- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Конституційне подання
ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
Відповідно до статті
150 Конституції України, статей
13 та
40 Закону України
"Про Конституційний Суд України" звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання щодо відповідності Конституції України (конституційності) статті
86 Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" від 26 грудня 2008 року
N 835-VI (опублікований у газеті "Урядовий кур'єр" від 30 грудня 2008 року N 246).
Частиною першою статті
86 Закону право здійснювати рефінансування комерційних банків надано Національному банку України разом із Кабінетом Міністрів України. Метою такого рішення визначено врегулювання ситуації на грошово-кредитному і валютному ринках України. При цьому зупиняється дія частини другої статті
36 та пункту 1 частини першої статті
42 Закону України
"Про Національний банк України" щодо встановлення і зміни ставки рефінансування та визначення порядку надання кредитів комерційним банкам для підтримки ліквідності (рефінансування комерційних банків) Національним банком України одноосібно (частина друга статті
86 оспорюваного
Закону) .
За
Конституцією України забезпечення стабільності грошової одиниці є основною функцією центрального банку держави - Національного банку України (частина друга
статті 99) . Рада Національного банку України розробляє основні засади грошово-кредитної політики та здійснює контроль за її проведенням (частина перша
статті 100) .
Відповідно до Закону України
"Про Національний банк України" Національний банк України є особливим центральним органом державного управління, завдання, функції і повноваження якого визначаються
Конституцією України, цим Законом та іншими законами України (
стаття 2) ; Національний банк України визначає та проводить грошово-кредитну політику відповідно до розроблених Радою Національного банку України Основних засад грошово-кредитної політики (пункт 1
статті 7) .
Названий
Закон визначає грошово-кредитну політику як комплекс заходів у сфері грошового обігу та кредиту, направлених, зокрема, на забезпечення стабільності грошової одиниці України (
стаття 1) , що відповідно до
Конституції України є основною функцією Національного банку України (частина перша
статті 6) , та передбачає, що Національний банк України виступає кредитором останньої інстанції для банків і організовує систему рефінансування, через яку здійснюється регулювання обсягу грошової маси, що є одним із основних економічних засобів і методів грошово-кредитної політики (пункт 3 статті
7,
стаття 25) .
За таких обставин встановлення
Законом, що оскаржується, норми, згідно з якою рефінансування комерційних банків здійснюється в порядку, затвердженому Національним банком України разом із Кабінетом Міністрів України, не відповідає зазначеним вище положенням
Конституції України щодо визначення Національного банку України єдиним органом забезпечення стабільності грошової одиниці, може призвести до невиконання закріпленої
Конституцією України за Національним банком України основної функції щодо забезпечення стабільності грошової одиниці України (частина друга статті
99 Конституції України) .
Як уже зазначалося, частиною другою статті
86 Закону, що оскаржується, зупинено дію частини другої статті
36 та пункту 1 частини першої статті
42 Закону України
"Про Національний банк України" щодо встановлення і зміни ставки рефінансування та визначення порядку надання кредитів комерційним банкам для підтримки ліквідності (рефінансування комерційних банків) Національним банком України одноосібне.
................Перейти до повного тексту