1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Розпорядження


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 14 лютого 2018 р. № 104-р
Київ
Про схвалення Стратегії імплементації положень директив Європейського Союзу у сфері послуг поштового зв’язку та кур’єрських послуг ("дорожньої карти")
1. Схвалити Стратегію імплементації положень директив Європейського Союзу у сфері послуг поштового зв’язку та кур’єрських послуг ("дорожню карту"), що додається.
2. Затвердити план заходів щодо реалізації Стратегії імплементації положень директив Європейського Союзу у сфері послуг поштового зв’язку та кур’єрських послуг ("дорожньої карти"), що додається.
3. Міністерству інфраструктури разом з іншими центральними органами виконавчої влади забезпечити виконання плану заходів, затвердженого цим розпорядженням, у межах відповідних бюджетних призначень, а також за рахунок ресурсів міжнародної технічної допомоги та інших джерел, не заборонених законодавством.
4. Визнати таким, що втратило чинність, розпорядження Кабінету Міністрів України від 18 березня 2015 р. № 222 "Про схвалення розробленого Міністерством інфраструктури плану імплементації Директиви 97/67/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 15 грудня 1997 р. про спільні правила розвитку внутрішнього ринку поштових послуг Співтовариства та покращення якості обслуговування" (Офіційний вісник України, 2015 р., № 24, ст. 678).
Прем'єр-міністр України В.ГРОЙСМАН
Інд. 21
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 14 лютого 2018 р. № 104-р
СТРАТЕГІЯ
імплементації положень директив Європейського Союзу у сфері послуг поштового зв’язку та кур’єрських послуг ("дорожня карта")
Загальна частина
Послуги поштового зв’язку відіграють помітну роль у створенні та підтримці ефективного і динамічного ринку та надзвичайно важливі для економіки в цілому. Згідно з даними Держастату, доходи від надання послуг поштового зв’язку та кур’єрських послуг за 2016 рік-1 становили-2 усього 4944,3 млн. гривень (+19,2 відсотка до попереднього року), з них населенню - 1044,8 млн. гривень (з них від надання міжнародних послуг: усього 1422,1 млн. гривень (+32,1 відсотка до попереднього року), з них населенню - 471,3 млн. гривень), у тому числі:
від поштової діяльності - 3997,7 млн. гривень (+16,7 відсотка до попереднього року), з них населенню - 1008,8 млн. гривень (з них від надання міжнародних послуг - усього 1290 млн. гривень, з них населенню - 461,1 млн. гривень);
від кур’єрської діяльності - 825,2 млн. гривень (+36,6 відсотка до попереднього року), з них населенню - 36 млн. гривень (з них від надання міжнародних послуг - 132,1 млн. гривень, з них населенню - 10,2 млн. гривень);
від спеціального і фельдзв’язку - 121,4 млн. гривень (+2,9 відсотка до попереднього року).
-__________
1 Без урахування тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим, м. Севастополя та окремих районів Донецької та Луганської областей, в яких органи державної влади не здійснюють свої повноваження.
-2 З урахуванням податку на додану вартість.
Надання послуг поштового зв’язку в Україні здійснюється згідно з національним законодавством з урахуванням положень міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, актів Всесвітнього поштового союзу.
Відносини у сфері надання послуг поштового зв’язку регулюються Законом України "Про поштовий зв’язок" та Правилами надання послуг поштового зв’язку, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 5 березня 2009 р. № 270 (Офіційний вісник України, 2009 р., № 23, ст. 750; 2016 р., № 12, ст. 511).
Надання універсальних послуг поштового зв’язку забезпечує національний оператор, функції якого згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10 січня 2002 р. № 10 "Про національного оператора поштового зв’язку" (Офіційний вісник України, 2002 р., № 2, ст. 75) було покладено на Українське державне підприємство поштового зв’язку "Укрпошта". ПАТ "Укрпошта" відповідно до Статуту, затвердженого наказом Мінінфраструктури від 16 лютого 2017 р. № 56, утворене Мінінфраструктури шляхом реорганізації (перетворення) Українського державного підприємства поштового зв’язку "Укрпошта". Згідно із Статутом 100 відсотків акцій товариства належить державі, товариство є правонаступником Українського державного підприємства поштового зв’язку "Укрпошта".
