Прем'єр-міністр України | Д. ШМИГАЛЬ |
Інд. 80 | |
Найменування стратегічного завдання | Найменування заходу, спрямованого на досягнення стратегічних завдань | Строк виконання | Відповідальні за виконання | Очікуваний результат |
Стратегічна ціль 1. Удосконалення законодавства у сфері повернення активів | ||||
1. Удосконалення національного законодавства щодо: | ||||
здійснення заходів забезпечення кримінального провадження на стадії досудового розслідування з метою забезпечення конфіскації майна, вартість якого відповідає доходам від кримінальних правопорушень (конфіскація вартості) | розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту щодо механізму забезпечення кримінального провадження на стадії досудового розслідування | IV квартал 2024 р. | АРМА Мін’юст Офіс Генерального прокурора (за згодою) | забезпечено захист прав потерпілого в кримінальному провадженні за рахунок активів обвинуваченого |
забезпечення поширення правового режиму конфіскації необґрунтованих активів не тільки стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (що стосується активів корупційного походження), але і щодо випадків іншого незаконного походження активів, зокрема одержаних від вчинення інших правопорушень, та запровадження ефективного механізму конфіскації у цивільному процесі | 1) проведення дослідження щодо меж розширення сфери застосування цивільної конфіскації | II квартал 2025 р. | АРМА | визначено шляхи та інструменти щодо меж розширення сфери застосування цивільної конфіскації з метою попередження визнання відповідних заходів неконституційними та/або оскарження потенційного порушення прав людини до Європейського суду з прав людини заходами державного судового контролю |
2) розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту про стягнення в дохід держави активів осіб, які причетні до вчинення кримінальних правопорушень та ухиляються від кримінального правосуддя до винесення вироку | III квартал 2025 р. | АРМА Мін’юст МВС Національна поліція БЕБ Офіс Генерального прокурора (за згодою) СБУ (за згодою) Державне бюро розслідувань (за згодою) Вищий антикорупційний суд (за згодою) Верховний Суд (за згодою) | вжито заходів для запобігання ухиленню від кримінального правосуддя осіб, які причетні до вчинення кримінальних правопорушень | |
узгодження згідно із законодавством порядку застосування спеціальної конфіскації (як заходу) і конфіскації майна (як санкції) | 1) проведення аналізу положень Конвенції Ради Європи про відмивання, пошук, арешт та конфіскацію доходів, Конвенції ООН проти корупції, Конвенції ООН проти транснаціональної організованої злочинності в частині правил застосування конфіскації активів з метою їх імплементації в національне законодавство | IV квартал 2024 р. | АРМА Мін’юст МВС Держфінмоніторинг ДПС Держмитслужба Національна поліція БЕБ Спеціалізована антикорупційна прокуратура (за згодою) Національне антикорупційне бюро Вищий антикорупційний суд (за згодою) Верховний Суд (за згодою) Державне бюро розслідувань (за згодою) Офіс Генерального прокурора (за згодою) | визначено шляхи та інструменти імплементації положень відповідних міжнародно-правових актів до національного законодавства |
2) розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту щодо імплементації положень міжнародно-правових актів в частині застосування спеціальної конфіскації (як заходу) і конфіскації майна (як санкції) до національного законодавства | I квартал 2025 р. | АРМА Мін’юст МВС Держфінмоніторинг ДПС Держмитслужба Національна поліція БЕБ Спеціалізована антикорупційна прокуратура (за згодою) Національне антикорупційне бюро Вищий антикорупційний суд (за згодою) Верховний Суд (за згодою) Державне бюро розслідувань (за згодою) Офіс Генерального прокурора (за згодою) | узгоджено положення щодо застосування спеціальної конфіскації (як заходу) і конфіскації майна (як санкції) на законодавчому рівні із відповідними положеннями міжнародно-правових актів | |
