- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 14 липня 2025 р. № 708-р
Київ
Про схвалення Національної стратегії захисту прав дитини у сфері юстиції на період до 2028 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2025-2028 роках
1. Схвалити Національну стратегію захисту прав дитини у сфері юстиції на період до 2028 року, що додається.
2. Затвердити операційний план заходів з реалізації у 2025-2028 роках Національної стратегії захисту прав дитини у сфері юстиції на період до 2028 року, що додається.
3. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади за участю інших державних органів забезпечити:
виконання операційного плану заходів, затвердженого цим розпорядженням, за рахунок і в межах коштів, передбачених у державному та місцевих бюджетах на відповідний рік, а також за рахунок інших джерел фінансування, не заборонених законодавством;
подання щороку, починаючи з 2026 року, до 1 квітня Міністерству юстиції інформації про стан виконання завдань та заходів зазначеного операційного плану заходів.
4. Міністерству юстиції подавати щороку до 1 червня Кабінетові Міністрів України звіт про стан виконання завдань та заходів з реалізації Стратегії, схваленої цим розпорядженням.
5. Визнати такими, що втратили чинність:
Прем'єр-міністр України | Д. ШМИГАЛЬ |
Інд. 80 | |
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 14 липня 2025 р. № 708-р
НАЦІОНАЛЬНА СТРАТЕГІЯ
захисту прав дитини у сфері юстиції на період до 2028 року
Загальна частина
Протягом останніх років в Україні здійснено ряд суттєвих кроків щодо формування системи ювенальної юстиції та імплементації міжнародного права із забезпечення прав та найкращих інтересів дитини у сфері правосуддя.
розроблено різні за видами та змістом програми профілактики правопорушень серед дітей та створено банк профілактичних і корекційних програм для дітей у контакті із законом для використання в роботі суб’єктами діяльності у сфері профілактики правопорушень; створено електронний банк навчальних програм для спеціалістів у галузі профілактики правопорушень серед дітей та роботи з дітьми у контакті із законом;
удосконалено систему підготовки та підвищення кваліфікації фахівців, залучених до виконання профілактичних та корекційних програм, зокрема працівників закладів освіти, підрозділів ювенальної превенції Національної поліції, проведено моніторинг їх ефективності, оцінки ризиків вчинення правопорушень дітьми;
розроблено Єдині стандарти підготовки фахівців у сфері правосуддя щодо дітей (для суддів, прокурорів, адвокатів, соціальних працівників, педагогічних працівників, психологів, працівників поліції, органів пробації тощо) з урахуванням міжнародного досвіду;
у межах реалізації пілотного проекту щодо залучення психологів до кримінальних проваджень за участю малолітніх, неповнолітніх осіб через регіональні/міжрегіональні центри з надання безоплатної правничої допомоги, що впроваджується за підтримки Представництва Дитячого фонду Організації Об’єднаних Націй (ЮНІСЕФ) в Україні, запроваджено реєстр психологів та проведено їх навчання;
розроблено та затверджено інструменти проведення оцінки ризиків вчинення неповнолітніми повторного правопорушення для планування соціально-виховної роботи з неповнолітніми;
удосконалено законодавство щодо захисту дітей від домашнього насильства, булінгу, сексуальної експлуатації та сексуального насильства;
розпочато процес імплементації моделі "Барнахус" та створення мережі центрів для надання комплексної психологічної, правничої, соціальної, медичної та інших видів допомоги дітям-потерпілим і свідкам у провадженнях щодо кримінальних правопорушень, пов’язаних із насильством, у рамках пілотного проекту, що впроваджується за підтримки Представництва Дитячого фонду Організації Об’єднаних Націй (ЮНІСЕФ) в Україні;
розпочато міжвідомчий процес імплементації міжнародних стандартів правосуддя, дружнього до дитини, в рамках пілотного проекту, що координується Офісом Генерального прокурора, відповідно до наказу від 1 червня 2023 р.
№ 150/445/2077/5/187 "Про запровадження та реалізацію пілотного проекту щодо імплементації міжнародних стандартів правосуддя, дружнього до дитини, у практичну діяльність".
