1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
ЛИСТ
16.10.2012 № 12645-0-33-12/7.1
Голові громадської організації
"Громадська Палата Криму"
Міністерством юстиції розглянуто експертні пропозиції, підготовлені Вашою громадською організацією за результатами проведеної громадської експертизи діяльності Міністерства юстиції (наказ Міністерства юстиції від 09.08.2012 № 734/7 ), та повідомляється.
З метою дотримання вимог пункту 7 Порядку сприяння проведенню громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.11.2008 № 976, у Міністерстві юстиції здійснюються такі заходи: експертні пропозиції, підготовлені Вашою громадською організацією за результатами проведеної громадської експертизи діяльності Міністерства юстиції (далі - експертні пропозиції), 8 жовтня 2012 року розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції; підготовлено наказ Міністерства юстиції про затвердження заходів для реалізації експертних пропозицій; підготовлені за результатами розгляду експертних пропозицій документи будуть подані в письмовій та електронній формі Секретаріату Кабінету Міністрів України для їх розміщення на урядовому веб-сайті "Громадянське суспільство і влада".
Разом з тим, за результатами аналізу наданих експертних пропозицій вважаємо за необхідне зазначити таке.
Щодо шляхів розміщення інформації про проведення консультацій з громадськістю на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції
В експертних пропозиціях міститься низка зауважень щодо порядку розміщення інформації про проведення консультацій з громадськістю на офіційному веб-сайті Міністерства юстиції. Зокрема, зазначається, що робота по залученню громадян до участі у формуванні та реалізації державної політики шляхом проведення консультацій з громадськістю Міністерством юстиції не спрямована на розвиток масової участі громадян та їх об'єднань у публічних обговореннях актуальних питань, недостатньо інформації про результати громадського обговорення проектів нормативно-правових актів як на веб-сайті Міністерства юстиції, так і на веб-сайті "Громадянське суспільство і влада", до якого відсилає веб-сайт Міністерства юстиції. Також серед зауважень зазначається, що у розділі "Обговорюємо законопроекти" веб-сайта Міністерства юстиції оприлюднюються лише звіти деяких громадських обговорень законопроектів і відсутня інформація про підготовку та проведення консультацій з громадськістю, із зазначенням місць і часу проведення конференцій, зборів, громадських слухань, розглянутих питань, текстів їх протоколів та звітів публічних громадських обговорень.
У зв'язку з цим зазначаємо, що відповідно до Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 р. № 996 (далі - Порядок), проведення консультацій з громадськістю має сприяти налагодженню системного діалогу органів виконавчої влади з громадськістю, підвищенню якості підготовки рішень з важливих питань державного і суспільного життя з урахуванням громадської думки, створенню умов для участі громадян у розробленні проектів таких рішень.
Результати проведення консультацій з громадськістю враховуються органом виконавчої влади під час прийняття остаточного рішення або в подальшій його роботі.
Консультації з громадськістю проводяться у формі публічного громадського обговорення (безпосередня форма) та вивчення громадської думки (опосередкована форма) (абзац другий пункту 2, пункти 4, 11 Порядку ).
Відповідно до пункту 13 Порядку публічне громадське обговорення передбачає організацію і проведення: конференцій, форумів, громадських слухань, засідань за круглим столом, зборів, зустрічей з громадськістю; теле- або радіодебатів, Інтернет-конференцій, електронних консультацій.
Слід зазначити, що наведена норма не вимагає обов'язкового проведення публічного громадського обговорення у всіх перелічених вище формах (як на тому наполягають громадські експерти), а має на меті зорієнтувати орган виконавчої влади щодо можливих шляхів проведення такого обговорення. На сьогодні найбільшого поширення з наведених форм публічного громадського обговорення у центральних органах виконавчої влади набули електронні консультації.
Для проведення публічного громадського обговорення шляхом електронних консультацій з громадськістю використовується урядовий веб-сайт "Громадянське суспільство і влада", офіційні веб-сайти органів виконавчої влади. Орган виконавчої влади для проведення електронних консультацій з громадськістю розміщує на урядовому веб-сайті "Громадянське суспільство і влада" та на своєму офіційному веб-сайті: інформаційне повідомлення про проведення публічного громадського обговорення; текст проекту акта, винесеного на обговорення; електронну адресу для надсилання пропозицій та зауважень і номер телефону, за яким надаються консультації з питання, що винесено на публічне громадське обговорення (пункт 16, абзаци перший - четвертий пункту 17 Порядку).
