- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Указ
У К А З
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Про угоди про розподіл продукції
( Указ не діє. Діяв до набрання чинності Закону
N 1039-XIV від 14.09.99 )
З метою створення сприятливих умов для інвестування пошуку, розвідки та видобування корисних копалин у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони на засадах, визначених угодами про розподіл продукції, відповідно до пункту 4 розділу XV "Перехідні положення"
Конституції України постановляю:
1. Установити, що цей Указ регулює відносини, що виникають у процесі укладення, виконання та припинення дії угод про розподіл продукції, визначає основні правові вимоги до таких угод, а також особливості правовідносин щодо користування надрами на умовах розподілу продукції.
Відносини, що виникають у процесі виконання пошукових робіт, розвідки та видобування корисних копалин, розподілу виробленої продукції, а також її транспортування, обробки, зберігання, переробки, використання, реалізації чи розпорядження нею іншим чином, регулюються угодою про розподіл продукції, що укладається згідно з цим Указом та іншими актами законодавства України.
Права та обов'язки сторін угоди про розподіл продукції визначаються цим Указом та цивільним законодавством України.
2. Установити, що терміни, які вживаються в цьому Указі, мають таке значення:
продукція - корисні копалини загальнодержавного або місцевого значення (мінеральна сировина), що видобуваються (виробляються) під час розробки родовищ корисних копалин;
вироблена продукція - загальний обсяг продукції, виробленої відповідно до угоди про розподіл продукції та доставленої у пункт виміру;
компенсаційна продукція - частина виробленої продукції, що передається у власність інвестора в рахунок компенсації його витрат;
прибуткова продукція - частина виробленої продукції, що розподіляється між інвестором і державою та визначається як різниця між виробленою і компенсаційною продукцією;
пункт виміру - пункт, у якому відповідно до угоди про розподіл продукції здійснюється вимір виробленої продукції та її розподіл на компенсаційну та прибуткову.
3. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування здійснюють свою діяльність на принципах взаємодії та співробітництва з метою захисту інтересів держави, народу України, регіонів і територій, охорони довкілля і забезпечення раціонального користування надрами України.
Координація діяльності органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування під час укладення, виконання, припинення дії угод про розподіл продукції здійснюється Кабінетом Міністрів України.
4. Відповідно до угоди про розподіл продукції одна сторона - держава доручає другій стороні - інвестору на визначений строк проведення пошукових робіт, розвідки та видобування корисних копалин на визначеній ділянці (ділянках) надр, розподілу виробленої продукції, а також її транспортування, обробки, зберігання, переробки, використання, реалізації чи розпорядження нею іншим чином, а інвестор зобов'язується виконати доручені роботи за свій рахунок і на свій ризик з наступною компенсацією витрат і отриманням плати у вигляді частини прибуткової продукції.
Угода про розподіл продукції може бути двосторонньою чи багатосторонньою, тобто її учасниками можуть бути кілька інвесторів.
Держава гарантує інвесторам отримання погоджень, квот, дозволів (ліцензій) на користування надрами, актів про надання гірничого відводу, документів, що засвідчують право користування землею, та інших дозволів, пов'язаних із користуванням надрами та виконанням робіт, передбачених угодою про розподіл продукції.
Зазначені документи видаються згідно з вимогами законодавства України на строк дії угоди і втрачають свою чинність або змінюються на умовах, викладених в угоді.
5. Від імені держави в угоді про розподіл продукції виступає Кабінет Міністрів України або Уповноважений орган - постійно діюча міжвідомча комісія, яка утворюється Кабінетом Міністрів України. Кабінет Міністрів України або Уповноважений орган може укладати угоди про розподіл продукції та вирішувати всі питання, пов'язані з укладанням та виконанням цих угод.
Положення про Уповноважений орган затверджується Кабінетом Міністрів України.
Інвесторами можуть бути громадяни України, іноземці, юридичні особи України або інших держав, які мають відповідну кваліфікацію, матеріально-технологічні та економічні можливості для користування надрами, що підтверджено документами, виданими згідно з законами (процедурами) держави реєстрації (походження) інвестора.
