1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про систему інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу України
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2006, № 47, ст.464) ( Із змінами, внесеними згідно із Законами № 586-VI від 24.09.2008, ВВР, 2009, № 10-11, ст.137 № 2402-VI від 01.07.2010, ВВР, 2010, № 38, ст.511 № 2856-VI від 23.12.2010, ВВР, 2011, № 29, ст.272 № 5462-VI від 16.10.2012, ВВР, 2014, № 6-7, ст.80 № 1303-VII від 03.06.2014, ВВР, 2014, № 29, ст.945 № 124-VIII від 15.01.2015, ВВР, 2015, № 14, ст.96 № 124-IX від 20.09.2019, ВВР, 2019, № 46, ст.295 № 2296-IX від 31.05.2022 № 2849-IX від 13.12.2022 ) ( У тексті Закону: слова "органи державного технічного нагляду" в усіх відмінках замінено словами "центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі" у відповідному відмінку; слова "спеціально уповноважений орган виконавчої влади з інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу" в усіх відмінках замінено словами "центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики" у відповідному відмінку згідно із Законом № 5462-VI від 16.10.2012 ) ( У тексті Закону слова "засоби масової інформації" у всіх відмінках і числах замінено словом "медіа" згідно із Законом № 2849-IX від 13.12.2022 )
Цей Закон встановлює правові, економічні та організаційні засади формування і функціонування системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу, регулює відносини у сфері технічного і технологічного обслуговування агропромислового комплексу, сприяє розвитку економічних умов для створення, випробування, виробництва, реалізації, використання і обслуговування технічних засобів для галузей агропромислового виробництва.
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення основних термінів
1. У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:
1) система інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу - сукупність суб'єктів відносин, що знаходяться у відповідних взаємозв'язках, а також принципів, форм, методів, організаційних та економічних важелів, спрямованих на створення, випробування, виробництво, реалізацію, використання й обслуговування технічних засобів для агропромислового комплексу;
2) технічні засоби для агропромислового комплексу - машини, механізми, обладнання, устаткування, технологічні комплекси і лінії з них, які використовуються в сільському господарстві, харчовій та переробній промисловості для вирощування, збирання, зберігання та перероблення сільськогосподарської продукції, а також для надання послуг з технічного сервісу. До машин відносяться трактори, самохідні шасі, самохідні сільськогосподарські, дорожньо-будівельні та меліоративні машини, сільськогосподарська техніка, інші механізми відповідно до Закону України "Про дорожній рух", що беруть участь у русі на вулично-дорожній мережі загального користування під час переїзду до/з місця виконання робіт у встановленому законодавством порядку, перелік видів яких ведеться і постійно оновлюється в електронному вигляді центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі;
( Пункт 2 частини першої статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законами № 2402-VI від 01.07.2010, № 5462-VI від 16.10.2012 )
3) технічний сервіс - забезпечення агропромислового комплексу технічними засобами і підтримання їх у технічно справному стані протягом усього періоду експлуатації, вивчення попиту, реклама, технічна і торгово-економічна інформація, доставка, передпродажна підготовка, гарантійне обслуговування нових та відремонтованих технічних засобів, забезпечення запасними частинами, навчання експлуатаційно-ремонтного персоналу;
4) технологічний сервіс - діяльність, спрямована на виконання за замовленням, технологічних процесів і операцій з вирощування, збирання, зберігання і переробки сільськогосподарської продукції, агрохімічних, меліоративних, транспортних та інших робіт, прокату і оренди технічних засобів;
5) вторинний ринок технічних засобів для агропромислового комплексу - торгова діяльність підприємств технічного сервісу, інших юридичних та фізичних осіб з реалізації технічних засобів, що були в користуванні;
6) державна технічна політика в агропромисловому комплексі - цілеспрямована законодавчо оформлена система організаційно-економічних і правових заходів, які здійснюються органами виконавчої влади для формування взаємопов'язаних процесів створення, випробування, виробництва, реалізації, використання та обслуговування технічних засобів, наукового, інформаційного і кадрового забезпечення агропромислового комплексу;
7) науково-технічне забезпечення - комплекс науково-дослідних, дослідно-конструкторських робіт, робіт з освоєння виробництва, випробувань та пропаганди нових технічних засобів для агропромислового комплексу;