Повномасштабне вторгнення Російської Федерації в Україну 24 лютого 2022 р. зумовило нові виклики у сфері захисту прав дитини в цілому та, зокрема, у сфері правосуддя щодо дітей, які потребують нових підходів щодо їх розв’язання в умовах воєнного стану та у післявоєнний період.
Одним із ключових стратегічних міжнародних документів для України на найближчий період є Стратегія Ради Європи з прав дитини на 2022-2027 роки "Права дитини на практиці: від стабільної реалізації до спільного новаторства" в рамках Плану дій Ради Європи для України "Стійкість, відновлення та відбудова" на 2023-2026 роки, спрямована на просування захисту та заохочення прав дитини по всій Європі.
Стратегія Ради Європи визначає пріоритетами Ради Європи та її держав-членів шість стратегічних цілей: свобода від насильства для всіх дітей; рівні можливості та соціальне включення для всіх дітей; доступність технологій для всіх дітей і їх безпечне використання; дружнє до дитини правосуддя для всіх дітей; надання права висловлюватися кожній дитині; права дітей у кризових і надзвичайних ситуаціях.
У контексті дружнього до дитини правосуддя наголошується на необхідності адаптації судових процедур до потреб дітей, що є вкрай важливим для запобігання їх повторному травмуванню та повторній віктимізації. Дитина повинна розуміти систему правосуддя і довіряти їй, а також впевнено нею користуватися.
За результатами звітування про виконання
Конвенції ООН про права дитини (п’ята та шоста об’єднані доповіді) у вересні 2022 р. Україна отримала Заключні зауваження та рекомендації Комітету Організації Об’єднаних Націй з прав дитини, які містять рекомендації щодо вдосконалення національної системи правосуддя щодо неповнолітніх, забезпечення прав дітей, які постраждали від різних форм насильства або стали його свідками. Комітетом ООН з прав дитини наголошено на необхідності приведення системи правосуддя щодо дитини у повну відповідність з
Конвенцією про права дитини та іншими актуальними стандартами, включаючи Керівні принципи Комітету міністрів Ради Європи щодо правосуддя, дружнього до дітей (2010 рік).
Наведене зумовлює необхідність прийняття цієї Стратегії, яка визначатиме подальші кроки у зазначеній сфері та охоплюватиме більш широке коло проблемних питань, пов’язаних із забезпеченням прав дитини в умовах воєнного стану; забезпеченням прав і найкращих інтересів дітей, які схильні до протиправної поведінки, та дітей, які вчинили правопорушення, дітей, які потерпіли від кримінальних правопорушень і різних форм насильства, а також дітей, які стали свідками кримінальних правопорушень, дітей, законні права та інтереси яких стикаються із системою правосуддя під час вирішення цивільних спорів, що стосуються життя дитини; забезпеченням прав і свобод дитини в Інтернеті.
Ця Стратегія ґрунтується на положеннях
Конвенції про права дитини; Мінімальних стандартних правил ООН, що стосуються відправи правосуддя щодо неповнолітніх (Пекінські правила), 1985 рік; Керівних принципів ООН щодо попередження злочинності серед неповнолітніх (Ер-Ріядські керівні принципи), 1990 рік; Міжнародних стандартів здійснення правосуддя щодо підлітків, позбавлених волі (Гаванські правила), 1990 рік; Мінімальних стандартних правил ООН щодо заходів впливу, не пов’язаних з ув’язненням (Токійські правила), 1990 рік; Керівних принципів ООН щодо судочинства у питаннях дітей-жертв і дітей-свідків злочинів, 2005 рік;
Конвенції Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства, 2007 рік; Керівних принципів Комітету Міністрів Ради Європи щодо правосуддя, дружнього до дітей, 2010 рік; інших міжнародних стандартів, директив ЄС та рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи щодо питань забезпечення прав дитини та здійснення правосуддя щодо дітей.