6. Угоди про розподіл продукції відповідно до цього Указу можуть укладатися щодо окремих ділянок (ділянки) надр, що обмежуються у просторі та координатами, в межах яких знаходяться родовища, частини родовищ корисних копалин загальнодержавного або місцевого значення, включаючи ділянки надр у межах континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, передбачені Переліком ділянок надр (родовищ корисних копалин), що можуть надаватися у користування на умовах, визначених угодами про розподіл продукції.
Перелік ділянок надр (родовищ корисних копалин), що можуть надаватися у користування на умовах, визначених угодами про розподіл продукції, та їх розмір затверджуються Кабінетом Міністрів України за спільним поданням спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади в галузі геології, розвідки і використання надр та інших заінтересованих центральних органів виконавчої влади з попереднім узгодженням Переліку з органами місцевого самоврядування (залежно від виду та місця розташування родовищ корисних копалин).
Інвестор може звернутися до Кабінету Міністрів України або Уповноваженого органу з пропозицією про вирішення питання щодо включення певної ділянки до цього Переліку.
Забороняється внесення змін до затвердженого Переліку ділянок надр (родовищ корисних копалин), що можуть надаватися у користування на умовах, визначених угодами про розподіл продукції, стосовно ділянок, щодо яких укладено угоду чи оголошено конкурс на укладення угоди про розподіл продукції.
7. Угода про розподіл продукції укладається з переможцем конкурсу, який проводиться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
За рішенням Кабінету Міністрів України угода про розподіл продукції може бути укладена без проведення конкурсу щодо ділянок надр із незначними запасами корисних копалин, що підтверджується висновками відповідних державних органів.
Угода може бути укладена також без проведення конкурсу, якщо:
оголошений конкурс не відбувся, оскільки із заявкою на участь у ньому звернувся лише один інвестор. У цьому випадку угода може бути укладена з інвестором, який подав заявку на участь у конкурсі, в разі виконання ним усіх умов конкурсу;
інвестор мав на день набрання чинності цим Указом ліцензію на користування надрами і розпочав діяльність на передбачених нею умовах.
8. Рішення про проведення конкурсу на укладення угоди про розподіл продукції приймається Кабінетом Міністрів України або Уповноваженим органом.
Протягом трьох місяців з дня прийняття рішення про проведення конкурсу Кабінетом Міністрів України або Уповноваженим органом затверджуються умови конкурсу та публікуються оголошення про проведення конкурсу в офіційних друкованих виданнях органів виконавчої влади України та в іноземних засобах масової інформації.
Строк між публікацією оголошення про проведення конкурсу на укладення угоди про розподіл продукції та граничним строком подання заявки на участь у конкурсі не повинен бути меншим шести місяців.
За участь у конкурсі на укладення угоди про розподіл продукції інвесторами вноситься плата, розмір, порядок внесення та використання якої визначаються Кабінетом Міністрів України.
Строк проведення конкурсу не повинен перевищувати трьох місяців від дати закінчення граничного строку подання конкурсних заявок.
Результати конкурсу підлягають опублікуванню в офіційних друкованих виданнях органів виконавчої влади України.
З переможцем конкурсу не пізніше вісімнадцяти місяців від дня опублікування результатів конкурсу укладається угода про розподіл продукції в порядку і на умовах, визначених цим Указом.
9. Угода про розподіл продукції повинна відповідати вимогам конкурсу на укладення такої угоди та вимогам цього Указу.
В угоді про розподіл продукції визначається перелік видів діяльності інвестора та програма обов'язкових робіт із визначенням строків виконання, обсягів та видів фінансування, технологічного обладнання та інших показників.
Угода про розподіл продукції має встановлювати:
пункт виміру;
обов'язок інвестора доставляти вироблену продукцію в пункт виміру;
загальний обсяг виробленої продукції;
порядок визначення обсягу компенсаційної продукції;
порядок та умови розподілу прибуткової продукції між державою та інвестором;
порядок та строк передачі державі належної їй частини прибуткової продукції. Угодою може бути передбачено передачу державі грошового еквіваленту частини прибуткової продукції, що належить державі;
порядок одержання інвестором частини прибуткової продукції, що належить йому відповідно до угоди.
