- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Закон України
З А К О Н У К Р А Ї Н И
Про затвердження Загальнодержавної програми збереження та використання об'єктів культурної спадщини на 2004-2010 роки
( Відомості Верховної Ради (ВВР), 2004, N 32, ст.390 )
Верховна Рада України
постановляє:
1. Затвердити Загальнодержавну програму збереження та використання об'єктів культурної спадщини на 2004-2010 роки (далі - Програма), що додається.
2. Кабінету Міністрів України при підготовці проектів законів про Державний бюджет України на відповідний рік передбачати видатки на реалізацію заходів, передбачених цією Програмою.
3. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.
Президент України |
Л.КУЧМА |
м. Київ, 20 квітня 2004 року N 1692-IV |
Затверджено
Законом України
від 20 квітня 2004 року
N 1692-IV
ЗАГАЛЬНОДЕРЖАВНА ПРОГРАМА
збереження та використання об'єктів культурної спадщини на 2004-2010 роки
1. Загальна частина
Збереження і примноження культурних цінностей належать до пріоритетних напрямів політики держави у сфері культури. Відповідно до ратифікованих Верховною Радою України міжнародних конвенцій охорона культурної спадщини є міжнародно-правовим зобов'язанням нашої держави перед світовою спільнотою.
Ця Програма спрямована на вдосконалення правових, організаційних та матеріально-технічних засад у сфері охорони культурної спадщини і розрахована на період до 2010 року.
В Україні на державному обліку перебуває понад 130 тис. пам'яток, з них 57206 - пам'ятки археології (у тому числі 418 - національного значення), 51364 - пам'ятки історії (у тому числі 142 - національного значення), 5926 - пам'ятки монументального мистецтва (у тому числі 44 - національного значення), 16293 - пам'ятки архітектури, містобудування, садово-паркового мистецтва та ландшафтні (у тому числі 3541 - національного значення).
Функціонує 61 історико-культурний заповідник. До складу заповідників входять комплекси (ансамблі) пам'яток, що мають особливу культурну цінність, 13 заповідникам надано статус національних.
Близько 9400 населених пунктів України мають понад 70 тис. об'єктів культурної спадщини, що потребують дослідження та взяття на облік. 401 населений пункт включено до Списку історичних населених місць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня 2001 року
N 878.
До Списку всесвітньої спадщини включено Софійський собор з архітектурним ансамблем, Києво-Печерську лавру у м. Києві, історичний центр м. Львова. Готуються для подання до ЮНЕСКО матеріали щодо інших визначних пам'яток, зокрема пам'яток міста Кам'янця-Подільського, з метою включення їх до цього Списку.
Постановою Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2002 року
N 1330 затверджено Комплексну програму паспортизації об'єктів культурної спадщини на 2003-2010 роки, що сприятиме вдосконаленню ведення обліку об'єктів культурної спадщини, забезпеченню їх державної реєстрації.
Держава виділяє кошти для фінансування державних цільових програм щодо збереження нерухомих пам'яток, однак в останні роки обсяг робіт з реставрації та ремонту пам'яток архітектури та містобудування значно зменшився, у зв'язку з чим потужності реставраційних організацій використовуються менше ніж на 20 відсотків.
На сьогодні понад 200 пам'яток архітектури національного значення потребують проведення найневідкладніших протиаварійних та консерваційних робіт.
Участь недержавних фінансових фондів у справі збереження об'єктів культурної спадщини є незначною.
Розв'язання проблем пам'яткоохоронної сфери, її розвиток та фінансове забезпечення потребують вдосконалення нормативно-правової бази.
Актуальним, зокрема, є питання внесення змін до
Земельного кодексу України щодо необхідності погодження органами охорони культурної спадщини проектів відведення земельних ділянок, що приватизуються громадянами.