У цій Стратегії терміни вживаються у такому значенні:
дитина у контакті із законом - дитина, яка перебуває у сфері діяльності юстиції щодо дітей, зокрема дитина у конфлікті із законом, або дитина, яка є потерпілою чи свідком у кримінальному провадженні або у справі про адміністративне правопорушення, або дитина, яка стикається із системою правосуддя у цивільних провадженнях;
дитина у конфлікті із законом - дитина, яка підозрюється, обвинувачується або визнана винуватою у вчиненні кримінального правопорушення або щодо якої складено протокол про адміністративне правопорушення чи визнана такою, яка вчинила адміністративне правопорушення, або дитина, яка до досягнення віку, з якого може наставати кримінальна відповідальність, вчинила суспільно небезпечне діяння, що підпадає під ознаки діяння, передбаченого
Особливою частиною Кримінального кодексу України.
Опис проблем, які обумовили прийняття Стратегії, і нормативно-правові акти, що діють у відповідних сферах
Основними системними проблемами у сфері правосуддя щодо дітей, які є потерпілими від кримінальних правопорушень, та дітей, які перебувають у контакті із законом, є:
невідповідність процесів особливостям віку, статі та розвитку дитини;
відсутність обов’язкової спеціалізації фахівців, які залучаються до кримінального провадження за участю дитини (дізнавачів, слідчих, слідчих суддів, суддів, адвокатів), особливо, якщо кримінальне провадження стосується дитини, яка має процесуальний статус потерпілої або свідка (спеціалізація визначена тільки для слідчих, дізнавачів та суддів у справах, де дитина перебуває у конфлікті із законом, та прокурорів для всіх категорій дітей);
недосконалий механізм взаємодії між фахівцями правоохоронних органів і соціальних служб та центрами з надання безоплатної правничої допомоги, спрямованої на забезпечення надання безоплатної вторинної правничої допомоги дитині у контакті із законом з метою реалізації ефективного захисту прав дитини та здійснення її представництва у кримінальному провадженні;
відсутність положень щодо обов’язкового проведення опитування/ допиту/процесуального інтерв’ю дитини із застосуванням дружньої до дитини методики, а також єдиних нормативно-правових вимог щодо процедури проведення такого опитування/допиту (у спеціально облаштованих приміщеннях, за участю фахівців, які пройшли підготовку, здійснення обов’язкової відеофіксації тощо);
недостатність спеціально підготовлених до роботи з дітьми у контакті із законом психологів, а також інших фахівців для надання якісних послуг дитині та її сім’ї безпосередньо за адресою їх задекларованого/ зареєстрованого місця проживання (перебування);
недотримання вимог щодо конфіденційності розгляду кримінальних проваджень за участю дитини (як обвинуваченої, так і потерпілої), розгляд таких справ переважно проводиться у відкритому судовому засіданні;
недосконалість положень кримінального процесуального законодавства в частині обов’язкового залучення захисника дитині з моменту встановлення її причетності до вчинення кримінального правопорушення чи суспільно небезпечного діяння та під час проведення слідчих (розшукових) дій за участю такої дитини;
відсутність системи збору даних про дітей, які перебувають у контакті із законом, неузгодженість статистичних даних щодо дітей, постраждалих від жорстокого поводження та насильства, зібраних різними суб’єктами захисту прав дитини;
відсутність процесуального статусу психологів та регламентації їх прав і обов’язків у кримінальному процесі.
