- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 22.11.2023 р. № 153526/161977-9-23/8.4.1
Департамент реєстраційних послуг Запорізької міської ради
просп. Маяковського, б. 20а, м. Запоріжжя, 69036
Щодо надання роз’яснення
Механізм передачі, примусового відчуження або вилучення майна у юридичних та фізичних осіб для потреб держави в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану визначено Законом.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 1 Закону примусовим відчуженням майна є позбавлення власника права власності на індивідуально визначене майно, що перебуває у приватній або комунальній власності та яке переходить у власність держави для використання в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану за умови попереднього або наступного повного відшкодування його вартості.
Закон передбачає, що за результатами примусового відчуження майна складається акт про примусове відчуження або вилучення майна (далі – акт), а також визначає порядок, зміст та обов’язкові реквізити такого акта (стаття 7 Закону).
При цьому слід зауважити, що у разі примусового відчуження майна до акта додається документ, що містить висновок про вартість майна (частина четверта статті 7 Закону).
Акт підписується власником майна або його законним представником і уповноваженими особами військового командування та органу, що погодив рішення про примусове відчуження майна, або військового командування чи органу, що прийняв таке рішення, і скріплюється печатками військового командування та/або зазначених органів (частина друга статті 7 Закону).
Тобто Закон передбачає, що підписати акт може законний представник власника.
Зі змісту статті
242 Цивільного кодексу України вбачається, що законним представником є особа, яка у випадках, встановлених законом, наділена повноваженнями на представництво іншої особи.
При цьому, враховуючи загальні засади представництва, слід зазначити, що заявник повинен мати необхідний обсяг повноважень на вчинення тих чи інших дій від імені особи, яку він представляє.
У свою чергу, враховуючи поставлені у листі питання, зауважуємо, що підписання акта власником не може розглядатися як надання згоди на примусове відчуження, оскільки Закон не передбачає надання такої згоди. Крім того, зміст поняття "примусове відчуження майна" не може передбачати надання згоди власником, оскільки таке відчуження реалізується уповноваженими на те законом суб’єктами, тобто поза волею власника.
Щодо суб’єктів, які приймають рішення про примусове відчуження майна, а також необхідності зазначення в акті органу, який погодив рішення про примусове відчуження майна, слід зауважити, що відповідно до частин першої, другої статті 4 Закону примусове відчуження або вилучення майна у зв’язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану здійснюється за рішенням військового командування, погодженим відповідно з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, районною, Київською чи Севастопольською міською державною адміністрацією або виконавчим органом відповідної місцевої ради, крім випадків, передбачених частиною третьою цієї статті. У місцевостях, де ведуться бойові дії, примусове відчуження або вилучення майна здійснюється за рішенням військового командування без погодження з органами, зазначеними у частині першій цієї статті, крім випадків, передбачених частиною третьою цієї статті.
................Перейти до повного тексту