- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Програми підготовки наставників для дітей, які проживають у закладі для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, іншому закладі для дітей, з питань соціальної адаптації дітей та їх підготовки до самостійного життя
Відповідно до абзацу другого пункту 7 Положення про наставництво, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 липня 2017 року
№ 465 "Деякі питання здійснення наставництва над дитиною",
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Програму підготовки наставників для дітей, які проживають у закладі для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, іншому закладі для дітей, з питань соціальної адаптації дітей та їх підготовки до самостійного життя, що додається.
2. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра з питань європейської інтеграції Чуркіну О.І.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства соціальної
політики України
07.11.2017 № 1763
ПРОГРАМА
підготовки наставників для дітей, які проживають у закладі для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, іншому закладі для дітей, з питань соціальної адаптації дітей та їх підготовки до самостійного життя
І. Загальні положення
Програму підготовки наставників для дітей, які проживають у закладі для дітей сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, іншому закладі для дітей (далі - Програма), розроблено з метою формування необхідних знань, умінь, навичок у громадян для встановлення наставницьких взаємовідносин із дитиною, яка проживає у закладі для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, іншому закладі цілодобового перебування дітей (далі - заклад), а також для надання допомоги таким громадянам у визначенні особистої готовності та усвідомленого рішення щодо здійснення наставництва.
Реалізацією Програми передбачено такі завдання:
розкрити зміст наставництва як індивідуальної форми підтримки дітей, які проживають у закладі;
ознайомити з основними нормативно-правовими актами щодо забезпечення наставництва в Україні: порядок і умови ведення наставництва; права та обов'язки наставника, центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді, закладу в процесі здійснення наставництва в найкращих інтересах дитини;
проаналізувати особливості соціалізації дітей, які проживають у закладі, та охарактеризувати специфіку їх психічного розвитку і потреб;
дати знання про особливості формування взаємовідносин між наставником і дитиною у процесі підготовки її до самостійного життя;
сприяти усвідомленню важливості та розуміння командної роботи зі спеціалістами в процесі підготовки до наставництва, формування та підтримки наставницьких взаємовідносин з дитиною.
Програма реалізується у формі теоретичних і практичних занять та самостійної роботи.
Теоретичний блок передбачає використання інформаційних повідомлень, міні-лекцій, дискусій з учасниками з різних аспектів організації та здійснення наставництва щодо дитини, яка проживає у закладі.
Практичний блок пропонує роботу в малих групах, парах із моделювання та аналізу ситуацій, застосування методу керованої фантазії, рольових вправ тощо.
Під час самостійної роботи особи, які бажають стати наставниками (далі - особи), можуть знайомитися з додатковою інформацією, аналізувати життєві ситуації, давати відповіді на проблемні запитання.
Програмою окреслено тематику навчальних занять, спрямованих на визначення особою особистої готовності та прийняття усвідомленого рішення щодо участі у підготовці дітей до самостійного життя, їх соціальної та психологічної адаптації у формі наставницьких взаємовідносин з дитиною, а також підготовку до виконання завдань наставництва.
Програма розрахована на 70 годин, з них на теоретичний блок передбачено 14 годин, на практичний блок - 20 годин, на самостійну роботу - 36 годин.
У процесі навчання особи отримають знання щодо:
змісту наставництва: мети, основних завдань, форм, напрямків;
ролі наставника, необхідних йому якостей та рівня компетентності;
законодавчого забезпечення наставництва в Україні: вимог до наставника, його прав та обов'язків;
впливу умов, що передбачають відсутність батьків чи інших осіб, які їх замінюють, на розвиток дитини;
організації знайомства та встановлення контакту наставника з дитиною;
етапів розвитку взаємовідносин із дитиною у процесі здійснення наставництва;
правил і технік ефективного спілкування з дитиною;
критеріїв ефективної діяльності наставника;
взаємодії наставника із представниками державних структур: центрів соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді, служб у справах дітей, керівниками закладів тощо.