Основними проблемами у сфері захисту прав дитини, постраждалої від насильства, жорстокого поводження, та дитини, яка стала свідком кримінального правопорушення, є:
відсутність системного підходу щодо запобігання та реагування на випадки насильства щодо дитини, зокрема у дитячому середовищі, недостатність послуг для дітей та їх родин на рівні територіальної громади;
застосування фізичних покарань щодо дитини та інших форм жорстокого поводження в сім’ях і дитячих закладах, незважаючи на законодавчу заборону застосування насильства щодо дитини як методу виховання;
відсутність достатньої кількості спеціально облаштованих приміщень для проведення слідчих (процесуальних) дій у кримінальному провадженні за участю дітей, що відповідає їх найкращим інтересам, а також підготовлених фахівців для своєчасного виявлення дітей, постраждалих від насильства та жорстокого поводження, забезпечення відповідного реагування та захисту таких дітей, реабілітації та надання послуг дітям і їх родинам;
недостатня увага до дитини, яка стала свідком домашнього насильства, відсутність чітких алгоритмів щодо ідентифікації таких дітей та надання їм необхідного соціального захисту, зокрема психологічної допомоги;
відсутність ефективної взаємодії між фахівцями соціальних служб, закладів освіти, охорони здоров’я, правоохоронними органами та судами, а також громадськими організаціями, що займаються захистом прав дитини, щодо реагування на насильство стосовно дітей, включаючи домашнє та сексуальне насильство, насильство у дитячому середовищі;
заінтересованість та супротив батьків, законних представників дитини у процесі розслідування фактів сексуального насильства щодо дитини, що пов’язано із острахом недотримання конфіденційності та розголошенням інформації про випадок насильства;
недосконалість положень кримінального процесуального законодавства в частині обов’язкового залучення адвоката потерпілій дитині з моменту виявлення факту вчинення щодо неї кримінального правопорушення чи суспільно небезпечного діяння та під час проведення слідчих (розшукових) дій за участю такої дитини;
недостатній рівень взаємодії між правоохоронними органами, соціальними службами та суб’єктами надання безоплатної вторинної правничої допомоги, а також недостатній рівень інформування дітей та їх законних представників про право на отримання безоплатної вторинної правничої допомоги відповідно до
Закону України "Про безоплатну правничу допомогу", що призводить до критично низької кількості звернень за отриманням відповідних правничих послуг з метою захисту прав та інтересів дитини;
відсутність практики обміну статистичними даними між суб’єктами захисту прав дитини для формування єдиної політики на національному, регіональному та місцевому рівні та ефективного реагування на порушення прав дитини;
відсутність належного механізму моніторингу та нестача дослідницьких даних щодо стану дотримання найкращих інтересів дитини під час здійснення правосуддя.
Основними проблемами, пов’язаними з розглядом цивільних справ, що стосуються прав та інтересів дитини, є:
віднесення справ про розірвання шлюбу та про стягнення аліментів до категорії малозначних справ, відсутність комплексного підходу до вирішення сімейних спорів;
неналежне врахування найкращих інтересів та думки дитини відповідно до її віку та рівня розвитку під час прийняття рішень, які стосуються дитини, недостатня увага до оцінки конфлікту інтересів дитини та її законних представників;
відсутність нормативно-правового врегулювання питання з’ясування здатності дитини висловлювати свою думку та єдиної практики щодо заслуховування думки дитини під час вирішення питань, що стосуються її життя, зокрема під час судового засідання;
неврегульованість питання участі психолога в провадженнях у цивільних справах, що стосуються прав та інтересів дитини, невизначеність процесуального статусу психолога, його прав та обов’язків у цивільному процесі та під час вирішення сімейних спорів за участю дитини;
дублювання органами опіки та піклування та судами функцій стосовно розв’язання спорів між батьками щодо виховання дитини, визначення місця проживання дитини, недостатньо активна участь органів у справах дітей під час розв’язання таких спорів, відсутність ефективного механізму забезпечення виконання рішень органів опіки та піклування, а також недосконалість процедур виконання судових рішень;
тривалий строк розгляду судами справ, що стосуються прав та інтересів дитини, зокрема щодо позбавлення батьківських прав, вирішення спорів між батьками про визначення місця проживання дітей, участі у вихованні дитини тощо;
відсутність нормативно-правового врегулювання питання застосування процедури медіації у спорах між батьками, іншими законними представниками стосовно дитини та за участю дитини, в тому числі з метою запобігання виникненню майбутніх спорів, які можуть безпосередньо стосуватися прав та інтересів дитини, зокрема у справах, пов’язаних з розірванням шлюбу та поділом майна між особами, які мають спільних малолітніх або неповнолітніх дітей;
відсутність нормативно-правового врегулювання питання діяльності спеціалістів у справах дітей (адвокатів, експертів);
відсутність у
Сімейному кодексі України норм, які б визначали способи визначення місця проживання дитини (фізичної опіки) у спорах між розлученими батьками, такі як: спільна опіка з почерговим проживанням дитини у помешканні кожного із батьків за відповідним графіком; визначення місця проживання дитини у помешканні, в якому дитина проживала, а батьки почергово повинні приїжджати і виїжджати згідно з узгодженим графіком; визначення місця проживання дитини з одним із батьків із забезпеченням контакту дитини з іншим з батьків.
