- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Звернення
З В Е Р Н Е Н Н Я
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Звернення Президента України до Верховної Ради України у зв'язку з Посланням Президента України до Верховної Ради України "Про внутрішнє і зовнішнє становище України у 2005 році"
Шановні народні депутати!
Шановна громадо України!
Для мене є велика честь бути в цьому залі і мати можливість звернутися до народних депутатів України. Рік тому Україна відкрила нову сторінку своєї історії. На місці колишньої радянської республіки, держави з непевним політичним обличчям і невизначеним майбутнім, з'явилась політично зріла нація, яка здатна самостійно вершити свою історичну долю без будь-чиїх підказок.
Рік тому Україна опинилася у центрі уваги міжнародної спільноти. Зарубіжні держави та їхні лідери з інтересом спостерігали за подіями, що відбувалися в Україні. Наші громадяни як на Сході, так і на Заході під різними прапорами довели світові, що є народом, здатним визначати не лише свою історію, але й світову.
Розумію, що оцінка наступних поколінь буде вагомішою, але сьогодні прийміть від мене щирі слова подяки усім, хто від тієї чи іншої політичної сили - в Україні чи за її межами - своєю правдою допомагав Україні повернутися у світовий історичний процес.
Новий статус країни відкриває перед нами принципово нові горизонти розвитку, ставить нові завдання державотворення та вимоги до нашого суспільства, до всіх, хто покликаний ці завдання вирішувати. Ми разом з вами належимо до великого народу, який довів свою зрілість і наділив нас владою. У той же час ми належимо, можливо, до різних гілок влади та маємо різні ідейні уподобання. І хоча це відрізняє нас, але не робить нас противниками. Ми тісно пов'язані одним обов'язком, який маємо виконувати перед нашим суспільством і нашим народом.
Як Президент України я хочу дати оцінку ситуації та задати орієнтири подальшого розвитку суспільства. Я пропоную порядок денний, навколо якого українська громада, усі ми повинні консолідувати власні зусилля. Тому досить сваритися, роботи вистачить усім. Сьогодні як ніколи важливо продемонструвати вміння взаємодіяти та реалізовувати стратегічні завдання розвитку країни, вміти консолідуватися. Переконаний, лише в ході цієї роботи ми сформуємо досконалу та потрібну для українського народу модель нової системи української влади.
Я вірю, що нарешті ми започаткуємо в державі новий тип суспільного діалогу та облишимо ганебну практику політичного популізму. Ми повинні піднятися на рівень державного мислення та утвердити новий статус українського політика, здатного проводити в суспільстві нові цінності та відстоювати їх у світі.
Шановні колеги!
Часто доводиться чути, що сьогодні українцями бути модно. Та цього замало, я переконаний. Ми маємо зробити все, щоб це було ще й вигідно і цікаво, щоб кожен українець міг пишатися своєю Батьківщиною.
Ми відкрили світові очі на Україну. Тому зможемо відкрити і власні очі на світ. Маємо по-іншому подивитися на свою державу, на власні проблеми та перспективи. Подібно до того, як ми дивимося у вікно перш ніж відповідно одягнутися і вийти зі своєї хати, ми маємо збагнути процеси довкола нас, вибудувати власне місце серед інших країн світу, власну місію.
Сучасна цивілізація розвивається надзвичайно динамічно, часто зміни відбуваються швидше, ніж ми встигаємо їх осмислити. Керуватися в політичній практиці категоріями й стандартами вчорашнього дня - значить прирікати свою країну на історичний програш. "Перехідний період" 90-х років закінчився. Рубікон перейдено, українська модерна нація відбулася і має реальні шанси увійти в число розвинених країн світу. Що дає мені підстави так стверджувати, що у нас на сьогодні є в активі? Власне кажучи, чому до України прикута така увага інших країн світу?
Перше. Ми довели, що в цій країні людська свобода не просто слово, а вища цінність, яка об'єднує націю та визначає філософію влади. Цінність, яку наш народ готовий обстоювати з непохитною волею і рішучістю. Пригадуються слова великого Богдана: "Такої доброї нагоди, щоб кожний на всій Україні користувався вольностями ще ніколи не було".
