- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
від 15 січня 2014 р. № 25-р Київ |
Про схвалення Концепції Державної цільової економічної програми розвитку легкового автомобілебудування на період до 2020 року
1. Схвалити Концепцію Державної цільової економічної програми розвитку легкового автомобілебудування на період до 2020 року, що додається.
Визначити Міністерство промислової політики державним замовником Програми.
2. Міністерству промислової політики разом із заінтересованими центральними органами виконавчої влади розробити та подати у шестимісячний строк Кабінетові Міністрів України проект Державної цільової економічної програми розвитку легкового автомобілебудування на період до 2020 року.
Прем'єр-міністр України |
М.АЗАРОВ |
СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 15 січня 2014 р. № 25-р
КОНЦЕПЦІЯ
Державної цільової економічної програми розвитку легкового автомобілебудування на період до 2020 року
Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма
Виробництво автомобілів забезпечує високий показник доданої вартості (понад 70 відсотків), формує попит на товари і послуги підприємств суміжних галузей (виробництво металопрокату, пластмас, автоскла, автохімії тощо) та стимулює науково-дослідну діяльність. Створення одного робочого місця на підприємствах автомобілебудівної галузі спричиняє створення щонайменше шести робочих місць у суміжних галузях.
Обсяг виробництва легкових автомобілів в Україні протягом 2003-2008 років зріс у 4 рази, досягнувши максимуму у 2008 році - 401,6 тис. автомобілів. У 2009 році обсяг виробництва знизився в 6 разів - до 65,7 тис. одиниць, у 2010 році обсяг хоч і збільшився на 13,5 тис. одиниць, однак залишився на дуже низькому рівні - 75,3 тис. одиниць. У 2011 році обсяг виробництва зріс до 97,5 тис. одиниць, а у 2012 році знизився до 69,7 тис. одиниць.
Значне падіння обсягів виробництва автомобілів у 2009-2012 роках зумовлене сукупною дією двох факторів - посилення конкуренції з боку імпорту після зменшення ввізного мита з 25 до 10 відсотків та зниження попиту через відсутність стимулюючих факторів для придбання автомобілів.
На сьогодні внесок вітчизняного автомобілебудування до національної економіки залишається несуттєвим. Зокрема, у 2012 році частка галузі в промисловому виробництві становила менш як 0,8 відсотка, у створенні національного валового внутрішнього продукту - менш як 0,4 відсотка. У 2012 році частка галузі в обсязі реалізованої промислової продукції становила менш як 1,2 відсотка. У виробництві автомобілів працює лише 19,3 тис. працівників, разом із суміжними галузями (виробництво комплектувальних виробів та матеріалів) кількість зайнятих становить до 29,8 тис. працівників, або близько 0,1 відсотка всіх працюючих в Україні.
У наповненні вітчизняного ринку легкових автомобілів переважає імпорт, частка якого постійно зростає (протягом 2006-2012 років зросла з 44 до 80 відсотків).
На даний час вітчизняна автомобілебудівна галузь характеризується незначною кількістю робочих місць, високим ступенем зношення основних фондів та дуже помірним відновленням обсягів виробництва на фоні стрімкого зростання частки імпорту в структурі внутрішнього ринку.
Аналіз причин виникнення проблеми та обґрунтування необхідності її розв’язання програмним методом
Основними причинами виникнення проблеми є:
несприятливе порівняно з іншими країнами нормативно-правове регулювання;
недостатня підтримка галузі з боку держави;
використання вітчизняними підприємствами більш дорогих фінансових ресурсів порівняно з іноземними підприємствами;
незначні обсяги та рівень локалізації виробництва автомобілів в Україні;
відсутність доступу до сучасних технологій.
Комплексне розв’язання проблеми можливе шляхом розроблення, прийняття та виконання Державної цільової економічної програми розвитку легкового автомобілебудування на період до 2020 року (далі - Програма).
Мета Програми
Метою Програми є забезпечення розвитку та конкурентоспроможності вітчизняного легкового автомобілебудування, що базується на інноваційно-інвестиційній моделі розвитку, з рівнем локалізації понад 55 відсотків, покриттям внутрішнього попиту автомобілями вітчизняного виробництва на 70 відсотків, збільшенням до 2020 року випуску легкових автомобілів до 734,4 тис. одиниць та нарощуванням експортного потенціалу до 220,3 тис. автомобілів.
Визначення оптимального варіанта розв’язання проблеми на основі порівняльного аналізу можливих варіантів
Розв’язання проблеми можливе трьома варіантами.
Перший варіант передбачає залишення існуючої ситуації без змін, внаслідок якої в Україні виробництво легкових автомобілів буде продовжуватися переважно за рахунок крупновузлового складання іноземних марок з імпортованих комплектувальних виробів. На сьогодні дрібновузлове складання обмежується невеликою кількістю моделей.
Другий варіант полягає у розробленні та виробництві власної моделі автомобіля за рахунок внутрішніх виробничих ресурсів, що, враховуючи недостатній рівень розвитку науково-технічної та матеріальної бази, передбачатиме необхідність прямого фінансування за рахунок державного бюджету в обсязі близько 35 млрд. гривень.
Третій, оптимальний варіант передбачає поєднання зусиль органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, автомобілебудівних підприємств для забезпечення розвитку та конкурентоспроможності вітчизняного легкового автомобілебудування шляхом залучення світових автоконцернів до виробництва автомобілів в Україні, використовуючи мотивацію зниження виробничих витрат та доступу до ринку, що дасть змогу створити нові та завантажити наявні робочі місця не тільки на підприємствах автомобілебудівної галузі, а і суміжних галузей. За рахунок цього забезпечуватиметься реалізація промислової політики у галузі, що ґрунтується на сильних позиціях України як виробничої площадки, а саме: зручній логістиці, наявності трудових ресурсів, базової інфраструктури та внутрішнього ринку збуту.
................Перейти до повного тексту