1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ПАЛИВА ТА ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
15.03.2003 N 2п.1
Про підсумки роботи паливно-енергетичного комплексу України у 2002 році та завдання на 2003 рік
Заслухавши і обговоривши доповідь Державного секретаря Міністерства палива та енергетики України, колегія відзначає, що протягом звітного періоду в цілому по комплексу вдалося досягти стабілізації основних виробничих процесів, що дозволило забезпечити національну економіку необхідною кількістю енергії та енергоносіїв.
Так, за 2002 рік обсяг виробництва електричної енергії в Україні склав майже 173,0 млрд. кВт. год., що на 0,4 % більше рівня 2001 року.
Структура виробництва електроенергії проти 2001 року дещо змінилась і характеризувалась підвищенням питомої ваги виробництва електроенергії тепловими електростанціями, що знайшло своє відображення у стані справ із паливозабезпеченням.
Ситуація із забезпеченням електростанцій паливом була досить складною. На початок 2002 року запаси вугілля на електростанціях складали 1,7 млн. тонн, а на початок 2003 року - всього 1,5 млн. тонн, а станом на 01.03.2003 запаси вугілля складали 0,83 млн. тонн і тільки завдяки своєчасному прийняттю управлінських рішень вдалося забезпечити сталу роботу об'єднаної енергосистеми України.
Протягом 2002 року споживачам України було поставлено 170,0 млрд. кВт. год. електричної енергії, що на 0,4 % більше, ніж у 2001 році, видобуто вугілля коксівного - 39,6 млн. тонн, що на 0,4 млн. тонн менше, ніж у 2001 році, енергетичного - 42,2 млн. тонн, що майже на 0,9 млн. тонн менше, ніж в 2001 році, реалізовано ДК "Газ України" природного газу - 44,3 млрд. куб. м, що на 0,6 млрд. куб. м більше, ніж у 2001 році.
У 2002 році доходи від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) підприємств паливно-енергетичного комплексу державної форми власності та товариств, державна частка у статутних фондах яких становить понад 50 %, зросли порівняно з 2001 роком на 947,0 млн. грн., чистий дохід від реалізації продукції збільшився на 2,0 млрд. грн. У 2001 - 2002 роках намітилась позитивна тенденція скорочення валових збитків підприємств, які зменшились протягом останнього року на 65,8 млн. грн., та стабілізувалась величина валового прибутку на рівні близько 5 млрд. грн.
Позитивним результатом роботи підприємств ПЕК є також те, що за 2002 рік ними сплачено до бюджетів усіх рівнів 10,3 млрд. грн., що перевищує аналогічні показники 2001 року на 1,1 млрд. грн., у тому числі до державного бюджету сплачено 9,4 млрд. грн., що на 1,4 млрд. грн. більше, ніж у 2001 році. Це досягнуто переважно за рахунок збільшення надходжень до бюджету від підприємств електроенергетичної галузі.
Головною проблемою, яка залишилась в паливно-енергетичному комплексі з минулих років, є досягнення 100-відсоткової оплати за спожиту електричну енергію та погашення "старих" боргів.
Негативним результатом наявного рівня розрахунків за електричну енергію є погіршення фінансово-економічного стану підприємств паливно-енергетичного комплексу - заборгованість споживачів (дебіторська заборгованість) за спожиту енергію. Станом на 01.01.2003 вона залишається значною (9,6 млрд. грн.) і за 2002 рік збільшилась на 1,2 млрд. грн.
Хоча у 2002 році порівняно з 2001 роком оплата грошовими коштами товарної продукції генеруючих компаній зросла з 64,6 % до 83,8 %, що є показником поліпшення фінансово-економічного стану підприємств галузі, однак такий рівень надходження коштів не відшкодовує видатків, необхідних для забезпечення поточної діяльності, не кажучи вже про накопичення палива.
За 2002 рік міністерство отримало із загального фонду Державного бюджету за всіма напрямками 2484,5 млн. грн., що на 463,5 млн. грн. менше передбачених бюджетним розписом. Залишились недофінансованими майже всі бюджетні статті, а саме: реструктуризація вугільної та торфодобувної промисловості недофінансована на суму 148,1 млн. грн., заходи, пов'язані з виведенням з експлуатації ЧАЕС - на 67,4 млн. грн., централізовані капітальні вкладення - на 3,6 млн. грн.
Вживались заходи до підвищення ефективності корпоративного управління. З цією метою у всіх акціонерних товариствах сформовано склад спостережних рад, в яких забезпечена участь представників держави пропорційно її частці у статутних фондах, створено автоматизовану базу даних, яка містить інформацію про склад спостережних рад і правлінь акціонерних товариств, переданих міністерству у корпоративне управління, налагоджено також автоматизовану обробку показників фінансової діяльності товариств і звітів відповідальних представників щодо виконання ними своїх зобов'язань, запроваджено щодобовий та щомісячний моніторинг виконання основних техніко-економічних показників роботи підприємств.
