1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про Рекомендації парламентських слухань на тему: "Запровадження 12-річної загальної середньої освіти в Україні: проблеми та шляхи їх подолання"
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2010, N 39, ст.520 )
Верховна Рада України
постановляє:
1. Схвалити Рекомендації парламентських слухань на тему: "Запровадження 12-річної загальної середньої освіти в Україні: проблеми та шляхи їх подолання" (далі - Рекомендації парламентських слухань), що додаються.
2. Кабінету Міністрів України до 15 грудня 2010 року інформувати Верховну Раду України про стан реалізації Рекомендацій парламентських слухань, схвалених цією Постановою.
3. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти.
4. Апарату Верховної Ради України разом з Комітетом Верховної Ради України з питань науки і освіти забезпечити в установленому порядку видання збірки матеріалів за результатами парламентських слухань на тему: "Запровадження 12-річної загальної середньої освіти в Україні: проблеми та шляхи їх подолання".
Голова Верховної Ради України В.ЛИТВИН
м. Київ, 6 липня 2010 року
N 2441-VI
СХВАЛЕНО
Постановою Верховної Ради України
від 6 липня 2010 року N 2441
РЕКОМЕНДАЦІЇ
парламентських слухань на тему: "Запровадження 12-річної загальної середньої освіти в Україні: проблеми та шляхи їх подолання"
Учасники парламентських слухань відзначають, що, реалізовуючи основні напрями державної політики щодо забезпечення якісної і конкурентоспроможної середньої освіти відповідно до Конституції України, яка проголошує повну загальну середню освіту обов'язковою, статті 12 Закону України "Про загальну середню освіту", яка визначає термін навчання, Кабінет Міністрів України, Міністерство освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук України, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування проводили відповідну роботу щодо здійснення переходу загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання, що в цілому відповідає світовим тенденціям розвитку освіти, міжнародним освітнім стандартам, завданням інтеграції української системи освіти у світовий освітній простір.
У результаті було створено нормативно-правове і науково-методичне забезпечення поетапного переходу школи на нову структуру і зміст освіти. Розроблено і затверджено Державний стандарт загальної середньої освіти, навчальні плани для всіх ступенів шкільного навчання, укладено навчальні програми з предметів інваріантної складової Базового навчального плану загальноосвітньої школи, створено нове покоління підручників для початкової та основної школи. Визначено концептуальні засади профільного навчання у старшій школі. Введено 12-бальну систему оцінювання знань учнів. Запроваджено зовнішнє незалежне оцінювання навчальних досягнень випускників середньої школи.
Вжито заходів щодо впорядкування мережі загальноосвітніх навчальних закладів відповідно до освітніх потреб та інтересів учнів, а також щодо забезпечення доступності загальної середньої освіти для дітей з особливими потребами і дітей із сімей найменш соціально захищених верств суспільства.
Вживалися заходи щодо зміцнення навчально-матеріальної бази загальноосвітніх навчальних закладів, оснащення їх комп'ютерною технікою, запровадження нових інформаційних навчальних технологій.
Окремі кроки зроблено щодо підвищення соціального статусу педагогічних працівників, упровадження нових підходів щодо організації підготовки та проведення перепідготовки вчителів до роботи за новими навчальними планами і програмами у 12-річній загальноосвітній школі.
Разом з тим учасники парламентських слухань відзначають, що заходи щодо запровадження 12-річної загальної середньої освіти в Україні проводилися непослідовно і несистемно.
Внаслідок цього не вдалося сформувати оптимальну мережу загальноосвітніх навчальних закладів, яка була б адекватною до соціально-економічних умов розвитку тієї чи іншої території. Для значної кількості дітей якісна загальна середня освіта стає все менш доступною. Кожна четверта сільська загальноосвітня школа I-III ступенів має наповнюваність менше 100 учнів, що не дозволяє забезпечити якісне навчання. Надзвичайно повільно вирішується питання організації підвозу дітей до місць навчання. Задекларована програма "Шкільний автобус" фінансується державою не в повному обсязі.
Зміст шкільної освіти має ряд недоліків. Він переобтяжений надмірним фактологічним матеріалом, містить відомості, які не мають суттєвої загальноосвітньої цінності, що призводить до перевантаження школярів. Його склад і структура недостатньо сприяють диференціації навчання з урахуванням нахилів, здібностей, життєвих планів учнів. У ньому недостатньо збалансовані гуманітарна і природничо-наукова складові. Не забезпечено належних умов для успішного масового запровадження профільного навчання у старшій школі.
Суттєвим недоліком загальноосвітньої підготовки залишаються академічна спрямованість навчання, недостатня сформованість в учнів умінь вільно застосовувати здобуті знання для розв'язання практичних завдань, здійснювати аналіз нестандартних ситуацій. Низьким є рівень володіння сучасними інформаційно-комунікативними технологіями як учнів, так і вчителів.
Наявні обмежені ресурси на освіту витрачаються неефективно і непрозоро. Низька заробітна плата та кричуща соціальна незахищеність учителів не дозволяють підтримувати на належному рівні їхню кваліфікацію, негативно позначаються на якості освіти. Не відповідає вимогам стан шкільних будівель та інженерних комунікацій, забезпечення сучасними засобами навчання, лабораторним обладнанням, інформаційними мережами.
Залишається недосконалою система управління загальною середньою освітою. Дотепер вона оцінюється за внутрішніми критеріями без урахування її ролі для успішного життя людини та економіки країни. Замість цілеспрямованої і системної роботи щодо модернізації загальної середньої освіти, поліпшення умов навчання учнів почасти впроваджуються другорядні, нічого не варті заходи на зразок зміни назви шкільного курсу зарубіжної літератури на світову.
Переважна більшість учасників слухань висловилися щодо неготовності переходу старшої школи на трирічний термін навчання та необхідності запровадження 11-річного терміну здобуття повної загальної середньої освіти, зберігаючи кращі ідеї 12-річної школи (профільне навчання, можливість отримання професії тощо) з одночасним запровадженням обов'язкової дошкільної освіти дітей п'ятирічного віку.
Учасники парламентських слухань на тему: "Запровадження 12-річної загальної середньої освіти в Україні: проблеми та шляхи їх подолання" р е к о м е н д у ю т ь:
1. Верховній Раді України:

................
Перейти до повного тексту