10. Угодою про розподіл продукції має бути визначено:
сторони угоди та їх реквізити;
характеристику ділянки надр (родовищ корисних копалин), щодо якої укладається угода, включаючи географічні координати району робіт, а також обмеження щодо глибини промислової розробки надр;
умови надання земельної ділянки;
проект рекультивації земель, порушених під час проведення пошуку, розвідки та видобування корисних копалин;
вид (види) користування надрами;
перелік, обсяги і строки виконання передбачених угодою робіт;
кошторис на проведення передбачених угодою робіт;
вимоги до якості виконуваних згідно з угодою робіт;
права та обов'язки сторін, зокрема права інвестора щодо земле- та природокористування;
орієнтовні обсяги видобутку корисних копалин;
умови використання корисних копалин;
порядок визначення вартості видобутих корисних копалин;
порядок внесення платежів за користування надрами та розмір збору за геологорозвідувальні роботи, виконані за рахунок державного бюджету;
витрати, що підлягають відшкодуванню компенсаційною продукцією;
порядок та умови розподілу продукції з урахуванням вимог статті 25 цього Указу;
порядок переходу права власності на вироблену продукцію;
порядок передачі державі її частини прибуткової продукції;
порядок переходу права власності на майно від інвестора до держави;
порядок контролю за виконанням передбачених угодою робіт, додержанням інших умов угоди; строк, форми та зміст звітів, інформації, рахунків, що надаються інвестором Кабінету Міністрів України або Уповноваженому органу;
вимоги щодо повернення ділянок надр після закінчення строку дії угоди, у разі її дострокового припинення або закінчення окремих етапів робіт, а також строки та порядок повернення цих ділянок;
умови внесення змін, дострокового припинення чи продовження дії угоди;
умови переуступки інвестором прав та обов'язків, передбачених угодою;
вимоги щодо раціонального і комплексного використання та охорони надр і довкілля, безпеки та охорони праці персоналу, залученого до передбачених угодою робіт, відповідальність сторін та засоби її забезпечення;
строк дії угоди, дату, місце підписання та порядок набрання нею чинності.
11. Невід'ємною частиною угоди про розподіл продукції є додатки, на які сторони посилаються в тексті угоди, зокрема вичерпний перелік правил, норм, стандартів ведення робіт, пов'язаних із користуванням надрами, охороною довкілля, використанням і переробкою мінеральної сировини, розрахунки, плани, переліки, програми, таблиці тощо, а в разі потреби - висновки експертів (акти експертиз), науковців і фахівців, залучених до розроблення проекту угоди.
Угода про розподіл продукції повинна передбачати обов'язки інвестора щодо:
надання переваг продукції, роботам і послугам українського походження за рівних умов стосовно ціни, строку виконання, якості, відповідності міжнародним стандартам;
прийняття (наймання) на території України працівників для зазначених в угоді робіт переважно з числа громадян України та для їх навчання в обсягах, передбачених угодою.
12. Для координації діяльності сторін під час виконання угоди про розподіл продукції угодою може передбачатися створення координаційного комітету.
13. В угоді про розподіл продукції мають бути зазначені документи, якими підтверджуються повноваження сторін на підписання угоди.
14. Угоди про розподіл продукції, укладені щодо видобування вуглеводневої сировини, благородних металів, дорогоцінного каміння, а також щодо використання родовищ із значними запасами корисних копалин, крім умов, зазначених у статтях 9 - 13 цього Указу, передбачають:
щорічне декларування видобувних характеристик;
порядок користування геологічною, геофізичною та іншою інформацією;
порядок та особливості обліку витрат на промислові та технологічні потреби;
обов'язки щодо утилізації газу і газового конденсату та умови проведення цієї роботи;
порядок та строки оцінки рівня забруднення довкілля в районі експлуатації ділянки надр на момент укладення угоди;
обсяги, вартість і строки виконання природоохоронних заходів;
порядок узгодження та затвердження річних програм робіт, зокрема програм проведення нафтових операцій;
умови відповідального зберігання державної частки видобутих корисних копалин до передачі їх державі;
умови страхування майнових ризиків, включаючи втрату корисних копалин внаслідок повені, пожежі тощо;
умови виключного ризику під час розробки родовищ.