Основними проблемами з питань забезпечення прав дитини у кіберпросторі, які потребують розв’язання, є:
недостатній рівень безпеки для дитини під час використання Інтернету в освітньому процесі та повсякденному житті та доступність шкідливого контенту в Інтернеті, що може містити загрозу для життя та здоров’я дитини, пропагування жорстокості, насильства, вчинення самогубства;
нестача у дітей навичок безпечної поведінки в інформаційному середовищі та усвідомленого ставлення до розміщення інформації, що містить персональні дані про дитину та її сім’ю;
відсутність механізму повідомлення самими дітьми про випадки, коли вони стикнулись із небажаним контентом в Інтернеті або постраждали від кіберзлочину;
низький рівень поінформованості суспільства щодо кібербезпеки та захисту прав дитини у кіберпросторі, недостатність знань у батьків про наявні загрози та ризики для дитини у цифровому середовищі, а також навичок запобігання та виявлення такої загрози, використання інструментів фільтрації небажаного контенту та сервісів;
недостатній рівень кадрового та технічного забезпечення правоохоронних органів для здійснення ефективних заходів протидії кіберзлочинам, вчиненим стосовно дитини;
недосконалість законодавства та нормативно затверджених механізмів, методів та інструментів ідентифікації різних кіберзлочинів та кримінальної відповідальності за деякі кіберзлочини;
відсутність ефективної системи надання допомоги дітям, постраждалим від кіберзлочинів, дітям - свідкам таких кіберзлочинів та їх батькам або іншим законним представникам дитини;
відсутність доступних та зручних механізмів виявлення шкідливого контенту в Інтернеті та реагування на ризики і загрози для дитини.
У зазначеній сфері правового регулювання діють
Конституція України,
Кримінальний кодекс України,
Кримінальний процесуальний кодекс України,
Цивільний процесуальний кодекс України, Закони України
"Про охорону дитинства",
"Про запобігання та протидію домашньому насильству",
"Про ратифікацію Конвенції Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства",
"Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо імплементації Конвенції Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства (Ланцаротської конвенції)",
"Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей",
"Про пробацію",
"Про безоплатну правничу допомогу",
"Про медіацію",
Порядок забезпечення соціального захисту дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах, у тому числі дітей, які постраждали від жорстокого поводження, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2020 р. № 585 (Офіційний вісник України, 2010 р., № 57, ст. 1779), тощо.
Аналіз поточного стану справ, тенденції та обґрунтування щодо необхідності розв’язання виявлених проблем
Внаслідок збройної агресії проти України діти зазнають тривалих і глибоких фізичних, психологічних, емоційних травмувань, страждають від різних форм насильства та жорстокого поводження, а також стають свідками насильства та інших кримінальних правопорушень. Правоохоронними органами зафіксовано численні факти вчинення військовослужбовцями країни-агресора ряду серйозних порушень проти дітей, які згідно з нормами міжнародного гуманітарного права є воєнними злочинами, а саме: використання дітей у збройному конфлікті, вбивства та каліцтва, зґвалтування та інші форми сексуального насильства, депортація, примусове переміщення, катування, викрадення тощо.
Численна кількість сімей були розділені під час переміщення, а діти, залишені без супроводу та розлучені із своїми сім’ями, піддаються ризикам торгівлі людьми, насильства, жорстокого поводження та експлуатації.
Внутрішнє переміщення внаслідок збройної агресії близько 7 млн. громадян України в більш безпечні регіони, передусім сімей з дітьми, спричинило суттєве зростання навантаження на територіальні громади, які приймають такі родини, що ускладнює доступ до соціальних, освітніх, медичних, реабілітаційних та інших послуг.
Протягом кількох останніх років спостерігалася позитивна тенденція до зниження рівня вчинення правопорушень дітьми, разом з тим повномасштабне вторгнення Російської Федерації в Україну зумовило зростання кількості кримінальних правопорушень, скоєних неповнолітніми, у зв’язку з низьким рівнем доходів населення, зокрема родин із дітьми, втратою ними житла, дитячою бездоглядністю внаслідок відсутності одного або обох батьків.
