- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 18.07.2023 р. № 94000/101149-9-23/8.4.1 |
Міністерство юстиції України розглянуло лист […] щодо надання роз’яснень з окремих питань державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та в межах компетенції повідомляє таке.
Щодо надання переліку органів влади, підприємств, установ та організацій або їх правонаступників Автономної Республіки Крим, Донецької, Запорізької, Луганської, Миколаївської, Харківської, Херсонської областей, міста Севастополь, які проводили оформлення/реєстрацію речових прав до 1 січня 2013 року
Насамперед зазначаємо, що згідно зі статтею
19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 228, Міністерство юстиції є головним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику, зокрема, з питань державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Згідно з підпунктами 32, 33 пункту 4 вказаного Положення Мін’юст відповідно до покладених на нього завдань надає роз’яснення з питань, пов’язаних з діяльністю Мін’юсту, його територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міністерства, а також стосовно актів, які ним видаються; організовує розгляд звернень громадян з питань, пов’язаних з діяльністю Мін’юсту, його територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери його управління, а також стосовно актів, які ним видаються.
Слід зазначити, що БТІ є підприємствами, що не входять та не входили до сфери управління Мін’юсту. В переважній більшості такі підприємства є комунальними.
Отже, для отримання інформації щодо БТІ, їх правонаступників, офіційних засобів зв’язку з ними пропонуємо звертатися до відповідних органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням нерухомого майна.
Крім того, звертаємо увагу, що відомості про БТІ, що свого часу здійснювали державну реєстрацію права власності на нерухоме майно, також відображаються на реєстраційному написі, що проставлявся на документі про право власності, чи реєстраційному посвідченні, що додавалося до документа про право власності як невід’ємна його частина.
Водночас державний реєстратор прав на нерухоме майно починаючи з 01 січня 2013 року зобов’язаний встановлювати відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами та їх обтяженнями, а також наявність підстав для проведення державної реєстрації прав чи відмови в її проведенні.
Згідно з абзацом першим пункту 3 частини третьої статті
10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (далі – Закон) державний реєстратор під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 01 січня 2013 року, а також під час проведення державної реєстрації прав, які набуваються з прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 01 січня 2013 року, обов’язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником, крім випадків, коли державна реєстрація прав здійснюється у зв’язку із вчиненням нотаріальної дії та такі документи були надані у зв’язку з вчиненням такої дії.
Тобто державний реєстратор зобов’язаний "актуалізувати" відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно до 01 січня 2013 року.
Чинним законодавством не передбачено винятків щодо застосування вищевказаної норми.
Щодо державної реєстрації права власності на підставі рішення суду про визнання права власності, набутого до 01 січня 2013 року, в якому відсутні технічні характеристики відповідного об’єкта нерухомого майна
Постановою Кабінету Міністрів України від 02 травня 2023 року № 432 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України у сферах державної реєстрації" пункт 58 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (далі – Порядок), викладено у новій редакції.
Як вбачається з аналізу норми пункту 58 Порядку, за загальним правилом відомості про технічні характеристики закінченого будівництвом об’єкта чи об’єкта будівництва мають отримуватись державним реєстратором прав на нерухоме майно з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (далі – ЄДЕССБ) виключно у випадку, коли у документах, що подаються для відповідної реєстрації права власності, відсутні технічні характеристики відповідного об’єкта (абзац перший пункту 58 Порядку).
................Перейти до повного тексту