З метою запобігання незаконним діям, що призводять до пошкодження, руйнування, знищення, істотних змін пам'яток або їхніх територій, охоронюваних археологічних територій, необхідно внести зміни до
Кримінального кодексу України та
Кодексу України про адміністративні правопорушення, що стосуються відповідальності посадових осіб органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, фізичних осіб за порушення законодавства у сфері охорони культурної спадщини.
Законодавством передбачено податкові пільги в частині звільнення від плати за землю заповідників, музеїв та інших закладів культури, пільгове оподаткування прибутку при проведенні пам'яткоохоронних робіт, однак необхідно також врегулювати питання заохочення фізичних та юридичних осіб до участі у фінансуванні заходів із збереження об'єктів культурної спадщини, зокрема шляхом надання їм відповідних пільг.
Потребує подальшого вдосконалення система обліку, використання, консервації, реставрації, музеєфікації об'єктів культурної спадщини, контролю за виконанням власниками, уповноваженими ними органами, користувачами зобов'язань щодо утримання пам'яток у належному стані.
2. Мета та основні завдання Програми
Мета Програми полягає у створенні більш сприятливих умов для розвитку сфери охорони культурної спадщини, забезпечення належного рівня збереження та використання об'єктів культурної спадщини в суспільному житті.
Основними завданнями Програми є:
забезпечення державного обліку та контролю за збереженням і використанням об'єктів культурної спадщини;
сприяння залученню інвестицій у діяльність щодо збереження, реставрації, реабілітації і використання пам'яток;
створення розвинутої інфраструктури науково-дослідних, проектних, реставраційних, реабілітаційних та інших організацій у цій сфері;
удосконалення законодавчого забезпечення охорони та використання об'єктів культурної спадщини;
удосконалення управління у сфері охорони культурної спадщини;
створення системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації кадрів для наукової, проектної та виробничої діяльності у сфері охорони культурної спадщини;
сприяння залученню об'єктів культурної спадщини до національних та світових туристичних маршрутів;
подальший розвиток міжнародного співробітництва у сфері охорони культурної спадщини.
3. Заходи, спрямовані на забезпечення виконання завдань Програми
Для забезпечення виконання завдань Програми передбачається здійснити такі заходи:
1) підготувати пропозиції щодо:
Мінкультури, Державна служба охорони
культурної спадщини, Держбуд, Мінфін,
Мінекономіки, Національна академія
наук, Мін'юст.
2004 рік;
Мін'юст, МВС, Мінкультури,
Державна служба охорони культурної
спадщини.
2004 рік;
внесення змін до
Земельного кодексу України щодо необхідності погодження органами охорони культурної спадщини проектів відведення земельних ділянок, що приватизуються громадянами.
Держкомзем, Мінкультури,
Державна служба охорони культурної
спадщини, Мін'юст.
2004 рік;
проекту закону про перелік пам'яток культурної спадщини, що не підлягають приватизації.
Мінкультури, Держбуд, Державна служба
охорони культурної спадщини,
Рада міністрів Автономної Республіки
Крим, обласні, Київська та
Севастопольська міські
держадміністрації.
2004 рік;
2) розробити та затвердити в установленому законодавством порядку:
Положення про історичне населене місце України.
Держбуд, Мінекономіки, Мінфін,
Мінкультури, Державна служба охорони
культурної спадщини, Національна
академія наук, Держтурадміністрація.
2004-2005 роки;
Список охоронюваних археологічних територій України.
Мінкультури, Державна служба охорони
культурної спадщини, Національна
академія наук.
2004 рік;
Порядок проектування, фінансування і здійснення комплексної регенерації районів історичної забудови.
Держбуд, Мінекономіки, Мінфін,
Мінкультури, Державна служба охорони
культурної спадщини, Національна
академія наук.
2004-2005 роки;
Порядок видачі та зразок кваліфікаційного документа (відкритого листа), необхідного для одержання дозволу на проведення археологічних розвідок та розкопок.
Мінкультури, МОН, Мін'юст,
Національна академія наук,
Державна служба охорони культурної
спадщини.