За даними Офісу Генерального прокурора, у 2023 році кількість вчинених неповнолітніми кримінальних правопорушень зросла на 28,5 відсотка порівняно з 2022 роком (2529 проти 1824 у 2022 році). При цьому протягом 2023 року більш як на чверть зросла кількість неповнолітніх, які вчинили кримінальні правопорушення (з 1369 до 1752 осіб).
Із загальної кількості вчинених у 2023 році кримінальних правопорушень 60 відсотків становили кримінальні правопорушення проти власності, 14 відсотків - проти життя та здоров’я, 11 відсотків - пов’язані з незаконним обігом наркотичних речовин. З них 5 відсотків належать до категорії особливо тяжких, 64 відсотки - тяжких, 12 відсотків - нетяжких, 19 відсотків - проступки.
У 2024 році спостерігалася тенденція до зменшення рівня підліткової злочинності. Так на 8,4 відсотка зменшилася кількість неповнолітніх, які вчинили кримінальні правопорушення (із 1752 до 1604 осіб). Відповідно і кількість вчинених ними кримінальних правопорушень зменшилася на 9,6 відсотка (із 2529 до 2287 проявів).
Водночас у 2024 році порівняно з 2023 роком зросла кількість вчинених неповнолітніми кримінальних правопорушень проти основ національної безпеки (на 97 відсотків), проти життя та здоров’я (на 16 відсотків), статевої свободи та недоторканості (на 29 відсотків).
Із загальної кількості вчинених у 2024 році неповнолітніми кримінальних правопорушень 49 відсотків становлять кримінальні правопорушення проти власності, 17 відсотків проти життя та здоров’я, 10 відсотків пов’язані з незаконним обігом наркотичних речовин. З них 6 відсотків належать до категорії особливо тяжких, 59 відсотків - тяжких, 16 відсотків - нетяжких, 19 відсотків - проступки.
Значне зростання злочинів проти основ національної безпеки призвело до збільшення на 23 відсотки кількості обраного щодо дітей найсуворішого запобіжного заходу у виді тримання під вартою (із 190 до 246). Наведене свідчить про необхідність впровадження дієвого механізму проведення з неповнолітніми, які перебувають у місцях попереднього ув’язнення, індивідуальної профілактичної та психологічної роботи, метою якої є їх перевиховання та подолання прокримінального мислення.
Позитивною є тенденція до зменшення кількості неповнолітніх, які відбувають покарання у виді позбавлення волі. Зменшення наповнення виховних колоній дало змогу істотно поліпшити умови перебування та навчання дітей в таких установах, про що свідчать звіти за результатами моніторингових візитів незалежних громадських організацій та Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.
Протягом 2023 року кількість кримінальних правопорушень, вчинених стосовно дітей, збільшилася на 28 відсотків порівняно 2022 роком (з 4718 до 6517).
Як і в попередні роки, високим є показник вчинення злочинів проти статевої свободи та статевої недоторканості дітей. Лише протягом 2023 року понад 800 дітей стали постраждалими від вчинення стосовно них дій сексуального характеру, зокрема насильницьким способом.
Водночас протягом 2024 року на 12 відсотків зменшилася кількість кримінальних правопорушень, вчинених стосовно дітей, порівняно з аналогічним періодом 2023 року (з 6517 до 5774).
Однак показник вчинення кримінальних правопорушень стосовно дітей залишається високим, що потребує особливої уваги органів досудового розслідування та прокуратури щодо забезпечення прав та найкращих інтересів дітей, які є потерпілими від кримінальних правопорушень, відповідно до міжнародних стандартів.
Спостерігалося зменшення на 33,7 відсотка кількості потерпілих дітей (з 9245 до 6240 дітей), з них, у кримінальних правопорушеннях, пов’язаних з порушенням законів та звичаїв війни (
стаття 438 Кримінального кодексу України), з 2590 до 474.
