- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Роз"яснення
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Р О З' Я С Н Е Н Н Я
Податковий кодекс України: прогнози та реальність
Говорячи про важливість
Податкового кодексу України варто нагадати про початок історії з його розгляду та прийняття. Так, Постановою Верховної Ради України від 13 липня 2000 року
N 1868 проект Податкового кодексу з урахуванням цілого ряду застережень був прийнятий Верховною Радою України у першому читанні. Згідно з Постановою Верховної Ради України від 29 листопада 2001 року
N 2827 цей проект було прийнято у другому читанні. Слід зазначити, що дана Постанова також передбачала конкретні строки розгляду Верховною Радою України проекту Податкового кодексу у третьому читанні, а саме 13 грудня 2001 року. Проте прийняття проекту Податкового кодексу у третьому читані не було здійснено у зазначений термін. Натомість Постанова Верховної Ради України "Про спеціальну процедуру розгляду у третьому читанні проекту Податкового кодексу України" від 20 грудня 2001 року
N 2906 передбачала:
1) розглянути у грудні 2001 року у третьому читанні перший розділ проекту Податкового кодексу України "Загальні положення";
2) наступні розділи проекту Податкового кодексу України розглянути в міру їх підготовки Комітетом Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності.
Проте незважаючи ні на визначені строки, ні на спеціальну процедуру розгляду у третьому читанні Верховна Рада України так і не змогла його ухвалити аж до 2010 року.
17 червня 2010 року розроблений Кабінетом Міністрів України новий проект Податкового кодексу було прийнято Верховною Радою України за основу. Але зазначений законопроект викликав багато зауважень як з боку громадськості, підприємницьких кіл, так і з боку державних органів України та народних депутатів. У зв'язку з цим, 8 липня Верховна Рада України ухвалює рішення про всенародне обговорення проекту Податкового кодексу, а 7 вересня визнає такою, що втратила чинність, власну постанову про прийняття Податкового кодексу за основу. Доопрацьований проект Податкового кодексу з урахуванням всенародного обговорення було прийнято за основу Верховною Радою згідно з Постановою від 7 жовтня 2010 року
N 2593-VI. 18 листопада Верховна Рада приймає Податковий кодекс в цілому та подає на підпис Президентові України. Проте після масових акцій протесту підприємців 30 листопада Президент України повертає його до Верховної Ради зі своїми пропозиціями. 2 грудня Верховна Рада повторно приймає Податковий кодекс вже з урахуванням пропозицій Президента України. 3 грудня Кодекс підписує Глава держави, а вже 4 грудня 2010 текст Податкового кодексу офіційно оприлюднюється в газеті "Голос України".
Переважна більшість положень
Податкового кодексу набрала чинності з 1 січня 2011 року. І, здається ніщо вже не зупинить його роботу на благо України. Хоча на сьогоднішній день в Конституційному суді України знаходиться подання народних депутатів про визнання його неконституційним в цілому у зв'язку з порушенням процедури прийняття. Тож варто дочекатися рішення Конституційного суду України з цього питання, яке має розвіяти всі сумніви щодо чинності
Податкового кодексу.
Податкове законодавство, як ніяке інше, зачіпає матеріальні інтереси усіх людей. Про масштаб зацікавленості до податкового законодавства з боку суспільства, підприємництва, народних депутатів свідчить те, що в процесі громадського обговорення
Податкового кодексу було внесено більше 4,5 тис. поправок, а до другого читання ще 5 тис. поправок. За всю історію роботи Верховної Ради України жоден документ не привертав до себе такої уваги, не викликав такої активності, як Податковий кодекс.
Про необхідність та важливість прийняття
Податкового кодексу говорили майже всі фахівці, які мають відношення до податків.