Завдяки концентрації повноважень з управління державними корпоративними правами у Мінпаливенерго щороку галузь була підготовлена до надійної роботи Об'єднаної енергетичної системи України в умовах осінньо-зимового максимуму навантажень, а використання напрацьованих принципів високої керованості галуззю в умовах шкідливого впливу стихії дозволило забезпечити безперебійне енергопостачання всього народногосподарського комплексу країни.
Разом з тим, не в усіх акціонерних товариствах, функції з управління корпоративними правами яких здійснює міністерство, налагоджено ефективний контроль за їх фінансово-господарською діяльністю. Як наслідок у 2002 році лише 10 акціонерних товариств отримали прибуток. Не в повному обсязі виплачуються дивіденди, нараховані на державний пакет акцій, потребує зміцнення склад відповідальних представників, а також спостережних рад окремих акціонерних товариств та інших органів управління.
Важливим питанням для міністерства як у минулому, так і у поточному році залишиться реалізація Програми закриття неперспективних вугільних шахт і розрізів.
Ситуація з банкрутством підприємств ПЕК є результатом скрутного фінансово-економічного стану підприємств, але свідчить і про неналежну роботу керівників цих підприємств з організації виробництва, використання механізмів ринкової економіки. Наразі слід зазначити, що підприємства ПЕК не вживають достатніх заходів щодо погашення кредиторської заборгованості за рахунок отримання дебіторської та не застосовують усіх можливих правових важелів для врегулювання з кредиторами питань в досудовому порядку. На сьогодні порушено більше 100 справ про банкрутство проти підприємств паливно-енергетичного комплексу.
Потребує вирішення питання оновлення керівного складу підприємств ПЕК і залучення молоді, зокрема, до вугільної галузі та нафтогазового комплексу.
Колегія
ВИРІШИЛА:
1. Доповідь Державного секретаря Міністерства палива та енергетики взяти до уваги.
2. Державному секретарю Лушкіну В.А., заступникам Державного секретаря відповідно до розподілу повноважень:
- до 15.04.2003 розробити та затвердити організаційно-технічні заходи щодо забезпечення сталої роботи ПЕК України в 2003 році. Вважати їх виконання основним завданням усіх працівників галузі;
- забезпечити стійке функціонування та розвиток енергетичної галузі для підтримання на належному рівні енергетичної безпеки держави, задоволення потреб національної економіки та населення в електричній і тепловій енергії, збалансування виробництва та споживання електроенергії;
- створити механізми відновлення матеріальної бази в усіх галузях ПЕК з використанням внутрішніх і зовнішніх інвестицій;
- забезпечити модернізацію наявних енергетичних потужностей;
- забезпечити фінансово-економічне оздоровлення підприємств галузі через забезпечення розрахунків енергопостачальних компаній з ДП "Енергоринок" у 2003 році на рівні не менш як 95 %;
- забезпечити збільшення на 4 млн. тонн на рік постачання на ТЕС вугілля з метою зменшення використання природного газу;
- взяти активну участь у роботі центральних органів виконавчої влади з реформування житлово-комунального господарства з метою поліпшення розрахунків за спожиті енергоносії.
3. Державному секретарю з питань вугільної промисловості Ященку Ю.П., заступнику Державного секретаря Андрійчуку Ю.А. забезпечити:
- стовідсоткові розрахунки грошовими коштами за вугільну продукцію, що реалізується споживачам, та електроенергію, спожиту вугільними підприємствами;
- створення умов для забезпечення своєчасної і у повному обсязі виплати поточної заробітної плати шахтарям та погашення заборгованості, яка утворилася у минулі періоди;
- першочергового спрямування бюджетних коштів на оснащення обладнанням нових лав з енергетичними марками вугілля;
- виконання антикризових заходів з фінансово-економічного оздоровлення вугільної галузі.
4. Вважати слушною пропозицію голови правління ВАТ "Дніпроенерго" Попова С.А. про створення прозорого ринку реалізації та споживання енергетичного вугілля, спрямованого на захист генеруючих компаній як основних споживачів, створення рівних умов конкуренції генеруючих компаній незалежно від постачальника вугілля та відстані від нього до ТЕС, поліпшення роботи вугледобувних підприємств шляхом переходу на авансову оплату, покриття всіх витрат з виробництва та постачання вугільної продукції.
4.1. Державним секретарям Лушкіну В.А., Ященко Ю.П. розробити та впровадити відповідний порядок протягом 2003 року.
5. Керівникам вугільних підприємств забезпечити протягом 2003 року:
- безумовне виконання встановлених завдань з видобутку вугілля, особливо газових марок, та постачання вугільної продукції на теплові електростанції;
- цільове використання бюджетних коштів відповідно до бюджетних програм;

................
Перейти до повного тексту