Програмою передбачено формування в учасників таких умінь:
адекватно сприймати та толерантно ставитися до дитини, яка пережила переміщення, втрати близьких і значущих людей, родинних зв'язків;
встановлювати контакт із дитиною під час знайомства в закладі;
формувати відносини з дитиною;
надавати підтримку дитині, яка переживає втрату чи виявляє ознаки переживання іншої травматичної події;
адекватно реагувати на непередбачувану поведінку дитини;
застосовувати техніки ефективної комунікації з дитиною з урахуванням її соціальної ситуації та специфіки психічного розвитку;
допомагати дитині в позитивному самоусвідомленні, розвитку почуття власної гідності та самоповаги;
сприяти розвитку потенціалу дитини, впевненості у власних силах, у формуванні відносин у соціумі, культурних та моральних цінностей;
формувати в дитини практичні уміння та навички комунікації, самопрезентації, здорового способу життя, подолання труднощів, ведення домашнього господарства, розпорядження власним майном та коштами, допомагати дитині в навчанні та професійному самовизначенні; формувати побутові навички;
сприяти в отриманні дитиною освітніх, соціальних, медичних, адміністративних та інших послуг;
заохочувати дитину та допомагати їй у розвитку нових позитивних соціальних зв'язків, відновленні (налагодженні) стосунків із біологічними батьками;
оцінювати ефективність наставництва.
Якщо навчання проводилося громадською чи благодійною організацією, після його закінчення представники регіонального центру проводять підсумкове тестування, за результатами якого регіональний центр видає кандидату в наставники висновок про можливість провадження діяльності з організації наставництва над дитиною, яка проживає у закладі.
За результатами навчання учасникам Програми надається висновок про можливість провадження діяльності з організації наставництва над дитиною, яка проживає у закладі.
Набуті при опануванні Програми знання та уміння допоможуть особам оцінити свої можливості та прийняти усвідомлене, виважене рішення щодо готовності стати наставником для дитини.
II. Тематичний план
Розподіл навчального часу за темами
№ |
Теми |
Форми проведення занять |
Усього |
Теоретичний блок |
Практичний блок |
Самостійна робота |
1. |
Наставництво як індивідуальна форма підтримки дітей, які проживають у закладі |
1 |
1 |
6 |
8 |
2. |
Законодавче забезпечення наставництва в Україні |
1 |
1 |
8 |
10 |
3. |
Особливості соціалізації дітей, які проживають у закладі |
1 |
1 |
2 |
4 |
4. |
Переміщення та втрати у житті дітей |
2 |
2 |
3 |
7 |
5. |
Специфіка розвитку дітей, які потребують наставництва |
5 |
5 |
5 |
15 |
6. |
Роль наставника в процесі підготовки дітей до самостійного життя |
1 |
4 |
3 |
8 |
7. |
Формування взаємовідносин між наставником та дитиною |
2 |
3 |
5 |
10 |
8. |
Командна робота в процесі наставництва |
1 |
3 |
4 |
8 |
Усього |
14 |
20 |
36 |
70 |
III. Зміст Програми
ТЕМА 1. Наставництво як індивідуальна форма підтримки дітей, які проживають у закладі для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, іншому закладі для дітей (10 год)
Теоретичний блок(1 год)
Відкриття навчального курсу. Представлення та знайомство з тренерами. Презентація навчального курсу: мета, завдання, структура. Обговорення організаційних питань в межах навчального курсу. Зміст наставництва: мета, основні завдання, форми, напрямки та значення.
Практичний блок (1 год)
Знайомство з учасниками. Визначення очікувань та побоювань учасників. Визначення правил роботи групи. Учасники пропонують визначення поняття "наставництво" (індивідуальна та групова робота, "мозковий штурм", обговорення в загальному колі).
Завдання для самостійної роботи (6 год)
2. Опрацювати постанову Кабінету Міністрів України від 4 липня 2017 р.
№ 465 "Деякі питання здійснення наставництва над дитиною".
3. Прочитати книгу Кеті Глас "Будь моей мамой. Искалеченное детство".