Друге. Ми стали прикладом для інших країн пострадянського простору - у самостійному виборі свого шляху згідно з власними національними пріоритетами, а не під тиском будь-яких сил.
Третє. Викликом для нас, як і для всієї цивілізації на рубежі століть, стало те, що не існує, як виявилося, готових універсальних рецептів демократії після років тоталітарного режиму. На багато питань потрібно самим шукати відповіді, вперше в новітній історії. Територією України сьогодні проходить передова лінія глобального розвитку державного управління та сучасних демократичних інститутів. Ми можемо стати прикладом для всього прогресивного людства у формуванні нової демократії.
Четверте. Шлях до економічного процвітання, який Європа пройшла за сотні років, ми повинні пройти за п'ять-сім років, максимум десять. Україна може відбутися як повноцінна держава, лише якщо зробить економічний стрибок. Вона має прийняти цей виклик і стати місцем формування нових моделей економічного розвитку. Але це вже проблема політичної еліти.
П'яте. Україна історично була перехрестям різних культур і цивілізацій, місцем перетину важливих транзитних, міграційних, фінансових, політичних, інтеграційних та інших процесів. Тривалий час це вважалося тягарем, додатковою складністю і перешкодою для національного розвитку. Переконаний, що сьогодні це наша колосальна перевага і величезний невикористаний резерв. Фундамент, який ми збудуємо для управління цими процесами, визначатиме перспективи стабільного розвитку не тільки нашої держави, але й регіону.
Рік тому ми отримали завдання суспільства створити нову політичну систему. Це багаторічний процес змін. Але вже зараз можна впевнено сказати, що 2005 рік поклав добрий початок на цьому непростому шляху:
завдяки народу ми зруйнували підвалини авторитарно-корупційної системи;
отримали свободу, перш за все свободу слова і політичного вибору;
влада стала відкритою для контролю та чутливою до критики; для нас політична конкуренція - це природний стан суспільства;
різко послаблена та позбавлена державної підтримки система олігархічного контролю економіки;
різко порушена корупційна вертикаль влади; зменшується вплив на економіку найнебезпечніших тіньових схем, як-то тіньова приватизація чи компенсація ПДВ;
суттєво звужене поле бідності, практично знищене зубожіння;
українська культурна політика перестала бути Попелюшкою.
Вдамся лише до одного аналізу окремих тенденцій минулого року.
Ми отримали країну з ознаками економічного занепаду. Україна жила з олігархізованою, надзвичайно енергоємною, енергозалежною, незбалансованою і неконкурентоспроможною економікою, яка, по суті вичерпувала свої ресурси. Почав розкручуватись дефіцит бюджету, що становив уже 12 млрд. грн., погіршувалась макроекономічна ситуація. За січень 2005 р. темпи зростання ВВП скоротилися майже вдвічі - з 12 до 6,5%. У IV кварталі 2004 р. валютні резерви НБУ зменшилися на чверть. З квітня 2004 р. почали відбуватися негативні тенденції в усіх галузях національної промисловості. Країна могла покотитись у прірву бідності і розрухи.
2005-й рік був роком початку якісної перебудови економіки. Ми зуміли зробити найважливіше - поставити її на службу кожному українцю. Економіка почала зростати переважно за рахунок розширення внутрішнього споживання, істотно знизилась її залежність від несприятливого і дуже кон'юнктурного, сировинного експорту.
Фактично вперше в історії незалежної України ми сформували модель соціально-орієнтованої економіки і забезпечили її практичне функціонування. Тільки така модель могла забезпечити рекордні показники зростання добробуту людей: реальні доходи населення збільшилися на 20%, соціальні стандарти - більше ніж на 30%, а допомога на дітей - у 4-12 разів. Мінімальну пенсію вперше збільшено до прожиткового мінімуму. Я переконаний: зазначена модель принесе результати, за які нам будуть вдячні наші батьки, діти і онуки. Ми будемо і надалі розвивати такий соціально-економічний курс.