розширення засобів виявлення та розшуку активів, одержаних від корупційних та інших злочинів, у кримінальних провадженнях та справах про визнання активів необґрунтованими та стягнення їх в дохід держави | розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту щодо розширення доступу до додаткових джерел інформації, необхідних для ефективного виявлення та розшуку активів, одержаних від корупційних та інших злочинів | IV квартал 2024 р. | АРМА Офіс Генерального прокурора (за згодою) СБУ (за згодою) | забезпечено можливість здійснення АРМА заходів з виявлення та розшуку активів шляхом доступу не тільки до автоматизованих інформаційних та довідкових систем, реєстрів і банків даних, а і до інших носіїв інформації, визначених суб’єктом звернення до АРМА |
2. Визначення шляхів та інструментів: | ||||
врегулювання питання повернення запитуючій стороні арештованих активів включно із законно придбаними активами або іншим майном у випадках, якщо застосовується конфіскація коштів, що відповідає вартості такого майна | розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту щодо повернення запитуючій стороні арештованих активів включно із законно придбаними активами або іншим майном у випадках, коли застосовується конфіскація коштів, що відповідає вартості такого майна | IV квартал 2024 р. | АРМА Мін’юст Офіс Генерального прокурора (за згодою) Спеціалізована антикорупційна прокуратура (за згодою) Національне антикорупційне бюро | врегульовано на законодавчому рівні питання повернення запитуючій стороні арештованих активів включно із законно придбаними активами або іншим майном у випадках, якщо застосовується конфіскація коштів, що відповідає вартості такого майна |
запровадження як заходу забезпечення кримінального провадження припинення операцій (заморожування) у розумінні міжнародних договорів з метою тимчасової заборони передачі, перетворення, відчуження або тимчасового вступу у володіння таким майном, або тимчасового здійснення контролю над ним, необхідності надання повноважень з ініціювання такого заходу та визначення переліку державних органів, що матимуть такі повноваження | розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту щодо права відповідних органів та/або посадових осіб вчиняти дії, спрямовані на тимчасове позбавлення відповідних осіб права користуватися та розпоряджатися активами у разі виявлення активів, на які може бути накладено арешт, у тому числі з метою їх конфіскації та/або стягнення в дохід держави | I квартал 2025 р. | АРМА Офіс Генерального прокурора (за згодою) Мін’юст | отримано на законодавчому рівні право та забезпечено повноваження тимчасового позбавлення права осіб користування активами, на які може бути накладено арешт, у тому числі з метою їх конфіскації та/або стягнення в дохід держави |
Стратегічна ціль 2. Посилення інституційних спроможностей правоохоронних органів та інших державних органів, діяльність яких спрямована на здійснення заходів з повернення активів | ||||
3. Розширення можливостей державних органів, діяльність яких спрямована на здійснення заходів з повернення активів, зокрема в частині: | ||||
забезпечення та встановлення на законодавчому рівні порядку доступу до автоматизованих інформаційних та довідкових систем, реєстрів і банків даних, держателями (розпорядниками, володільцями, адміністраторами) яких є державні органи, органи місцевого самоврядування, державні та комунальні підприємства, установи (зокрема фінансові), організації, а також до іншої інформації, що перебуває в їх володінні чи розпорядженні | 1) розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту щодо розширення доступу до додаткових джерел інформації, необхідних для ефективного виявлення та розшуку активів | IV квартал 2024 р. | АРМА | підвищено ефективність діяльності АРМА шляхом отримання доступу до додаткових джерел інформації, необхідних для ефективного виявлення та розшуку активів |
2) видання спільних наказів, укладення договорів/меморандумів АРМА з окремими державними органами, органами місцевого самоврядування, іншими особами щодо забезпечення доступу АРМА до відповідних джерел інформації | I квартал 2025 р. | АРМА | забезпечено доступ АРМА до автоматизованих інформаційних та довідкових систем, реєстрів і банків даних, держателями (розпорядниками, володільцями, адміністраторами) яких є державні та комунальні підприємства, установи (зокрема фінансові), організації, а також до іншої інформації, що перебуває в їх володінні чи розпорядженні | |
