1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Конституційне подання


ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
( У відкритті конституційного провадження відмовлено згідно з Ухвалою Конституційного Суду N 26-у/2010 від 20.04.2010 )
Відповідно до частини другої статті 147, пункту 2 частини першої статті 150 Конституції України, статей 13, 39, 41 та 93 Закону України "Про Конституційний Суд України" звертаюся до Конституційного Суду України з конституційним поданням про офіційне тлумачення норми пункту 14 розділу XV "Перехідні положення" Конституції України в її системному взаємозв'язку з частиною сьомою статті 17 Основного Закону України (Відомості Верховної Ради України, 1996 р., N 30, ст. 141).
Підставою для конституційного подання про офіційне тлумачення є практична необхідність роз'яснення та офіційної інтерпретації норми пункту 14 розділу XV "Перехідні положення" Конституції України в її системному взаємозв'язку з частиною сьомою статті 17 Основного Закону України з метою їх однакового застосування.
Основними засадами державного ладу України є суверенність та незалежність держави, що закріплені у статті 1 Конституції України.
Суверенітет України поширюється на всю її територію. Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною (частини перша, третя статті 2 Конституції України) .
Суверенітет є основною ознакою кожної держави та за своєю суттю означає верховенство, повноту, цілісність, невідчужуваність і самостійність влади в межах державного кордону та рівноправність і незалежність держави у відносинах з іншими державами.
За приписом частини першої статті 17 Основного Закону України захист суверенітету і територіальної цілісності України є найважливішою функцією держави, справою всього Українського народу. Тому в частині сьомій названої статті як відповідну гарантію цього передбачено, що на території України не допускається розташування іноземних військових баз.
Таким чином, положенням частини сьомої статті 17 Конституції України, яке відповідно до частини третьої статті 8 Основного Закону України є нормою прямої дії, імперативно встановлено заборону розташування на території України іноземних військових баз.
Слід однак зауважити, що за пунктом 23 статті 85 Конституції України до виключних повноважень Верховної Ради України належить схвалення рішення про допуск підрозділів збройних сил інших держав на територію України. Водночас за змістом пункту 2 частини другої статті 92 Конституції України допуск та перебування підрозділів збройних сил інших, тобто іноземних, держав на території України встановлюється виключно законами України.
Таким законом є Закон України від 22 лютого 2000 року N 1479-III "Про порядок допуску та умови перебування підрозділів збройних сил інших держав на території України". За статтею 3 цього Закону підрозділи збройних сил інших держав можуть бути допущені на територію України з метою:
- участі у спільних з підрозділами Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань військових навчаннях та інших заходах щодо вдосконалення бойової підготовки військ, обміну досвідом у рамках домовленостей (договорів) про міжнародне військове співробітництво, в тому числі для підготовки спільних військових підрозділів, створюваних в рамках військового співробітництва за міжнародними договорами України;
- транзитного переміщення підрозділів збройних сил інших держав через територію України. При цьому строки переміщення цих підрозділів через територію України не можуть перевищувати 10 діб, якщо інше не передбачене міжнародним договором України;
- надання Україні, на її прохання, військової допомоги у відсічі (відверненні, припиненні) збройної агресії з боку третьої країни (третіх країн);
- надання Україні, на її прохання, допомоги у ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, викликаних природними і техногенними наслідками;
- обслуговування тимчасово розміщених на території України відповідно до міжнародних договорів України військових частин.
Згідно зі статтею 1 цього Закону підрозділ збройних сил іншої держави направляється в Україну з конкретною метою, визначеною міжнародним договором України. Однією з визначених статтею 5 Закону необхідних умов, яким має відповідати такий міжнародний договір України, є, зокрема, тимчасовість (тобто чітка визначеність та обмеженість у часі) такого перебування, відповідність зазначеного перебування національним інтересам України.
Таким чином, названий Закон пов'язує допуск на територію України підрозділів збройних сил інших, тобто іноземних, держав зі здійсненням ними низки визначених заходів тимчасового характеру, що виключає їх базування на території України.
Пунктом 14 розділу XV "Перехідні положення" Конституції України встановлено, що використання існуючих військових баз на території України для тимчасового перебування іноземних військових формувань можливе на умовах оренди в порядку, визначеному міжнародними договорами України, ратифікованими Верховною Радою України.
Прийняття цієї норми обумовлене специфікою становлення нашої незалежної держави, зокрема, тим фактом, що на момент ухвалення Конституції України на території України існувала військова база, на якій перебували іноземні військові формування.
Тож, передбачивши в Конституції України положення, яке не допускає розташування на території України іноземних військових баз (частина сьома статті 17) , Верховна Рада України, діючи від імені Українського народу, передбачила й наведене вище перехідне положення, яким установила можливість продовження використання існуючих військових баз на території України для перебування іноземних військових формувань. Проте таке перебування за змістом пункту 14 розділу XV "Перехідні положення" мало бути виключно тимчасовим, а використання відповідних військових баз мало здійснюватися лише на умовах оренди в порядку, визначеному міжнародними договорами України, ратифікованими Верховною Радою України.

................
Перейти до повного тексту