1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
19.07.2013 № 432
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо надання соціальних послуг особам, які постраждали від торгівлі людьми
Відповідно до пункту 55.1 Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010 - 2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава", затвердженого Указом Президента України від 12.03.2013 № 128,
НАКАЗУЮ:
Затвердити Методичні рекомендації щодо надання соціальних послуг особам, які постраждали від торгівлі людьми, що додаються.
Заступник Міністра -
керівник апарату

В. Коломієць
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
соціальної політики України
19.07.2013 № 432
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо надання соціальних послуг особам, які постраждали від торгівлі людьми
I. Потреби постраждалих від торгівлі людьми, які слід враховувати при здійсненні з ними соціальної роботи
1.1. Основні потреби постраждалих від торгівлі людьми
Враховуючи індивідуальні особливості постраждалих від торгівлі людьми, форми і види експлуатації, яким вони піддавались, та реакції на них кожної постраждалої особи, практика надання соціальних послуг виділяє перелік базових потреб:
у розвитку, формуванні та підтримці соціальних навичок;
у допомозі в аналізі життєвої ситуації, визначенні основних проблем, шляхів їх вирішення, складанні плану виходу зі складної життєвої ситуації;
у залученні отримувача до вирішення власної складної життєвої ситуації; наданні інформації з питань соціального захисту населення; представництві інтересів;
у допомозі в отриманні безоплатної правової допомоги;
у допомозі в оформленні документів, в отриманні реєстрації місця проживання/перебування;
у сприянні в отриманні житла, працевлаштуванні тощо;
у корекції психологічного стану та поведінки в повсякденному житті;
у допомозі у зміцненні/відновленні родинних та суспільно корисних зв'язків;
у послугах перекладу, вивченні державної мови; сприянні у встановленні зв'язків із національно-культурними організаціями співвітчизників.
При наданні соціальних послуг постраждалим від торгівлі людьми, необхідно брати до уваги їх вік, стан здоров'я, стать і спеціальні потреби таких осіб.
1.2. Особливі потреби дітей, постраждалих від торгівлі людьми
Незалежно від форми експлуатації, практично всі діти, які потрапляють у ситуацію торгівлі людьми, мають серйозні проблеми зі здоров'ям і потребують як медичної, так і психологічної (а в деяких випадках - і психіатричної) допомоги, а соціальна робота з такою дитиною можлива лише тоді, коли відновлене її фізичне здоров'я та коли вона психологічно готова до отримання допомоги.
Враховуючи особливі потреби дітей, украй важливо, щоб як медична, так і психологічна допомога були надані їм одразу після отриманої травми.
Велике значення для ефективності реабілітаційних програм має оцінка ризиків та кроків самою дитиною, можливість влаштування в сім'ю (рідну чи прийомну) або іншу інституцію, яка буде сприйматися нею позитивно.
Необхідно також враховувати, що дитина, яка довгий час перебувала в ситуації торгівлі людьми (довгий час жила на вулиці або в закритому приміщенні), має розлади активності, низький рівень запам'ятовування (в тому числі внаслідок неповноцінного харчування, вживання алкоголю чи наркотиків), розлади когнітивної функції (проблеми в прийнятті рішень), дефіцит мовлення.
Важливим також є формування позитивної моделі сімейного життя і стосунків між чоловіком та жінкою у юнаків та дівчат, які постраждали від сексуальної експлуатації, навчити їх вірити не лише в себе, а й в інших, будувати позитивні взаємини, уникати маніпуляцій.
II. Виявлення, соціальне інспектування та оцінка потреб осіб, які постраждали від торгівлі людьми
2.1. Виявлення осіб, які постраждали від торгівлі людьми
Виявлення осіб, які постраждали від торгівлі людьми, може здійснюватись:
- у разі звернення особи, яка вважає себе постраждалою від торгівлі людьми або її законного представника до будь-якого суб'єкта взаємодії, визначеного постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2012 № 783 "Про затвердження Порядку взаємодії суб'єктів, які здійснюють заходи у сфері протидії торгівлі людьми";
- у разі звернення такої особи за допомогою до центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді (ЦСССДМ);
- у випадку звернення/надання інформації від близького оточення особи, яка постраждала від торгівлі людьми;
- під час соціального інспектування сім'ї чи особи, щодо якої надійшло повідомлення як про таку, що опинилася у складних життєвих обставинах, зумовлених іншими причинами;
- при зверненні особи на "телефон довіри";
- під час роботи в межах спеціалізованого формування "Мобільний консультаційний пункт соціальної роботи" (МКП) тощо.
