- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Роз"яснення
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
РОЗ'ЯСНЕННЯ
Нотаріуси як спеціально визначені суб'єкти первинного фінансового моніторингу
Міжнародний досвід боротьби з відмиванням доходів, отриманих від злочинної діяльності, свідчить, що правовою основою протистояння легалізації таких коштів, особливо за умов глобалізації, є не тільки міжнародні правові документи, але і досконале національне законодавство.
Міжнародні документи відносять певні дії до дій щодо легалізації незаконно отриманих доходів, в тому числі такі як:
- зміну правового режиму або передачу майна, придбаного в результаті злочинної діяльності чи участі в злочинній діяльності, з метою приховування, перекручення факту незаконного походження цього майна;
- приховання або перекручення дійсного правового режиму, джерела походження, місцезнаходження майна, його незаконне розміщення, переміщення, також приховування або перекручення прав на майно, свідомо придбаного в результаті злочинної діяльності або участі у злочинній діяльності;
- придбання чи збереження, використання майна, що на час його одержання було свідомо придбане в результаті злочинної діяльності чи участі у злочинній діяльності.
Тобто, як бачимо, здійснення таких дій є нетрадиційними способами по відмиванню доходів. А для їх проведення необхідно використання повноважень певних установ та професій, які раніше не були задіяні в складній системі відмивання брудних доходів.
З урахуванням міжнародного досвіду, до законодавчих актів України внесено відповідні зміни та істотно розширено коло осіб, яких віднесено до суб'єктів первинного фінансового моніторингу.
Хотілось би звернути увагу, що
Закон відносить нотаріусів не просто до суб'єктів первинного фінансового моніторингу, а до спеціально визначених (ст. 5 Закону). Очевидно і забезпечення такої функції, як проведення фінансового моніторингу, а відповідно і виконання обов'язків у спеціально визначених суб'єктів первинного фінансового моніторингу, відрізняються від забезпечення функції та виконання обов'язків суб'єктами первинного фінансового моніторингу.
Стаття
1 Закону розкриває суть поняття фінансового моніторингу, як сукупність заходів, які здійснюються суб'єктами фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, що включають проведення державного фінансового моніторингу та первинного фінансового моніторингу.
Як бачимо, є первинний та державний фінансовий моніторинг.
В свою чергу, державний фінансовий моніторинг - це сукупність заходів, які здійснюються суб'єктами державного фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму.
А первинний фінансовий моніторинг складає сукупність заходів, які здійснюються суб'єктами первинного фінансового моніторингу, на виконання вимог Закону та в свою чергу включають проведення обов'язкового фінансового моніторингу та внутрішнього фінансового моніторингу.
Який же первинний фінансовий моніторинг як спеціально визначені суб'єкти проводять нотаріуси?
Стаття
6 Закону визначає загальний перелік завдань, обов'язків та прав суб'єкта первинного фінансового моніторингу. Однак цією ж статтею передбачено, що на спеціально визначених суб'єктів первинного фінансового моніторингу не поширюються певні обов'язки, в тому числі:
- щодо виявлення фінансових операцій, що підлягають обов'язковому фінансовому моніторингу відповідно до статті 15 Закону;
- та повідомлення Держфінмоніторингу про фінансові операції, що підлягають обов'язковому фінансовому моніторингу, - протягом трьох робочих днів з дня їх реєстрації або спроби їх проведення.
Таким чином, ми з'ясували, що
Закон покладає на нотаріуса як спеціально визначеного суб'єкта первинного фінансового моніторингу обов'язок проведення внутрішнього фінансового моніторингу, а також встановили, що обсяг обов'язків суб'єкта первинного фінансового моніторингу у нотаріуса менший порівняно з іншими суб'єктами.
Тепер з'ясуємо порядок настання певних обов'язків у нотаріуса.
Так, пунктом першим частини другої статті
6 Закону передбачено обов'язок суб'єкта первинного фінансового моніторингу стати на облік у Держфінмоніторингу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно з абзацом п'ятим пункту 6
Порядку визначено, що нотаріуси, як спеціально визначені суб'єкти первинного фінансового моніторингу, подають Держфінмоніторингу інформацію, необхідну для взяття їх на облік, не пізніше ніж протягом трьох робочих днів з дати встановлення ділових відносин з клієнтом, який має намір вчинити один з правочинів, визначених частиною першою статті
8 Закону .
Як бачимо, тільки за умови встановлення ділових відносин з клієнтом і тільки щодо посвідчення певних правочинів нотаріус подає необхідну інформацію для взяття його на облік як суб'єкта первинного фінансового моніторингу. Такими правочинами є:
купівля-продаж нерухомості;
управління активами клієнта;
управління банківським рахунком або рахунком у цінних паперах;
залучення коштів для утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності та управління ними;
утворення юридичних осіб, забезпечення їх діяльності чи управління ними, а також купівлі-продажу юридичних осіб.
Діловими відносинами, відповідно до пункту 25 частини першої статті
1 Закону , є відносини між клієнтом та нотаріусом, що виникли на підставі договору про надання фінансових або інших послуг.
Згідно із статтею
205 Цивільного кодексу України правочин може вчинятися усно або в письмовій формі. Враховуючи наведене, ділові відносини вважаються встановленими з моменту укладання договору про надання відповідних послуг як у письмовій формі, так і в усній формі, у випадках, коли законодавством для укладання таких договорів письмова форма не обов'язкова.
Враховуючи специфіку діяльності нотаріуса - встановлення ділових відносин з клієнтом - є первинною складовою вчинення нотаріальної дії.
Відповідно до пункту 7
Порядку інформація, необхідна для взяття суб'єкта на облік, подається на паперових носіях за формою, встановленою Держфінмоніторингом.
З метою забезпечення виконання зазначеного
Порядку Держфінмоніторингом прийнято наказ від 26.08.2010
№ 148 "Про затвердження форм обліку та подання інформації, пов'язаної із здійсненням фінансового моніторингу, та Інструкції щодо їх заповнення", який зареєстровано у Міністерстві юстиції України 06.10.2010 року за № 891/18186.
Законом визначено, що внутрішній фінансовий моніторинг - це сукупність заходів, які здійснюються суб'єктами первинного фінансового моніторингу з:
- виявлення фінансових операцій, що підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу, відповідно до статті
16 Закону ;
- із застосуванням підходу, що ґрунтується на проведенні оцінки ризиків легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму;
- ведення обліку таких операцій та відомостей про їх учасників;
- подання інформації Спеціально уповноваженому органу про операції, що мають високий ступінь ризику легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму;
- а також додаткової інформації про фінансові операції та їх учасників, що стали об'єктом фінансового моніторингу з боку Спеціально уповноваженого органу.
Стаття
16 Закону містить ознаки та говорить про інші ризики для визначення певних фінансових операцій такими, які підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу.
Виникає перше запитання з приводу того, що ж таке фінансова операція для нотаріуса.
Закон дає нам відповідь на це запитання таким чином, що фінансова операція - це будь-які дії щодо активів, здійснені за допомогою суб'єкта первинного фінансового моніторингу. Що таке активи, ми розуміємо, дії нотаріуса щодо активів клієнта для нас теж зрозумілі, а те, що нотаріус за певних умов є суб'єктом первинного фінансового моніторингу, знову ж таки, визначено Законом.
................Перейти до повного тексту