забезпечення розвитку можливостей використання відкритих даних під час виявлення та розшуку активів, законодавчого врегулювання питань розширення взаємодії з недержавним сектором у відповідному напрямі | 1) розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту щодо можливості укладення договорів/меморандумів АРМА з юридичними особами публічного та приватного права | IV квартал 2025 р. | АРМА | посилено інституційну спроможність АРМА шляхом надання можливості використання відкритих даних у процесі виявлення та розшуку активів |
2) запровадження АРМА у постійне користування автоматизованої системи аналізу даних з відкритих джерел, реєстрів та банків даних для виявлення та розшуку активів | -"- | -"- | оптимізовано діяльність АРМА шляхом автоматизації процесів, пов’язаних з виявленням та розшуком активів | |
4. Залучення міжнародних компаній-провайдерів, що володіють корпоративною інформацією про активи юридичних осіб, фізичних осіб, підприємств у всіх доступних іноземних державах чи мають доступ до такої інформації | укладення договорів з міжнародними компаніями-провайдерами щодо доступу до інформації, необхідної для виконання АРМА своїх функцій у сфері виявлення та розшуку активів (зокрема віртуальних активів) | I квартал 2025 р. | АРМА | удосконалено процеси виявлення та розшуку активів (зокрема віртуальних) шляхом використання спеціалізованого програмного забезпечення залучених компаній-провайдерів |
5. Посилення на законодавчому рівні операційних спроможностей правоохоронних органів щодо розслідування кримінальних правопорушень, пов’язаних з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму та фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення | розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту щодо посилення операційних спроможностей правоохоронних органів | IV квартал 2024 р. | МВС Національна поліція Держфінмоніторинг АРМА БЕБ Офіс Генерального прокурора (за згодою) СБУ (за згодою) Державне бюро розслідувань (за згодою) | посилено операційні спроможності правоохоронних органів щодо розслідування кримінальних правопорушень, пов’язаних з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму та фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення |
6. Створення можливостей та встановлення порядку оперативного обміну електронною (цифровою) інформацією з питань виявлення та розшуку активів, зокрема відомостями та матеріалами досудового розслідування, між АРМА та правоохоронними органами (їх територіальними органами) з метою оперативного реагування на ризики приховування активів, знищення та штучне зменшення їх вартості, передачі права власності на активи третім особам, зміни форми активу, виведення активів за межі державного/митного кордону України та інші дії, що вчиняються окремими особами, групами осіб з метою уникнення кримінальної відповідальності в частині застосування покарання у вигляді конфіскації майна | розробка програмного забезпечення та запровадження технічного устаткування електронної захищеної системи обміну інформацією між АРМА, органами прокуратури та органами досудового розслідування | II квартал 2025 р. | АРМА Мінфін МВС Національна поліція Офіс Генерального прокурора (за згодою) | створено захищену систему обміну інформацією для обміну запитами та відповідями на них для цілей розшуку та виявлення активів |
7. Посилення взаємодії з банківськими та фінансовими установами, приватним сектором та громадськістю під час виявлення та розшуку активів | укладення договорів/меморандумів з банківськими та фінансовими установами, приватним сектором та громадськістю з питань отримання інформації, що становить таємницю надавача платіжних послуг | IV квартал 2024 р. | АРМА Національний банк (за згодою) | забезпечено оперативне отримання інформації, необхідної для виконання АРМА своїх функцій, зокрема, що становить таємницю надавача платіжних послуг |
Стратегічна ціль 3. Посилення міжвідомчого співробітництва та обміну даними | ||||