До центру ЦСССДМ також може надійти повідомлення від інших суб'єктів щодо виявленої особи, яка постраждала від торгівлі людьми.
Інформація про постраждалу особу може надходити від: правоохоронців, представників медичних установ; інших урядових та неурядових організацій; інших установ, таких як: церкви, релігійні структури, організації, що захищають права людини; окремих осіб: інших постраждалих, родичів або друзів постраждалих; клієнтів осіб, які були продані для сексуальної експлуатації тощо.
У разі коли особа постраждала від торгівлі людьми за кордоном, вона може звернутися за допомогою до дипломатичних представництв та консульських установ України за кордоном.
Звернутися особа, яка постраждала від торгівлі людьми, до консульської установи України може: особисто або зателефонувавши, передати інформацію через третю особу, гуманітарну, громадську організацію, офіційну установу або неурядову правозахисну організацію; передати звернення факсом чи поштою (у зверненні має бути зазначено прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання громадянина, контактний телефон (факс), громадянство та викладено, за можливості детально, суть проблеми, звернення повинно бути підписано заявником із зазначенням дати); направити своє звернення електронним зв'язком на адресу консульства.
2.2. Здійснення соціального інспектування та оцінки потреб особи, яка постраждала від торгівлі людьми
Відповідно до статті 1 Закону України "Про соціальну роботу з сім'ями, дітьми та молоддю" соціальне інспектування - система заходів, спрямованих на виявлення, здійснення аналізу, нагляду за умовами життєдіяльності сімей, дітей та молоді, які перебувають у складних життєвих обставинах, моральним, фізичним і психічним станом дітей та молоді, оцінку їх потреб, контроль за дотриманням державних стандартів і нормативів у сфері соціальної роботи.
У разі надходження до ЦСССДМ повідомлення про особу, яка постраждала від торгівлі людьми від структурного підрозділу місцевої державної адміністрації, відповідального за проведення процедури встановлення статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми (постанова Кабінету Міністрів України від 22.08.2012 № 783 "Про затвердження Порядку взаємодії суб'єктів, які здійснюють заходи у сфері протидії торгівлі людьми"), ЦСССДМ протягом п'яти робочих днів має провести оцінку потреб постраждалої особи та надати особі необхідні послуги згідно з вимогами стандартів та порядку здійснення соціального супроводу.
Оцінка потреб постраждалої особи - іноземця або особи без громадянства - надання їй необхідних послуг здійснюється із залученням, у разі необхідності, перекладача, наявність якого забезпечує місцева держадміністрація. У якості перекладача можна залучати викладачів іноземних мов навчальних закладів, студентів, представників іноземних общин, посольств або консульств іноземних держав, представників громадських організацій тощо.
Оцінка потреб постраждалої особи, проводиться за формою, затвердженою наказом Мінсоцполітики від 14.09.2012 № 578 "Про затвердження форм оцінки потреб особи, яка постраждала від торгівлі людьми; плану реабілітації особи, яка постраждала від торгівлі людьми; обліку осіб, які постраждали від торгівлі людьми; звіту щодо осіб, які постраждали від торгівлі людьми", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 02.10.2012 за № 1679/21991.
У разі звернення постраждалої особи або її законного представника безпосередньо до ЦСССДМ центр проводить оцінку її потреб, інформує її про необхідність особистого звернення або її законного представника до відповідального підрозділу та за згодою особи інформує відповідальний підрозділ про таку особу.
