1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Конституційне подання


ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
( Розгляд конституційного подання припинено згідно з Ухвалою Конституційного Суду N 59-у/2008 від 19.11.2008 )
З мотивів невідповідності Конституції України Указом Президента України від 7 липня 2008 року N 629 "Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2008 року N 261-р" згідно з пунктом 15 частини першої статті 106 Конституції України зупинено дію розпорядження Кабінету Міністрів України від 11 березня 2008 року N 261-р "Про затвердження Умов проведення конкурсу з продажу пакета акцій ВАТ "Одеський припортовий завод".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність зазначеного розпорядження Кабінету Міністрів України, опублікованого в газеті "Урядовий кур'єр" 20 лютого 2008 року (N 33).
Розпорядженням Кабінету Міністрів України, про яке йдеться, затверджено Умови проведення конкурсу з продажу пакета акцій відкритого акціонерного товариства "Одеський припортовий завод" та доручено Фонду державного майна України провести в установленому порядку конкурс з продажу пакета акцій цього товариства з урахуванням затверджених умов.
Назване розпорядження Кабінету Міністрів України не відповідає Конституції України, виходячи з такого.
1. Як зауважив Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 28 січня 2003 року N 2-рп/2003 у справі про повноваження Президента України реорганізовувати центральні органи виконавчої влади, Конституція України визначає засади та механізм здійснення державної влади; органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19 Конституції України) ; нормативно-правові акти повинні прийматися на основі Конституції України і відповідати їй (частина друга статті 8 Конституції України) .Конституція України наділяє Кабінет Міністрів України повноваженням здійснювати управління об'єктами державної власності відповідно до закону (пункт 5 статті 116).
Законами, що визначають правові основи управління об'єктами державної власності, є Закони України "Про управління об'єктами державної власності", "Про приватизацію державного майна".
Названі Закони обмежують повноваження Кабінету Міністрів України стосовно об'єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави (тобто об'єктів, що віднесені чинною Державною програмою приватизації до групи Г), погодженням приватизації майнових комплексів відповідних підприємств (стаття 5 Закону України "Про приватизацію державного майна") , погодженням умов їх приватизації (пункт 23 частини другої статті 5 Закону України "Про управління об'єктами державної власності") .
Виходячи з принципів верховенства права, найвищої юридичної сили Конституції України, Конституцій Суд України виклав правову позицію, за якою "Україна є правовою державою (стаття 1 Конституції України) , а в правовій державі існує сувора ієрархія нормативних актів, відповідно до якої постанови та інші рішення органів виконавчої влади мають підзаконний характер і не повинні викривляти сутність і зміст законів" (Рішення Конституційного Суду України від 19 червня 2001 року N 9-рп/2001 у справі щодо стажу наукової роботи).
За таких обставин визначивши Умови проведення конкурсу з продажу пакета акцій відкритого акціонерного товариства "Одеський припортовий завод", Кабінет Міністрів України вийшов за рамки положень Законів України "Про приватизацію державного майна" та "Про управління об'єктами державної власності", які уповноважують його погоджувати приватизацію майнових комплексів відповідних підприємств та їх умови, діяв у спосіб, що не передбачений ні Основним Законом держави, ні чинними законами.
Тим самим Кабінет Міністрів України перевищив свої повноваження, встановлені для нього Законами України "Про управління об'єктами державної власності" та "Про приватизацію державного майна", і порушив вимоги частини другої статті 19, а також частини третьої статті 113 і частини першої статті 117 Конституції України, які є нормами прямої дії і зобов'язують Кабінет Міністрів України керуватися, зокрема, Конституцією та законами України, видавати постанови і розпорядження в межах своєї компетенції.

................
Перейти до повного тексту