- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про звіт про виконання Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік"
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2006, N 40, ст.351 )
Основні макропоказники економічного і соціального розвитку України за підсумками 2005 року значно відрізняються від відповідних прогнозних показників, що були враховані у розрахунках державного бюджету на 2005 рік. Зокрема, реальне зростання валового внутрішнього продукту за 2005 рік становило 2,6 відсотка при прогнозі 8,2 відсотка, середньорічний курс гривні до долара США - 5,12 грн/дол. США при прогнозі 5,29 грн/дол. США. Це свідчить про відсутність професіоналізму та системності у макроекономічному прогнозуванні та справляє вкрай негативний вплив на бюджетне планування.
Згідно з висновком Рахункової палати збільшення надходжень коштів до державного бюджету проходило в умовах уповільнення темпів економічного зростання. Переважне спрямування бюджетних ресурсів на споживання та відсутність чітких макроекономічних орієнтирів знижували ефективність економічної діяльності.
Доходи державного бюджету за 2005 рік становили 105,33 млрд гривень, або 99,3 відсотка від затверджених Верховною Радою України, та 97,5 відсотка до уточненого плану.
Доходи загального фонду державного бюджету за 2005 рік становили 84,4 млрд гривень, або 101,1 відсотка до запланованих, і були забезпечені, в основному, за рахунок перевиконання показників по податку на додану вартість (на 1,6 млрд гривень), податку на прибуток підприємств (на 1,3 млрд гривень), надходжень від штрафних санкцій (0,4 млрд гривень без плану) та деяких інших платежів.
Проте формальне незначне перевищення плану надходжень коштів до державного бюджету за загальним фондом має ілюзорний характер, оскільки з позицій середньострокового прогнозування засоби досягнення таких показників пов'язані не тільки із збільшенням податкового тиску на вітчизняного товаровиробника (за даними Державної податкової адміністрації України, за рахунок надміру сплачених податків і зборів до державного бюджету залучено 3,7 млрд гривень, що на 26 відсотків більше, ніж за попередній 2004 рік), а і фактичним його знищенням за рахунок лібералізації митних тарифів, встановлених Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік
" та деяких інших законодавчих актів України" (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., NN 17-19, ст. 267).
Лібералізація митних тарифів не тільки зашкодила власному товаровиробнику, а й створила умови для невідповідності можливих обсягів доходів до державного бюджету із фактичним значним збільшенням обсягу імпорту. Так, наприклад, по деяких видах товарів легкої промисловості: у 2004 році дитячого одягу з бавовни імпортовано із середнім рівнем митної вартості 28,46 дол. США/1 кг, а у 2005 році - 2,03 дол. США/1 кг (тобто вартість знизилась у 14 разів); на текстиль та вироби з текстилю митна вартість знизилась за цей період у 53 рази; на спортивні костюми митна вартість знизилась у 17 разів. У той же час обсяг імпортованих товарів легкої промисловості у 2005 році порівняно з 2004 роком збільшено на 73 відсотки (з 1172 млн дол. США до 2029 млн дол. США).
Разом з тим, за висновками Рахункової палати, за рахунок збільшення фіскальних відрахувань тільки підприємств державного сектора економіки доходи загального фонду державного бюджету зросли на 3,4 млрд гривень.
За минулий рік не покращилася ситуація із погашенням податкової заборгованості суб'єктів господарювання. За даними Державної податкової адміністрації України, на 1 січня 2006 року податковий борг (недоїмка) за податковими зобов'язаннями до зведеного бюджету становив 9,4 млрд гривень.
За висновками Рахункової палати, надходження коштів до державного бюджету від повернення кредитів передбачалося в сумі 2506,1 млн гривень, фактично ж надійшло 1317,6 млн гривень, або 52,6 відсотка від запланованого.
Продовжується практика списання заборгованості суб'єктів господарювання, тим самим перекручується реальний стан податкової заборгованості. Хоча статтею
68 Закону України
"Про Державний бюджет України на 2005 рік" було заборонено проводити реструктуризацію або списання недоїмки за податками і зборами, надавати відстрочки щодо термінів її сплати, проте на підставі статей
15 і
18 Закону України
"Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., N 10, ст. 44; 2004 р., N 8, ст. 64) у 2005 році списано 6,8 млрд гривень податкового боргу, що в 1,7 раза більше, ніж за 2004 рік. Крім того, у минулому році розстрочено і відстрочено податкових зобов'язань на суму 1,7 млрд гривень.
