1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
13.10.2011 № 10169/0/14-11/18
ЦК Профспілки працівників
освіти і науки України
Майдан Незалежності, 2, м. Київ, 01012
Міністерство соціальної політики на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 14.09.2011 № 43609/1/1-11 разом з Міністерством освіти і науки, молоді та спорту розглянуло звернення ЦК Профспілки працівників освіти і науки України від 02.09.2011 № 02-5/438 щодо актуальних проблем в галузі освіти та повідомляє.
Щодо забезпечення бюджетного асигнування на освіту.
За інформацією МОНмолодьспорт, відповідно до ст. 61 Закону України "Про освіту" держава забезпечує бюджетні асигнування на освіту в розмірі не меншому десяти відсотків національного доходу. В даний час в Україні вартість національного доходу не визначається, а обраховується обсяг валового внутрішнього продукту. Діючим законодавством не встановлено відсоток забезпечення видатків на освіту від валового внутрішнього продукту.
МОНмолодьспорт щороку при формуванні показників проекту державного бюджету на відповідний рік подає свої пропозиції щодо достатнього забезпечення бюджетного фінансування на освіту. Однак при затвердженні Закону України про державний бюджет пропозиції Міністерства не враховуються у повному обсязі.
Щодо підвищення рівня оплати праці педагогічних та науково-педагогічних працівників з урахуванням вимог законодавства про освіту та норм Указу Президента України від 30.09.2010 № 926 "Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні" .
На виконання Указу Президента України щодо підвищення розміру заробітної плати педагогічних працівників, зняття напруги та врегулювання непорозумінь, які виникли у трудових колективах протягом 2010 р., Кабінетом Міністрів України прийнята постанова від 23.03.2011 № 373 "Про встановлення надбавки педагогічним працівникам дошкільних, позашкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів, вищих навчальних закладів I - II рівнів акредитації, інших установ і закладів незалежно від відомчого підпорядкування" , що набрала чинності з 1 вересня 2011 року.
Виходячи з соціально-економічного становища країни та фінансових можливостей Державного бюджету України, Урядом здійснюються поступові кроки щодо підвищення оплати праці педагогічних працівників відповідно і одночасно з підвищенням заробітної плати працівників всієї бюджетної сфери.
Так, постановами Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1212 , від 30.03.2011 № 310 та від 11.05.2011 № 524 внесені зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 № 1298 "Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери" , відповідно до яких у 2011 році посадові оклади (тарифні ставки) розраховуються виходячи з розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника першого тарифного розряду з 1 січня 613 грн.; з 1 квітня - 625 грн.; з 1 липня - 635 грн.; з 1 вересня - 641 грн.; з 1 жовтня - 660 грн.; з 1 грудня - 704 грн. На виконання рішень Уряду були розроблені відповідні накази МОНмолодьспорт від 02.02.2011 № 90 , від 18.04.2011 № 348 та від 20.06.2011 № 595 .
Крім того, слід зауважити, що постановою Кабінету Міністрів України від 11.05.2011 № 524 "Питання оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери" розпочато ліквідацію "зрівнялівки" в оплаті праці працівників 1-7 тарифних розрядів. Цим рішенням Уряд починає відновлювати диференціацію в системі оплати праці.
Також з метою вдосконалення оплати праці працівників бюджетної сфери та створення належних умов для підвищення ефективності їх праці, в тому числі працівників галузі освіти, Кабінетом Міністрів України схвалено Концепцію удосконалення оплати праці працівників бюджетної сфери , яку передбачається реалізувати протягом п'яти років.
Ця Концепція спрямована на:
поетапне підвищення заробітної плати працівників окремих галузей бюджетної сфери (зокрема, галузі освіти), оплата праці яких здійснюється на основі Єдиної тарифної сітки . При цьому мають бути забезпечені гарантії з оплати праці, які встановлені законодавством;
визначення розмірів посадових окладів працівникам бюджетної сфери залежно від їх кваліфікації, складності виконуваних робіт та умов праці. На сьогодні деякі категорії працівників, в тому числі й педагогічні, посади яких вимагають вищої освіти і значного досвіду роботи, мають посадові оклади, які дуже близькі за розмірами до посадових окладів некваліфікованих працівників, знаходяться майже на рівні мінімальної заробітної плати;
забезпечення віднесення професій (посад) працівників до розрядів Єдиної тарифної сітки з урахуванням вимог довідників кваліфікаційних характеристик професій (посад) працівників бюджетної сфери (з цією метою МОНмолодьспорт на даний час розробляються кваліфікаційні характеристики посад педагогічних і науково-педагогічних працівників);
удосконалення нормативно-правової бази з питань оплати праці працівників окремих галузей бюджетної сфери та упорядкування додаткових видів виплат.
Щодо гарантій держави у забезпеченні безоплатним користуванням житлом з опаленням і освітленням педагогічних працівників у сільській місцевості і селищах міського типу.
Законами України про Державний бюджет на 2005-2008 роки дія абзацу першого частини четвертої статті 57 Закону України "Про освіту" щодо гарантій держави у забезпеченні безоплатним користуванням житлом з опаленням і освітленням педагогічних працівників у сільській місцевості і селищах міського типу була обмежена розміром доходу педагогічних працівників (тобто пільги надавалися, якщо вони мали право на податкову соціальну пільгу). Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 № 10-рп/2008 введення податкової соціальної пільги було визнано неконституційним.
Проте відповідно до п. 14 постанови Кабінету Міністрів України від 28.05.2008 № 530 "Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян" пільги, компенсації та гарантії працівникам бюджетних установ надаються за умови, якщо розмір наданих пільг у грошовому еквіваленті разом із середньомісячним сукупним доходом пільговика за попередні шість місяців не перевищує 900 гривень.
У 2009-2011 роках (на відміну від 2005-2008 років) ні законами України про Державний бюджет, ні Законом України "Про освіту" не було передбачено жодних обмежень грошовим доходом при наданні пільг з оплати комунальних послуг педагогічним працівникам у сільській місцевості і селищах міського типу.

................
Перейти до повного тексту