1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 26 травня 2021 р. № 524-р
Київ
Про схвалення Концепції Державної соціальної програми оздоровлення та відпочинку дітей на період до 2025 року
1. Схвалити Концепцію Державної соціальної програми оздоровлення та відпочинку дітей на період до 2025 року, що додається.
Визначити Міністерство соціальної політики державним замовником Програми.
2. Міністерству соціальної політики разом з іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади у шестимісячний строк розробити та подати Кабінетові Міністрів України проект Державної соціальної програми оздоровлення та відпочинку дітей на період до 2025 року.
Прем'єр-міністр України Д.ШМИГАЛЬ
Інд. 73
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 26 травня 2021 р. № 524-р
КОНЦЕПЦІЯ
Державної соціальної програми оздоровлення та відпочинку дітей на період до 2025 року
Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямовано Програму
Здоров’я людини є невід’ємною складовою системи цінностей кожної цивілізованої нації. Рівень здоров’я дітей у такій системі є одним із показників загального благополуччя суспільства.
Протягом останніх років зберігається тенденція до погіршення стану здоров’я дітей, зумовлена впливом негативних соціально-економічних, екологічних та психоемоційних факторів. Вплив факторів ризику, перенавантаження, насамперед навчальне, призводять до істотного зниження імунітету та розвитку у дітей хронічних захворювань, що загострює проблему дитячої інвалідності.
За даними Держстату, щороку зменшується кількість дітей віком до 17 років, при цьому рівень їх захворюваності підвищується. Національна академія медичних наук констатує, що 80 відсотків випускників шкіл мають хронічні захворювання. Так, у 2019 році в Україні було зареєстровано 163886 дітей з інвалідністю, у 2018 році - 161594, у 2016 році - 156099, що становить близько 2 відсотків усього дитячого населення країни. У 2017 році кількість дітей, яким вперше було встановлено групу інвалідності, становила 16424, у 2016 році - 16311.
Права дитини на відпочинок і дозвілля, користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров’я та засобами лікування і відновлення здоров’я визначено Конвенцією ООН про права дитини, ратифікованою Україною в 1991 році, Законами України "Про оздоровлення та відпочинок дітей", "Про охорону дитинства", "Про позашкільну освіту", "Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю" та іншими нормативно-правовими актами.
З метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, було прийнято рішення про недоцільність відкриття дитячих закладів оздоровлення та відпочинку. Проте держава має сприяти поліпшенню стану здоров’я дітей, відновленню їх життєвих сил, створювати можливості для продовження виховного процесу та розвитку творчих здібностей дітей. З огляду на це найважливішими стратегічними завданнями держави залишаються забезпечення реалізації права дітей на оздоровлення та відпочинок, створення безпечних умов перебування дітей у дитячих закладах оздоровлення та відпочинку (далі - заклади).
Водночас актуальними є проблеми забезпечення надання послуг з оздоровлення та відпочинку дітей. Внаслідок тимчасової окупації території Автономної Республіки Крим, частини територій Донецької та Луганської областей, проведення антитерористичної операції та операції Об’єднаних сил недоступними для отримання послуг є 200 закладів (122 - в Автономній Республіці Крим, 78 - у Донецькій та Луганській областях).
На сьогодні в Державному реєстрі майнових об’єктів оздоровлення та відпочинку дітей обліковується 734 заклади. При цьому щороку кількість закладів, що функціонують, зменшується. Так, за даними місцевих органів виконавчої влади, у 2016 році функціонував 521 заклад, у 2017 році - 507, у 2018 році - 453, у 2019 році - 404.
Потужність системи закладів становить близько 480 тис. місць, що задовольняє потребу в оздоровленні лише 12,1 відсотка дітей шкільного віку. Будівництво нових закладів і відновлення функціонування закладів, що тривалий час не працюють, фактично припинено, а заклади, що функціонують, потребують модернізації насамперед у частині матеріально-технічного стану.
Майнові комплекси державних підприємств "Український дитячий центр "Молода гвардія" та "Міжнародний дитячий центр "Артек" потребують реконструкції, оптимізації ресурсоспоживання та модернізації відповідно до освітніх, виховних, культурних програм і проектів, що реалізуються.
Нерозв’язаними залишаються питання надання послуг з оздоровлення та відпочинку дітям, які потребують особливих умов для оздоровлення. З огляду на це важливим є впровадження у сферу оздоровлення та відпочинку дітей принципу інклюзивності з метою забезпечення рівних можливостей та недискримінації в отриманні дітьми послуг з оздоровлення та відпочинку. Незадовільний матеріально-технічний стан закладів є основною причиною недоступності послуг для дітей зазначеної категорії.
Також потребують врегулювання питання, пов’язані з оздоровленням та відпочинком дітей за рахунок коштів державного бюджету.
У 2016 році оздоровленням та відпочинком за кошти державного бюджету було охоплено 14971 дитину, у 2017 році - 20033, у 2018 році - 23007, у 2019 році - 22700 дітей.
Відповідно до законодавства оздоровлення та відпочинок дітей за рахунок державного бюджету можливі лише на державних підприємствах "Український дитячий центр "Молода гвардія" та "Міжнародний дитячий центр "Артек", розташованих на території мм. Києва та Одеси, та в закладах, розташованих в гірських районах (районах, в яких розташовані населені пункти, віднесені до категорії гірських).
З метою охоплення більшої кількості дітей послугами з оздоровлення та відпочинку необхідним є надання таких послуг на всій території України за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів у закладах всіх форм власності.
На сьогодні не використовуються інноваційні методи стимулювання розвитку закладів, зокрема державно-приватне партнерство, система грантів на розвиток закладів приватної форми власності.
У зв’язку з високою вартістю путівок до закладів та низький рівень життя населення переважна більшість українських сімей неспроможна придбати путівку за повну вартість.
На сьогодні оздоровлення та відпочинок дітей забезпечується насамперед завдяки збільшенню обсягу наданих послуг у закладах з денним перебуванням, а також у таборах, де відпочинок поєднується із вивченням іноземних мов тощо. Отже, висока собівартість послуг з оздоровлення та відпочинку і неналежний матеріально-технічний стан закладів обмежують доступ дітей до позашкільної освіти, задоволення їх культурних інтересів та спортивно-оздоровчих потреб.
Комплексне розв’язання зазначених проблем можливе шляхом затвердження Державної соціальної програми оздоровлення та відпочинку дітей на період до 2025 року (далі - Програма), спрямованої на реалізацію одного з найважливіших стратегічних завдань держави в забезпеченні соціального захисту дитини, - реалізацію її права на оздоровлення та відпочинок.
Аналіз причин виникнення проблеми та обґрунтування необхідності її розв’язання програмним методом
Причинами низького рівня організації оздоровлення та відпочинку дітей є:
недосконалість організаційно-правового механізму надання послуг з оздоровлення та відпочинку, зокрема дітям, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки, а також дітям, які потребують особливих умов для оздоровлення;

................
Перейти до повного тексту