Водночас я хотів би особливо підкреслити, що висока соціальна планка у 2005 році була досягнута при збереженні повної макроекономічної стабільності. Незважаючи на вагоме соціальне навантаження, ми заспокоїли макроекономіку. Дефіцит державного бюджету (1,8% до ВВП) був у межах, визначених для країн з перехідною економікою. Ми втримали інфляцію (10,3%) у межах середньої за останні 5 років - у другому півріччі вона була майже втричі нижчою, ніж за аналогічний період минулого року (відповідно 3,7% проти 8,4%). Надходження до бюджету стабільно зростали. Доходів надійшло на 54% більше, ніж у попередній рік. Цей курс продовжується і зараз. Уже за січень 2006 р. загальний фонд державного бюджету виконано на 109% і на 38% збільшено порівняно із січнем попереднього року.
При помірних темпах зростання ВВП та промисловості ми одержали високі показники економічної та соціальної ефективності. Резерви Національного банку України зросли на 10 млрд. дол. США або у два рази. Таких темпів зростання та обсягів валютних резервів в Україні ще не було. Одним із яскравих прикладів нової політики став продаж "Криворіжсталі", який приніс Україні 4,8 млрд. доларів - на 20% більше, ніж прибуток від приватизації за усі роки незалежності України.
Ефективні кроки нової влади привели до зниження рівня тінізації. За оцінками міжнародних рейтинг-агентств, за рівнем корупційності Україна перейшла з 122 на 107 місце. На лютневій пленарній сесії Міжнародної групи з боротьби з фінансовими зловживаннями (FATF) Україну викреслено з "чорного" списку країн, які ведуть недостатню боротьбу з легалізацією доходів, отриманих злочинним шляхом. Я буду всебічно підтримувати цей курс і надалі.
Україну почали поважати у світі. Це є необхідною умовою для того, щоб відстоювати національні інтереси нашої країни. І в цьому напрямі торік вже було багато зроблено. Зокрема, в результаті захисту вітчизняних виробників від антидемпінгових розслідувань, збережено ринки ємністю 182 млн. доларів. Відповідні угоди та домовленості досягнуто з ЄС у сфері торгівлі текстилем і сталлю. Скасовані торговельні санкції з боку США, які дозволяють розширити експорт по 23 товарних позиціях, щороку додатково на суму більше 60 млн. доларів.
Незважаючи на суттєве збільшення соціальної складової економіки забезпечено надійну фінансову базу для подальшого економічного зростання. Обсяг депозитів фізичних осіб збільшився на 76% і становить сьогодні 73 млрд. грн. Кредитування економіки зросло на 62%, а темпи приросту кредитування - у 2 рази. Кредитування населення зросло у 2,3 раза. Майже на 6% зменшено прямий зовнішній борг держави. Громадяни почали довіряти державі, вірити у її перспективи.
Шановні колеги!
2005 рік вніс значні зміни у сприйняття України міжнародною спільнотою. Наша країна почала стрімко виходити із стану зовнішньополітичної ізоляції, відкриваючи для себе нові можливості на міжнародній арені. Україна вже утвердилась у світі як рівноправний суб'єкт міжнародних відносин. Її політика є виваженою і передбачуваною. Ми почали будувати взаємовигідні і добросусідські відносини зі своїми партнерами. Водночас для реалізації стратегічних цілей нашої державної політики важливо забезпечити взаємодоповнення зовнішньої та внутрішньої політики.
Переконаний - саме Україні історично судилося бути основою інтеграційних процесів у регіоні Центрально-Східної Європи, стабільність якого є важливою не тільки для континенту, але й для цілого світу. Українці стануть нацією, яка запропонує світові високі духовні цінності, нові зразки демократичної культури, міжнародної єдності та міждержавного діалогу. У цьому полягає наш глобальний проект і наша місія.
Шановні колеги!