Питання для самоконтролю:
1. Чому виникла потреба в наставництві як формі допомоги дітям, які проживають у закладах?
2. В чому полягає мета та значення наставництва?
3. Які основні завдання наставника?
4. Яка форма наставництва є пріоритетною і чому?
5. Поясніть, що означає "групова форма наставництва". В яких ситуаціях та обставинах дана форма є доцільною?
6. Які ви знаєте напрямки наставництва?
Інформаційні джерела:
1. Закон України від 13 січня 2005 року
№ 2342-IV "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" - Режим доступу: zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ru/1504-19
2. Методичний посібник до впровадження Програми наставництва для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування / Ю. Удовенко, О. Смаль. - К.: 2012. - 121 с.
3. Постанова Кабінету Міністрів України від 4 липня 2017 р.
№ 465 "Деякі питання здійснення наставництва над дитиною" - Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/ru/465-2017-%D0%BF
ТЕМА 2. Законодавче забезпечення наставництва в Україні (10 год)
Теоретичний блок (1 год)
Процедура провадження діяльності з організації наставництва над дитиною: порядок та умови наставництва. Вимоги до наставника, права та обов'язки. Права та обов'язки центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді, а також закладу в процесі здійснення наставництва в найкращих інтересах дитини.
Причини, через які діти потрапляють у заклади. Упередження та стереотипи щодо дітей у закладах.
Практичний блок (1 год)
Учасники визначають можливі причини, через які діти потрапляють в заклади для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, чи інші заклади для дітей. Аналізують, доводять чи спростовують упередження та стереотипи щодо дітей у закладах, характерні для українського суспільства ("мозковий штурм", групова робота).
Завдання для самостійної роботи (8 год)
1. Вивчити права та обов'язки наставника, центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді, а також закладу в процесі здійснення наставництва в найкращих інтересах дитини (
Положення про наставництво, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 4 липня 2017 р. № 465 "Деякі питання здійснення наставництва над дитиною").
3. Прочитати книгу Людмили Петрановської "В класс пришел трудный ребенок" та відповісти на запитання:
• які причини найчастіше призводять до вилучення дитини з сім'ї?
• які стереотипи щодо дітей, які проживають у закладі, ви найчастіше зустрічали у нашому суспільстві і яких притримувались особисто?
Питання для самоконтролю:
1. Куди мають звертатися особи, які бажають стати наставниками?
2. Вимоги до осіб, які виявили бажання стати наставниками?
3. Назвіть установи, які беруть участь у процесі впровадження наставництва.
4. Назвіть права та обов'язки сторін, які беруть участь у процесі впровадження наставництва.
5. Назвіть причини, через які діти потрапляють у заклад для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, інший заклад для дітей?
6. Які Ви знаєте упередження та стереотипи щодо дітей, які проживають у закладах?
7. Яким чином наявність упереджень і стереотипів у наставника може вплинути на процес взаємодії з дитиною?
Інформаційні джерела:
1. Закон України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" від 13 січня 2005 року
№ 2342-IV - Режим доступy: zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ru/1504-19
2. Постанова Кабінету Міністрів України від 4 липня 2017 р.
№ 465 "Деякі питання здійснення наставництва над дитиною" - Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/ru/465-2017-%D0%BF
3. Райкус Джудіт С., Хьюз Рональд. Соціально-психологічна допомога сім'ям та дітям груп ризику: практичний посібник: У 4 т. Т. 1. / Райкус Джудіт С., Хьюз Рональд. Концептуальні основи соціальної роботи з дітьми. - К.: "Феникс", 2011. - 284 с.
4. Соціальна робота з вразливими сім'ями та дітьми: посіб.: у 2-х част. / А. В. Аносова, О. В. Безпалько, Т. П. Цюман та ін. / За заг. ред.: Т. М. Журавель, З. П. Кияниці, Ж. В. Петрочко - К., 2016. - 567 с.
