- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Програми підготовки до самостійного життя випускників закладів інституційного догляду та виховання дітей, осіб з числа вихованців прийомних сімей і дитячих будинків сімейного типу
1. Затвердити Програму підготовки до самостійного життя випускників закладів інституційного догляду та виховання дітей, осіб з числа вихованців прийомних сімей і дитячих будинків сімейного типу, що додається.
2. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра з питань європейської інтеграції Чуркіну О.І.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
соціальної політики України
27.09.2018 № 1428
ПРОГРАМА
підготовки до самостійного життя випускників закладів інституційного догляду та виховання дітей, осіб з числа вихованців прийомних сімей і дитячих будинків сімейного типу
I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Останнім часом особливої актуальності набула проблема соціальної компетентності дітей та молоді як передумови самоствердження та ефективної взаємодії з оточенням. Це зумовлено соціально-політичними й економічними змінами в усіх сферах життя суспільства. Розв'язання проблеми соціальної компетентності особливо важливе для випускників інтернатних закладів, у яких не сформовано моделі соціальної поведінки.
Метою програми є формування компетентностей дітей, які перебувають у закладах інституційного догляду та виховання, та осіб з числа вихованців прийомних сімей і дитячих будинків сімейного типу в питаннях соціальної інтеграції, успішного самостійного життя, мотивування до усвідомленого та відповідального життєвого вибору.
Завдання програми:
формувати в дитини практичні навички, спрямовані на адаптацію її до самостійного життя, зокрема щодо розв'язання побутових проблем, розпорядження власним майном і коштами, отримання освітніх, соціальних, медичних, адміністративних та інших послуг;
розвивати в дитини комунікативні навички, запобігати негативному впливу віртуального спілкування;
сприяти розвитку в дитини вміння визначати пріоритети, життєві перспективи, приймати рішення;
розвивати в дитини навички здорового способу життя, відповідального батьківства;
мотивувати дитину до свідомого вибору професії, сприяти підготовці її до самостійного працевлаштування;
сприяти формуванню в дитини відповідальної поведінки й активної громадянської позиції.
Програма складається із 6 модулів: "Я - індивідуальність", "Я, ми, вони", "Я і кохана людина", "Я і моя професія", "Я - господар свого життя", "Я і мої соціальні права".
Основою реалізації Програми є створення можливостей для отримання дитиною певного досвіду (або актуалізації наявного), формування вміння робити узагальнення (абстракції) на основі обговорення та застосовувати висновки в подальшому житті.
Під час реалізації програми заплановано застосування таких форм навчання: рольові ігри, вправи, моделювання ситуацій, дискусії, інформаційні повідомлення тощо. Передбачено роботу в групі, виконання індивідуальних завдань.
Заняття проходять у формі тренінгу.
Засоби навчання:
для тренера - план (план-конспект) вправ кожного заняття, методичні посібники, роздаткові матеріали для учасників;
для учасників - робочі зошити.
Тривалість програми: програма складається із 6 модулів загальною тривалістю 170 годин. Кожен модуль триває 4 - 6 днів, а тематичне заняття розраховане на 5 - 7 годин.
II. ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Розподіл навчального часу за темами
№ |
Теми |
Форми проведення занять |
Усього |
Теоретичний блок |
Практичний блок |
Самостійна робота |
1 |
Я - індивідуальність |
|
|
|
|
1.1 |
Особистість |
1 |
4 |
1 |
6 |
1.2 |
Характер |
1 |
4 |
1 |
6 |
1.3 |
Світогляд |
1 |
3 |
1 |
5 |
1.4 |
Почуття та емоції |
1 |
4 |
1 |
6 |
1.5 |
Зовнішність |
1 |
3 |
1 |
5 |
1.6 |
Здоров'я |
1 |
3 |
1 |
5 |
2 |
Я, ми, вони |
|
|
|
|
2.1 |
Спілкування |
1 |
4 |
1 |
6 |
2.2 |
Стосунки |
1 |
3 |
1 |
5 |
2.3 |
Соціальні ролі та зв'язки |
1 |
4 |
1 |
6 |
2.4 |
Соціальні навички |
1 |
4 |
1 |
6 |
3 |
Я і кохана людина |
|
|
|
|
3.1 |
Залицяння та прихильність |
1 |
4 |
1 |
6 |
3.2 |
Дружба і кохання |
1 |
4 |
1 |
6 |
3.3 |
Культура сексуальної поведінки |
1 |
4 |
1 |
6 |
3.4 |
Створення родини |
1 |
4 |
1 |
6 |
3.5 |
Відповідальне батьківство |
1 |
4 |
1 |
6 |
4 |
Я і професія |
|
|
|
|
4.1 |
Профорієнтація |
1 |
3 |
2 |
6 |
4.2 |
Моя освіта |
1 |
4 |
1 |
6 |
4.3 |
Працевлаштування |
1 |
3 |
2 |
6 |
4.4 |
Успіх у професії |
1 |
4 |
1 |
6 |
5 |
Я - господар свого життя |
|
|
|
|
5.1 |
Планування майбутнього |
1 |
4 |
1 |
6 |
5.2 |
Управління життєвими ситуаціями та прийняття рішень |
1 |
3 |
2 |
6 |
5.3 |
Бюджет |
1 |
3 |
2 |
6 |
5.4 |
Відпочинок |
1 |
4 |
1 |
6 |
5.5 |
Побут |
1 |
4 |
1 |
6 |
6 |
Я і соціальні права |
|
|
|
|
6.1 |
Права людини |
1 |
4 |
1 |
6 |
6.2 |
Соціальні права |
2 |
4 |
1 |
7 |
6.3 |
Соціальні права у повсякденному житті |
1 |
3 |
1 |
5 |
6.4 |
Права та обов'язки людини |
1 |
4 |
1 |
6 |
6.5 |
Реалізація соціальних прав людини у суспільстві |
1 |
3 |
2 |
6 |
|
Усього |
30 |
106 |
34 |
170 |
III. ЗМІСТ ПРОГРАМИ
МОДУЛЬ 1. Я - ІНДИВІДУАЛЬНІСТЬ (33 год.)
Теоретичний блок(6 год.)
Сутність основних понять: людина, індивід, особистість. Структура особистості. Характеристики особистості.
Характер, структура характеру, риси характеру.
Почуття та емоції в житті людини. Форми переживання почуттів. Афекти. Фрустрація. Настрій. Види почуттів: моральні, інтелектуальні та естетичні. Види емоцій. Гнів. Позитивні та негативні аспекти гніву.
Імідж людини. Одяг, краса, мода. Стилі одягу.
Здоров'я. Складові здоров'я. Здоровий спосіб життя. Засоби збереження здоров'я. Ознаки здорового способу життя. Шкідливість вживання наркотичних засобів, психотропних речовин та алкоголю.
Практичний блок(21 год.)
Діти вчаться:
аналізувати особистісні якості, класифікувати їх та визначати позитивні;
коректно висловлювати думку щодо власної особистості чи особистості іншої людини;
аналізувати власні риси характеру, писати характеристику, прогнозувати розвиток власної особистості;
аналізувати позитивні та негативні якості людини, тактовно говорити іншим людям про негативні риси їхнього характеру;
висловлювати власну точку зору стосовно особливостей світогляду іншої людини;
знаходити внутрішню точку опори в різних життєвих ситуаціях;
усвідомлювати та диференціювати власні почуття та емоційні стани;
розуміти і контролювати власні емоції;
аналізувати емоційні стани інших людей, толерантно ставитися до інших людей;
створювати і підтримувати позитивний емоційний фон, зменшувати вплив страхів, знижувати рівень тривожності;
контролювати та конструктивно виявляти власний гнів; здійснювати емоційну саморегуляцію;
відчувати себе й визначати свій настрій, використовувати ауторелаксацію, релаксацію;
дотримуватися правил особистої та домашньої гігієни;
аналізувати власне здоров'я;
негативно ставитися до вживання наркотиків, алкоголю і тютюну та інших шкідливих звичок;
розуміти цінність здоров'я, складність його збереження, дбайливо та відповідально ставитися до власного здоров'я.