На мій погляд, невдачі останніх років були пов'язані з нерозумінням власних ресурсів та можливостей, прийняттям на себе хибних цілей, поверхневим самовизначенням у світі. Складалася ситуація, коли південь та схід України вже не міг без Росії, а захід спав і марив Європою. Київ перетворився на центр боротьби за владу. І так тривало, поки народ не об'єднався та не вирішив долю власної держави.
Ми змінили логіку процесів у державі і в цілому регіоні. Сьогодні не можна допустити, щоб привиди минулого визначали наші мотиви та політичні цілі. Слід припинити боротися один з одним за контроль над старою владною машиною. Ми продовжуємо виснажувати суспільну довіру, перетягувати рештки старої роздертої ковдри. Замість того, щоб ткати нову.
Досить бігти за вчорашніми цілями, постійно доганяючи чийсь розвиток, намагаючись комусь сподобатись, копіювати чуже. Це не наш шлях, це шлях в нікуди.
Сьогодні для нас як ніколи гостро стоїть питання реалізації власної місії, консолідації багатоетнічної нації України та формування реалістичної, власної стратегії розвитку. Своїм першочерговим завданням як Президента України я бачу проведення системи фундаментальних інфраструктурних реформ для творення України як суверенної держави, життя якої визначається європейськими цивілізаційними координатами, а розвиток спрямований від соціально-економічної периферії до центру світового співтовариства.
Що нам для цього потрібно зробити? З такою ж переконаністю ми, всі і кожен, мусимо крок за кроком відмовитися від пут минулого, які стримують поступ держави:
від виключно української практики - вранці домовлятися, а ввечері ці домовленості порушувати;
від провокативного мусування у партійних інтересах, особливо перед виборами, тем, які хоч на йоту розділяють суспільство: чи то йдеться про релігію, мову, чи про так звану федералізацію, НАТО та ін.;
від політики подвійних стандартів, коли, для прикладу, сповідується, з одного боку, ставлення до змін до
Конституції як до священної корови і в той же час свідомо нехтується право народу згідно з
Конституцією мати дієздатний Конституційний Суд;
від, вибачте, традиційного передвиборчого соціального популізму, ціна якого за останні місяці в результаті прийнятих законів - третина державного бюджету. При цьому жодної копійки ресурсів під ці закони не підведено. А ще треба всім пройти одну велику школу та навчитися об'єднуватися і формувати консолідовану позицію, чи то у зовнішніх відносинах, чи то перед загрозами економічних та політичних криз.
Події останнього часу першочергово ставлять на порядок денний необхідність формування і розвитку стратегічної спроможності державного управління. Тому на середньострокову перспективу хочу виділити напрямки нової стратегії державотворення і розвитку суспільства, яка дасть змогу кожній політичній силі, громадянам реалізовувати свої інтереси та переконання.
Перший напрям - формування сучасної системи державного управління, здатної працювати з глобальними процесами, визначати та відстоювати суспільні інтереси. Система управління, яку ми отримали у спадок, лише породжує і примножує кризи. Ми маємо конфлікт між старими методами авторитарного керівництва й новими умовами життя в незалежній країні. Наша система влади не вміє рухатися за інтересами громадян.
Влада продовжує вважати себе єдиним джерелом вироблення рішень. Ми сьогодні приймаємо низку важливих законів, а вони одразу втрачають свою силу. В результаті за гучними назвами стоїть організаційне безсилля або стара адміністративна система. Тому часто наші рішення є благими намірами, якими, як говорив відомий класик, вимощена дорога в пекло. Хочу звернути увагу політичних сил на те, що влада сьогодні змінює свої джерела. Її все меншає у стінах владних будинків. Акцент переноситься на гуманітарні, правові та політичні інструменти, процедури узгодження інтересів та досягнення порозуміння. Влада все більше зміщується туди, де відбувається самоорганізація громад, де йде пошук нових інструментів державного управління. За таких обставин політична партія, яка здатна створити умови для вирішення суспільних проблем, може досить швидко перетворитися на впливову силу в державі, а не лише слугувати поїздом у парламент.
