- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 15 червня 2006 р. N 336-р Київ |
Про схвалення Концепції Державної програми збереження, відродження і розвитку народних художніх промислів на 2006-2010 роки
1. Схвалити Концепцію Державної програми збереження, відродження і розвитку народних художніх промислів на 2006-2010 роки, що додається.
Замовником Програми визначити МКТ.
2. МКТ розробити і подати в тримісячний строк Кабінетові Міністрів України проект Державної програми збереження, відродження і розвитку народних художніх промислів на 2006-2010 роки.
Прем'єр-міністр України | Ю.ЄХАНУРОВ |
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 15 червня 2006 р. N 336-р
КОНЦЕПЦІЯ
Державної програми збереження, відродження і розвитку народних художніх промислів на 2006-2010 роки
Сучасний стан народних художніх промислів
Залежно від історичних факторів, природних умов, особливостей побуту та наявності місцевої сировини у кожному етнографічному регіоні України формувалося виробництво предметів з локальними ознаками художньої образності, орнаментики, формотворення. З покоління в покоління передавалися таємниці технічної і технологічної майстерності, вдосконалювалися прийоми обробки природних матеріалів. У ряді населених пунктів (Опішня, Решетилівка, Косів, Богуслав, Гавареччина, Петриківка, Діхтярі, Глиняни, Клембівка тощо) існували школи традиційного народного мистецтва.
Протягом останніх десятиліть у більшості регіонів мистецькі осередки занепали, практично зруйновано їх матеріально-технічну і сировинну базу. Це призвело до припинення підготовки фахівців у спеціалізованих навчальних закладах, майже зникли школи майстерності і мистецькі династії. Втрачаються традиційні ринки збуту готової продукції.
Більшість майстрів позбавлена робочих місць і соціального захисту, права на творчу працю, а також передачу унікальних художніх традицій молодому поколінню.
Аналіз причин занепаду народних художніх промислів та обґрунтування необхідності розроблення Програми
У центрах традиційних ремесел діяли художньо-промислові артілі, що об'єднували майстрів. У 60-х роках минулого століття їх було реорганізовано у державні підприємства і об'єднано в Укрхудожпром.
Окремі підприємства підпорядковувалися різним міністерствам, державним установам, громадським організаціям. Наприклад, тільки у системі колишнього Міністерства місцевої промисловості діяли Республіканське промислове об'єднання художніх промислів - Укрхудожпром, Центральне художнє конструкторсько-технологічне бюро, база постачання та збуту і фірмова торговельна мережа. В Укрхудожпромі працювало п'ять виробничо-художніх об'єднань і 25 фабрик художніх виробів. Підприємства народних художніх промислів складалися з об'єднань, фабрик, комбінатів, дільниць, цехів, лабораторій. Учнівська молодь здобувала профосвіту, опановуючи технології народних художніх промислів.
Наприкінці 80-х - на початку 90-х років XX століття розвиток народних художніх промислів фактично припинився, оскільки підприємства Укрхудожпрому були приватизовані. Після перепрофілювання більшість з них не випускає художньої продукції.
Таким чином, під загрозою зникнення опинився важливий елемент традиційної культури Українського народу.
Прийняття в 2001 році Закону України
"Про народні художні промисли" та постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2002 р.
N 283 "Деякі питання реалізації Закону України "Про народні художні промисли" фактично не змінило ситуації.
Порівняльний аналіз можливих варіантів розв'язання проблеми та обґрунтування оптимального варіанта
Розв'язання проблеми можливе за такими трьома варіантами:
перший - підтримка галузі на регіональному рівні.
Це дасть змогу вирішити питання лише частково, оскільки на регіональному рівні можна забезпечити інвентаризацію матеріально-технічної бази окремих підприємств, здійснити заходи щодо виявлення, обстеження, обліку та охорони осередків і заповідних територій та залучення незначного обсягу інвестицій. Розвиток народних художніх промислів буде нерівномірним;
другий - здійснення заходів щодо збереження, відродження та розвитку народних художніх промислів на державному рівні.
Надання державної підтримки суб'єктам підприємницької діяльності, забезпечення централізованого фінансування підприємств, відновлення системи професійно-технічної освіти та традиційних ринків збуту, створення особливих економічних умов для заповідних територій народних художніх промислів (у частині виробництва та реалізації художніх виробів), впровадження новітніх технологій, зміцнення матеріально-технічної бази і будівництво нових підприємств народних художніх промислів та інші питання можуть бути вирішені лише на державному рівні. Проте вирішити всі пов'язані з діяльністю підприємств питання неможливо;
................Перейти до повного тексту