1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


З А К О Н
УКРАЇНСЬКОЇ РАДЯНСЬКОЇ СОЦІАЛІСТИЧНОЇ РЕСПУБЛІКИ
( Закон не застосовується на території України згідно із Законом N 2215-IX від 21.04.2022 )
Про народне обговорення важливих питань державного життя Української РСР
( Відомості Верховної Ради УРСР, N 24, 1988, ст. 587 )
Дальше поглиблення соціалістичної демократії, розвиток самоврядування народу передбачають розширення для кожного громадянина Української РСР реальних можливостей здійснювати конституційне право на участь в управлінні державними і громадськими справами, в обговоренні проектів законів і рішень загальносоюзного, республіканського та місцевого значення, а також важливих питань суспільного життя, які виносяться на обговорення громадськими організаціями відповідно до їх статутних завдань.
Цей Закон покликаний забезпечити умови для участі громадян у виробленні рішень з важливих питань державного і суспільного життя на основі широкої гласності, зіставлення і врахування різноманітних думок та пропозицій трудящих.
I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Народне обговорення важливих питань державного життя Української РСР
Відповідно до Конституції Української РСР проекти законів та інші важливі питання державного життя республіки можуть виноситись на народне обговорення.
Проекти законів та інші важливі питання виносяться на народне обговорення Верховною Радою Української РСР або Президією Верховної Ради Української РСР.
Стаття 2. Обговорення населенням важливих питань місцевого значення
Рішення з важливих питань місцевого значення, які зачіпають інтереси населення, що проживає на відповідній території, приймаються Радами народних депутатів і їх виконавчими комітетами після попереднього обговорення цих питань населенням.
Питання місцевого значення виносяться на обговорення населення Радами або їх виконавчими комітетами.
Стаття 3. Законодавство Української РСР про обговорення важливих питань державного життя
Порядок народного обговорення важливих питань державного життя Української РСР, а також обговорення населенням важливих питань місцевого значення визначаються цим Законом на основі Закону СРСР "Про всенародне обговорення важливих питань державного життя", іншими законами Української РСР.
Стаття 4. Участь громадян Української РСР в обговоренні
Громадянам Української РСР забезпечується вільна участь в обговоренні важливих питань державного і суспільного життя.
В обговоренні питань республіканського і місцевого значення громадяни Української РСР мають право брати участь безпосередньо, а також через громадські організації, трудові колективи, збори за місцем проживання, органи громадської самодіяльності, збори військовослужбовців по військових частинах, засоби масової інформації.
Будь-які прямі чи непрямі обмеження прав громадян Української РСР - участь в обговоренні залежно від походження, соціального і майнового стану, расової і національної належності, статі, освіти, мови, ставлення до релігії, часу проживання в даній місцевості, роду і характеру занять забороняються.
Стаття 5. Участь громадських організацій і трудових колективів у підготовці і проведенні обговорення
У підготовці і проведенні обговорення важливих питань державного і суспільного життя беруть участь організації Комуністичної партії Радянського Союзу, професійних спілок, Всесоюзної Ленінської Комуністичної Спілки Молоді, кооперативні, жіночі, ветеранів війни і праці, інші громадські організації і трудові колективи.
Стаття 6. Участь депутатів Рад у підготовці і проведенні обговорення
У підготовці і проведенні обговорення важливих питань державного і суспільного життя республіки і важливих питань місцевого значення беруть участь депутати Верховної Ради Української РСР та місцевих Рад народних депутатів.
Стаття 7. Забезпечення проведення обговорення
Проведення обговорення важливих питань республіканського і місцевого значення забезпечують Ради народних депутатів.
Стаття 8. Гласність при проведенні обговорення
Проведення обговорення здійснюється на основі широкої гласності. Винесені на обговорення проекти законів та інші важливі питання державного життя публікуються в пресі, обнародуються по телебаченню і радіо, доводяться іншим способом до відома населення.
Засоби масової інформації всебічно висвітлюють хід обговорення, публікують пропозиції і зауваження громадян, державних органів, громадських організацій і трудових колективів, а також огляди пропозицій і зауважень, що надійшли, інформують про підсумки обговорення.
Стаття 9. Витрати, пов'язані з обговоренням
Витрати, пов'язані з обговоренням проектів законів та інших важливих питань державного життя, а також з обговоренням населенням проектів рішень місцевих Рад народних депутатів і їх виконавчих комітетів, провадяться за рахунок держави.
Стаття 10. Відповідальність за порушення законодавства про обговорення
Службові особи державних і громадських органів, які допустили порушення цього Закону, а також особи, які перешкоджають громадянинові Української РСР у вільному здійсненні його права брати участь в обговоренні, несуть встановлену законом відповідальність.
II. ПОРЯДОК НАРОДНОГО ОБГОВОРЕННЯ
Стаття 11. Питання, що виносяться на народне обговорення
На народне обговорення виносяться проекти законів і рішень, які зачіпають основні напрями політичного, економічного, соціального і культурного розвитку республіки, в тому числі великомасштабні науково-технічні, екологічні проблеми, вирішення яких вимагає використання значних народногосподарських ресурсів, здійснення конституційних прав, свобод і обов'язків радянських громадян, а також інші важливі питання державного життя, що належать до відання Української РСР.
Стаття 12. Порядок винесення питань на народне обговорення
Винесення проектів законів, інших питань на народне обговорення провадиться рішенням Верховної Ради Української РСР або Президії Верховної Ради Української РСР, прийнятим з їх ініціативи або за пропозицією обласної, Київської міської Ради народних депутатів. Рекомендації про доцільність винесення проекту закону чи іншого питання на народне обговорення можуть бути висловлені постійними комісіями Верховної Ради Української РСР, Радою Міністрів Української РСР, республіканськими органами громадських організацій, іншими органами та особами, які вносять відповідно до закону у Верховну Раду Української РСР або її Президію законопроект чи інше питання.
Проекти законів і матеріали з інших питань публікуються в газетах "Радянська Україна", "Правда Украины", інших республіканських газетах, а в разі потреби - і в місцевій пресі не пізніш як через 10 днів після прийняття рішення про винесення їх на народне обговорення. Вони також можуть бути опубліковані у спеціалізованих періодичних виданнях або розмножені іншим способом.
Одночасно з винесенням питання на народне обговорення Верховна Рада Української РСР або її Президія встановлюють строк і порядок організації роботи по розгляду пропозицій і зауважень, які надходять у ході народного обговорення, доручають проведення цієї роботи відповідним постійним комісіям Верховної Ради Української РСР або утворюють для зазначеної мети спеціальну комісію.
Стаття 13. Організація обговорення проектів законів та інших питань
Республіканські і місцеві радянські та інші державні органи, керівники підприємств, установ і організацій разом з громадськими організаціями забезпечують широке обговорення проектів законів, інших питань, створюють для цього необхідні умови.

................
Перейти до повного тексту