Форми і методи роботи: індивідуальна робота, ранжування, робота в парах, у групах, презентація в загальному колі, обговорення у загальній групі, керована фантазія, гра, індивідуальна робота в робочих зошитах.
Завдання для самостійної роботи(6 год.)
1. Визначити свою відмінність від інших людей.
2. Визначити власний тип темпераменту.
3. Визначити власні риси характеру.
4. Описати свій стиль поведінки і вплив її на твоє життя.
5. Проаналізувати і записати риси характеру, яких ти хочеш позбутися.
6. Ознайомитися з характеристиками гармонійної особистості та виписати ті, що притаманні саме тобі.
7. Оцінити власні здібності.
8. Скласти план саморозвитку.
9. Оцінити власну емоційну стійкість у стресових ситуаціях.
10. Записати інформацію про своє здоров'я.
11. Викласти власне розуміння поняття "здоров'я" та ознаки здорової людини.
12. Визначити чинники, які впливають на стан здоров'я.
13. Із запропонованих способів підвищення рівня фізичного та душевного благополуччя людини вибрати ті, яких дотримуєшся ти.
Додатково записати інші способи зміцнення або збереження здоров'я.
14. Розмежувати міфи та факти стосовно ВІЛ/СНІД.
15. Записати способи створення позитивного образу.
16. Вибрати власний стиль одягу із запропонованих.
17. Записати, що потрібно зробити, щоб бути щасливою людиною.
Очікувані результати:
діти прагнуть до самопізнання та особистісного зростання, уміють аналізувати свої здібності, усвідомлюють унікальність кожної людини;
у дітей розширено уявлення про себе як окремого індивіда, вони розуміють сильні та слабкі, позитивні та негативні риси характеру;
діти розуміють особливості світогляду, навчаються спостережливості та розумінню себе й інших;
діти обізнані щодо різноманіття емоцій та почуттів, способи їх прояву і вираження; навчаються розуміти емоції інших, контролювати свій емоційний стан, конструктивно виражати незадоволення, агресію;
діти розуміють зв'язок між доглядом за собою та успіхом у спілкуванні з іншими;
діти усвідомлюють важливість здорового способу життя, знають способи захисту від негативного впливу інших людей.
Інформаційні джерела:
1. Винославська О.В. Психологія: навчальний посібник/О.В. Винославська. - Київ: ІНКОС, 2005. - 352 с.
2. Загальна психологія: навч. посіб./О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук та ін. - К.: А.Г.Н., 2002. - 368 с.
3. Зимівець Н.В., Лещук Н.О. та інші. Методика освіти "рівний-рівному": Навч.-метод. посібник. - К.: Навчальна книга, 2002. - 127 с.
4. Кирейчева Е.В., Кирейчев А.В. Психологический тренинг развития Я-концепции. - Ялта, 2006. - 80 с.
5. Робочий зошит "Психологія" 10 клас/автори-укладачі А.В. Аносова, Л.А. Пєтушкова. - Біла Церква, 2011. - 73 с.
6. Технологія проведення тренінгів з формування здорового способу життя молоді/Г.М. Бевз, О.П. Главник. - К.: Главник, 2005. - 146 с.
7. Формування життєвих навичок у випускників шкіл-інтернатів: Методичний посібник для практичних психологів, соціальних педагогів/Упорядники: Гордійчук С.Ф., Дьомкіна В.В., Лунченко Н.В., Міненко Т.О., Москаленко О.Л., Собченко О.А.; За заг. ред. В.Г. Панка. - Донецьк: вид-во "Вебер" (Донецька філія), 2011. - 127 с.
8. Я удосконалюю себе/А.В. Фломбойм, О.В. Березюк, О.Н. Голоцван, Н.М. Комарова, Л.В. Шелестова. - Київ, 2009. - 68 с.
МОДУЛЬ 2. Я, МИ, ВОНИ (23 год.)
Теоретичний блок(4 год.)