У випадку звернення постраждалої особи або її законного представника безпосередньо до ЦСССДМ або надходження повідомлення до центру від інших суб'єктів взаємодії з'ясовується факт наявності ситуації торгівлі людьми та повідомляється про таку особу структурному підрозділу місцевої державної адміністрації, відповідальному за проведення процедури встановлення статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми.
З'ясування спеціалістами ЦСССДМ факту наявності ситуації торгівлі людьми може здійснюватись шляхом:
спостереження - безпосереднього візуального і слухового сприймання поведінки людини;
опитування - відповіді особи на поставлені їй питання;
бесіди - спілкування з особою (може передбачати спілкування, в тому числі з членами сім'ї та близьким оточенням особи);
анкетування - заповнення бланка опитувальника.
При з'ясуванні факту наявності ситуації торгівлі людьми враховується наступне:
у багатьох випадках особи, які потрапили в ситуацію торгівлі людьми, можуть бути не готовими ідентифікувати себе як постраждалі;
через пережиті події жертви торгівлі людьми часто страждають на занижену самооцінку та почуття безнадії, а для постраждалих від сексуального насильства особливо типові почуття сорому, ганьби та провини;
особи, які постраждали від трудової експлуатації, часто мають розлади фізичного та психічного здоров'я;
постраждалим часто важко знайти спільну мову з найближчим оточенням, зокрема дорослими членами родини та власними дітьми, через вимушену тривалу відсутність і відокремленість від життя родини у період перебування в ситуації торгівлі людьми;
деякі постраждалі після повернення стикаються навіть з фактом позбавлення прав на житло чи батьківських прав через вимушену тривалу відсутність;
реакції на торгівлю людьми є суто індивідуальними, адже кожен, хто стає об'єктом торгівлі людьми, наражається на різні ризики для здоров'я;
постраждалі від торгівлі людьми часто виявляють симптоми, пов'язані з посттравматичною реакцією, які зберігаються протягом тривалого часу або можуть проявитися через роки;
стрес у постраждалих може бути реакцією на реальну загрозу: помсту злочинців або образу з боку інших людей, у тому числі і членів родини;
серед найбільших труднощів, пов'язаних з наданням допомоги постраждалим від торгівлі людьми, є їх нездатність довіряти іншим і самому собі, почуття втрати контролю над власним життям, власним тілом і над тим, що може з ним статися (наприклад, внаслідок сексуального насильства, трудової експлуатації у небезпечних умовах тощо);
серйозну увагу заслуговують питання, що стосуються статі та ґендерних особливостей.
На початку здійснення соціальної роботи з постраждалими від торгівлі людьми спеціалісти ЦСССДМ:
надають інформацію про послуги, якими може забезпечити ЦСССДМ;
пояснюють, як буде використана надана особою інформація;
переконуються в тому, що особа розуміє про добровільність в отриманні чи відмові від отримання послуг (у тому числі в тому, що відповіді на опитування є також добровільними, і що вона/він не зобов'язана відповідати на запитання, які є болючими або неприємними);
пояснюють, що чим більше інформації вона надасть, тим краще буде забезпечена допомога;
пояснюють, що у випадку, коли ЦСССДМ не зможе надати всієї необхідної допомоги, особу буде перенаправлено до закладів, установ, організацій тощо, якими потрібна допомога може бути забезпечена.
При наданні допомоги постраждалим від торгівлі людьми визначаються причини, через які постраждалі поводяться певним чином. Це допоможе зрозуміти, як найкраще надавати допомогу, та оцінити причини, через які постраждалі можуть відмовлятися від допомоги або рекомендацій спеціалістів.
З метою перевірки наявності в особи складних життєвих обставин ЦСССДМ здійснюється соціальне інспектування шляхом вивчення причин, що призвели до виникнення життєвого неблагополуччя, та з'ясування можливості особи до самостійного вирішення проблем, яке також здійснюється і в разі отримання повідомлення про особу, яка постраждала від торгівлі людьми.
Порядок здійснення центрами соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді соціального інспектування сімей, дітей та молоді, які перебувають у складних життєвих обставинах, затверджено наказом Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту від 27.05.2010 № 1480, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28.07.2010 за № 569/17864.
