- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Департамент державної виконавчої служби
Л И С Т
Щодо порядку підготовки та надіслання державними виконавцями до суду подань і заяв
Згідно зі статтею
5 Закону України
"Про виконавче провадження" державний виконавець має право звертатися до органу, який видав виконавчий документ, за роз'ясненням рішення, з заявою про видачу дубліката виконавчого документа, порушувати клопотання про встановлення чи зміну порядку і способу виконання, відстрочку та розстрочку виконання рішення, з поданням про розшук боржника - фізичної особи або дитини чи про постановлення вмотивованого рішення про примусове проникнення до житла чи іншого володіння боржника - фізичної особи або іншої особи, у якої знаходиться майно боржника чи майно та кошти, належні боржникові від інших осіб або дитина, щодо якої є виконавчий документ про її відібрання.
Однак, практика показує, що державними виконавцями, в переважній більшості, до суду направляються звернення, які ні за формою ні за змістом не відповідають вимогам, які встановлює закон для таких документів. У зв'язку з цим з метою забезпечення єдиної практики підготовки та контролю за розглядом подань та заяв, які надсилаються органом державної виконавчої служби до суду, Департаментом державної виконавчої служби підготовлені відповідні методичні рекомендації, що додаються.
Директор Департаменту | В.В.Тісногуз |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо порядку підготовки та надіслання державними виконавцями до суду подань і заяв
Випадки та види звернень державних виконавців до судів при здійсненні виконавчого провадження
Державний виконавець при здійсненні виконавчого провадження має право звернутися до суду для вирішення наступних питань:
6) вирішення питання про примусове проникнення до житла чи іншого володіння боржника - фізичної особи або особи, у якої знаходиться майно боржника чи майно та кошти, належні боржникові від інших осіб, або дитина, щодо якої є виконавчий документ про її відібрання, при виконанні судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (абзац десятий частини третьої статті
5 Закону України
"Про виконавче провадження", стаття
376 ЦПК України;
7) вирішення питання про звернення стягнення на грошові кошти, що знаходяться на рахунках (стаття
377 ЦПК України);
Крім того, положеннями статей
372 ЦПК України, 262
КАС України передбачено подачу мирової угоди або відмови стягувача від примусового виконання через державного виконавця, який повинен передати вказані документи до суду.
Разом з цим, нормами
ГПК України не передбачено подачу мирової угоди або відмови стягувача від примусового виконання через державного виконавця.
Звернення державного виконавця до судів з питань виконавчого провадження можуть бути двох видів:
подання;
заява.
Діюче законодавство не містить будь-яких відмінностей в зазначених видах звернень державного виконавця до суду, крім їх назви, однак, у судовій практиці є випадки відмови у задоволенні звернення державного виконавця лише з тих підстав, що для вирішення цього питання законом передбачено подачу заяви, а не подання, з яким звернувся державний виконавець.
Між положеннями Закону України
"Про виконавче провадження" та процесуальними кодексами існують певні розбіжності щодо форми звернення до суду. Однак, виходячи з пріоритету у застосуванні судами кодифікованих законів, Департамент державної виконавчої служби вважає, що необхідно застосовувати норми законодавства, встановлені процесуальними кодексами.
Так, державні виконавці вправі звернутись до суду з заявами щодо:
1) відстрочка і розстрочка виконання, зміна чи встановлення способу і порядку виконання;
2) роз'яснення рішення;
При цьому, звертаємо увагу, що при зверненні до суду адміністративного судочинства з питань відстрочки і розстрочки виконання, зміни чи встановлення способу і порядку виконання до суду направляється подання.
У всіх інших передбачених законом випадках до суду направляється подання.
Форма і зміст заяви, подання
Згідно з пунктом 3 постанови Пленуму Верховного Суду України від 26.12.2003
N 14 "Про практику розгляду судами скарг на рішення, дії або бездіяльність органів і посадових осіб державної виконавчої служби та звернень учасників виконавчого провадження", заяви (подання) мають відповідати загальним вимогам щодо форми та змісту позовної заяви, передбаченим положеннями
ЦПК,
ГПК та
КАС України.
З огляду на вказані вимоги заява (подання) повинні містити:
1. Найменування суду, до якого подається заява (подання);
2. Найменування органу державної виконавчої служби, ім'я, найменування осіб - сторін у справі, їх місце знаходження, проживання, поштовий індекс, номер засобів зв'язку, якщо такі відомі.
При вирішенні питання стосовно того, яких осіб необхідно зазначати як сторони у справі, слід виходити з наступного.
Відповідно до положень глави 4
ЦПК України, пункту 4 постанови Пленуму Верховного Суду України від 26.12.2003
N 14 "Про практику розгляду судами скарг на рішення, дії або бездіяльність органів і посадових осіб державної виконавчої служби та звернень учасників виконавчого провадження", учасник виконавчого провадження, який звернувся до суду з заявою (поданням) бере участь у її розгляді як заявник, а інші учасники цього провадження, прав і обов'язків яких безпосередньо стосується зазначене звернення, - як заінтересовані особи.
У переважній більшості випадків як заінтересовані особи мають бути зазначені сторони виконавчого провадження - стягувач та боржник.
Інші особи вказуються як заінтересовані при зверненні до суду з таких питань:
1. заміна сторони виконавчого провадження - сторонами є стягувач (у разі вибуття боржника) або боржник (у разі якщо вибув стягувач) та правонаступник (правонаступники) вибулої сторони;
2. вирішення питання про тимчасове працевлаштування дитини до дитячого або лікувального закладу - сторони виконавчого провадження та орган опіки і піклування;
3. визначення частки майна боржника у майні, яким він володіє спільно з іншими особами - сторони виконавчого провадження та особи, які спільно з боржником володіють майном.
У зв'язку з тим, що деякі питання розглядаються судом без повідомлення сторін, не є доцільним зазначати сторони у разі звернення до суду з таких питань:
про примусове проникнення до житла чи іншого володіння боржника - фізичної особи або особи, у якої знаходиться майно боржника чи майно та кошти, належні боржникові від інших осіб, або дитина, щодо якої є виконавчий документ про її відібрання;
про звернення стягнення на належні боржникові від інших осіб грошові кошти, що знаходяться на рахунках цих осіб в установах банків та інших фінансових установах, при виконанні судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб);
про звернення стягнення на грошові кошти боржника, що знаходяться на його рахунках в установах банків та інших фінансових установах, при виконанні рішень інших органів (посадових осіб).
3. Зміст вимог.
В даному випадку мається на увазі, що звернення повинно містити питання, які ставить державний виконавець на вирішення суду.
Заява (подання) має містити чітку вказівку яким чином, на погляд державного виконавця, суду необхідно вирішити поставлене питання.
Наприклад, державний виконавець звернувся до суду з заявою про визначення подальшого порядку виконання рішення про виселення особи із займаного приміщення з наданням іншого в зв'язку з тим, що зобов'язаною особою рішення суду не було виконано та вказане у рішенні суду інше приміщення не можливо надати. Зміст вимог заяви має бути викладено таким чином: прошу встановити порядок та спосіб виконання рішення суду шляхом заміни жилого приміщення, яке мало бути надане за рішенням суду при виселенні, іншим.
У разі звернення з питання визначення частки майна боржника у майні, яким він володіє спільно з іншими особами, - у поданні має бути розрахована така частка.
................Перейти до повного тексту