8. Удосконалення механізмів співпраці та координації державних органів в рамках повернення в Україну активів, незаконно виведених в іноземні держави | 1) проведення аналізу стану законодавчого регулювання з метою визначення порядку функціонування системи повернення активів в Україну, які незаконно виведені в іноземні держави | IV квартал 2024 р. | АРМА Мін’юст МВС Держфінмоніторинг Національна поліція ДПС Держмитслужба БЕБ Національне антикорупційне бюро Офіс Генерального прокурора (за згодою) СБУ (за згодою) Державне бюро розслідувань (за згодою) | визначено шляхи та інструменти щодо удосконалення механізмів співпраці та координації державних органів в рамках повернення в Україну активів, незаконно виведених в іноземні держави |
2) розроблення та видання спільних наказів щодо визначення механізмів співпраці та координації державних органів в рамках повернення в Україну активів, незаконно виведених в іноземні держави | I квартал 2025 р. | АРМА Мін’юст МВС Держфінмоніторинг Національна поліція ДПС Держмитслужба БЕБ Національне антикорупційне бюро Офіс Генерального прокурора (за згодою) СБУ (за згодою) Державне бюро розслідувань (за згодою) | забезпечено ефективну взаємодію державних органів в рамках повернення в Україну активів, незаконно виведених в іноземні держави | |
9. Удосконалення співпраці державних органів щодо оперативного обміну та опрацювання інформації про виявлені митними органами факти незаконного переміщення через митний кордон України валютних цінностей, обігових грошово-кредитних документів (інструментів на пред’явника), дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння та виробів з них, а також культурних цінностей | розроблення нормативно-правового акта щодо внесення змін до законодавства | II квартал 2025 р. | Держмитслужба МВС Національна поліція БЕБ Держфінмоніторинг Адміністрація Держприкордонслужби Національне антикорупційне бюро Національний банк (за згодою) | забезпечено ефективну співпрацю державних органів влади з питань обміну та опрацювання інформації про виявлені митними органами факти незаконного переміщення через митний кордон України цінностей для цілей кримінального провадження |
10. Підвищення ефективності співпраці та координації державних органів щодо повернення в Україну незаконно виведених в іноземні держави активів у рамках спільних груп | розроблення нормативно-правового акта щодо внесення змін до законодавства | II квартал 2025 р. | АРМА Мін’юст Офіс Генерального прокурора (за згодою) МВС ДПС Держмитслужба Національна поліція БЕБ Національне антикорупційне бюро СБУ (за згодою) Державне бюро розслідувань (за згодою) | забезпечено правове підґрунтя для ефективної співпраці державних органів щодо повернення в Україну незаконно виведених в іноземні держави активів у рамках спільних груп |
11. Посилення взаємодії між АРМА, правоохоронними та іншими державними органами під час виявлення та розшуку активів шляхом обміну інформацією, надання консультацій, інформаційно-аналітичної та технічної підтримки у кримінальному провадженні або у справах про визнання активів необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави | розроблення регламентів міжвідомчої взаємодії між АРМА та правоохоронними та іншими державними органами шляхом видання спільних наказів щодо встановлення джерел походження активів (маскування), власників активів, встановлення їх подальшого руху особливо в кримінальних провадженнях або у справах про визнання активів необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави | IV квартал 2024 р. | АРМА МВС Мін’юст Національна поліція Держфінмоніторинг ДПС Держмитслужба БЕБ Національне антикорупційне бюро Спеціалізована антикорупційна прокуратура (за згодою) Вищий антикорупційний суд (за згодою) Офіс Генерального прокурора (за згодою) СБУ (за згодою) Державне бюро розслідувань (за згодою) | запроваджено ефективну взаємодію з правоохоронними та іншими державними органами |
12. Підвищення кваліфікації працівників правоохоронних органів щодо здійснення фінансових розслідувань, розшуку та повернення активів із залученням провідних наукових і навчальних закладів | проведення навчання, тренінгів з метою підвищення кваліфікації працівників правоохоронних органів щодо здійснення фінансових розслідувань, розшуку та повернення активів | 2024-2025 роки | АРМА МВС Національна поліція Офіс Генерального прокурора (за згодою) СБУ (за згодою) Державне бюро розслідувань (за згодою) | удосконалено механізм підготовки запитів від правоохоронних органів щодо виявлення та розшуку активів у кримінальних провадженнях |