За результатами публічного громадського обговорення органи виконавчої влади готують звіт.
Результати публічного громадського обговорення в обов'язковому порядку орган виконавчої влади доводить до відома громадськості шляхом оприлюднення на своєму офіційному веб-сайті та в інший прийнятний спосіб не пізніше ніж через два тижні після його закінчення (абзац другий пункту 20, пункт 21 Порядку).
У цьому зв'язку слід зауважити, що аналіз практики, що склалася в процесі правозастосування наведених положень Порядку , свідчить про незначну кількість пропозицій, які надходять від інститутів громадянського суспільства до проектів нормативно-правових актів, оприлюднених для громадського обговорення шляхом електронних консультацій. При цьому пропозиції, як правило, надсилаються електронною поштою на адресу відповідальної особи органу виконавчої влади або надходять письмово.
На сайті Міністерства юстиції в рубриці "Обговорюємо законопроекти" оприлюднюються усі без винятку проекти нормативно-правових актів, які потребують громадського обговорення. За результатами публічного громадського обговорення готується звіт, який оприлюднюється на веб-сайті Міністерства юстиції. По завершенню обговорення, терміни якого вказуються у відповідному повідомленні, інформація виключається у зв'язку з завершенням роботи над проектом.
Інформація щодо способу обговорення проектів нормативно-правових актів та контактні координати спеціалістів Міністерства юстиції, уповноважених проводити обговорення, вказуються в кожному конкретному оголошенні про проведення обговорення, що розміщується у розділі "Обговорюємо законопроекти" веб-сайта Міністерства юстиції. Після завершення обговорення такі оголошення виключаються, оскільки втрачають актуальність.
До сайта "Громадянське суспільство" сайт Міністерства юстиції відсилає лише інформативно відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів від 28 травня 2008 року № 784 "Про затвердження плану заходів щодо реалізації у 2008 році Концепції сприяння органами виконавчої влади розвитку громадянського суспільства", а також доручення Прем'єр-міністра України від 11 листопада 2008 року № 54685/1/1-08 з метою якомога ширшого залучення громадськості до процесу обговорення проектів нормативно-правових актів центральних органів виконавчої влади. Міністерство юстиції не має відношення до обговорень, що здійснюються за допомогою цього ресурсу, та не має інформації, яким чином здійснюється облік суб'єктів, що виявили бажання взяти участь в обговоренні на даному урядовому ресурсі.
Звертаємо увагу, що протягом останніх років зауважень до структури та змісту офіційного веб-сайта Мін'юсту як у громадськості, так і в органів державної влади не виникало.
Разом з тим, з метою врахування зауважень, висловлених у експертних пропозиціях, у Міністерстві юстиції буде розглянуто можливість щодо оновлення рубрики "Обговорюємо законопроекти" з метою полегшення шляхів пошуку та доступу до інформації щодо проведення публічних консультацій з громадськістю з урахуванням вимог Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 2010 року № 996.
Щодо вдосконалення порядку формування щорічного орієнтовного плану Міністерства юстиції проведення консультацій з громадськістю
У експертних пропозиціях висловлено низку зауважень щодо форми та змісту щорічного орієнтовного плану Міністерства юстиції проведення консультацій з громадськістю, а також про відсутність у орієнтовному плані Міністерства юстиції консультацій з громадськістю на 2012 рік окремих нормативно-правових актів, з яких проводилось публічне громадське обговорення.
У цьому зв'язку слід зазначити, що відповідно до пунктів 6, 7 Порядку органи виконавчої влади щороку складають орієнтовний план проведення консультацій з громадськістю з урахуванням основних завдань, визначених Програмою діяльності Кабінету Міністрів України, Державною програмою економічного і соціального розвитку України, планом законопроектних робіт та іншими документами, а також результатів проведення попередніх консультацій з громадськістю.
Орієнтовний план складається з урахуванням пропозицій громадських рад, утворених при міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київській та Севастопольській міських, районних, районних у мм. Києві та Севастополі державних адміністраціях.
