1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Конституційне подання


ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
З мотивів невідповідності Конституції України Указом Президента України від 28 травня 2008 року N 481 "Про зупинення дії постанов Кабінету Міністрів України від 12 березня 2008 року N 189, від 19 березня 2008 року N 229 та від 23 квітня 2008 року N 488" згідно з пунктом 15 частини першої статті 106 Конституції України зупинено дію постанов Кабінету Міністрів України від 12 березня 2008 року N 189 "Про затвердження обсягів квот на олію соняшникову та насіння соняшнику, експорт яких підлягає ліцензуванню до 1 липня 2008 р., та порядку видачі ліцензій", від 19 березня 2008 року N 229 "Про внесення змін до пункту 5 Порядку видачі ліцензій на експорт олії соняшникової та насіння соняшнику і розподілу квот" та від 23 квітня 2008 року N 488 "Про продовження дії постанови Кабінету Міністрів України від 12 березня 2008 р. N 189".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність постанов Кабінету Міністрів України від 12 березня 2008 року N 189 "Про затвердження обсягів квот на олію соняшникову та насіння соняшнику, експорт яких підлягає ліцензуванню до 1 липня 2008 р., та порядку видачі ліцензій" та від 19 березня 2008 року N 229 "Про внесення змін до пункту 5 Порядку видачі ліцензій на експорт олії соняшникової та насіння соняшнику і розподілу квот", опублікованих у газеті "Урядовий кур'єр" відповідно N 53 від 21 березня 2008 року та N 60 від 28 березня 2008 року, та постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2008 року N 488 "Про продовження дії постанови Кабінету Міністрів України від 12 березня 2008 р. N 189", на даний час не опублікованої.
Постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2008 року N 189 затверджено обсяги квот на олію соняшникову та насіння соняшнику, експорт яких підлягає ліцензуванню до 1 липня 2008 року, а також Порядок видачі ліцензій на експорт олії соняшникової та насіння соняшнику і розподілу квот, до якого постановою Кабінету Міністрів України від 19 березня 2008 року N 229 було внесено відповідні зміни. Постановою Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2008 року N 488 дію постанови N 189 у частині ліцензування експорту олії та насіння соняшнику продовжено до 1 вересня 2008 року (тобто, до кінця маркетингового року).
Зазначені постанови видано Кабінетом Міністрів України всупереч низці норм Конституції України.
Відповідно до Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" ліцензування експорту товарів запроваджується в Україні в разі, зокрема, значного порушення рівноваги щодо певних товарів на внутрішньому ринку, що мають вагоме значення для життєдіяльності в Україні, особливо сільськогосподарської продукції (стаття 16).
Постановою від 12 березня 2008 року N 189 (з урахуванням наступних змін) затверджено обсяг квоти на олію соняшникову, експорт якої підлягає ліцензуванню до 1 вересня 2008 року, в розмірі 300 тис. тонн. Таке рішення не враховує ринкову ситуацію в Україні, оскільки, як свідчить баланс попиту та пропозиції олії соняшникової, на даний час на внутрішньому ринку є надлишок олії. Так, за даними Міністерства аграрної політики України та експертів, наявні ресурси олії в Україні до кінця маркетингового року становлять близько 750 тис. тонн. Щомісячна потреба в олії в Україні - близько 40 тис. тонн, тому до кінця маркетингового року для задоволення попиту внутрішнього ринку потрібно 160 тис. тонн олії соняшникової. Для створення ж перехідних залишків необхідно 40 - 80 тис. тонн олії. Таким чином, Україна може експортувати до кінця маркетингового року (до 31 серпня 2008 року) близько 500 тис. тонн олії.
Відтак, постанова Кабінету Міністрів України від 12 березня 2008 року N 189 (з наступними змінами, внесеними зазначеними вище постановами) не відповідає зазначеному положенню Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність", створює умови для стримування експорту олії з України, недоотримання сільськогосподарськими товаровиробниками прибутку від їх реалізації, негативно вплине на оновлення виробничих фондів в агропромисловому комплексі, що знаходяться у незадовільному стані.

................
Перейти до повного тексту