2004 рік;
Порядок передачі архівній установі наукової документації з польових досліджень.
Держкомархів, Мінкультури,
Державна служба охорони культурної
спадщини, Національна академія наук.
2004 рік;
Положення про державне замовлення на проведення ремонтно-реставраційних робіт на об'єктах культурної спадщини.
Мінекономіки, Мінкультури, Держбуд,
Державна служба охорони культурної
спадщини.
2004 рік;
Порядок виявлення та обліку об'єктів культурної спадщини.
Мінкультури, Державна служба охорони
культурної спадщини, Держбуд,
Національна академія наук.
2004 рік;
Державні норми щодо проведення робіт з реставрації, консервації, реабілітації та музеєфікації пам'яток.
Держбуд, Мінкультури, Державна служба
охорони культурної спадщини.
2004-2005 роки;
Порядок розробки, погодження та затвердження генеральних планів історико-культурних заповідників.
Держбуд, Мінкультури, Державна служба
охорони культурної спадщини.
2004-2005 роки;
зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 5 вересня 2001 року
N 1195 "Про затвердження Формули розподілу обсягу міжбюджетних трансфертів (дотацій вирівнювання та коштів, що передаються до державного бюджету) між державним бюджетом та місцевими бюджетами" щодо запровадження коригувальних коефіцієнтів до фінансових нормативів бюджетної забезпеченості видатків місцевих бюджетів на культуру і мистецтво, розрахованих виходячи з кількості об'єктів культурної спадщини, предметів основного фонду музеїв, охорона яких здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету.
Мінфін, Мінкультури, Держбуд, Державна
служба охорони культурної спадщини,
Рада міністрів Автономної Республіки
Крим, обласні, Київська та
Севастопольська міські
держадміністрації.
2004 рік;
зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 року
N 1761 "Про занесення пам'яток історії, монументального мистецтва та археології національного значення до Державного реєстру нерухомих пам'яток України" щодо уточнення переліку пам'яток відповідно до класифікації об'єктів культурної спадщини.
Мінкультури, Держбуд, Державна служба
охорони культурної спадщини,
Національна академія наук,
Рада міністрів Автономної Республіки
Крим, обласні, Київська та
Севастопольська міські
держадміністрації.
2004 рік;
бюджетну програму "Заходи з охорони культурної спадщини, паспортизації, інвентаризації та реставрації пам'яток культурної спадщини" і передбачати кошти для її виконання у проектах законів про Державний бюджет України на відповідний рік.
Мінфін, Мінекономіки, Мінкультури,
Держбуд, Державна служба охорони
культурної спадщини.
2004 рік;
3) готувати кадри для сфери охорони культурної спадщини та підвищувати їх кваліфікацію. Для цього слід забезпечити:
запровадження атестації фахівців-реставраторів (науковців, проектантів, виробничників) з подальшим її систематичним проведенням.
Мінкультури, Державна служба охорони
культурної спадщини, Держбуд.
2005 рік;
запровадження атестації фахівців-дослідників у сфері охорони пам'яток археології з подальшим її систематичним проведенням.
МОН, Мінкультури, Державна служба
охорони культурної спадщини,
Національна академія наук.
2005 рік;
підготовку та перепідготовку фахівців з питань охорони пам'яток у навчальних закладах усіх рівнів акредитації.
МОН, Мінкультури, Державна служба
охорони культурної спадщини, Держбуд.
Постійно;
розроблення переліку спеціальностей у сфері охорони культурної спадщини, в тому числі для наукових установ та навчальних закладів усіх рівнів акредитації.
МОН, Мінпраці, Мінкультури, Державна
служба охорони культурної спадщини,
Держбуд, ВАК.
2004 рік;
підготовку фахівців-реставраторів у вищих навчальних закладах, підвищення їх кваліфікації у вітчизняних спеціалізованих реставраційних організаціях, а також сприяння їх підготовці в організаціях і навчальних закладах інших держав.
................Перейти до повного тексту