- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Роз"яснення
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Шляхи реалізації Стратегії державної кадрової політики на 2012-2020 роки ( 45/2012 ) в Державній пенітенціарній службі України
Державна пенітенціарна служба України як правонаступник Державного департаменту України з питань виконання покарань нині перебуває на новому етапі свого становлення. У її підпорядкуванні перебуває 141 кримінально-виконавча установа, 26 діючих слідчих ізолятора та 6 установ виконання покарань з функцією СІЗО, 8 виховних колоній, 697 підрозділів кримінально-виконавчої інспекції та 5 навчальних закладів, де здійснюється професійна підготовка персоналу. Загальна чисельність засуджених та ув'язнених складає більше 279,9 тисяч осіб, з яких: 138,1 тисяча тримається в установах виконання покарань та слідчих ізоляторах, 141,8 тисяч перебуває на обліку кримінально-виконавчої інспекції. Діяльність Державної кримінально-виконавчої служби України забезпечують 48,3 тис. працівників при штатній чисельності 53,9 тис. посад.
Необхідно зауважити, що Державна пенітенціарна служба України як самостійна й відокремлена від Міністерства внутрішніх справ структура функціонує лише 15 років, а тому принципові її зміни закладено у реорганізацію Державного департаменту України з питань виконання покарань в Державну пенітенціарну службу України згідно з Указом Президента України від 9 грудня 2010 року
№ 1085 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади".
Ефективність реформування Державної кримінально-виконавчої служби України напряму залежить від якості її кадрового складу. На моє глибоке переконання, основним рушійним фактором, який складає фундамент всіх змін і перетворень, є належне забезпечення її кваліфікованим персоналом.
Концептуальні засади формування кадрового потенціалу як для Державної кримінально-виконавчої служби України, так і для всіх інших органів виконавчої влади закладено в
Стратегії державної кадрової політики на 2012-2020 роки , схваленої Указом Президента України від 1 лютого 2012 року № 45.
У розробці
Стратегії активну участь взяли і працівники пенітенціарної служби, долучившись до громадського обговорення та подавши ряд своїх важливих пропозицій. Чіткість прописаних параметрів державної кадрової політики дозволяє здійснити конкретні заходи щодо більш якісного забезпечення персоналом органів і установ виконання покарань та слідчих ізоляторів.
Керівництво Державної пенітенціарної служби України приділяє значну увагу переорієнтації роботи кадрових підрозділів на більш якісний підхід до організації добору, розстановки, навчання та виховання персоналу; організації його діяльності на науковій основі; розвитку власної системи навчальних закладів і наближенні її до європейських норм та стандартів.
Зокрема, здійснюється формування повноцінної системи безперервної ступеневої підготовки пенітенціарного персоналу за всіма освітньо-кваліфікаційними рівнями, починаючи від робітничої професії (молодшого інспектора) і закінчуючи ступенем магістра. Так, на виконання зазначеного Указу Державною пенітенціарною службою України були підготовлені та направлені до Національного агентства України з питань державної служби пропозиції до проекту Плану заходів, спрямованих на реалізацію у 2013 році положень вищезазначеної
Стратегії , зокрема, пропозиції щодо удосконалення і організації навчання в системі відомчої освіти та підвищення кваліфікації персоналу.
Взагалі при відокремленні пенітенціарної служби від МВС для навчання персоналу було залишено лише 2 навчальні заклади: Чернігівське юридичне училище I рівня акредитації та Дніпродзержинська школа підготовки молодшого та середнього начальницького складу. Пізніше у 2001 році було відкрито Білоцерківське училище професійної підготовки персоналу як один із навчальних підрозділів служби без отримання ліцензії на здійснення освітньої діяльності, як і Дніпродзержинське училище.
У 2011 році вперше за роки незалежності керівництву пенітенціарної служби за підтримки Президента та Уряду України, при сприянні Міністерства юстиції та завдяки співпраці з Національною академією внутрішніх справ вдалося успішно розв'язати проблему створення вищого навчального закладу III - IV рівня акредитації. Так,
розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17 березня 2011 р. утворено Інститут кримінально-виконавчої служби, де відкрито спеціальності "Психологія" та "Право". Навчально-професійні програми і плани Інституту розроблені на основі врахування сучасних вимог пенітенціарної науки і практики, кращого вітчизняного та міжнародного в'язничного досвіду.
Наступним рушійним кроком у вдосконаленні діяльності пенітенціарної служби, а також забезпеченні її кваліфікованим персоналом стало схвалення Президентом України Указу від 8 листопада 2012 року
№ 631 "Про Концепцію державної політики у сфері реформування Державної кримінально-виконавчої служби України". У
Концепції чітко визначено завдання: "створення ефективної системи добору та підготовки кваліфікованого персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України, запровадження спеціалізованої системи освіти, яка б охоплювала всі види навчання: від початкової професійної підготовки до повної вищої освіти та дальшої післядипломної освіти, а також забезпечення безперервної освіти, спрямованої на задоволення потреб Державної кримінально-виконавчої служби України у разі необхідності перепідготовки і підвищення кваліфікації персоналу".
З метою реалізації
Концепції Міністерством юстиції України спільно з Державною пенітенціарною службою України підготовлено та внесено на розгляд Кабінету Міністрів України
Державну цільову програму реформування Державної кримінально-виконавчої служби на 2013-2017 роки (далі - Програма). 29 квітня 2013 року ця Програма схвалена на засіданні Кабінету Міністрів України та відповідно прийнято постанову Кабінету Міністрів України за № 345 "Про затвердження Державної цільової програми реформування Державної кримінально-виконавчої служби на 2013-2017 роки". Цією Програмою передбачено створення відомчого Науково-дослідного інституту, відокремлення, створеного у складі Національної академії внутрішніх справ, Інституту і реорганізацію його у відомчу Академію.
Нині підготовка персоналу для Державної кримінально-виконавчої служби України здійснюється як у відомчих навчальних закладах, так і у навчальних закладах інших міністерств та відомств.
У підпорядкуванні Державної пенітенціарної служби України знаходяться два вищих навчальних заклади та три училища професійної підготовки працівників Державної кримінально-виконавчої служби України. Підготовка фахівців з вищою освітою проводиться в Інституті кримінально-виконавчої служби та Чернігівському юридичному коледжі Державної пенітенціарної служби України, професійну підготовку та підвищення кваліфікації працівники служби проходять в Білоцерківському та Дніпродзержинському училищах професійної підготовки персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України та Хмельницькому училищі підвищення кваліфікації та перепідготовки персоналу Державної кримінально-виконавчої служби України.
В умовах реформування Державної кримінально-виконавчої служби України важливе значення набувають такі фактори кадрової політики як: по-перше, підвищення ефективності та якості функціонування як органів і установ виконання покарань, так і окремих їх співробітників за окремим напрямком діяльності; по-друге, вдосконалення системи й управління структурними підрозділами органів і установ виконання покарань в цілому; по-третє, приведення діяльності органів і установ виконання покарань Державної пенітенціарної служби України як за змістом, так і за формою до міжнародних стандартів.
................Перейти до повного тексту