1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Конституційне подання


ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
З мотивів невідповідності Конституції України Указом Президента України від 25 листопада 2009 року N 966 "Про зупинення дії окремих постанов Кабінету Міністрів України" зупинено дію постанов Кабінету Міністрів України від 29 жовтня 2009 року N 1144 "Про залучення державним українським об'єднанням "Політехмед" у 2009 році іноземного кредиту під державну гарантію для реалізації інвестиційного проекту щодо закупівлі автомобілів швидкої медичної допомоги з метою посилення соціальної захищеності громадян України" та N 1145 "Про залучення у 2009 році під державну гарантію іноземного кредиту для реалізації інвестиційного проекту щодо закупівлі засобів реабілітації (автомобілів) для забезпечення інвалідів з метою посилення соціальної захищеності громадян України", а також постанови Кабінету Міністрів України від 4 листопада 2009 року N 1163 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 29 жовтня 2009 р. N 1144 і N 1145".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність постанов Кабінету Міністрів України від 29 жовтня 2009 року N 1144 (опублікована в газеті "Урядовий кур'єр" від 4 листопада 2009 року N 204), N 1145 (опублікована в газеті "Урядовий кур'єр" від 5 листопада 2009 року N 205) та постанови Кабінету Міністрів України від 4 листопада 2009 року N 1163 (опублікована в газеті "Урядовий кур'єр" від 13 листопада 2009 року N 211).
Постановою від 29 жовтня 2009 року N 1144 "Про залучення державним українським об'єднанням "Політехмед" у 2009 році іноземного кредиту під державну гарантію для реалізації інвестиційного проекту щодо закупівлі автомобілів швидкої медичної допомоги з метою посилення соціальної захищеності громадян України" Кабінет Міністрів України погодився з пропозицією Міністерства охорони здоров'я України щодо залучення іноземного кредиту в сумі, що не перевищує 100 млн. доларів США (за офіційним курсом, установленим Національним банком України на 23 жовтня 2009 року, - 800 млн. гривень), для реалізації інвестиційного проекту щодо закупівлі автомобілів швидкої медичної допомоги з метою посилення соціальної захищеності громадян України під державну гарантію. При цьому Кабінет Міністрів України доручив Міністерству охорони здоров'я України та Міністерству фінансів України забезпечити обслуговування іноземного кредиту та авансового платежу, а також інших платежів і витрат, пов'язаних із реалізацією інвестиційного проекту, за рахунок коштів Державного бюджету України на 2009 та наступні роки.
Постановою від 29 жовтня 2009 року N 1145 "Про залучення у 2009 році під державну гарантію іноземного кредиту для реалізації інвестиційного проекту щодо закупівлі засобів реабілітації (автомобілів) для забезпечення інвалідів з метою посилення соціальної захищеності громадян України" Уряд України погодився з пропозицією Міністерства праці та соціальної політики України щодо залучення іноземного кредиту в сумі, що не перевищує 400 млн. доларів США (за офіційним курсом, установленим Національним банком України на 23 жовтня 2009 року, - 3200 млн. гривень), для реалізації інвестиційного проекту щодо закупівлі засобів реабілітації (автомобілів) для забезпечення інвалідів з метою посилення соціальної захищеності громадян України під державну гарантію. Зазначеною постановою Кабінет Міністрів України доручив Міністерству фінансів України забезпечити обслуговування іноземного кредиту та авансового платежу, а також інших платежів і витрат, пов'язаних із реалізацією інвестиційного проекту, за рахунок коштів Державного бюджету України на 2010 та наступні роки, що передбачатимуться Міністерству праці та соціальної політики України.
До зазначених постанов постановою Кабінету Міністрів України від 4 листопада 2009 року N 1163 було внесено низку змін.
Названі постанови Кабінету Міністрів України не відповідають Конституції України, виходячи з такого.
Статтею 6 Основного Закону держави встановлено, що державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову ( частина перша) . Конституція України зобов'язує органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснювати свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України та діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 6, частина друга статті 19) .
За Конституцією України Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади (частина перша статті 113) ; Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, здійснює визначені Конституцією та законами України повноваження (частина третя статті 113, пункт 10 статті 116) .
Відповідно до Конституції України затвердження Державного бюджету України, внесення змін до нього належить до виключних повноважень Верховної Ради України; Державний бюджет України встановлюється виключно законом України; виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків (пункт 4 частини першої статті 85, пункт 1 частини другої статті 92, частина друга статті 95) .
Конституційний Суд України у Рішенні від 27 листопада 2008 року N 26-рп/2008 у справі про збалансованість бюджету зазначив, що "зі змісту частини другої статті 95 Конституції України, якою встановлюється, що виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків, випливає, що вони не можуть визначатися іншими нормативно-правовими актами".

................
Перейти до повного тексту