8) затвердження типу - процедура, визначена технічним регламентом, у результаті якої документально засвідчується, що сільськогосподарські та лісогосподарські трактори, їх причепи і змінне причіпне обладнання до них (далі - сільськогосподарські та лісогосподарські транспортні засоби), системи, складові частини та окремі технічні вузли (далі - їх компоненти) відповідають вимогам технічних регламентів;
( Частину першу статті 1 доповнено пунктом 8 згідно із Законом № 2296-IX від 31.05.2022 )
9) орган затвердження типу - уповноважене підприємство (установа, організація), що здійснює затвердження типу та пов’язані з цим інші заходи, визначені законодавством;
( Частину першу статті 1 доповнено пунктом 9 згідно із Законом № 2296-IX від 31.05.2022 )
10) технічна служба - підприємство (установа, організація), акредитоване у встановленому законодавством порядку, що здійснює випробування і перевірку сільськогосподарських та лісогосподарських транспортних засобів, їх компонентів, оцінювання і перевірку процедур їх виробництва.
( Частину першу статті 1 доповнено пунктом 10 згідно із Законом № 2296-IX від 31.05.2022 )
Стаття 2. Сфера дії Закону та відносини, які ним регулюються
1. Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у процесі формування і функціонування системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу, а саме:
1) розробку, створення, випробування, виробництво, оцінку та підтвердження відповідності, затвердження типу, реалізацію, використання технічних засобів, технічного та технологічного сервісу;
( Пункт 1 частини першої статті 2 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2296-IX від 31.05.2022 )
2) здійснення державного нагляду за якістю, технічним станом, умовами експлуатації та зберіганням технічних засобів, а також якістю пально-мастильних матеріалів;
3) науково-технічне та інформаційне обслуговування суб'єктів системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу;
4) підготовку та перепідготовку інженерно-технічних кадрів.
2. Правове регулювання формування та функціонування системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу здійснюється відповідно до законів України "Про стимулювання розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу", "Про захист прав покупців сільськогосподарських машин", "Про підтвердження відповідност і", "Про стандартизацію", цього Закону, інших нормативно-правових актів.
Розділ II
ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ СИСТЕМИ ІНЖЕНЕРНО-ТЕХНІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ АГРОПРОМИСЛОВОГО КОМПЛЕКСУ
Стаття 3. Основні завдання системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу
1. Основними завданнями системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу є:
1) забезпечення потреб сільськогосподарського виробництва, підприємств харчової і переробної промисловості вітчизняними технічними засобами;
2) реалізація державної технічної політики в агропромисловому комплексі;
3) формування та розвиток ринку технічних засобів для агропромислового комплексу, у тому числі вторинного, розширення мережі сервісних підприємств;
4) сприяння освоєнню результатів наукових, дослідно-конструкторських та технологічних розробок для інноваційного розвитку агропромислового комплексу;
5) реалізація програм розвитку інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу;
6) забезпечення виробників сільськогосподарської продукції достовірною інформацією про споживчі властивості машин і обладнання.
2. Основним організаційним принципом інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу є системний підхід до створення, проведення державних випробувань, виробництва технічних засобів, їх оцінки та підтвердження відповідності, затвердження типу, використання, ремонту та технічного обслуговування, розробки і освоєння нових технологій та кадрового забезпечення.
( Частина друга статті 3 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2296-IX від 31.05.2022 )
Стаття 4. Пріоритетність розвитку системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу
1. Пріоритетність розвитку системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу реалізується:
1) спрямованістю державної технічної політики в агропромисловому комплексі на прискорене створення і виробництво технічних засобів, технічного і технологічного сервісу, оснащення ними підприємств сільського господарства, харчової і переробної промисловості, кадрове забезпечення;
2) шляхом бюджетної підтримки діяльності суб'єктів системи інженерно-технічного забезпечення, кредитування, оподаткування, ціноутворення, митної та амортизаційної політики із застосуванням комплексу пільг.