Наказом Мінінфраструктури від 14 червня 2013 р. № 405 "Про визначення Українського державного підприємства поштового зв’язку "Укрпошта" оператором поштового зв’язку, який виконує зобов’язання, що випливають із актів Всесвітнього поштового союзу", зареєстрованим у Мін’юсті 5 липня 2013 р. за № 1123/23655, Українське державне підприємство поштового зв’язку "Укрпошта", правонаступником якого є ПАТ "Укрпошта" згідно із Статутом, було визначено призначеним оператором для надання послуг поштового зв’язку і виконання зобов’язань, що випливають з актів Всесвітнього поштового союзу, для здійснення поштових платіжних послуг на території України шляхом використання своєї мережі, а також виконання зобов’язань, що випливають з актів Всесвітнього поштового союзу.
Крім національного оператора поштового зв’язку ПАТ "Укрпошта", у мережі поштового зв’язку України функціонують оператори поштового зв’язку недержавної форми власності та інші суб’єкти господарювання, які надають послуги з пересилання в сегменті рентабельних поштових відправлень (за експертними оцінками, налічується понад 300 таких суб’єктів).
Послуги поштового зв’язку спеціального призначення (фельд’єгерського і спеціального зв’язку), які надаються окремим категоріям користувачів, здійснюють Головне управління урядового фельд’єгерського зв’язку Держспецзв’язку та Державне підприємство спеціального зв’язку. Зазначене підприємство є також призначеним оператором з надання міжнародних послуг поштового зв’язку "EMS".
Згідно з рейтингом операторів поштового зв’язку України, який проводить Українська асоціація директ маркетингу, ринкова частка компаній в грошовому вимірі за 2015 рік (від об’єму ринку поштової логістики в цілому) становила: Укрпошта - 32,4 відсотка, Нова пошта - 31,5, Міст-Груп (Meest Express) - 12,2, ДХЛ (DHL) - 3,5 інші - 20,4 відсотка.
Роль послуг поштового зв’язку в Україні, як і у світі, зростає стрімко протягом останніх десяти років. З одного боку, обсяги паперової комунікації зменшуються, а електронної комунікації - зростають. З іншого боку, нові технології роблять зручними он-лайн покупки і, таким чином, збільшують кількість пакунків і посилок, що доставляються операторами поштового зв’язку.
На ринку посилок України переважають приватні оператори завдяки кращій гнучкості та вищому рівню автоматизації порівняно з ПАТ "Укрпошта". На кінець 2016 року розрахункова частка ринку приватних операторів становить більш як 80 відсотків. У великих містах щільність конкуренції вища. Разом з тим поширення електронної торгівлі в середні та малі міста формує наступний привабливий сегмент ринку посилок.
Ринок послуг поштового зв’язку має важливе значення для України, яка з урахуванням вигідного географічного розташування може отримати перспективний ринок транзитера поштової логістики для країн Європейського Союзу. Важливою передумовою виходу України на світовий ринок послуг поштового зв’язку є Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (далі - Угода про асоціацію), невід’ємною частиною якої є положення про поглиблену та всеохоплюючу зону вільної торгівлі.
Цю Стратегію розроблено відповідно до пункту 2 доповнення XVII-6 "Положення щодо моніторингу" додатка XVII "Нормативно-правове наближення" розділу IV "Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею" та на виконання положень Угоди про асоціацію, згідно з якими передбачено наближення законодавства України у сфері послуг поштового зв’язку та кур’єрських послуг до права Європейського Союзу, а саме: підрозділу 4 "Поштові та кур’єрські послуги" частини п’ятої "Нормативно-правова база" глави 6 "Заснування підприємницької діяльності, торгівля послугами та електронна торгівля" розділу IV "Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею".
