- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 9 червня 2021 р. № 618-р Київ |
Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми забезпечення реалізації права на житло осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, на період до 2025 року
1. Схвалити Концепцію Державної цільової соціальної програми забезпечення реалізації права на житло осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, на період до 2025 року, що додається.
Визначити Міністерство у справах ветеранів державним замовником Програми.
2. Міністерству у справах ветеранів:
разом з Міністерством розвитку громад та територій здійснити визначення та провести оцінку потреб у житлі осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України;
разом з Міністерством розвитку громад та територій, іншими заінтересованими центральними та місцевими органами виконавчої влади за участю органів місцевого самоврядування розробити та подати до 1 квітня 2022 р. Кабінетові Міністрів України проект Державної цільової соціальної програми забезпечення реалізації права на житло осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, на період до 2025 року.
Прем'єр-міністр України |
Д.ШМИГАЛЬ |
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 9 червня 2021 р. № 618-р
КОНЦЕПЦІЯ
Державної цільової соціальної програми забезпечення реалізації права на житло осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, на період до 2025 року
Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма
Починаючи з 2014 року перед Україною постали нові соціальні виклики, які є результатом збройної агресії Російської Федерації та тимчасової окупації частини території держави, зокрема необхідність налагодження ефективної системи соціального захисту і реінтеграції осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а саме: осіб, які брали участь в антитерористичній операції та здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях (далі - захисники України), членів сімей захисників України, які загинули (пропали безвісти) або померли.
На законодавчому рівні передбачені різні механізми забезпечення реалізації громадянами України права на житло, зокрема державна підтримка будівництва доступного житла (сплата державою 30 або 50 відсотків вартості будівництва (придбання) доступного житла та/або надання пільгового іпотечного житлового кредиту); безоплатна передача у власність жилих приміщень; виплата грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення; надання житла в оренду або лізинг.
Навіть за наявності таких механізмів не всі особи з числа захисників України та членів їх сімей можуть ними скористатися через обмеженість фінансової спроможності таких осіб для часткової сплати вартості будівництва (придбання) доступного житла або виплати іпотечного житлового кредиту; недостатній обсяг фінансування державних програм забезпечення доступним житлом; непоширення державних програм на всю категорію захисників України та членів їх сімей або на працездатних осіб з їх числа.
Разом з тим статистика свідчить про наявність та поступове збільшення попиту в захисників України та членів їх сімей на участь в державних програмах забезпечення доступним житлом.
Тільки у 2019 році, за даними Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву, власниками свого житла з числа захисників України стали 100 родин за програмою "Пільгового довгострокового державного кредиту" (зареєстровано 10181 заява, з них 3503 заяви від захисників України) та 137 родин за програмою "Надання державної підтримки для будівництва (придбання) доступного житла" (зареєстровано 10181 заява, з них 2848 заяв від захисників України у період з 3 по 5 грудня 2019 року).
За чотирма житловими бюджетними програмами, за якими відповідальним виконавцем є Мінветеранів, у 2020 році 5354 ветерани війни та члени їх сімей (перебувають на квартирному обліку як такі, що потребують поліпшення житлових умов) отримали позитивне рішення про виплату їм грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам, з них така компенсація виплачена 550 особам (494 захисники України та члени їх сімей).
За даними облдержадміністрацій, станом на 1 січня 2021 р. на квартирному обліку в органах місцевого самоврядування для отримання безоплатного житла відповідно до Закону України
"Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" перебувають майже 29 тис. ветеранів війни та членів їх сімей (у тому числі близько 1,5 тис. захисників України мають інвалідність I та II групи, понад 3,5 тис. захисників України є внутрішньо переміщеними особами та близько 900 - особами, які брали участь у бойових діях на території інших держав).
Причиною такої черги, яка щороку зростає, є застарілі підходи для вирішення питання забезпечення житлом та обмеженість фінансових ресурсів захисників України та членів їх сімей. При цьому не враховується потенціал та трудовий ресурс таких категорій населення, які є членами територіальних громад, у контексті формування спроможності та їх соціально-економічного розвитку.
Значущість проблеми забезпечення житлом полягає у тому, що всі її складові впливають не тільки на якість життя захисників України та членів їх сімей, але і на стан соціально-економічного розвитку держави в цілому.
Розв’язання проблеми відповідає цілі Програми діяльності Кабінету Міністрів України - вжиття заходів до покращення житлового забезпечення учасників антитерористичної операції, операції Об’єднаних сил, постраждалих учасників Революції Гідності, осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, членів їх сімей, а також внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, у тому числі шляхом виплати грошової компенсації.
Аналіз причин виникнення проблеми та обґрунтування необхідності її розв’язання програмним методом
Існуючі на сьогодні проблеми забезпечення громадян України доступним житлом зумовлені частковою недосконалістю законодавства, що регулює питання соціального захисту та повноважень органів місцевого самоврядування, а також недотриманням балансу між визначеними підходами та фінансовими можливостями держави, що призводить до неефективності встановлених законодавством гарантій забезпечення житлом, адже не враховуються реальні і обґрунтовані потреби, економічний розвиток держави та регіонів.
................Перейти до повного тексту