13. Підвищення кваліфікації працівників органів прокуратури та суддів щодо застосування законодавства та міжнародних договорів про повернення активів | проведення навчання, тренінгів з метою підвищення кваліфікації працівників органів прокуратури та суддів | 2024-2025 роки | АРМА Офіс Генерального прокурора (за згодою) СБУ (за згодою) Державне бюро розслідувань (за згодою) Вищий антикорупційний суд (за згодою) Національна школа суддів України (за згодою) | удосконалено механізм підготовки клопотань щодо накладення арешту на активи у кримінальних провадженнях та ухвал за результатами розгляду таких клопотань |
14. Підвищення ефективності роботи органів державної влади в частині забезпечення повернення на користь держави активів, одержаних від корупційних та інших злочинів, шляхом вивчення іноземного досвіду та отримання спеціальних знань у сфері повернення активів з іноземних держав | 1) проведення аналізу стану законодавчого регулювання повернення на користь держави активів, одержаних від корупційних та інших злочинів | IV квартал 2024 р. | АРМА Мін’юст МВС Держфінмоніторинг ДПС Держмитслужба Національна поліція БЕБ Національне антикорупційне бюро | сформовано висновки та пропозиції щодо особливостей та недоліків функціонування інституту повернення активів в Україні для подальшого удосконалення національного законодавства |
2) вивчення іноземного досвіду та отримання спеціальних знань у сфері повернення активів з іноземних держав | IV квартал 2024 р. | АРМА Мін’юст МВС Держфінмоніторинг ДПС Держмитслужба Національна поліція БЕБ Національне антикорупційне бюро | систематизовано інформацію щодо порядку повернення активів за юрисдикціями | |
3) розроблення переліків актуальних питань та формування опитувальників для іноземних держав, їх уповноважених осіб, представників міждержавних організацій | I квартал 2025 р. | АРМА Мін’юст МВС Держфінмоніторинг ДПС Держмитслужба Національна поліція БЕБ Національне антикорупційне бюро Офіс Генерального прокурора (за згодою) СБУ (за згодою) Державне бюро розслідувань (за згодою) | підвищено інституційну спроможність органів державної влади в частині забезпечення повернення на користь держави активів, одержаних від корупційних та інших злочинів | |
15. Визначення порядку та налагодження електронного обміну інформацією між АРМА, правоохоронними органами та іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями, фінансовими установами з метою підвищення оперативності та ефективності заходів, спрямованих на виявлення, розшук та повернення активів | 1) актуалізація діючих нормативно-правових актів, протоколів, меморандумів щодо налагодження електронного обміну інформацією між АРМА та правоохоронними органами | IV квартал 2024 р. | АРМА МВС Національна поліція Національне антикорупційне бюро Офіс Генерального прокурора (за згодою) СБУ (за згодою) Державне бюро розслідувань (за згодою) | підвищено оперативність та ефективність заходів правоохоронних органів, спрямованих на виявлення, розшук та повернення активів |
2) запровадження автоматичного обміну інформацією між Єдиним державним реєстром активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, та інформаційними ресурсами органів досудового розслідування, зокрема органів прокуратури, шляхом розроблення модуля автоматичного обміну даними між реєстрами | III квартал 2025 р. | АРМА Національне антикорупційне бюро Національна поліція БЕБ СБУ (за згодою) Офіс Генерального прокурора (за згодою) Державне бюро розслідувань (за згодою) | підвищено оперативність та ефективність заходів органів досудового розслідування, зокрема органів прокуратури, спрямованих на виявлення, розшук та управління активами | |
3) актуалізація протоколу про порядок інформаційної взаємодії між АРМА та державним підприємством "Національні інформаційні системи" з метою автоматичного отримання інформації щодо виконання судових рішень про конфіскацію та спеціальну конфіскацію з автоматичної системи виконавчого провадження | IV квартал 2024 р | АРМА Мін’юст | забезпечено отримання оперативної інформації щодо виконання судових рішень про конфіскацію та спеціальну конфіскацію, необхідної для формування та ведення Єдиного державного реєстру активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні | |
4) внесення змін до Загального класифікатора спеціалізацій суддів та категорій справ | -"- | АРМА ДСА (за згодою) | забезпечено можливість надсилання запиту і отримання інформації, необхідної для формування та ведення Єдиного державного реєстру активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, за такими категоріям справ: рішення про конфіскацію, спеціальну конфіскацію або стягнення в дохід держави активів у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави | |
Стратегічна ціль 4. Посилення міжнародного співробітництва | ||||
16. Визначення порядку: | ||||
створення та організації діяльності спільних груп щодо справ, пов’язаних з розшуком та поверненням активів в Україну | проведення аналізу міжнародної практики створення державами спільних груп з метою розшуку та повернення активів | III квартал 2025 р. | АРМА Мін’юст Офіс Генерального прокурора (за згодою) МВС Національна поліція БЕБ ДПС | сформовано висновки та рекомендації для органів державної влади щодо порядків створення та особливостей залучення іноземних експертів, участі у спільних групах |
проведення фінансових розслідувань, виплати компенсації, відшкодування збитків або шкоди, завданих Україні внаслідок вчинення кримінальних правопорушень, зокрема внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України | розроблення та подання Кабінетові Міністрів України відповідних змін до законодавства, зокрема до статті 62 Кримінального процесуального кодексу України, щодо віднесення країни-агресора до категорії цивільного відповідача в межах кримінального судочинства | -"- | АРМА Мін’юст МВС Національна поліція БЕБ Національне антикорупційне бюро СБУ (за згодою) Офіс Генерального прокурора (за згодою) Державне бюро розслідувань (за згодою) | створено можливості використання доказів, отриманих в ході досудового розслідування, під час розгляду справ в межах кримінального судочинства |
17. Розширення міжнародної співпраці шляхом залучення міжнародних інституцій та іноземних експертів до процесу повернення в Україну незаконно виведених в іноземні держави активів | 1) здійснення пошуку міжнародних організацій, інституцій та іноземних експертів, які готові долучитися до процесу повернення в Україну незаконно виведених в іноземні держави активів | II квартал 2025 р. | АРМА Мін’юст МВС Національна поліція ержфінмоніторинг ДПС БЕБ Національне антикорупційне бюро Офіс Генерального прокурора (за згодою) СБУ (за згодою) Державне бюро розслідувань (за згодою) | залучено міжнародні інституції та іноземних експертів до процесу повернення в Україну незаконно виведених в іноземні держави активів |
2) забезпечення участі у міжнародних конференціях, семінарах, робочих нарадах з питань повернення в Україну незаконно виведених в іноземні держави активів | III квартал 2025 р. | АРМА Мін’юст МВС Національна поліція ержфінмоніторинг ДПС БЕБ Національне антикорупційне бюро Офіс Генерального прокурора (за згодою) СБУ (за згодою) Державне бюро розслідувань (за згодою) | налагоджено постійні міждержавні зв’язки та контакти в експертному середовищі | |
18. Налагодження конструктивного партнерства з міжнародними спеціалізованими інституціями та залучення іноземних експертів до вдосконалення знань і навичок представників державних органів та органів досудового розслідування у сфері повернення активів | 1) здійснення пошуку міжнародних партнерів та спеціалізованих інституцій для забезпечення спеціалізованого навчання (навчальних візитів) | III квартал 2025 р. | АРМА | налагоджено партнерство з міжнародними спеціалізованими інституціями |
2) забезпечення спеціалізованого навчання міжнародними практиками з відповідних державних органів, відповідних міжнародних організацій та ініціатив | IV квартал 2025 р. | -"- | вдосконалено знання і навички працівників АРМА у сфері повернення активів | |
19. Налагодження співпраці з компетентними органами іноземних держав з метою пошуку, встановлення, відслідковування, зупинення, арешту, конфіскації та подальшого повернення незаконно одержаних державних активів і доходів | здійснення пошуку і оформлення договірних відносин з міжнародними партнерами та спеціалізованими інституціями держав, в яких перебувають виведені за межі України активи | 2024-2025 роки | -"- | підвищено оперативність та ефективності заходів із пошуку, встановлення, відслідковування, зупинення, арешту, конфіскації та повернення державних активів і доходів, виведених за межі України |