Відповідно до зазначеного Порядку соціальне інспектування передбачає з'ясування наявності складних життєвих обставин сім'ї чи особи, вивчення причин, що призвели до їх виникнення, проведення первинної оцінки потреб та визначення необхідності здійснення соціального обслуговування. Крім того, до соціального інспектування належить вжиття негайних заходів для усунення реальної загрози життю і здоров'ю осіб, які не можуть захистити себе від насильства або жорстокого поводження, забезпечення їхніх прав на своєчасну допомогу, контроль за дотриманням державних стандартів і нормативів у сфері соціальної роботи.
Даний документ визначає етапи, умови та результати здійснення соціального інспектування сімей, дітей та молоді, стосовно яких надійшла інформація про перебування у складних життєвих обставинах, та передбачає визначення потреб для подальшого планування роботи щодо подолання наслідків, спричинених життєвим неблагополуччям.
При здійсненні соціального інспектування особи, яка постраждала від торгівлі людьми, як і при наданні їй допомоги, забезпечується дотримання конфіденційності інформації щодо такої особи, оскільки окрім життєвого неблагополуччя, отриманого перебуванням у ситуації торгівлі людьми, особа ще й стала об'єктом тяжкого злочину та може постраждати від помсти злочинців.
Особливого підходу потребує здійснення соціального інспектування постраждалих від торгівлі людьми, які не мають постійного місця проживання або які втратили житло внаслідок торгівлі людьми.
Зокрема, у випадку відсутності фактичного місця проживання особи, яка постраждала від торгівлі людьми, мають заповнюватися:
пункти, що стосуються:
П.І.Б. особи; місця її фактичного проживання;
дати початку та закінчення інспектування;
складу сім'ї (у разі її наявності);
додаткових фактів, встановлених на час обстеження щодо причин, які призвели до виникнення складних життєвих обставин;
пункти 1.5 - 1.10:
короткий опис ситуації (проблем) зі слів особи;
ставлення особи до співпраці з відповідними установами/організаціями щодо подолання складних життєвих обставин;
висновок;
рекомендації;
примітки;
розділ II акта соціального інспектування.
У разі відсутності постійного місця проживання особи, яка постраждала від торгівлі людьми, акт соціального інспектування заповнюється спеціалістами ЦСССДМ на підставі спілкування з особою та отриманої інформації від закладів, установ, організацій (за попереднім запитом).
Під час здійснення соціального інспектування вживаються заходи для усунення реальної загрози життю і здоров'ю постраждалих осіб.
При виявленні ЦСССДМ постраждалих від торгівлі людьми мають повідомлятися (за згодою особи) також відповідні органи та установи, визначені законодавством, як уповноважені з питань протидії торгівлі людьми.
При цьому у разі виявлення дитини, постраждалої від торгівлі людьми, повідомляються органи захисту прав дитини.
III. Надання соціальних послуг особам, які постраждали від торгівлі людьми
3.1. Здійснення соціального обслуговування
Відповідно до статті 1 Закону України "Про соціальну роботу з сім'ями, дітьми та молоддю" соціальне обслуговування - система соціальних заходів, спрямованих на сприяння, підтримку і надання послуг сім'ям, дітям та молоді з метою подолання або пом'якшення життєвих труднощів, підтримку соціального статусу та повноцінної життєдіяльності.
Підставами для здійснення соціального обслуговування є:
звернення особи, яка постраждала від торгівлі людьми, за отриманням певного виду послуг;
направлення постраждалої особи структурним підрозділом місцевої державної адміністрації, відповідальним за проведення процедури встановлення статусу особи, яка постраждала від торгівлі людьми;
направлення постраждалої особи іншими суб'єктами соціальної роботи (у тому числі: міжнародними чи громадськими організаціями, органами державної виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування тощо) для надання у межах компетенції необхідної допомоги;
результати соціального інспектування (після вивчення причин, що призвели до виникнення складних життєвих обставин та аналізу життєдіяльності особи з урахуванням факторів, що негативно на неї впливають чи можуть вплинути).

................
Перейти до повного тексту