- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Л И С Т
Щодо виконання рішень третейських судів та рішень МКАС чи МАК
Відповідно до абзацу першого частини першої статті
2 Закону України
"Про третейські суди" третейських суд - це недержавний незалежний орган, що утворюється за згодою або відповідним рішенням заінтересованих фізичних та/або юридичних осіб у порядку, встановленому цим Законом, для вирішення спорів, що виникають із цивільних та господарських правовідносин.
Згідно частини другої статті 1 вказаного
Закону до третейського суду за угодою сторін може бути переданий будь-який спір, що виникає з цивільних та господарських правовідносин, крім випадків, передбачених законом.
Стаття 6 даного
Закону визначає підвідомчість справ третейським судам.
Так, третейські суди в порядку, передбаченому цим
Законом, можуть розглядати будь-які справи, що виникають із цивільних та господарських правовідносин, за винятком:
справ у спорах про визнання недійсними нормативно-правових актів;
справ у спорах, що виникають при укладенні, зміні, розірванні та виконанні господарських договорів, пов'язаних із задоволенням державних потреб;
справ, пов'язаних з державною таємницею;
справ у спорах, що виникають із сімейних правовідносин, крім справ у спорах, що виникають із шлюбних контрактів (договорів);
справ про відновлення платоспроможності боржника чи визнання його банкрутом;
справ, однією із сторін в яких є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, державна установа чи організація, казенне підприємство;
інших справ, які відповідно до закону підлягають вирішенню виключно судами загальної юрисдикції або Конституційним Судом України;
справ, коли хоча б одна із сторін спору є нерезидентом України.
Відповідно до статті 55 цього
Закону рішення третейського суду виконуються зобов'язаною стороною добровільно, в порядку та строки, що встановлені у рішенні.
Якщо в рішенні строк його виконання не встановлений, рішення підлягає негайному виконанню.
Виконання рішення третейського суду, якщо воно потребує вчинення дій органами державної влади, органами місцевого самоврядування та їх службовими особами, здійснюється за умови видачі компетентним судом виконавчого документа.
Рішення третейського суду, яке не виконано добровільно, підлягає примусовому виконанню в порядку, встановленому Законом України
"Про виконавче провадження".
Пунктом 10 статті
3 Закону України
"Про виконавче провадження" визначено, що Державною виконавчою службою підлягають виконанню рішення третейських судів.
Відповідно до статті 18 вказаного
Закону державний виконавець відкриває виконавче провадження на підставі виконавчого документа, зокрема, за заявою стягувача або його представника про примусове виконання рішення, зазначеного в статті 3 цього Закону.
Стаття 18 даного
Закону надає перелік виконавчих документів, якими, зокрема, є виконавчі листи, що видаються судами на підставі рішення третейського суду та накази господарських судів, у тому числі ті, що видаються на підставі рішення третейського суду.
Порядок видачі виконавчого документа на підставі рішення третейського суду встановлено статтею
56 Закону України
"Про третейські суди".
Так, заява про видачу виконавчого документа може бути подана до компетентного суду протягом трьох років з дня прийняття рішення третейським судом. Така заява підлягає розгляду компетентним судом протягом 15 днів з дня її надходження до суду. Про час та місце розгляду заяви повідомляються сторони, проте неявка сторін чи однієї із сторін не є перешкодою для судового розгляду заяви.
................Перейти до повного тексту