Сутність поняття "спілкування". Основні функції спілкування: обмін інформацією між людьми, організація взаємодії між індивідами, процес сприйняття одне одного партнерами у спілкуванні та встановлення взаєморозуміння. Комунікативна, інтерактивна, перцептивна сторони спілкування.
Вербальне і невербальне спілкування.
Правила встановлення контакту і виходу з нього.
Закриті та відкриті запитання. Активне слухання. Прийоми активного слухання: виявлення зацікавленості, уточнення, зняття емоційної напруги.
Техніка "Я-повідомлення": види і переваги. Принципи ефективного спілкування. Коло стосунків. Техніки підтримки.
Правила безпечного спілкування в інтернеті.
Сутність понять "соціальні ролі", "соціальні статуси"; "соціальні навички", "асертивна поведінка".
Сором'язливість (боязкість) як стан психіки.
Прийоми неагресивної відповіді на тиск і агресію.
Практичний блок(15 год.)
Діти вчаться:
налагоджувати взаємодію, взаєморозуміння з іншими людьми;
вербально спілкуватися, передавати інформацію;
невербально передавати інформацію;
ставити відкриті та закриті запитання;
використовувати прийоми активного слухання у власній комунікації;
формулювати "Я - повідомлення";
використовувати правила безпечного спілкування в мережі Інтернет;
використовувати навички ефективного спілкування, самопрезентації;
підтримувати іншу людину;
будувати модель стосунків з іншими людьми на основі співпраці та взаємодопомоги;
усвідомлювати зв'язок між умінням будувати успішні стосунки та успіхом у житті;
надавати підтримку, усвідомлювати емоційні зв'язки між людьми; будувати нові соціальні зв'язки та підтримувати наявні;
долати сором'язливість у стосунках, розпізнавати свої почуття;
просити про допомогу;
розпізнавати та висловлювати свої почуття;
адекватно реагувати на глузування, неагресивно реагувати на звинувачення і тиск.
Форми і методи роботи: обговорення в загальному колі, перегляд і аналіз відео, презентація напрацьованих результатів, моделювання ситуацій, робота в групах, робота в парах, індивідуальна робота в робочих зошитах.
Завдання для самостійної роботи (4 год.)
1. Записати інформацію про людей, з якими спілкуєшся протягом тижня, і час, який на це витрачаєш.
2. Визначити, що тобі допомагає у спілкуванні з іншими людьми.
3. Оцінити власне вміння слухати інших людей.
4. За таблицею визначити ознаки комунікабельної та толерантної людини.
5. Ознайомитися з порадами щодо ефективного спілкування з людьми та записати в робочий зошит, чому ці поради є важливими для тебе і як надалі ти будеш їх застосовувати.
6. Написати декілька компліментів для дівчини та юнака (щодо налагодження взаємодії).
7. Проаналізувати ситуації та визначити, в яких ти надаєш допомогу, а в яких відмовляєш.
8. Ознайомитися із запропонованими варіантами фраз, які допомагають людині встановлювати та підтримувати стосунки з друзями, родичами та знайомими, та обрати ті варіанти, які стосуються безпосередньо тебе.
9. Записати слова, які ти вживаєш у запропонованих етикетних ситуаціях.
10. Проаналізувати своє ставлення до конфлікту.
11. Визначити власний стиль поведінки при вирішенні конфлікту.
12. Із запропонованих способів самоконтролю вибрати ті, які властиві тобі або якими ти хотів би оволодіти, додати інші відомі тобі способи самоконтролю.
13. Ознайомитися з типами соціальних статусів і відповідно до їхніх характеристик записати соціальні ролі, які ти виконуєш, та обов'язки щодо кожної ролі.
14. Оцінити своє сприйняття соціально значущої інформації.
Очікувані результати:
діти розуміють, що спілкування є основою співпраці з людьми та умовою досягнення успіху, володіють навичками спілкування;
діти розуміють важливість вибудовування успішних, стабільних стосунків; розрізняють ближню, середню та дальню сферу стосунків. Розуміють, як будувати стосунки з близькими, сусідами, колегами, громадою на основі взаємовигоди та співпраці;
діти розуміють вплив соціальних ролей на процес спілкування та вибудовування стосунків;
діти розуміють, як поводитися в різних соціальних ситуаціях, володіють навичками асертивної поведінки (вміють долати сором'язливість, можуть просити про допомогу, протистояти чужому тиску, говорити "ні", адекватно реагують на чужий гнів, невдачу, відмову).