Проте була тенденція до збільшення кількості малолітніх дітей, які потерпіли від злочинів. Так, у 2023 році із загальної кількості потерпілих дітей 36,5 відсотка становили малолітні, у 2024 році цей показник зріс до 50 відсотків.
Схожа ситуація склалася із злочинами проти статевої свободи та статевої недоторканості дітей. У минулому році із загальної кількості потерпілих дітей від зазначеної категорії злочинів 61 відсоток - це малолітні особи, у 2023 році - 53,2 відсотка.
Протягом 2024 року 393 особам повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, пов’язаних з домашнім насильством, стосовно дітей. Свідками домашнього насильства стали 526 дітей, 590 дітей потерпіли від таких злочинів, або + 3,3 відсотка порівняно з 2023 роком (571 дитина).
Щороку зростає кількість звернень і повідомлень про вчинення домашнього насильства стосовно дітей. Так, за інформацією Нацсоцслужби протягом 2023 року зареєстровано 8592 звернення щодо домашнього насильства стосовно дітей, що на 51 відсоток більше порівняно з 2022 роком (надійшло 5690 таких звернень), а протягом 2024 року - 8646 таких звернень, що на 0,6 відсотка більше порівняно з 2023 роком. Разом з тим така динаміка може свідчити не лише про збільшення випадків насильства, а і про позитивну тенденцію до зростання рівня довіри до органів державної влади, а також усвідомлення домашнього насильства як порушення прав дитини.
Незважаючи на прийняття ряду нормативно-правових актів у сфері запобігання та протидії домашньому насильству, залишаються проблемними питання своєчасного виявлення випадків домашнього насильства та належного реагування на кожен такий випадок. Серед основних причин недостатнього виявлення фактів жорстокого поводження з дитиною та забезпечення таких дітей і їх сімей якісними послугами відповідно до потреб є брак відповідних підготовлених фахівців на рівні територіальних громад (фахівці із соціальної роботи, працівники служб у справах дітей, надавачі соціальних послуг та інші). Також залишається нерозв’язаною проблема відсутності системи психологічної підтримки постраждалих дітей і дітей - свідків кримінальних правопорушень, доступу таких дітей до якісних послуг в громаді, зокрема соціально-психологічної реабілітації.
Потребує вжиття додаткових заходів до забезпечення прав та інтересів дітей, які потерпіли від кримінальних правопорушень, зокрема до забезпечення проведення слідчих дій з такими дітьми з урахуванням найменшої їх травматизації, у тому числі їх мінімізації.
Особливої уваги потребує питання забезпечення доступу дітей до безоплатної правничої допомоги. Так, згідно з інформацією Координаційного центру з надання правничої допомоги у 2022 році лише 139 дітей скористалися правом на отримання послуги здійснення представництва у кримінальних провадженнях, де діти визнані потерпілими або стали свідками таких злочинів, з них: 46 - проти статевої свободи та статевої недоторканості, 7 - порушення законів та звичаїв війни, 57 - проти життя та здоров’я, 7 - проти власності, 22 - інших категорій. У 2023 році майже втричі збільшилася кількість звернень дітей у справах, де вони визнані потерпілими/свідками у кримінальних провадженнях, - 416 дітей у 360 справах, з них: 161 - проти статевої свободи та статевої недоторканості особи; 120 - проти життя та здоров’я особи; 33 - проти безпеки руху та експлуатації транспорту; 13 - проти власності; 13 - проти громадського порядку та моральності; 11 - проти виборчих трудових та інших особистих прав і свобод людини і громадянина; 4 - проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку; 3 - проти волі, честі та гідності особи.
Такий незначний показник забезпечення безоплатною правничою допомогою дітей у контакті із законом зумовлений тим, що
Кримінальний процесуальний кодекс України та
Кодекс України про адміністративні правопорушення не гарантують обов’язкового забезпечення зазначеній категорії дітей права на безоплатну правничу допомогу, зокрема представництва прав та інтересів дітей, які є потерпілими або свідками у кримінальному провадженні щодо усіх видів кримінальних правопорушень, а також прав та інтересів дітей в межах притягнення особи до адміністративної відповідальності за вчинення домашнього насильства та насильства за ознакою статі щодо дитини. Внаслідок того, що законодавство не передбачає обов’язкового залучення адвоката, який буде здійснювати представництво інтересів потерпілої дитини у кримінальному провадженні або у провадженні про притягнення особи до адміністративної відповідальності, наявність у дитини власного адвоката, який допоможе реалізувати її процесуальні права, залежить виключно від волі батьків, інших законних представників дитини. У більшості випадків наявність конфлікту інтересів між інтересами дитини та її законними представниками мають свій негативний наслідок - позбавлення дитини доступу до правосуддя.