Протягом 2005 року відбулося зростання бюджетної заборгованості по невідшкодованих сумах податку на додану вартість з 3,5 млрд гривень на початок 2005 року до 4,2 млрд гривень на кінець року (на 17,5 відсотка), з якої прострочена становить 0,6 млрд гривень, при тому, що на початок року її майже не було. Відшкодовано з бюджету грошовими коштами цього податку у сумі 13,3 млрд гривень (на 11,2 відсотка більше, ніж у 2004 році), що перевищує плановий темп зростання (10 відсотків), у той час як темпи зростання обсягів експорту товарів та послуг були нижчими за планові (7,5 відсотка за 2005 рік при запланованих 10,4 відсотка).
По значній кількості податків і зборів планові показники загального фонду не виконані на суму 3,6 млрд гривень, з них по: миту на товари, що ввозяться суб'єктами підприємницької діяльності, - на 855,5 млн гривень (16 відсотків від запланованих), вивізному миту - на 741,6 млн гривень (58,8 відсотка), окремих видах рентної плати - на 560,1 млн гривень (16,9 відсотка), надходженнях від Національного банку України - на 254,1 млн гривень (21 відсоток), збору за спеціальне використання водних ресурсів - на 179,9 млн гривень (35,6 відсотка), акцизному збору з ввезених на територію України товарів - на 91,1 млн гривень (26,3 відсотка). Практично повністю не виконано план з надходжень від продажу на аукціонах дозволів на право користування надрами (надійшло 1,7 млн гривень, або лише 1,1 відсотка від запланованого).
Згідно з висновками Рахункової палати, виконання дохідної частини державного бюджету здійснювалося в умовах перманентного перегляду умов оподаткування, що призводило до його нестабільності та не узгоджувалося з нормами чинного законодавства.
Про нереальність визначених Урядом України обсягів надходжень до державного бюджету окремих податків і зборів (обов'язкових платежів) та інших надходжень за спеціальним фондом у 2005 році свідчать фактичні надходження до спеціального фонду, які виявилися на 3,6 млрд гривень, або на 14,8 відсотка, менше від уточненого плану. Це пояснюється, зокрема, невиконанням плану надходжень від погашення заборгованості минулих років підприємств житлово-комунального господарства і паливно-енергетичного комплексу та збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ через несвоєчасне прийняття порядків реалізації відповідних норм
Закону. Протягом 2005 року відбувалося коригування у значних обсягах плану доходів спеціального фонду, насамперед власних надходжень бюджетних установ, яке свідчить про низький рівень планування відповідних показників і відповідно обмежує ефективний розподіл бюджетних ресурсів на стадії формування і затвердження державного бюджету.
За підсумками виконання загального фонду державного бюджету за 2005 рік утворився дефіцит у сумі 8,6 млрд гривень (при затвердженому на рік (із змінами) дефіциті у сумі 10,2 млрд гривень), по спеціальному фонду - профіцит у сумі 0,6 млрд гривень (при затвердженому дефіциті у сумі 1 млрд гривень).
План надходжень від приватизації державного майна у 2005 році виконано виключно завдяки повторному продажу акцій ВАТ "Криворізький гірничо-металургійний комбінат "Криворіжсталь". Проте Уряд України виявився не готовим запропонувати стратегічні напрями використання таких коштів на інвестиційний розвиток.
За висновком Рахункової палати, рішення Кабінету Міністрів України від 6 жовтня 2005 року щодо комерційних зовнішніх запозичень у сумі 600 млн євро було недоцільним і не враховувало реального стану виконання державного бюджету, який не вимагав додаткових обсягів фінансування.
Станом на 1 січня 2006 року залишки коштів загального фонду державного бюджету становили 12,6 млрд гривень, або зросли з початку року на 11,1 млрд гривень (переважно за рахунок коштів, що надійшли від повторного продажу акцій ВАТ "Криворізький гірничо-металургійний комбінат "Криворіжсталь"), по спеціальному фонду залишки зросли на 1,2 млрд гривень.
Обсяг державного боргу на кінець минулого року становив 63,1 млрд гривень, або 14,9 відсотка валового внутрішнього продукту; він скоротився за 2005 рік на 4,6 млрд гривень і є меншим від затвердженого граничного розміру на 2,8 млрд гривень. Це стало можливим, в основному, завдяки штучному зниженню курсів іноземних валют по відношенню до гривні та здійсненню операцій з державним боргом згідно із статтею
20 Закону України
"Про Державний бюджет України на 2005 рік". Разом з тим, враховуючи висновок Рахункової палати, для забезпечення прозорості проведення боргових операцій та посилення контролю за їх здійсненням необхідно створити цілісну систему законодавчого регулювання порядку утворення, обслуговування і погашення державного боргу, форм і методів управління ним.
