- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про Рекомендації парламентських слухань на тему: "Про сучасний стан та перспективи розвитку фармацевтичної галузі України"
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2012, N 21, ст.205 )
Верховна Рада України
постановляє:
1. Схвалити Рекомендації парламентських слухань на тему: "Про сучасний стан та перспективи розвитку фармацевтичної галузі України" (далі - Рекомендації парламентських слухань), що додаються.
2. Кабінету Міністрів України до 1 лютого 2012 року поінформувати Верховну Раду України про стан реалізації зазначених Рекомендацій парламентських слухань.
3. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти відповідно на комітети Верховної Ради України з питань охорони здоров'я, з питань бюджету та з питань науки і освіти.
4. Апарату Верховної Ради України забезпечити у встановленому порядку видання збірки матеріалів за результатами цих парламентських слухань.
5. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.
Голова Верховної Ради України | В.ЛИТВИН |
м. Київ, 6 жовтня 2011 року N 3901-VI |
СХВАЛЕНО
Постановою Верховної Ради України
від 6 жовтня 2011 року N 3901-VI
РЕКОМЕНДАЦІЇ
парламентських слухань на тему: "Про сучасний стан та перспективи розвитку фармацевтичної галузі України"
Учасники парламентських слухань на тему: "Про сучасний стан та перспективи розвитку фармацевтичної галузі України", що відбулися 15 червня 2011 року, розглянувши питання щодо сучасного стану та перспектив розвитку фармацевтичної галузі України, відзначають таке.
Розвиток фармацевтичної індустрії є одним з важливих чинників забезпечення національної безпеки держави та однією з основних запорук успішного реформування системи медичного обслуговування населення, заходи з якого передбачені ініційованою Президентом України Програмою економічних реформ на 2010-2014 роки
"Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава".
Україна має власне фармацевтичне виробництво, розвинуту дистриб'юторську мережу та розгалужену аптечну мережу, що представлені суб'єктами господарювання різних форм власності.
Станом на 1 квітня 2011 року в Україні зареєстровано 14205 лікарських засобів, що охоплюють усі фармакологічні групи. З них: 3719 - лікарські засоби вітчизняного виробництва та 10486 - іноземного виробництва. Серед них: лікарські засоби у формі "in bulk" - 1111 найменувань (151 вітчизняного та 964 іноземного виробництва), готові лікарські засоби - 11310 найменувань (3045 вітчизняного та 8388 іноземного виробництва), субстанції - 1250 найменувань (210 вітчизняного та 1025 іноземного виробництва), фасування з "in bulk" - 411 найменувань (313 вітчизняного та 109 іноземного виробництва).
Обсяг внутрішнього фармацевтичного ринку України у 2010 році склав понад 25 млрд гривень. За І квартал поточного року він зріс у порівнянні з відповідним періодом 2010 року у національній валюті майже на 18%.
Обсяг експорту фармацевтичної продукції у І кварталі 2011 року, як у національній валюті (-3,3% ), так і у доларах США (-3,7%) знизився у порівнянні з відповідним періодом 2010 року, хоча за підсумками 2010 року спостерігалося зростання обсягів експорту фармацевтичної продукції, як у національній валюті (на 34,2% ), так і у доларах США (на 32,3%).
Обсяг імпорту фармацевтичної продукції у 2010 році у порівнянні з 2009 роком зріс у національній валюті на 16,5%, а у доларах США - на 14,8%. За І квартал 2011 року обсяг імпорту зріс на 16,2% у національній валюті та на 16,7% у доларах США.
Індекс споживчих цін на медикаменти у березні 2011 року становить 102,2%, у той час як індекс цін споживчого ринку - 103,3%.
Індекс цін виробників фармацевтичних препаратів і матеріалів становить 101,5% (до грудня 2010 року), у той час як індекс цін виробників промислової продукції - 108,4%.
Проте індекс виробництва фармацевтичних препаратів за цей період зріс і становить 102,7%, а індекс виробництва промислової продукції становить 109,7% (до відповідного періоду 2010 року).