Реалізувати Стратегію передбачається шляхом виконання плану заходів, який включає усі заходи, необхідні для імплементації до законодавства України положень актів Європейського Союзу, визначених у доповненні XVII-4 до Угоди про асоціацію.
Мета Стратегії
Метою Стратегії є запровадження режиму внутрішнього ринку у відповідному секторі за принципом взаємності. Відповідно до пункту 3 статті 4 додатка XVII "Нормативно-правове наближення" до Угоди про асоціацію такий режим внутрішнього ринку передбачає відсутність жодних обмежень у наданні послуг юридичною особою на території іншої Сторони стосовно осіб України та держав - членів Європейського Союзу, які засновані в Україні чи Європейському Союзі.
Мета Стратегії також передбачає прийняття Комітетом асоціації у торговельному складі між Україною та Європейським Союзом рішення щодо поетапного взаємного надання доступу до ринку державних контрактів на закупівлю робіт і послуг, щодо набуття повного режиму внутрішнього ринку у сфері послуг поштового зв’язку та кур’єрських послуг, що відповідає положенням підрозділу "Ключові показники ефективності досягнення цілі до 2020 року" розділу "Ціль 1 - Економічне зростання" середньострокового плану пріоритетних дій Уряду до 2020 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 3 квітня 2017 р. № 275.
Завдання Стратегії та основні напрями її реалізації
Основним завданням Стратегії є адаптація національного законодавства до законодавства Європейського Союзу, яка сприятиме лібералізації та взаємному доступу на ринки України і Європейського Союзу та повне виконання Україною зобов’язань у сфері послуг поштового зв’язку та кур’єрських послуг за міжнародними договорами України у зазначених сферах.
Україна узгоджує своє законодавство у сфері послуг поштового зв’язку та кур’єрських послуг з відповідними нормами Європейського Союзу тією мірою, в якій таке наближення сприятиме цілям лібералізації, взаємному доступу на ринок послуг поштового зв’язку та кур’єрських послуг України та Європейського Союзу, що відповідає положенням підрозділу 4 "Поштові та кур’єрські послуги" Угоди про асоціацію.
Відповідно до положень статті 114 "Адаптація законодавства" підрозділу 4 "Поштові та кур’єрські послуги" частини п’ятої "Нормативно-правова база" глави 6 "Заснування підприємницької діяльності, торгівля послугами та електронна торгівля" розділу IV "Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею" Угоди про асоціацію:
"1. Сторони визнають важливість адаптації чинного законодавства України до законодавства Європейського Союзу. Україна забезпечує, щоб існуючі закони та майбутнє законодавство поступово досягли сумісності з acquis ЄС.
2. Ця адаптація розпочнеться з дати підписання цієї Угоди і поступово пошириться на всі елементи acquis ЄС, зазначені у Додатку XVII до цієї Угоди.".
Згідно з доповненням XVII-4 "Правила, що застосовуються до поштових та кур’єрських послуг" до Угоди про асоціацію повинні бути впроваджені положення таких актів Європейського Союзу:
Директива № 97/67/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 15 грудня 1997 р. про спільні правила розвитку внутрішнього ринку поштових послуг Співтовариства та вдосконалення якості послуг. Положення Директиви повинні бути впроваджені протягом двох років з дати набрання чинності Угодою про асоціацію;
Директива № 2002/39/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 10 червня 2002 р., якою вносяться зміни до Директиви № 97/67/ЄС щодо подальшої відкритої конкуренції поштових послуг Співтовариства. Положення Директиви повинні бути впроваджені протягом двох років з дати набрання чинності Угодою про асоціацію;
Директива № 2008/6/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 20 лютого 2008 р., якою вносяться зміни до Директиви № 97/67/ЄС про повне завершення формування внутрішнього ринку поштових послуг Співтовариства. Положення Директиви повинні бути впроваджені протягом двох років з дати набрання чинності Угодою про асоціацію.

................
Перейти до повного тексту