Ю.М.Воробйов зазначає, що "Податковий кодекс - це комплексний документ, який в цілому характеризує податкову систему країни, а тому його положення не можуть абсолютно задовольняти усіх учасників фінансових відносин в країні. На його думку, прийняття
Податкового кодексу слід розглядати як позитивне явище у фінансовій системі держави. Податковий кодекс дає загальні перспективи до розвитку не лише податкової системи країни, а й всієї фінансової системи, до якої відповідною частиною входить податкова система" [2, с. 8].
На думку Т.Н.Корнієнко "
Податковий кодекс України передбачає глибоке перетворення багатьох аспектів економічного життя: структури виробництва, галузевої і професійної структури зайнятості, структури доходу з точки зору факторів виробництва, чисельність, віковий склад і територіальний розподіл населення, міждержавні потоки товарів, капіталу, робочої сили та знань, організації промисловості і державного регулювання. Ці зміни є необхідною умовою сукупного зростання, що формують, стримують або підтримують економічний розвиток України" [3, с. 148].
Головною ціллю прийняття
Податкового кодексу була побудова сучасної, справедливої податкової політики, що забезпечила б стабільність оподаткування, рівність усіх платників податків перед законом, досягнення стратегічних цілей сталого розвитку в оновленій системі державного регулювання економіки.
Прийняття
Податкового кодексу мало на меті врегулювати відносини оподаткування, визначити принципи побудови податкової системи, перелік податків та зборів, що підлягають сплаті до бюджетів всіх рівнів, визначити методику їх обчислення, ставки оподаткування, правовий стан платників податків, порядок адміністрування податків, а також порядок і умови застосування фінансових санкцій до платників податків за порушення податкового законодавства.
- раціональне використання природних ресурсів;
- створення фіскальних умов для легалізації доходів;
- формування відповідального ставлення платників податків до виконання своїх податкових зобов'язань, забезпечення суттєвого зменшення масштабів ухилення від сплати податків;
- демократизація податкової служби, встановлення рівноправних відносин між платниками податків і податковими органами;
- запровадження "податкових канікул" для малого бізнесу;
- підвищення конкурентоспроможності національної економіки;
- створення сприятливих фіскальних умов для залучення прямих іноземних інвестицій, активізації інвестиційно - інноваційної діяльності;
- сталий економічний розвиток, формування людського капіталу на інноваційно-інвестиційній основі за умови збільшення сукупних податкових надходжень до бюджетів усіх рівнів та державних цільових фондів;
- покращення позицій України у глобальному рейтингу "простоти ведення бізнесу" за показником "сплата податків";
- подальше наближення податкового законодавства України до законодавства ЄС з урахуванням перспективи поглиблення економічної інтеграції з Європейським Співтовариством;
- реалізацію збалансованої бюджетної політики на середньо- і довгострокову перспективу.
Чи вдасться досягнути поставлених завдань покаже час правореалізації
Податкового кодексу. Хоча вже сьогодні можна говорити про певні позитиви від Кодексу. Так, як видно з наведеної таблиці, за січень - лютий 2011 року значно зросли надходження податків до бюджету.
Показники виконання Зведеного бюджету України за січень - лютий 2011 року(*)
Показники |
Факт, млн. гривень |
Темпи росту у порівнянні з відповідним періодом минулого року, у відсотках |
Доходи |
56216,4 |
137,9 |
Податкові надходження, в т.ч. |
49378,1 |
151,2 |
податок на доходи фізичних осіб |
8073,6 |
118,1 |
податок на прибуток підприємств |
9791,1 |
173,5 |
податок на додану вартість |
18989,4 |
145,9 |
акцизний податок з вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції) |
3595,8 |
123,8 |
акцизний податок з ввезених на митну територію |
843,1 |
195,3 |
України підакцизних товарів (продукції) ввізне мито |
1203,5 |
147,7 |
Неподаткові надходження |
6370,3 |
90,5 |
Доходи від операцій з капіталом |
369 |
56,4 |
Від урядів зарубіжних країн та міжнародних організацій |
9,1 |
49,9 |
................Перейти до повного тексту