1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 22 вересня 2021 р. № 1150-р
Київ
Про схвалення Програми головування України у Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону у період з листопада 2021 року по листопад 2022 року та затвердження плану заходів з її реалізації
1. Схвалити Програму головування України у Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону у період з листопада 2021 року по листопад 2022 року, що додається.
2. Затвердити план заходів з реалізації Програми головування України у Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону у період з листопада 2021 року по листопад 2022 року, що додається.
3. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, Закарпатській, Івано-Франківській, Одеській та Чернівецькій обласним державним адміністраціям забезпечити виконання плану заходів, затвердженого цим розпорядженням, з урахуванням вимог законодавства щодо запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, за рахунок і в межах видатків, передбачених у державному та місцевих бюджетах на відповідний рік, а також за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством.
Прем'єр-міністр України Д.ШМИГАЛЬ
Інд. 55
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 22 вересня 2021 р. № 1150-р
ПРОГРАМА
головування України у Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону у період з листопада 2021 року по листопад 2022 року
Загальні положення
Внаслідок поглиблення світової економічної кризи, пов’язаної з поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, усе більшого значення набувають макрорегіональні стратегії Європейського Союзу, що мають на меті об’єднання країн одного регіону для ефективного використання наявного потенціалу та пошуку шляхів розв’язання спільних проблем.
На сьогодні затверджено чотири макрорегіональні стратегії ЄС, кожна з яких супроводжується планом дій, який регулярно оновлюється з урахуванням нових викликів та потреб, що дає можливість посилити співпрацю в межах окремих територій та забезпечити їх сталий розвиток.
Стратегія Європейського Союзу для Дунайського регіону є однією з чотирьох макрорегіональних стратегій ЄС, що спрямована на зміцнення транснаціонального співробітництва в регіоні, подолання диспропорцій в його соціально-економічному розвитку, об’єднання та координацію зусиль усіх учасників для втілення спільних проектів.
У рамках Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону країни, що не є членами ЄС, співпрацюють на рівних умовах з країнами - членами ЄС за 12 пріоритетними напрямами, що сприяє більшій згуртованості народів Дунайського макрорегіону та прискоренню євроінтеграційних процесів.
У 2020 році Європейською комісією затверджено оновлений План дій з реалізації Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону, яким передбачено більш ефективне використання фінансових інструментів для регіонального розвитку, досягнення ключових цілей європейської політики у таких сферах, як сталий регіональний розвиток, цифровий розвиток, міграція та демографічні зміни, а також цілей Європейського зеленого курсу та Рамкової конвенції про охорону та сталий розвиток Карпат.
Об’єднання зусиль усіх країн - учасниць Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону для виконання Плану дій з реалізації Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону сприятиме, зокрема, подоланню наслідків поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та економічному відновленню Дунайського макрорегіону.
Головування України у Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону
Україна стала першою країною, що не є членом ЄС, яка головуватиме у Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону у період з листопада 2021 року по листопад 2022 року. При цьому Україна зосередить свою увагу на темах, де наслідки коронавірусної кризи стали найвідчутнішими, та сферах, де посилення заходів з відновлення, згуртованості та зближення на даний час є найвагомішими для підвищення рівня добробуту жителів Дунайського регіону.
Ураховуючи зазначене, основними пріоритетами головування України у Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону є сталий розвиток Дунайського регіону шляхом декарбонізації та трансформації економіки, розвитку людського капіталу та ринків праці.
Для посилення ролі Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону протягом свого головування Україна реалізує розпочаті ініціативи країн, які раніше головували в зазначеній Стратегії ЄС, спрямовані на впровадження оновленого Плану дій з реалізації Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону з метою досягнення встановлених цілей, а також надалі виконує роботу з удосконалення структури управління та координації Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону.
Підтримуючи нову політику ЄС, Україна реалізує запропоновані тематичні пріоритети свого головування у Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону з урахуванням нового європейського порядку денного щодо цифрової трансформації та ініціативи Європейської Комісії "Європейський зелений курс".
На період свого головування у Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону Україна забезпечує проведення засідань національних координаторів та координаторів пріоритетних напрямів, а також виконання комплексу завдань у рамках визначених пріоритетів головування в зазначеній Стратегії, зокрема, шляхом проведення ряду тематичних та публічних заходів (міжнародних конференцій, семінарів, воркшопів тощо).
Основною подією головування України у Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону є проведення XI Форуму країн - учасниць Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону, який проходить під гаслом "Відновлення. Розвиток. Єдність". У рамках зазначеного Форуму буде проведено зустріч на рівні міністрів, присвячену питанням сталого розвитку Дунайського регіону.