Окремої уваги потребують ситуації прийняття стратегічно важливих для держави рішень. Політичні рішення мають розглядатися публічно, а не нав'язуватися політикам шляхом створення криз. Нам потрібна нова якість консультаційного процесу в державі.
Не менш нагальною проблемою, що потребує публічних дискусій, є реформування Збройних Сил України та оборонно-промислового комплексу. На розгляд громадськості та політикуму у 2006 році будуть винесені основоположні документи - Стратегія національної безпеки України та Стратегія воєнної безпеки України.
Надійною може бути лише професійна армія з соціально захищеним військовослужбовцем. Ми плануємо з 2010 року повністю перейти на контрактну форму служби з одночасним забезпеченням інноваційного розвитку оборонно-промислового комплексу та військово-технічного співробітництва.
Шановні колеги! Я критичний щодо моделі демократії, яка склалася в Україні. У нас практично не вибудуваний цивілізований політичний простір. Переконаний, позиція усіх політичних сил має бути відображена у політичному процесі. Не може так бути, щоб опозиція, політична сила, за якою стоять відповідні групи суспільних інтересів, була виключена з політичного діалогу та насолоджувалася лише критикою інших. Вирішення цього завдання вимагає повернутися до теми конституційної реформи. Вважаю за необхідне ще раз висловити своє ставлення до неї.
Повторюся: як гарант
Конституції я не зробив і не зроблю жодного кроку на порушення
Конституції в редакції, що набрала чинності з
1 січня 2006 року. Разом з тим я неодноразово наголошував, що зміни до
Конституції, які набрали чинності і ще мають вступити в дію, - це лише часткова реформа системи влади. До того ж лише на центральному її рівні. Тому вони, на мій погляд, не можуть називатися повноцінною політичною чи конституційною реформою, якої сьогодні реально потребує наше суспільство. Внесені до
Конституції зміни вже сьогодні демонструють ряд проблем, зокрема:
неврегульованість питання відставки уряду в разі розпаду коаліції, яка його сформувала. Що робити громадянам, якщо одна з гілок влади не виконує своїх конституційних повноважень;
неузгодженість реформи системи влади на центральному і на місцевому рівнях - остання відкладена як мінімум на півроку. Перехід до пропорційного принципу формування представницьких органів місцевих рад не враховує захисту інтересів місцевих громад і містить пряму загрозу наростання відцентрових тенденцій. Це річ очевидна;
жоден із законів, які регулюють діяльність органів влади, не адаптований до внесених до
Конституції змін. Без прийняття змін до цих законів влада в нових умовах не зможе нормально функціонувати.
Переконаний, цілі політичної реформи мають бути набагато глибшими. Вони не зводяться лише до перерозподілу повноважень у трикутнику "президент - парламент - уряд". Нівелювання масштабу політичної реформи лише до цього перерозподілу загрожує перманентними парламентсько-урядовими кризами, свідками яких ми вже є.
І останнім у цьому ряду - але чи не найважливішим пунктом формування сучасної системи державного управління - слід відзначити кадрову політику, якість кадрів. Державна служба перестає бути місцем отримання адміністративної ренти, але вона ще не стала престижною професією. Ми маємо допустити до державної служби вольові, ініціативні кадри нової генерації. Це і є наш головний ресурс, який потрібно примножувати. Другий стратегічний напрям - формування інтелектуально орієнтованої економіки.
Стан і майбутнє економіки визначають високотехнологічні підприємства, які створюють нові продукти та послуги. Усі ми розуміємо, що розвиток національної економіки на ринкових засадах неможливий без активного включення України в систему світових господарських зв'язків. Україна не може стояти осторонь цивілізаційних та геоекономічних процесів. При цьому, в умовах глобалізації, роль і формат участі країни в міжнародному економічному співробітництві неминуче змінюється.
Ми не маємо права більше рухатися в режимі "наздоганяючого розвитку", дивлячись у спину нашим конкурентам. У результаті економічної політики минулих років Україна ризикує посісти у міжнародному розподілі праці місце, притаманне сировинно орієнтованим низькотехнологічним країнам світу. В ході процесів глобалізації це несе у собі ризики перетворення країни на промислово-технологічну периферію.