ТЕМА 3. Особливості соціалізації дітей, які проживають у закладі (4 год)
Теоретичний блок (1 год)
Зміст процесу та особливості соціалізації дітей, які проживають в закладах. Фактори, що несприятливо впливають на особистісний розвиток дітей за умов їх проживання в закладах. Специфіка задоволення потреб дітей в колективних закладах: зміст понять "потреба", "мотив", "мотивація", концепція ієрархічної моделі потреб особистості за А. Маслоу. Роль сім'ї у вихованні дитини. Вплив відсутності батьків чи інших осіб, які їх замінюють, на розвиток дитини.
Практичний блок (1 год)
Учасники пропонують та характеризують фактори, що несприятливо впливають на особистісний розвиток дітей за умов їх проживання в колективних закладах. Аналізують вплив відсутності батьків чи інших осіб, які їх замінюють, на розвиток дитини (індивідуальна та групова робота, "мозковий штурм", робота в парах, малих групах, презентації напрацьованих результатів).
Завдання для самостійної роботи (2 год)
1. Переглянути фільм "Невидимая сторона" (англ. The Blind Side) 2009 р. та відповісти на запитання: що допомогло головному герою адаптуватися в суспільстві та зрозуміти своє місце і роль у ньому?
Питання для самоконтролю:
1. Охарактеризуйте поняття "соціалізація".
2. Назвіть фактори, які впливають на процес соціалізації дитини.
3. Розкрийте особливості соціалізації дітей, які проживають у закладах.
4. Охарактеризуйте співвідношення понять "потреба", "мотив", "мотивація"?
5. Визначте роль сім'ї у вихованні дитини.
6. Яким чином відсутність батьків чи інших осіб, які їх замінюють, відображається на формуванні та розвитку дитини?
Інформаційні джерела:
1. Боулби Джон. Создание и разрушение эмоциональных связей / Пер. с англ. В.В. Старовойтова - 2-е изд. - М.: Академический Проект, 2006. - 232 с.
2. Звєрєва І.Д., Кузьмінський В.О., Кияниця З.П., Петрочко Ж.В. Оцінка потреб дитини та її сім'ї: від теорії до практики. Наук.-метод. посіб. - К.: Фенікс, 2010. - 400 с.
3. Книга для батьків. Посібник до тренінгового курсу "Підготовка кандидатів у прийомні батьки та батьки-вихователі" / Автори та автори-упоряд.: Т.Ф. Алєксєєнко, Г.М. Лактіонова, Г.О. Притиск та ін.; За заг. ред. Т.Ф. Алєксєєнко. - К.: Наук. світ, 2006. - 496 с. - Режим доступу: http://mediapasport.com.ua/uploads/books/our/20.pdf
4. Орбан-Лембрик Л.Е. Соціальна психологія: Підручник: У 2 кн. Кн. 1: Соціальна психологія особистості і спілкування. - К.: Либідь, 2004. - 576 с.
5. Ослон В.Н. Жизнеустройство детей-сирот: профессиональная замещающая семья. - М.: Генезис, 2006. - 368 с.
6. Прихожан А.М., Толстых Н.Н. Психология сиротства. 3-е изд. - СПб.: Питер, 2007. - 416 с.
7. Розум С.И. Психология социализации и социальной адаптации человека. - СПб.: Речь, 2006. - 365 с.
8. Удовенко Ю.М. Соціально-психологічна характеристика процесу адаптації дитини в установі соціального захисту // Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Психологія / За ред. Л.Ф. Бурлачука. - К.: Видавничо-поліграфічний центр "Київський університет" - № 2(5)/2016. - С. 80 - 84.
9. Шипицына Л.М. Психология детей-сирот. - СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2005. - 628 с.
ТЕМА 4. Переміщення та втрати у житті дітей (7 год)
Теоретичний блок (2 год)
Етапи переміщення дитини. Поняття та види втрат. Етапи пережидання втрат. Психотравматичний досвід у житті дитини внаслідок переміщень та втрат. Поняття "психічна травма", "посттравматичний стресовий розлад". Ознаки психічної травматизації та посттравматичного стресового розладу у дітей.
................Перейти до повного тексту