- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 2 травня 2025 р. № 432-р
Київ
Про схвалення Концепції цифрової гігієни дітей дошкільного віку
1. Схвалити Концепцію цифрової гігієни дітей дошкільного віку (далі - Концепція), що додається.
2. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, відповідальним за реалізацію Концепції, за участю інших державних органів забезпечити:
виконання заходів, передбачених Концепцією;
подання щороку, починаючи з 2025 року, до 1 грудня Міністерству освіти і науки інформації про стан виконання завдань та заходів, передбачених Концепцією.
3. Міністерству освіти і науки подавати щороку до 31 грудня Кабінетові Міністрів України інформацію про стан виконання завдань та заходів з реалізації Концепції.
Прем'єр-міністр України | Д. ШМИГАЛЬ |
Інд. 80 | |
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 2 травня 2025 р. № 432-р
КОНЦЕПЦІЯ
цифрової гігієни дітей дошкільного віку
Опис проблеми, яка потребує розв’язання
Сучасний світ активно використовує цифрові технології, що формує нове середовище для розвитку, виховання та навчання дітей. Водночас зростає ризик негативного впливу електронних пристроїв на фізичний, психічний та соціальний розвиток дітей, особливо дошкільного віку.
Пріоритетом державної політики у сферах освіти та охорони здоров’я є забезпечення цілісного та всебічного розвитку дитини, зокрема через формування компетентностей, які стосуються безпечного та здоров’язбережувального використання цифрових технологій.
Проблемою, яка потребує розв’язання, є низький рівень цифрової гігієни дітей дошкільного віку. Так, цифровою гігієною є динамічна комбінація правил, знань, умінь, навичок, способів мислення та інших особистих якостей з питань інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій, спрямованих на безпечне, раціональне та відповідальне їх використання. Своєю чергою, цифрова гігієна дітей дошкільного віку покликана допомогти захистити фізичне, психологічне та інформаційне благополуччя дитини у цифровому середовищі.
Концепція цифрової гігієни дітей дошкільного віку (далі - діти) спрямована на вдосконалення освітнього процесу в закладах дошкільної освіти, в інших юридичних осіб публічного чи приватного права та фізичних осіб - підприємців, які провадять освітню діяльність у сфері дошкільної та/або позашкільної освіти (далі - суб’єкти освітньої діяльності), та надання орієнтирів батькам та іншим законним представникам дитини (далі - батьки) щодо розвитку, виховання та навчання дитини в умовах цифровізації.
Використання електронних пристроїв, технологій, інших цифрових ресурсів (далі - цифрові технології) серед дітей сприяє як новим можливостям для розвитку, виховання та навчання, так і виникненню значних ризиків для їх фізичного, психічного здоров’я та соціального благополуччя.
Основними ризиками для дітей під час користування цифровими технологіями є:
негативний вплив на фізичне здоров’я (зниження фізичної активності, напруження очей, порушення зору, постави тощо);
негативний вплив на психічне здоров’я та психологічний стан (зниження концентрації уваги, гальмування розвитку уяви, ризик емоційного перевантаження, втрата інтересу до інших видів діяльності тощо);
негативний вплив на когнітивний розвиток (гальмування розвитку критичного мислення, творчості, мовлення тощо);
соціальні ризики (зменшення часу на "живе" спілкування з однолітками та дорослими, відсутність навичок спільної взаємодії під час "живого спілкування" тощо);
ризики небажаного цифрового контенту, що містить насильство, агресію, рекламу тощо;
порушення безпеки даних (діти можуть ділитися особистою інформацією).
