1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 26 серпня 2021 р. № 992-р
Київ
Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми відновлення та розбудови мережі гуртожитків для проживання здобувачів освіти закладів вищої освіти на 2022-2026 роки
1. Схвалити Концепцію Державної цільової соціальної програми відновлення та розбудови мережі гуртожитків для проживання здобувачів освіти закладів вищої освіти на 2022-2026 роки, що додається.
Визначити Міністерство освіти і науки державним замовником Програми.
2. Міністерству освіти і науки разом з іншими заінтересованими центральними та місцевими органами виконавчої влади розробити та подати у тримісячний строк Кабінетові Міністрів України проект Державної цільової соціальної програми відновлення та розбудови мережі гуртожитків для проживання здобувачів освіти закладів вищої освіти на 2022-2026 роки.
Прем'єр-міністр України Д.ШМИГАЛЬ
Інд. 73
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 26 серпня 2021 р. № 992-р
КОНЦЕПЦІЯ
Державної цільової соціальної програми відновлення та розбудови мережі гуртожитків для проживання здобувачів освіти закладів вищої освіти на 2022-2026 роки
Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма
На початок 2019/20 навчального року, за даними Держстату, в країні функціонує 281 заклад вищої освіти, де здобувають вищу освіту на різних рівнях понад 1266,1 тис. здобувачів освіти. Щороку до 50 відсотків з них потребують місця в гуртожитку. У великих університетських центрах потреба в гуртожитках для здобувачів освіти найбільша. Чимало здобувачів освіти не отримують можливості поселитися в гуртожитку і змушені винаймати приватне житло за високими цінами.
На сьогодні існує три типи гуртожитків, у яких проживають здобувачі освіти. Найпоширенішими є ті, що можна охарактеризувати як гуртожитки економ-класу. Це гуртожитки з коридорною системою планування, душовою кімнатою в підвальному приміщенні (або однією на кілька поверхів), кухнею та санвузлом на поверсі. Здобувачі освіти в такому гуртожитку проживають здебільшого у переповнених кімнатах (від чотирьох до восьми осіб). Проживання у такому гуртожитку частково несе стресові ризики для здобувачів освіти і не сприяє їх ефективному навчанню.
Також є гуртожитки підвищеної комфортабельності. Для них характерне секційне (блочне) планування, де на дві - чотири кімнати є санвузол, душова або ванна кімната, іноді також кухня.
Найзручнішими можна вважати гуртожитки готельного типу, в яких для кожної кімнати передбачений окремий санвузол з душовою (ванною) кімнатою.
Хоча якість гуртожитків підвищеної комфортабельності та готельного типу є дещо кращою, проте вона також далека від сучасних стандартів житла та потреб молодої людини. Зокрема, тут є проблеми з облаштуванням кімнат сучасними і зручними меблями, відсутні окремі приміщення для навчання, дозвілля, занять спортом, немає доступу до Інтернету.
За приблизними оцінками, серед усіх гуртожитків, що перебувають на балансі закладів вищої освіти, до 80 відсотків є гуртожитками економ-класу, близько 15 відсотків мають ознаки підвищеної комфортабельності, лише близько 5 відсотків є гуртожитками готельного типу. Кількість здобувачів освіти, що проживають у гуртожитках підвищеної комфортабельності та готельного типу, невелика у зв’язку з обмеженою кількістю житла такого виду, а також значно вищими витратами на нього.
За проживання в гуртожитках для студентів встановлено граничний розмір плати, який не може перевищувати 40 відсотків розміру мінімальної академічної стипендії. Втім фактичний розмір плати не покриває витрати, необхідні для підтримання цих гуртожитків у належному стані.
У цілому проблемами, що стосуються відновлення та розбудови мережі гуртожитків і потребують розв’язання, є:
недостатнє забезпечення здобувачів освіти, зокрема в університетських центрах, місцями у гуртожитках відповідно до їх потреб та встановлених норм житла;
невідповідність стану основної кількості приміщень гуртожитків сучасним стандартам житла та санітарним нормам і правилам;
відсутність енергозберігаючих технологій експлуатації гуртожитків;
зношене та застаріле облаштування і обладнання гуртожитків;
відсутні або застарілі системи протипожежного захисту гуртожитків;
відсутнє забезпечення доступності до будівель, приміщень та прилеглої території гуртожитків для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення відповідно до вимог будівельних норм і стандартів;
недостатнє оснащення гуртожитків новими і сучасними меблями;
відсутні умови для дистанційного навчання та онлайн-навчання (доступ до Інтернету, відповідно обладнані приміщення);
відсутні умови для якісного дозвілля здобувачів освіти;
відсутні у переважній більшості гуртожитків необхідні умови для проживання студентських (молодих) сімей;
відсутнє належне забезпечення гуртожитків лічильниками в житлових кімнатах для збалансованої оплати комунальних послуг здобувачами освіти.
Характер та обсяг зазначених проблем, особливості їх прояву обумовлюють необхідність розроблення та здійснення системних заходів, спрямованих на комплексне забезпечення молодих людей якісним та доступним тимчасовим житлом, що дасть змогу їм реалізувати своє право на якісну освіту в Україні відповідно до наявних стандартів.
Слід зазначити, що проблему нестачі гуртожитків для здобувачів освіти відчувають також університети іноземних країн. Втім загальний підхід до розв’язання цієї проблеми, який демонструють ці країни, спрямований на дотримання і поступове підвищення стандартів якості житла для здобувачів освіти. У гуртожитках іноземних університетів, як правило, є всі необхідні компоненти благоустрою, а часто також і додаткова інфраструктура (комп’ютерні та тренажерні зали, приміщення з пральними машинами, велосипедні стоянки, кав’ярня тощо). Організація студентських містечок при університетах, поширена у країнах Північної Америки, дає змогу забезпечити здобувачів освіти житлом поблизу навчальних корпусів. Крім того, університети можуть пропонувати здобувачам освіти місця не лише в державних, але і в приватних гуртожитках.
Досвід іноземних країн у вирішенні питання забезпечення гуртожитками здобувачів освіти є важливим з огляду на те, що умови проживання здобувачів освіти в гуртожитках є невід’ємним складником якості вищої освіти і конкурентоспроможності закладів вищої освіти на міжнародному рівні.
Ураховуючи викладене, ця Програма спрямована на задоволення потреби у кількості гуртожитків та місць у них для здобувачів освіти закладів вищої освіти, поступове покращення умов проживання, навчання і відпочинку здобувачів освіти, а також забезпечення доступності будівель, приміщень та прилеглої території гуртожитків для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.
Аналіз причин виникнення проблеми та обґрунтування необхідності її розв’язання програмним методом
Причинами об’єктивного характеру виникнення зазначених проблем є:

................
Перейти до повного тексту