В умовах стрімкого розвитку інформаційно-комунікаційних технологій в Інтернеті набувають поширення небезпечні тенденції до розповсюдження шкідливого для дитини контенту, який може нести загрозу життю та здоров’ю дитини, пропагування жорстокої та насильницької поведінки. Викликає занепокоєння тенденція до зростання кількості дитячих самогубств, що вимагає розроблення та впровадження програм роботи з дітьми, які мають суїцидальні прояви, проведення спеціалізованого навчання фахівців для роботи з такими дітьми, впровадження алгоритму реагування на випадки суїциду та подальшої роботи з дитиною, її батьками, найближчим оточенням.
Актуальним є питання забезпечення прав дитини під час вирішення цивільних спорів за участю дітей. Відсутність єдиних підходів щодо алгоритму з’ясування та заслуховування думки дитини, врахування найкращих інтересів дитини стає суттєвим бар’єром у доступі дитини до правосуддя, зокрема у справах, що стосуються забезпечення її права на сім’ю.
Мета та принципи реалізації Стратегії
Метою Стратегії є забезпечення захисту прав кожної дитини, яка стикається із системою правосуддя, запровадження ефективної системи правосуддя, дружнього до дитини, відповідно до міжнародних стандартів, рекомендацій Комітету Організації Об’єднаних Націй із захисту прав дитини і пріоритетів Ради Європи з прав дитини.
Реалізація Стратегії сприятиме досягненню таких стратегічних цілей:
забезпечення захисту та дотримання прав дитини в умовах збройного конфлікту;
впровадження правових і процесуальних гарантій і механізмів для дітей, які контактують із системою кримінального правосуддя;
запровадження системного підходу та ефективної міжвідомчої взаємодії щодо запобігання та протидії насильству щодо дітей, забезпечення прав та найкращих інтересів дитини, постраждалої від насильства, жорстокого поводження, та дитини, яка стала свідком кримінального правопорушення, надання комплексної допомоги;
забезпечення кращого захисту, представництва, участі та врахування найкращих інтересів дітей, які контактують із системою цивільного правосуддя, під час судового процесу та процесу прийняття рішень;
забезпечення прав і свобод дитини в Інтернеті, запобігання експлуатації і зловживанням щодо дітей у цифровому середовищі;
впровадження комплексного міжвідомчого підходу до профілактики правопорушень серед дітей та проведення соціально-виховної роботи з дітьми, схильними до вчинення правопорушень.
Принципами реалізації Стратегії є:
пріоритет захисту прав та свобод дитини, врахування її найкращих інтересів;
забезпечення належного захисту прав, свобод і законних інтересів дитини;
недискримінація;
економія кримінальної репресії;
відновлювальний підхід у здійсненні правосуддя за участю дитини;
різнобічність та комплексність заходів щодо дитини;
системність та наступність;
забезпечення гендерної рівності;
міжвідомча взаємодія та міждисциплінарний підхід;
належна увага до кожного факту насильства та жорстокого поводження з дитиною;
систематичне підвищення кваліфікації суб’єктів захисту прав дитини;
забезпечення професійного підходу осіб, уповноважених на роботу з дитиною;
підтримка сімей у вихованні дітей та забезпечення їх повноцінного розвитку;
співпраця між державними органами і громадськими організаціями, впровадження найкращих практик та методів захисту прав, свобод та інтересів дитини.
Стратегічні цілі та показники їх досягнення, завдання, спрямовані на досягнення поставлених цілей, етапи їх виконання, очікувані результати
Стратегічна ціль 1. Забезпечення захисту та дотримання прав дитини в умовах збройного конфлікту
................Перейти до повного тексту