20. Напрацювання єдиної форми запиту до держав, у яких перебуває виведений актив, та укладення договорів/меморандумів з урядами таких держав, в яких передбачати надання відомостей за зазначеними запитами | 1) розроблення форми запиту до держав, у яких перебуває виведений актив, для встановлення чітких характеристик активу та налагодження взаємодії з державою | II квартал 2025 р. | АРМА Мін’юст | визначено переліки обов’язкових реквізитів активу та умов його перебування, що впливають на виконання судового рішення |
2) укладення договорів/меморандумів з урядами таких держав щодо обміну інформацією | III квартал 2025 р. | -"- | визначено умови розподілу виведених з України активів, які підлягають поверненню з іноземних держав | |
21. Вивчення та впровадження міжнародної практики з метою імплементації до національного законодавства кращих практик з розподілу активів у рамках їх повернення | 1) вивчення та підготовка аналітично-довідкових матеріалів з питань кращих практик з розподілу активів у рамках їх повернення з іноземних держав, у тому числі покриття витрат, пов’язаних із послугами юридичних радників та компаній, залучених до повернення активів, оцінкою таких активів у закордонних юрисдикційних органах та логістичними послугами з фізичного повернення активів | I квартал 2025 р. | АРМА Мін’юст | забезпечено систематизацію інформації щодо кращих практик з розподілу активів у рамках їх повернення з іноземних держав, залучення з цією метою іноземних юридичних радників та компаній та покриття витрат, пов’язаних з їх послугами |
2) розроблення та затвердження рекомендацій на основі аналізу кращих практик з розподілу активів у рамках їх повернення з іноземних держав | II квартал 2025 р. | АРМА Мін’юст | визначено алгоритм дій державних органів, діяльність яких спрямована на здійснення заходів з повернення активів, у випадку необхідності вирішення питань розподілу активів у рамках їх повернення з іноземних держав | |
22. Затвердження критеріїв та формування переліку пріоритетних держав, в яких перебувають виведені за межі України активи, зокрема на основі їх кількості та вартості, у разі відсутності підписання із такими державами двосторонніх договорів у сфері надання взаємної допомоги у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави | затвердження критеріїв визначення пріоритетних держав, в яких перебувають виведені за межі України активи з подальшим формуванням переліку таких держав | IV квартал 2024 р. | АРМА Мін’юст Офіс Генерального прокурора (за згодою) | забезпечено ефективне використання ресурсів для визнання судових рішень за кордоном та повернення активів у закордонних юрисдикційних органах з урахуванням їх обсягів, вартості та особливостей правового регулювання процедур з повернення таких активів |
23. Розвиток співробітництва з міжнародними партнерами з метою покращення ефективності міжнародної взаємодії щодо повернення активів, удосконалення двосторонніх відносин з іноземними державами для повернення активів з пріоритетних та інших держав | укладення договорів та меморандумів з міжнародними організаціями, установами та інституціями, які провадять діяльність у сфері повернення активів | 2024-2025 роки | АРМА | збільшено кількість партнерських організацій та установ, з якими АРМА перебуває у взаємодії з питань повернення активів та покращення ефективності міжнародної взаємодії щодо повернення активів |
24. Поглиблення формального та неформального співробітництва з іноземними установами з питань повернення активів, правоохоронними органами, підрозділами фінансової розвідки, органами прокуратури іноземних держав, а також іншими органами іноземних держав, відповідальними за повернення активів | 1) удосконалення міжнародного співробітництва з відповідними органами іноземних держав у частині обміну досвідом та інформацією з питань, пов’язаних з виявленням, розшуком та управлінням активами | -"- | АРМА МВС Мін’юст Національна поліція Держфінмоніторинг | встановлено нові форми міжнародної співпраці, зокрема набуття статусу члена/спостерігача при міжнародних установах |