Політичні пріоритети
Синхронізація пріоритетів Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону (embedding), впровадження та оцінка
Включення цілей Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону до основних операційних програм ЄС, національних та регіональних програмних документів є вирішальним для виконання оновленого Плану дій з реалізації Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону. З огляду на те, що процес синхронізації пріоритетів зазначеної Стратегії, який на даний час перебуває на черговому етапі в рамках Словацького головування, потребуватиме подальшого комплексного координування в 2022 році, Україна визначає його як один із політичних пріоритетів свого головування з метою забезпечення послідовності політики, що реалізується в рамках Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону, та досягнення визначених цілей.
Синхронізація пріоритетів усіх макрорегіональних стратегій з програмами ЄС на 2021-2027 роки сприятиме розв’язанню територіальних проблем більш стратегічно шляхом координації дій та зусиль, що, у свою чергу, сприятиме підвищенню ефективності використання коштів ЄС та поглибленню діалогу між учасниками такого процесу.
Зазначене дасть змогу досягти відчутних результатів та в довгостроковій перспективі сприятиме зростанню економічної, соціальної та територіальної згуртованості в Дунайському регіоні.
З метою відображення результатів та процесів у рамках Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону, а також проведення їх аналізу передбачається проведення оцінки політики/впливу (Policy/Impact Evaluation) Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону.
Окрема увага в період головування України приділятиметься процесу впровадження нової системи моніторингу в рамках Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону.
Підвищення інституційної спроможності Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону
Ефективність реалізації пріоритетів та досягнення цілей Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону залежить від ефективного залучення всіх учасників управління та координації зазначеної Стратегії до її впровадження та ефективної роботи на операційному рівні.
Стимулювання участі ключових стейкхолдерів, зокрема національних координаторів та членів керівних груп країн - учасниць Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону, підвищення рівня їх комунікаційної підтримки сприятиме ефективному впровадженню цілей зазначеної Стратегії та сприятиме поліпшенню міжсекторальної взаємодії в рамках кожного пріоритетного напряму.
Ураховуючи, що Стратегія Європейського Союзу для Дунайського регіону встановлює рамки співпраці між країнами - членами ЄС та країнами, що не є членами ЄЄ, вона може також розглядатися як потужний інструмент для посилення інтеграційних процесів та розширення співробітництва з країнами, що не є членами ЄС.
Посилення ролі громадянського суспільства у реалізації Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону
Розвинуте громадянське суспільство є невід’ємною складовою всіх демократичних держав світу.
Стан розвитку громадянського суспільства є показником суспільної та громадянської активності, ініціативи і потреб базової одиниці демократичного суспільства - громадянина. Отже, громадянське суспільство виконує роль інституційної ланки між державою і громадянином, в якій основні функції виконують громадські організації.
Посилення ролі громадянського суспільства у розвитку Дунайського регіону, зміцнення взаємодії з усіма заінтересованим сторонами є вирішальними чинниками подальшого спільного розвитку та сприяння реалізації Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону.
З огляду на зазначене важливо також зосередитися на вирішенні питань щодо більш активного залучення молоді та молодіжних організацій до Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону. Посилена співпраця з молоддю, її залучення до процесів формування та реалізації політики розвитку сприятиме поглибленню співпраці між поколіннями, налагодженню зв’язків з місцевими держадміністраціями, а також забезпечить обмін досвідом, що у середньостроковій перспективі сприятиме зростанню конкурентоспроможності Дунайського регіону.
Тематичні пріоритети
Ураховуючи пріоритети, визначені Стратегічним порядком денним ЄС на 2019-2024 роки, стратегічні цілі Стратегії Європейського Союзу для Дунайського регіону, а також наслідки пандемії гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, яка вплинула на життя кожного громадянина та країн у цілому, Україна на період свого головування у Стратегії ЄС для Дунайського регіону пропонує приділити увагу таким темам.
Сталий розвиток Дунайського регіону шляхом декарбонізації та трансформації економіки
Дунайський регіон, як і вся Європа, недостатньо підготовлений до зростання інтенсивності, частоти та поширеності наслідків зміни клімату, особливо враховуючи збільшення обсягу викидів парникових газів. Тож адаптація до зміни клімату стала невід’ємною частиною ініціативи Європейської Комісії "Європейський зелений курс" та його зовнішнього виміру.
У період екологічних викликів, які постають перед Дунайським регіоном, особливого значення набуває декарбонізація економіки, яка тісно пов’язана з питаннями безпеки і майбутнього розвитку людства. Успішна модель переходу до застосування принципів вуглецевої нейтральності та впровадження принципів циркулярності у виробництві є запорукою збереження планети у стані, придатному для життя людини.

................
Перейти до повного тексту