Розділ III
СУБ'ЄКТИ СИСТЕМИ ІНЖЕНЕРНО-ТЕХНІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА ЇХ ВЗАЄМОВІДНОСИНИ
Стаття 5. Суб'єкти системи інженерно-технічного забезпечення
1. Суб'єктами системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу є технічні та технологічні науково-дослідні, дослідно-конструкторські організації та машиновипробувальні установи, заводи тракторного, сільськогосподарського і продовольчого машинобудування, органи затвердження типу, технічні служби, агротехсервісні підприємства, спеціалізовані підприємства з торгівлі, лізингові компанії, інженерно-технічні підрозділи сільськогосподарських товаровиробників, інформаційно-консультативні служби, навчальні заклади з підготовки, підвищення кваліфікації і атестації інженерно-технічних працівників та операторів технічних засобів тощо.
( Частина перша статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2296-IX від 31.05.2022 )
Стаття 6. Взаємовідносини суб'єктів системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу та принципи їх діяльності
1. Діяльність суб'єктів системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу здійснюється на основі поєднання принципів державного регулювання і ринкового саморегулювання економічних взаємовідносин її окремих суб'єктів.
2. Основними принципами діяльності суб'єктів системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу є:
1) пріоритет інтересів сільськогосподарських товаровиробників;
2) спрямованість на розробку інноваційних технологій та створення, виробництво, використання і обслуговування технічних засобів, що відповідають вимогам технічних регламентів;
( Пункт 2 частини другої статті 6 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2296-IX від 31.05.2022 )
3) паритетність економічних взаємовідносин господарюючих суб'єктів системи інженерно-технічного забезпечення;
4) вільний вибір партнерів у господарській діяльності суб'єктами системи інженерно-технічного забезпечення;
5) рівноправність форм власності і господарювання.
Розділ IV
ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ СИСТЕМОЮ ІНЖЕНЕРНО-ТЕХНІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ АГРОПРОМИСЛОВОГО КОМПЛЕКСУ
Стаття 7. Організація державного управління системою інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу
1. Державне управління системою інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу в межах своїх повноважень здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, та центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну аграрну політику.
2. Інші органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування взаємодіють із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну аграрну політику, і сприяють виконанню їх функцій.
( Текст статті 7 в редакції Закону № 5462-VI від 16.10.2012 )
Стаття 8. Повноваження Кабінету Міністрів України щодо інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу
1. До повноважень Кабінету Міністрів України належать:
1) розроблення стратегії державної технічної політики в агропромисловому комплексі;
2) затвердження (схвалення) відповідних програм розвитку системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу і організація їх виконання;
3) підготовка пропозицій до проектів державного бюджету щодо розмірів видатків, необхідних для пріоритетного розвитку системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу;
4) формування державних резервів пально-мастильних матеріалів для сільського господарства;
5) здійснення інших повноважень, визначених Конституцією та законами України.
Стаття 9. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну аграрну політику
1. До повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, належать:
1) розроблення проекту стратегії державної технічної політики в агропромисловому комплексі;
2) здійснення функцій розпорядника бюджетних коштів, що виділяються на розвиток системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу;
3) визначення переліку технічних засобів для агропромислового комплексу, що підлягають обов’язковим державним приймальним випробуванням та підтвердженню відповідності за показниками призначення;
4) розроблення проектів державних цільових програм розвитку інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу;
5) координація розробки і перегляду технічних регламентів, якими визначаються вимоги до затвердження типу технічних засобів для агропромислового комплексу;
( Пункт 5 частини першої статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законом № 124-IX від 20.09.2019; в редакції Закону № 2296-IX від 31.05.2022 )
5-1) розробка та затвердження технічних регламентів, якими визначаються вимоги до затвердження типу щодо показників якості, технологічності та безпечності технічних засобів для агропромислового комплексу;
( Частину першу статті 9 доповнено пунктом 5-1 згідно із Законом № 2296-IX від 31.05.2022 )
6) перегляд та узгодження вихідних вимог до створюваних нових технічних засобів, у тому числі й тих, що забезпечують екологічну безпеку та безпеку праці при їх використанні;
7) визначення основних напрямів удосконалення ринку технічних засобів і технологій, формування вторинного ринку на принципах економічної заінтересованості;
8) здійснення нормативно-правового забезпечення у сфері інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу.
