1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
10.04.2013 № 668/5
Про затвердження Концепції реформування законодавства у сфері використання інфраструктури відкритих ключів та надання електронних довірчих послуг
З метою розбудови надійної та захищеної інфраструктури відкритих ключів відповідно до міжнародних стандартів, поступового та системного реформування надання послуг електронного цифрового підпису
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Концепцію реформування законодавства у сфері використання інфраструктури відкритих ключів та надання електронних довірчих послуг (далі - Концепція) (додається).
2. Департаменту нотаріату, банкрутства та функціонування центрального засвідчувального органу (Чижмарь К.І.) вжити відповідних заходів до реалізації Концепції.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра - керівника апарату Сєдова А.Ю.
Міністр О. Лавринович
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
юстиції України
10.04.2013 № 668/5
КОНЦЕПЦІЯ
реформування законодавства у сфері використання інфраструктури відкритих ключів та надання електронних довірчих послуг
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Концепція реформування законодавства у сфері використання інфраструктури відкритих ключів та надання електронних довірчих послуг (далі - Концепція) визначає сучасний стан системи електронного цифрового підпису в Україні, цілі, пріоритетні завдання та стратегічні напрями її розвитку, окреслює механізми реалізації Концепції та очікувані результати.
Метою Концепції є:
подальша розбудова системи електронного цифрового підпису;
створення на її основі єдиного простору довіри до електронних послуг;
удосконалення та регулювання відносин, що виникають під час використання електронного цифрового підпису;
створення умов для визнання юридичного статусу електронних документів, засвідчених електронним цифровим підписом, як аналога документів, складених у паперовій формі з власноручним підписом;
вирішення завдань інтеграції України у світовий електронний інформаційний простір.
Необхідність реформування законодавства у сфері електронного цифрового підпису зумовлена такими факторами:
недостатньою інформованістю громадян про можливість використання електронних документів як аналога документів, складених у паперовій формі з власноручним підписом;
випадками невизнання юридичної значимості електронних документів та накладених електронних цифрових підписів, що призводить до недовіри фізичних та юридичних осіб до електронних послуг, які надаються з використанням електронного цифрового підпису;
відсутністю правових засад до використання всіх можливостей інфраструктури відкритих ключів для розбудови та ефективного функціонування електронних довірчих послуг, у тому числі адміністративних послуг в електронному вигляді, електронного нотаріату, електронних закупівель, електронного документообігу, електронного архіву, електронного судочинства тощо;
юридичною колізією окремих нормативно-правових актів, що регулюють функціонування інфраструктури відкритих ключів та надання послуг електронного цифрового підпису в Україні;
відсутністю належної стандартизації інфраструктури відкритих ключів та надання послуг електронного цифрового підпису, а також органу оцінки відповідності державним стандартам та технічним регламентам функціонування інфраструктури відкритих ключів та послуг електронного цифрового підпису;
недосконалістю нормативного регулювання державного контролю за діяльністю суб'єктів, які надають послуги з використанням електронного цифрового підпису, що призводить до надлишкового державного контролю за офіційно зареєстрованими суб'єктами, та існування тіньового ринку надання таких послуг, державний контроль якого не здійснюється;
відсутністю в органі державної влади, що здійснює державне регулювання у сфері надання послуг електронного цифрового підпису, повноважень здійснювати державний нагляд у цій сфері;
недостатністю рівня гармонізації термінології, що використовується в нормативно-правових актах, які регулюють сферу інфраструктури відкритих ключів та надання послуг з використанням електронного цифрового підпису, з термінологією, що використовується у відповідних міжнародних актах;
відсутністю нормативно-правового регулювання визнання в Україні іноземних сертифікатів відкритих ключів та електронних підписів, що використовуються при наданні юридично значимих електронних послуг.
2. ШЛЯХИ РЕАЛІЗАЦІЇ КОНЦЕПЦІЇ
З метою забезпечення реалізації Концепції необхідно здійснити такі заходи:
1. Розробити, внести на розгляд в установленому порядку та забезпечити належний супровід у Верховній Раді України проекту закону, що регулюватиме надання електронних довірчих послуг (далі - Закон), передбачивши зміни, що забезпечать:
гармонізацію термінології, зокрема введення термінів: "удосконалений електронний підпис", "кваліфікований електронний підпис", "електронний штамп", "кваліфікований сертифікат ключа", "кваліфікований суб'єкт надання електронних довірчих послуг", що дозволить наблизити розбудовану в Україні інфраструктуру відкритих ключів до її міжнародних аналогів;
впровадження нових термінів: "електронна довірча послуга", "електронна ідентифікація", "засвідчення справжності кваліфікованих електронних підписів", "засвідчення справжності кваліфікованих електронних позначок часу", "послуги доставки електронних повідомлень", "автентифікація веб-сайтів" тощо;
визначення правових засад розбудови єдиного простору довіри на основі системи електронних довірчих послуг;
розширення переліку та диференціацію послуг, що надаються з використанням удосконаленого електронного підпису, введення поняття електронних довірчих послуг, до складу яких входять послуги в електронній формі зі створення, перевірки, засвідчення справжності удосконалених електронних підписів, електронних позначок часу, послуг доставки електронних повідомлень, автентифікації веб-сайтів, а також послуг зі створення та обслуговування сертифікатів ключів для удосконалених електронних підписів;
визначення, що до сфери правового регулювання буде віднесено забезпечення надання юридично значимих кваліфікованих електронних довірчих послуг, які надаються виключно кваліфікованими суб'єктами надання електронних довірчих послуг з використанням кваліфікованого електронного підпису, та встановлення, що надання електронних довірчих послуг з використанням інших видів електронного підпису здійснюється на договірних засадах;
встановлення вимог до надійних засобів створення та перевірки кваліфікованих електронного підпису та електронного штампа;
встановлення різних видів юридичної відповідальності за порушення прав суб'єктів, які отримують чи надають електронні довірчі послуги, та визначення гарантій забезпечення відшкодування збитків, що можуть бути завдані суб'єктам, які отримують, надають електронні довірчі послуги, чи третім особам;

................
Перейти до повного тексту