Орієнтовний план затверджується до початку року, оприлюднюється на офіційному веб-сайті органу виконавчої влади та в інший прийнятний спосіб.
Громадські, релігійні, благодійні організації, професійні спілки та їх об'єднання, творчі спілки, асоціації, організації роботодавців, недержавні засоби масової інформації та інші непідприємницькі товариства і установи, легалізовані відповідно до законодавства України, можуть ініціювати проведення консультацій з громадськістю з питань, не включених до орієнтовного плану, шляхом подання відповідних пропозицій громадській раді або безпосередньо органу виконавчої влади.
У разі коли пропозиція щодо проведення консультацій з громадськістю з одного питання надійшла не менше ніж від трьох інститутів громадянського суспільства, які діють на відповідній території, такі консультації проводяться обов'язково.
Ініціювати проведення консультацій з громадськістю, не включених до орієнтовного плану, можуть також громадські ради.
Таким чином, Порядком прямо передбачена можливість проведення консультацій з громадськістю з питань, не включених до орієнтовного плану, що підтверджується також назвою цього плану - "орієнтовний". Покладені Конституцією та законами України на центральні органи виконавчої влади повноваження з формування та реалізації державної політики вимагають від центральних органів виконавчої влади гнучкого реагування на потреби та виклики суспільства, у тому числі в частині оперативної розробки необхідних проектів нормативно-правових актів. Відповідно, плани законопроектних робіт центральних органів виконавчої влади можуть зазнавати динамічних змін. Враховуючи наведене, Порядком передбачено затвердження саме орієнтовного плану консультацій з громадськістю та передбачено можливість ініціювання громадськими радами, утвореними при центральних органах виконавчої влади, проведення громадських консультацій щодо проектів нормативно-правових актів, які з тих чи інших причин не включені до орієнтовного плану проведення консультацій з громадськістю.
Стосовно форми затвердженого орієнтовного плану Міністерства юстиції консультацій з громадськістю на 2012 рік зазначаємо, що відповідно до наказу Мін'юсту від 16 травня 2011 року № 1053/к "Про розподіл повноважень між Міністром юстиції, першим заступником Міністра та заступником Міністра - керівником апарату" у разі тимчасової відсутності заступника Міністра - керівника апарату його повноваження виконує один з керівників структурного підрозділу апарату відповідно до наказу. Так, згідно з наказом Мін'юсту від 27 грудня 2011 року № 1960/12 1 лютого 2012 року, на дату затвердження орієнтовного плану Міністерства юстиції проведення консультацій з громадськістю на 2012 рік, директор Департаменту взаємодії з органами влади Зеркаль О. В. виконувала обов'язки заступника Міністра юстиції України - керівника апарату. На офіційному веб-сайті Мін'юсту оприлюднена електронна версія цього орієнтовного плану, без сканованого відтворення дати його затвердження та підпису відповідної посадової особи.
Також звертаємо увагу, що Порядком не затверджено форми орієнтовного плану із зазначенням обов'язкових рубрик та граф. Відтак графа "Зміст заходу" орієнтовного плану містить інформацію щодо проведення консультацій з громадськістю без уточнення шляхів проведення цих консультацій.
Стосовно питання щодо деталізації заходів з проведення публічного громадського обговорення слід зазначити, що відповідно до пункту 14 Порядку орган виконавчої влади розробляє план заходів з організації та проведення обговорення (у разі потреби).
Крім того, слід зазначити, що відповідно до пункту 1 Порядку він визначає основні вимоги до організації і проведення органами виконавчої влади консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики. Відтак включення до орієнтовного плану заходів, непередбачених пунктом 13 Порядку, не є порушенням вимог даного Порядку. Натомість наповнення орієнтовного плану заходами, зокрема щодо роз'яснення Мін'юстом законодавства, посилює роль громадськості у реалізації державної політики.
Одночасно інформуємо, що з метою врахування зауважень, висловлених у експертних пропозиціях, у Міністерстві юстиції буде проведена робота щодо вдосконалення форми та змісту щорічного орієнтовного плану проведення консультацій з громадськістю, оперативного внесення змін до зазначеного плану.

................
Перейти до повного тексту