Інформаційні джерела:
1. Москаленко В.В. Соціальна психологія. - К.: Центр навчальної літератури, 2008. - 687 с.
2. Орбан-Лембрик Л.Е. Соціальна психологія. - К.: Либідь, 2006. - 556 с.
3. Циба В.Т. Системна соціальна психологія. - К., 2006. - 327 с.
МОДУЛЬ 3. Я І КОХАНА ЛЮДИНА (30 год.)
Теоретичний блок (5 год.)
Особливості психосексуального розвитку молодої людини.
Дружба і кохання. Значення дружби і кохання в житті, людини. Розвиток взаємин між хлопцем і дівчиною. Зміст понять "зацікавленість", "захоплення", "закоханість", "кохання", "міжстатеві стосунки", "дружба".
Поняття "стереотип", "стигма", "дискримінація", "гендерні стереотипи". Відмінності між поняттями "стать" і "гендер".
Сексуальність, її функції та складники. Етапи формування сексуальності та сексуальної культури. Культура сексуальних стосунків у житті молодої людини. Міфи та факти стосовно сексуальної поведінки.
Шлюб, сім'я. Функції сім'ї, етапи життєвого циклу сім'ї. Ролі, які можуть виконувати члени сім'ї. Взаємини у сім'ї.
Відповідальне батьківство. Правила поведінки у сім'ї.
Практичний блок (20 год.)
Діти вчаться:
шанобливо ставитися до осіб протилежної статі;
бути взаємно відповідальними у стосунках;
визначити якості, які приваблюють молодь в особах протилежній статі;
виявляти симпатію, культурно, чемно залицятися до об'єкта симпатії;
визначати межі припустимої поведінки на перших побаченнях;
розуміти особливості стосунків між юнаком і дівчиною у період залицяння та в подружньому житті;
висловлювати почуття;
позитивно ставитися до однолітків для налагодження дружніх стосунків;
пізнавати себе, свою здатність дружити, любити;
впевнено поводитися у ситуації спілкування з друзями, розвивати культуру взаємин;
налагоджувати міжособистісне спілкування між юнаком і дівчиною, вербалізувати свої почуття;
надавати дружню підтримку, відчувати довіру до партнера;
визначати альтернативні статевим стосункам форми прояву кохання;
усвідомлювати особисту відповідальність за прийняті рішення, зокрема, стосовно статевого життя;
усвідомлювати можливі негативні наслідки раннього статевого життя;
застосовувати знання про культуру сексуальної поведінки;
аналізувати причини та наслідки сексуального насильства;
формувати навички асертивної поведінки;
протистояти маніпуляціям у міжособистісних стосунках;
усвідомлювати і приймати відчуття, пов'язані з дорослішанням;
відчувати самоідентичність, належність і повагу до власного роду, родини;
свідомо ставитися до створення родини, моделювати сімейні ролі, стосунки;
визначати вплив особистості на стосунки у родині, розвивати відповідальність за якість взаємин з іншими людьми;
усвідомлювати власне минуле, пам'ятати людей, яким можна довіряти, та виявляти почуття вдячності до таких людей;
приймати позитивні та негативні риси характеру людей, розвивати уміння конструктивного розв'язання конфліктних ситуацій;
розвивати довіру до оточення, усвідомлювати відповідальність за інших людей;
відповідально ставитися до майбутнього батьківства;
аналізувати сімейні ситуації, пов'язані з вихованням дітей різного віку та способи їх конструктивного вирішення.
Форми і методи роботи: "мозковий штурм", індивідуальна робота в робочих зошитах, обговорення в загальному колі, дискусія, робота у групах, презентація результатів роботи, блискавичний раунд, керована фантазія, ігри, моделювання ситуації.
................Перейти до повного тексту