2) поглиблення співробітництва з міжнародними, міжурядовими організаціями, мережами, діяльність яких спрямована на забезпечення міжнародного співробітництва у сфері виявлення, розшуку та управління активами, зокрема з Камденською міжвідомчою мережею з питань повернення активів (CARIN), та представлення України в цій організації | 2024-2025 роки | АРМА МВС Мін’юст Національна поліція Держфінмоніторинг | посилено механізми міжнародної співпраці, зокрема шляхом створення передумов для залучення представників української сторони до складу експертних груп, форумів тощо | |
Стратегічна ціль 5. Удосконалення діяльності з представництва і захисту прав та інтересів України у національних судах та закордонних юрисдикційних органах | ||||
25. Активізація взаємодії між державними органами у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави | розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту про внесення змін до Закону України "Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів" у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави | IV квартал 2024 р. | АРМА | розширено повноваження АРМА у взаємодії з державними органами у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави, зокрема щодо підготовки обґрунтованого висновку у разі самостійного виявлення з будь-якого джерела ознак правопорушення |
26. Удосконалення законодавства у справах з повернення активів у закордонних юрисдикційних органах, а саме: | ||||
впровадження дієвих інструментів представництва України у справах з повернення активів у закордонних юрисдикційних органах | розроблення та подання Кабінетові Міністрів України законопроекту про внесення змін до Закону України "Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів" щодо представництва України у справах з повернення активів у іноземних юрисдикційних органах | II квартал 2025 р. | АРМА | забезпечено участь представників та експертів АРМА у процедурах з повернення активів у закордонних юрисдикційних органах, зокрема міжнародної правової допомоги |
запровадження механізму та порядку залучення до розшуку активів суб’єктів господарювання, які надають послуги з розшуку та фінансування судових процесів з повернення активів | 1) вивчення іноземного досвіду залучення до розшуку активів суб’єктів господарювання, які надають послуги з розшуку та фінансування судових процесів з повернення активів | IV квартал 2024 р. | АРМА Мін’юст Офіс Генерального прокурора (за згодою) | забезпечено систематизацію інформації щодо практики залучення до розшуку активів суб’єктів господарювання, які надають послуги з розшуку та фінансування судових процесів з повернення активів |
2) розроблення проекту постанови Кабінету Міністрів України щодо механізму та порядку залучення до розшуку активів суб’єктів господарювання, які надають послуги з розшуку та фінансування судових процесів з повернення активів | II квартал 2025 р. | АРМА Мін’юст | залучено суб’єктів господарювання до надання консультаційних послуг, зокрема юридичних, фінансових, аналітичних (forensic) послуг пошуку активів | |
розроблення рекомендацій (типології справ) щодо конфіскації та повернення активів | затвердження рекомендацій на основі аналізу законодавства та практичних аспектів щодо врегулювання питання конфіскації та повернення активів | I квартал 2025 р. | АРМА Офіс Генерального прокурора (за згодою) МВС Держфінмоніторинг Національна поліція СБУ (за згодою) | уніфіковано відомості про справи щодо конфіскації та повернення активів |
27. Врегулювання питання внутрішнього розподілу повернутих на користь держави активів | 1) розроблення та видання спільного наказу щодо внутрішнього розподілу повернутих на користь держави активів | IV квартал 2024 р. | АРМА Мін’юст | створено ефективний механізм взаємодії державних органів з питань внутрішнього розподілу повернутих на користь держави активів |
2) розроблення та впровадження механізму регулярного діалогу та зворотного зв’язку з громадянським суспільством з питань, що стосуються розподілу повернутих активів | III квартал 2025 р. | АРМА | враховано інтереси громадянського суспільства щодо розподілу повернутих активів |