передачі згідно розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації, та обов'язково зазначити причини, через які документи не були передані відстороненим керівництвом кредитної спілки тимчасовому адміністратору.
3.2. Тимчасовому адміністратору рекомендовано ужити заходів щодо забезпечення збереження отриманих від відстороненого керівництва кредитної спілки документів, зокрема шляхом організації їх зберігання в опечатаному приміщенні, сейфі або іншим способом, який унеможливлює втрату і доступ до них сторонніх осіб.
4. Заходи, які рекомендовано здійснити тимчасовому адміністратору протягом першого місяця діяльності
4.1. Протягом першого місяця діяльності тимчасовому адміністратору відповідно до пункту 6 глави 3 Розпорядження
N 416 необхідно здійснити інвентаризацію активів, що належать кредитній спілці, у разі потреби - із залученням аудитора. Для цього тимчасовому адміністратору рекомендовано видати наказ про проведення інвентаризації із зазначенням складу інвентаризаційної комісії, в яку мають увійти матеріально відповідальні особи. Відповідно до пункту 7 глави 3 Розпорядження
N 416 за результатами інвентаризації тимчасовий адміністратор уживає заходів щодо врегулювання виявлених розбіжностей з відображенням операцій на рахунках бухгалтерського обліку, зокрема рекомендовано:
- здійснити ревізію кредитних та депозитних договорів та скласти їх реєстр;
................Перейти до повного тексту