Повернення кредитів до загального фонду державного бюджету передбачалося в обсязі 1,2 млрд гривень, фактично повернуто - 0,6 млрд гривень. За висновком Рахункової палати, заходи Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів України і Державної податкової адміністрації України щодо розрахунків з державним бюджетом підприємств-позичальників, які отримали кредити, залучені державою або під державні гарантії, були малорезультативними. Тому практично не поліпшився стан таких розрахунків (на 1 січня 2006 року сума відповідної простроченої заборгованості становила 8,8 млрд гривень і зменшилася за минулий рік на 1,2 млрд гривень переважно за рахунок курсової різниці).
Видатки загального фонду державного бюджету за 2005 рік становили 93 млрд гривень, або 98,7 відсотка бюджетних призначень (на 1,2 млрд гривень менше). При цьому за виключенням списаних без бюджетних призначень коштів за рішенням суду як додаткової дотації місцевим бюджетам за 2004 рік у сумі 971,3 млн гривень виконання видатків загального фонду державного бюджету становить 97,7 відсотка затверджених обсягів.
Водночас, згідно із звітом за 2005 рік, виділено асигнувань за цей період у сумі 93,6 млрд гривень, що на 0,6 млрд гривень більше касових видатків. Зазначене свідчить, що продовжує зберігатися неефективний обтяжливий порядок казначейського виконання бюджету за видатками, згідно з яким додатково до розпису бюджету та планів асигнувань Державним казначейством України запроваджено процедури направлення та виділення асигнувань головним розпорядникам коштів із створенням відповідних казначейських рахунків, що не визначено базовим бюджетним законодавством і реально стримує процес своєчасного здійснення платежів на підставі взятих бюджетних зобов'язань, призводить до значного накопичення залишків коштів на рахунках розпорядників та неефективного їх управління, а також значно ускладнює процес виконання бюджету.
Неповне та несвоєчасне проведення запланованих видатків призвело до погіршення платіжної дисципліни. За звітними даними, кредиторська заборгованість бюджетних установ по загальному фонду державного бюджету збільшилася протягом звітного періоду на 0,2 млрд гривень і на 1 січня 2006 року становила 1,2 млрд гривень.
У 2005 році не було продовжено практику, яка склалась у 2004 році, стосовно здійснення видатків в автоматичному режимі.
За висновками Рахункової палати, впродовж звітного року Міністерство фінансів України і Державне казначейство України шляхом змін до бюджетного розпису стримували виділення коштів за окремими програмами, що призвело до невиправданого навантаження на видаткову частину державного бюджету в останні місяці року і фактично не дало змоги головним розпорядникам бюджетних коштів провести видатки у запланованих обсягах.
Протягом минулого року помісячне виділення коштів на виконання бюджетних програм відбувалося нерівномірно. Зокрема, в останні два місяці 2005 року були проведені видатки на такі бюджетні програми:
"Придбання експериментальної партії азотно-мембранних станцій для гасіння пожеж на вугледобувних шахтах" (код 1101240) у сумі 13,5 млн гривень (100 відсотків асигнувань),
"Інформатизація загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів, комп'ютеризація загальноосвітніх шкіл, у першу чергу сільських, забезпечення навчальних закладів сучасними технічними засобами навчання з природничо-математичних і технологічних дисциплін" (код 2201190) - 62,8 млн гривень (80,6 відсотка),
"Придбання шкільних автобусів для сільських загальноосвітніх шкіл" (код 2201440) - 42,2 млн гривень (або 64,4 відсотка),
"Централізоване придбання автомобілів швидкої медичної допомоги для сільських закладів охорони здоров'я" (код 2301470) - 19,96 млн гривень (100 відсотків),
"Централізована закупівля кардіостимуляторів, ендопротезів, окремих виробів медичного призначення" (код 2301280) - 17,8 млн гривень (49,6 відсотка) тощо.
Згідно з висновками Рахункової палати, діюча непрозора, неконтрольована і неефективна система використання коштів державного бюджету на придбання високовартісного обладнання, виробів медичного призначення та автомобілів швидкої медичної допомоги сприяла численним бюджетним правопорушенням.
Поза увагою Уряду України залишилося забезпечення виконання ряду соціально значущих бюджетних програм. Так, субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на будівництво газопроводів-відводів та газифікацію населених пунктів, у першу чергу сільських, забезпечена бюджетними коштами на 29,5 відсотка (при плані 420 млн гривень виконання становило 124,6 млн гривень). Видатки на інформатизацію загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів, комп'ютеризацію загальноосвітніх шкіл, у першу чергу сільських, протягом бюджетного року зменшено на 20,05 млн гривень, або на 21,4 відсотка порівняно з планом асигнувань на рік, шляхом перерозподілу на користь інших бюджетних програм.
................Перейти до повного тексту