Основними проблемами у сфері цифрової гігієни дітей є:
відсутність регулярного оновлення стандартів, норм та правил щодо тривалості та змісту використання електронних пристроїв дітьми у зв’язку з розвитком цифрових технологій;
відсутність спеціально розроблених українськомовних програм для розвитку цифрової грамотності дітей, зокрема дітей з особливими освітніми потребами, у безпечний спосіб;
низький рівень знань у батьків про оптимальний безпечний час використання електронних пристроїв для дітей;
недостатня поінформованість педагогічних працівників суб’єктів освітньої діяльності щодо ризиків, пов’язаних із використанням цифрових технологій;
небезпека доступу до цифрового контенту, що не відповідає віку дитини;
потреба у підвищенні цифрової компетентності педагогічних працівників і батьків;
відсутність методичних рекомендацій щодо інтеграції цифрових технологій в освітній процес суб’єктів освітньої діяльності.
Мета і строки реалізації Концепції
Метою Концепції є забезпечення цифрової гігієни дітей через запровадження певних обмежень використання цифрових технологій під час освітнього процесу; формування у дітей старшого дошкільного віку компетентностей з використання цифрових технологій; підвищення обізнаності дорослих, безпосередньо дотичних до використання цифрових технологій дітьми.
Строк реалізації Концепції - 2025-2028 роки.
Завдання та заходи, спрямовані на розв’язання проблем
Основними завданнями, спрямованими на розв’язання визначених у Концепції проблем, є:
створення безпечної цифрової інфраструктури суб’єктів освітньої діяльності;
ефективне запобігання та протидія негативним наслідкам використання цифрових технологій дітьми;
формування цифрової компетентності в учасників освітнього процесу.
Створення безпечної цифрової інфраструктури суб’єктів освітньої діяльності можливо забезпечити шляхом:
удосконалення нормативно-правової бази з питань використання цифрових технологій в освітньому середовищі відповідно до технологічних змін та відповідно до європейських правових ініціатив, результатів вітчизняних та міжнародних досліджень на основі наукового аналізу досвіду. Виконавцями заходу визначено МОН, МОЗ, Національну академію педагогічних наук (за згодою), Мінцифри; строк виконання - 2025-2028 роки;
сприяння розробленню українськомовного освітнього цифрового контенту для дошкільної та/або позашкільної освіти. Виконавцями заходу визначено МОН, Мінцифри, Національну академію педагогічних наук (за згодою), громадські об’єднання та міжнародні організації (за згодою); строк виконання - 2025-2028 роки;
запровадження проведення моніторингу забезпечення цифровими технологіями педагогічних працівників суб’єктів освітньої діяльності. Виконавцями заходу визначено державну наукову установу "Інститут освітньої аналітики" (за згодою), МОН; строк виконання - 2025 рік, 2028 рік.
Ефективне запобігання та протидію негативним наслідкам використання цифрових технологій дітьми можливо забезпечити шляхом:
підвищення обізнаності виробників і розповсюджувачів цифрового контенту щодо ризиків його впливу на розвиток дитини, відповідальності виробників за інформування споживачів (батьків) щодо безпечних способів використання цифрового контенту. Виконавцями заходу визначено МКСК, Мінцифри, МОН, Національну академію педагогічних наук (за згодою), Національну раду з питань телебачення і радіомовлення (за згодою); строк виконання - 2025-2028 роки.
Формування цифрової компетентності в учасників освітнього процесу можливо забезпечити шляхом:
розроблення рекомендацій для батьків щодо формування навичок безпечного використання цифрових технологій у взаємодії з дитиною. Виконавцями заходу визначено Національну академію педагогічних наук (за згодою), МОН, МОЗ, Мінцифри; строк виконання - 2025 і 2026 роки;
проведення інформаційно-просвітницької кампанії серед батьків та педагогічних працівників суб’єктів освітньої діяльності щодо ризиків і переваг цифрового середовища для розвитку дитини та рівня обізнаності щодо цифрової гігієни. Виконавцями заходу визначено МОН, Національну академію педагогічних наук (за згодою), Національну раду з питань телебачення і радіомовлення (за згодою), Координаційний центр психічного здоров’я при Кабінеті Міністрів України, МКСК, органи місцевого самоврядування (за згодою); строк виконання - 2025-2028 роки;
................Перейти до повного тексту