Обсяги продажу лікарських засобів вітчизняного виробництва у грошовому вираженні у 2010 році становили 24,5%, імпортного - 75,5%. Проте за обсягами продажу у натуральному вираженні (в упаковках) лікарські засоби вітчизняного виробництва становлять 69%, а іноземного - 31%. При цьому частка генеричних лікарських засобів вітчизняного виробництва становить у середньому лише 16%. Цей факт негативно впливає на експортно-імпортний баланс України і на національну безпеку держави, робить її залежною від імпорту фармацевтичної продукції у разі виникнення глобальних чи локальних надзвичайних ситуацій.
Мережа аптечних закладів України в даний час налічує 6446 суб'єктів господарювання, у тому числі: аптек - 13395, аптечних складів - 593, аптечних пунктів - 5433, аптечних кіосків - 3248.
Фармацевтична промисловість України на сьогодні представлена 127 суб'єктами господарської діяльності, які мають ліцензію на виробництво лікарських засобів у промислових умовах. З початку 2011 року кількість ліцензіатів зменшилася на 10 суб'єктів, що пов'язано з імплементацією в Україні вимог належної виробничої практики (Good Manufacturing Practice, далі GMP) до виробництва лікарських засобів, прийнятих у Європейському Союзі.
На даний час не всі вітчизняні виробники змогли досягти рівня, встановленого прийнятими у Європейському Союзі стандартами на виробництво лікарських засобів. Станом на 1 січня 2011 року в Україні було сертифіковано на відповідність GMP 21 дільницю 15 вітчизняних фармацевтичних підприємств. На цих дільницях виробляється 361 найменування вітчизняних ліків.
Незважаючи на досить динамічні у порівнянні з іншими галузями економіки темпи розвитку, фармацевтична галузь України має низку серйозних проблем.
Однією з таких проблем є недосконалість законодавчої бази у сфері обігу лікарських засобів, що призводить до:
стримування розроблення та впровадження у виробництво генеричних лікарських засобів;
створення нерівних умов допуску на ринок лікарських засобів вітчизняного та імпортного виробництва;
зниження ефективності заходів з протидії виробництву та обігу фальсифікованих лікарських засобів;
нераціонального використання лікарських засобів;
неконтрольованого та необґрунтованого зростання цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення;
порушення прав інтелектуальної власності у сфері обігу лікарських засобів.
Крім того, в Україні все ще продовжують мати місце випадки, коли на вітчизняний ринок потрапляють лікарські засоби, що не повною мірою відповідають прийнятим у міжнародній практиці критеріям ефективності, безпеки та якості, у тому числі субстандартні та контрафактні. Значного поширення на території України набув й обіг фальсифікованої фармацевтичної продукції.
Потребує вдосконалення діяльність національних дистриб'юторів лікарських засобів, а також планування та розвиток роздрібної мережі аптечних закладів, приведення її у відповідність до реальних потреб населення. Суттєвого вдосконалення потребують також система державних закупівель лікарських засобів та система підготовки кадрів, необхідних для забезпечення подальшої ефективної діяльності фармацевтичної галузі.
Важливими проблемами залишаються недостатнє державне фінансування фармацевтичної науки та відсутність належного стимулювання вітчизняних виробників ліків до розробки та впровадження нових оригінальних лікарських засобів і нарощування експортного потенціалу.
Дедалі більш широких масштабів набуває поширення серед населення практики безвідповідального самолікування, однією з головних причин якої є неконтрольовані та недобросовісні реклама і промоутерство лікарських засобів.
З іншого боку, в Україні має місце обмежений та ускладнений у порівнянні з іншими країнами доступ населення до окремих груп життєво необхідних лікарських засобів. Зокрема, така ситуація має місце із забезпеченням доступу до багатьох знеболювальних препаратів, внаслідок чого в Україні досі належним чином не забезпечуються потреби пацієнтів у паліативній допомозі.
Враховуючи стратегічне значення фармацевтичної галузі для подальшого розвитку економіки України, зміцнення безпеки держави і поліпшення здоров'я населення та зважаючи на необхідність вжиття невідкладних заходів щодо комплексного розв'язання проблем цієї галузі, учасники парламентських слухань р е к о м е н д у ю т ь:
1. Верховній Раді України:
................Перейти до повного тексту