1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПОСТАНОВА
Верховної Ради України
Про Рекомендації парламентських слухань на тему: "Освіта в сільській місцевості: кризові тенденції та шляхи їх подолання"
(Відомості Верховної Ради (ВВР), 2013, № 19-20, ст.205)
Верховна Рада України
постановляє:
1. Схвалити Рекомендації парламентських слухань на тему: "Освіта в сільській місцевості: кризові тенденції та шляхи їх подолання" (далі - Рекомендації парламентських слухань), що додаються.
2. Кабінету Міністрів України до 15 грудня 2012 року проінформувати Верховну Раду України про стан реалізації Рекомендацій парламентських слухань, схвалених цією Постановою.
3. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти.
4. Апарату Верховної Ради України разом із Комітетом Верховної Ради України з питань науки і освіти забезпечити в установленому порядку видання збірки матеріалів за результатами парламентських слухань на тему: "Освіта в сільській місцевості: кризові тенденції та шляхи їх подолання".
Голова Верховної Ради України В.ЛИТВИН
м. Київ
7 червня 2012 року
№ 4949-VI
СХВАЛЕНО
Постановою Верховної Ради України
від 7 червня 2012 року № 4949-VІ
РЕКОМЕНДАЦІЇ
парламентських слухань на тему: "Освіта в сільській місцевості: кризові тенденції та шляхи їх подолання"
Учасники парламентських слухань на тему: "Освіта в сільській місцевості: кризові тенденції та шляхи їх подолання", що відбулися 14 березня 2012 року, розглянувши питання щодо сучасного стану та перспектив розвитку освіти в сільській місцевості України, відзначають таке.
Вимоги Конституції України , законів України "Про освіту" , "Про дошкільну освіту" , "Про загальну середню освіту" , "Про позашкільну освіту" , "Про пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового комплексу в народному господарстві" ; указів Президента України від 2 червня 1998 року № 580 "Про заходи щодо поліпшення функціонування та розвитку загальної середньої освіти", від 4 липня 2005 року № 1013/2005 "Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні", від 30 вересня 2010 року № 926/2010 "Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні"; постанов Кабінету Міністрів України від 20 липня 1999 року № 1305 "Про розвиток сільської загальноосвітньої школи", від 19 вересня 2007 року № 1158 "Про затвердження Державної цільової програми розвитку українського села на період до 2015 року" сприяли тому, що освіта в сільській місцевості набула ознак національної самосвідомості, цілісності, відповідності новим суспільним відносинам. Уточнено методологію розвитку освіти щодо цілей, цінностей демократичного суспільства, особистісного розвитку, інтеграції до європейського освітнього простору. Задекларовано засади рівного доступу громадян до якісної освіти, запроваджено механізм державних стандартів, оновлено зміст передшкільної і шкільної освіти, підготовлено нове покоління підручників, урізноманітнено мережу навчальних закладів, на законодавчому рівні запроваджено обов’язкову передшкільну освіту дітей 5-6-річного віку тощо. Однак ці зміни лише набувають системного і завершеного характеру, а тому поки не справляють належного впливу на стан освіти.
До нерозв’язаних проблем в освіті, зокрема в сільській місцевості, належать такі: структура мережі не повною мірою враховує освітні, виховні, оздоровчі та культурні потреби селян, що є причиною створення нерівноцінних умов для навчання і розвитку сільських та міських дітей; загальне зменшення кількості дітей впливає на мережу загальноосвітніх навчальних закладів, призводить до зменшення наповнюваності класів і шкіл, збільшення кількості загальноосвітніх навчальних закладів з малою чисельністю учнів і як наслідок - до зниження рівня якості освіти, скорочення педагогічного навантаження вчителів тощо; низький соціальний статус педагогічної діяльності; відсутність механізму вчасного і повного забезпечення навчальних закладів навчальними програмами, підручниками, посібниками, обладнанням; брак сучасного інформаційного супроводу; дефіцит дошкільних навчальних закладів; негнучкість освітньої системи тощо.
З метою забезпечення громадянам рівного доступу до якісної освіти, підвищення її якості і посилення ролі в духовному, економічному, соціальному, інноваційному розвитку суспільства і держави учасники парламентських слухань на тему: "Освіта в сільській місцевості: кризові тенденції та шляхи їх подолання" рекомендують:
1. Верховній Раді України:
1) забезпечити прийняття законів України:
щодо наповнюваності класів загальноосвітніх навчальних закладів, розташованих у сільській місцевості;
щодо підвищення соціальних гарантій педагогічним працівникам, які працюють у сільській місцевості (питання пільгового забезпечення житлом, надання пільгових кредитів, збільшення матеріальної допомоги молодим спеціалістам, підвищення пенсійного забезпечення, зняття обмежень на реалізацію державних гарантій щодо безплатного користування житлом з опаленням та освітленням);
щодо спрощення процедур державних закупівель, які здійснюють організації та установи освіти;
щодо внесення змін до Бюджетного кодексу України стосовно визначення обсягів міжбюджетних трансфертів для здійснення видатків на дошкільну, позашкільну освіту та загальноосвітні спеціалізовані школи-інтернати;
2) передбачити в державному бюджеті, місцевих бюджетах на 2013 рік і бюджетах на наступні роки виділення фінансових ресурсів на стовідсоткове забезпечення державою гарантій педагогічним, науково-педагогічним працівникам та іншим категоріям працівників системи освіти, передбачених статтею 57 Закону України "Про освіту ".
2. Кабінету Міністрів України:
1) здійснити ретельний аналіз виконання Указу Президента України від 30 вересня 2010 року № 926/2010 "Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні"; постанов Кабінету Міністрів України від 20 липня 1999 року № 1305 "Про розвиток сільської загальноосвітньої школи", від 16 січня 2003 року № 31 "Про затвердження Державної цільової соціальної програми "Шкільний автобус", від 19 вересня 2007 року № 1158 "Про затвердження Державної цільової програми розвитку українського села на період до 2015 року" та вжити заходів щодо реалізації запланованого;
2) під час розроблення проектів законів про Державний бюджет України на 2013 рік та на наступні роки передбачити виділення коштів та фінансування Державної цільової програми розвитку українського села на період до 2015 року у частині добудови, реконструкції і проведення капітальних ремонтів шкільних приміщень у сільській місцевості, модернізації телефонного зв’язку сільських населених пунктів, придбання та поставки шкільних автобусів для підвезення учнів та педагогів сільської місцевості, які проживають за межею пішохідної доступності, до місць навчання, роботи й додому;
3) вжити відповідних заходів щодо своєчасного (не пізніше І кварталу фінансового року) виділення коштів для авансування видання підручників;
4) підготувати та внести на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо:
внесення змін до глави 14 Бюджетного кодексу України щодо вдосконалення діючого фінансування дошкільної та позашкільної освіти;
приведення у відповідність норм статті 20 Закону України "Про освіту" та статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" в частині призначення керівників навчальних закладів;
приведення у відповідність із рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 редакції статті 57 Закону України "Про освіту" стосовно забезпечення рівня середніх посадових окладів педагогічних та науково-педагогічних працівників середньомісячній (подвійній) заробітній платі працівників промисловості, здійснення доплат спеціалістам освіти до рівня середньомісячної заробітної плати працівників економіки України, житлово-побутового обслуговування педагогічних працівників сільської місцевості та пенсіонерів з їх числа;

................
Перейти до повного тексту