2. До повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну аграрну політику, належать:
1) сприяння створенню та діяльності суб’єктів господарювання з розробки та виготовлення технічних засобів для інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу;
2) у визначеному законом порядку здійснення функцій державного замовника науково-дослідних і дослідно-конструкторських розробок, що провадяться за державні кошти;
3) вжиття заходів щодо реалізації державних цільових програм розвитку інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу;
4) вжиття заходів щодо виконання стратегії державної технічної політики в агропромисловому комплексі;
5) уповноваження (шляхом утворення чи призначення) підприємства (установи, організації) на виконання функцій органу затвердження типу та здійснення перевірки дотримання ним усіх процедур відповідно до принципів, норм і вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами;
( Пункт 5 частини другої статті 9 в редакції Закону № 2296-IX від 31.05.2022 )
5-1) забезпечення ведення Державного реєстру сертифікатів затвердження типу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
( Частину другу статті 9 доповнено пунктом 5-1 згідно із Законом № 2296-IX від 31.05.2022 )
6) визначення за результатами державних випробувань доцільності освоєння нових зразків технічних засобів для агропромислового комплексу і забезпечення ведення Державного реєстру сертифікатів затвердження типу;
( Пункт 6 частини другої статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2296-IX від 31.05.2022 )
7) забезпечення створення і розвитку єдиного інформаційного простору в системі інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу;
8) здійснення організаційно-економічних заходів, спрямованих на зростання експортного потенціалу та розвитку міжнародного співробітництва у сфері інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу;
9) участь в організації підготовки та перепідготовки інженерно-технічних кадрів та кадрів масових професій для агропромислового комплексу;
10) сприяння гарантованому забезпеченню сільськогосподарських товаровиробників пально-мастильними матеріалами.
( Стаття 9 в редакції Закону № 5462-VI від 16.10.2012 )
Розділ V
РИНКОВІ ВІДНОСИНИ В СИСТЕМІ ІНЖЕНЕРНО-ТЕХНІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ АГРОПРОМИСЛОВОГО КОМПЛЕКСУ
Стаття 10. Ринки технічних засобів, технічного й технологічного сервісу
1. Робота підприємств, організацій, установ різних форм власності із створення, розробки, випробування, виробництва, реалізації, використання й обслуговування технічних засобів для агропромислового комплексу ґрунтується на принципах ринкової економіки.
2. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, розробляє заходи із створення в системі інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу дієвої розгалуженої ринкової мережі підприємств, організацій, установ різних форм власності, які реалізує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну аграрну політику.
( Частина друга статті 10 в редакції Закону № 5462-VI від 16.10.2012 )
3. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну аграрну політику, представляє на ринку техніки інтереси сільгосптоваровиробників як замовників нових технічних засобів для агропромислового комплексу.
( Частина третя статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5462-VI від 16.10.2012 )
4. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну аграрну політику, сприяє діяльності виробників серійних технічних засобів, які забезпечують передпродажний, гарантійний і на договірних умовах післягарантійний технічний сервіс, здійснюють підготовку та перепідготовку кадрів для експлуатації, ремонту й технічного обслуговування.
( Частина четверта статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5462-VI від 16.10.2012 )
Стаття 11. Вторинний ринок технічних засобів
1. Купівля-продаж технічних засобів, вузлів, агрегатів і запасних частин, що були в користуванні, здійснюються на вторинному ринку. Суб'єктами вторинного ринку є юридичні та фізичні особи, які продають-купують технічні засоби, вузли, агрегати і запасні частини, що були в користуванні, або здійснюють їх капітально-відновлювальні ремонти.
2. Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, розробляє схеми і принципи формування вторинного ринку технічних засобів, вузлів і механізмів, які підлягають відновленню та ремонту.
3. Відновлені технічні засоби та ті, що були в користуванні, реалізуються лише за наявності документа, що засвідчує їх технічний стан, виданого центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
( Частина третя статті 11 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5462-VI від 16.10.2012 )
Стаття 12. Організація ринку пально-мастильних матеріалів
1. Для стабілізації цін і забезпечення потреби сільськогосподарських товаровиробників у напружені (весняно-польові, збиральні) періоди робіт центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, бере участь разом з іншими зацікавленими органами виконавчої влади у розробці ринкової схеми і принципів гарантованого забезпечення сільськогосподарських товаровиробників пально-мастильними матеріалами і подає їх на затвердження Кабінету Міністрів України.
2. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну аграрну політику, забезпечує протягом року стабільне постачання пально-мастильних матеріалів сільськогосподарським товаровиробникам відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України ринкових схем та принципів гарантованого забезпечення сільськогосподарських товаровиробників пально-мастильними матеріалами.
( Частина друга статті 12 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5462-VI від 16.10.2012 )
3. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну аграрну політику, організовує наукові дослідження, виробництво й використання біологічних видів палива, зокрема біодизеля.
( Частина третя статті 12 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5462-VI від 16.10.2012 )
Розділ VI
ДЕРЖАВНА ПІДТРИМКА СИСТЕМИ ІНЖЕНЕРНО-ТЕХНІЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ АГРОПРОМИСЛОВОГО КОМПЛЕКСУ
Стаття 13. Державна підтримка інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу
1. Видатки на розвиток системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу передбачаються щорічно в державному бюджеті окремими рядками.
2. Цінова політика в системі інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу здійснюється відповідно до закону і спрямовується на попередження диспаритету цін.
3. Внутрішній фінансовий контроль за використанням виділених бюджетних коштів здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну аграрну політику, та інші органи відповідно до своїх повноважень.
( Частина третя статті 13 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5462-VI від 16.10.2012 )
Стаття 14. Кредитування суб'єктів системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу
1. Кредитування суб'єктів системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу здійснюється відповідно до закону з урахуванням пріоритетів інноваційно-інвестиційного оновлення основних фондів підприємств агропромислового комплексу.
2. Механізм кредитування суб'єктів системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу встановлює Кабінет Міністрів України. З цією метою Уряд України:
1) формує систему державного цільового кредитування технічного переоснащення агропромислового виробництва;
2) вносить пропозиції щодо обсягів державних кредитних ресурсів на розвиток системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу;
3) встановлює порядок використання кредитних ресурсів для технічного переоснащення агропромислового комплексу;
4) встановлює обсяги часткової компенсації вартості придбаної нової техніки.
Стаття 15. Лізингова діяльність
1. Кабінет Міністрів України створює сприятливі умови для розвитку лізингової діяльності комерційних банків, інших фінансових установ, вітчизняних і зарубіжних інвесторів, машинобудівних підприємств та державних лізингових компаній.
Стаття 16. Митна політика стосовно системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу
1. Митна політика держави спрямовується за допомогою митно-тарифних та нетарифних заходів на захист економічних інтересів суб'єктів системи інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу та здійснюється відповідно до митного законодавства.
2. Митна політика при ввезенні на митну територію України технічних засобів для агропромислового комплексу як нових, так і тих, що були в користуванні, комплектуючих виробів та запасних частин до них, аналоги яких виробляються підприємствами вітчизняного машинобудування, здійснюється в інтересах національних товаровиробників.
3. Митно-тарифні та нетарифні заходи до експортних операцій з вітчизняними технічними засобами для агропромислового комплексу, комплектуючими виробами та запасними частинами до них здійснюються в інтересах вітчизняних товаровиробників і для стимулювання нарощування експортного потенціалу.

................
Перейти до повного тексту