Інтеграція у світовий економічний простір вимагає підвищення частки інноваційної продукції та збільшення обсягів надання високотехнологічних послуг. Наше завдання - використавши свій науковий потенціал, стати врівень з розвинутими країнами світу. Для цього ми повинні значно більше вкладати у людські ресурси, підвищення їх кваліфікації, дослідження і розробку нових технологій.
Інтеграція в сучасні регіональні політичні та економічні альянси з користю для своїх громадян можлива лише за умов підготовки населення та підвищення конкурентоспроможності людських ресурсів України.
У цьому контексті ми маємо поглиблювати співпрацю у глобальних високотехнологічних проектах, включаючи приєднання до проектів у рамках оновленої Лісабонської стратегії ЄС. Завданням органів державної влади є подальше розширення міжнародного співробітництва в усіх напрямах - від гуманітарного, науково-технічного до політичного і оборонного.
Працюючи над створенням унікальних українських товарів, потрібно зміцнювати конкурентні переваги вітчизняного бізнесу та захищати себе від недобросовісної конкуренції на світових ринках.
Завданню побудови сучасної конкурентоспроможної економіки, що ґрунтується на людському капіталі та інноваціях, мають відповідати напрями нашої міжнародної політики. Незважаючи на внутрішні проблеми як у ЄС, так і в Україні, у 2005 році було зроблено більше, аніж за всю історію нашої незалежності, для поглиблення відносин і визнання України світовою і європейською спільнотою.
Україна отримала статус країни з ринковою економікою, розпочато переговори про спрощення візового режиму, досягнуто значного прогресу у виконанні Плану дій Україна - ЄС, укладено шість важливих галузевих угод у сфері безпеки, транспорту, енергетики, космосу тощо.
Наступні кроки України у сфері європейської інтеграції продиктовані передусім національними інтересами. Це створення зони вільної торгівлі з ЄС у 2007 році, укладення Європейської угоди про асоціацію у 2008 році. Потім, після виконання Копенгагенських критеріїв вступу до ЄС, набуття повноправного членства в ЄС.
На двосторонньому і багатосторонньому рівнях Україна і в подальшому буде використовувати потенціал стратегічного партнерства з Росією і підтримувати добрі, взаємовигідні відносини з іншими країнами-сусідами, бути присутньою там, де є наші політичні, економічні чи гуманітарні інтереси. 2005 рік можна сміливо занести в актив і у відносинах з такими нашими партнерами, як США, Польща та Румунія. Сподіваюся, що 2006 рік ознаменується прийняттям стратегічно важливих рішень у взаєминах з цими державами. На порядку денному - визнання України країною з ринковою економікою в рамках антидемпінгового законодавства США, підписання відповідного протоколу в рамках процесу оформлення членства України в СОТ.
Ще одним нашим важливим зовнішньополітичним завданням є утвердження нашої держави як регіонального лідера. Україна не лише поділяє європейські цінності, а й сприяє їхньому впровадженню в регіоні. Про те, що ця діяльність не є абстрактною, свідчить заснування на саміті 2 грудня в Києві Спільноти демократичного вибору як регіонального форуму забезпечення демократії, безпеки, стабільності і процвітання в Балто-Чорноморсько-Каспійському регіоні.
Нова регіональна політика України стає одним із ключових елементів європейської та євроатлантичної інтеграції нашої держави. Україна своїми діями підтверджує лідерство у ГУАМ, все активніше використовує можливості співпраці в Чорноморському регіоні, зокрема в рамках ОЧЕС. Головний акцент робиться і надалі робитиметься на поглибленні економічної співпраці, поліпшенні міжнародного іміджу України, максимальному використанні її потенціалу як надійної країни-транзитера енергоресурсів та партнера у забезпеченні стабільності і безпеки у цьому регіоні. Значний прогрес ми отримали у врегулюванні придністровського конфлікту.
................Перейти до повного тексту