15. Якщо учасниками угоди про розподіл продукції є два чи більше інвесторів, вони повинні призначити зі свого складу одного з інвесторів - Оператора угоди для представництва їх інтересів у стосунках з державою.
У такому разі угодою визначаються:
правовий стан Оператора угоди та його обов'язки перед іншими її учасниками, в тому числі перед державою;
порядок взаємовідносин інвесторів із державою через Оператора угоди;
умови припинення участі в угоді одного чи кількох інвесторів - учасників угоди.
При цьому сторони повинні виходити з того, що на Оператора угоди покладається організація виконання робіт, передбачених угодою, зокрема ведення обліку та звітності, а всі інвестори несуть майнову відповідальність перед державою за дії Оператора угоди як за свої власні.
16. Розроблення проекту угоди про розподіл продукції здійснюється інвестором із дотриманням вимог цього Указу.
В окремих випадках за рішенням Кабінету Міністрів України розроблення проекту угоди може покладатися на Кабінет Міністрів України або Уповноважений орган.
Проект угоди про розподіл продукції готується українською мовою.
17. Проект угоди про розподіл продукції розробляється протягом трьох місяців з дня офіційного опублікування результатів конкурсу та реєструється Уповноваженим органом.
Довгострокові (більше 10 років) проекти угоди та проекти угоди, для виконання яких необхідні значні капіталовкладення, підлягають обов'язковій державній експертизі з фінансових, правових, природоохоронних та інших питань. В інших випадках державна експертиза проекту угоди проводиться на вимогу однієї із сторін.
Уповноважений орган не пізніше трьох місяців від дня реєстрації проекту угоди про розподіл продукції надає інвестору висновки, зауваження, результати проведених експертиз або нову редакцію угоди, на підставі чого інвестор повинен доопрацювати проект угоди чи підготувати свої висновки, зауваження до нового проекту угоди.
Нова редакція проекту угоди повторно розглядається та узгоджується сторонами.
З питань, що не були узгоджені сторонами протягом шести місяців від дня реєстрації першого варіанта проекту угоди, за ініціативою однієї із сторін і за її рахунок може бути проведена додаткова чи повторна експертиза. Інвестор може звертатися до відомих міжнародних неурядових організацій чи спеціалізованих наукових організацій з проханням про проведення експертизи (наукової, технічної тощо) з питань, що потребують додаткових обгрунтувань.
Проект угоди про розподіл продукції повинен бути узгоджений з органом місцевого самоврядування, на території якого розташована ділянка надр, що відповідно до угоди передається в користування.
Проект угоди про розподіл продукції після остаточного узгодження та доопрацювання повторно реєструється Уповноваженим органом та надсилається інвестору.
Порядок реєстрації першого та остаточного варіантів проекту угоди про розподіл продукції визначається Уповноваженим органом.
18. У разі укладення багатосторонніх угод про розподіл продукції діяльність інвесторів визнається спільною.
Кабінет Міністрів України або Уповноважений орган сприяє оформленню документів, передбачених у частині третій статті 4 цього Указу, на ім'я усіх інвесторів - учасників угоди про розподіл продукції.
Проект угоди про розподіл продукції узгоджується з кожним інвестором. У разі відмови одного з інвесторів від укладення угоди вона за погодженням сторін може бути укладена іншими учасниками з внесенням відповідних змін до тексту угоди.
19. Підписання угоди про розподіл продукції здійснюється повноважними представниками сторін.
Підписання угоди про розподіл продукції здійснюється з боку держави представником (представниками) Кабінету Міністрів України або Уповноваженого органу, який визначається відповідно до законодавства України.
Повноваження представників інвесторів на підписання угоди перевіряються Кабінетом Міністрів України або Уповноваженим органом.
Якщо однією із сторін угоди є іноземний інвестор, угода про розподіл продукції укладається українською та англійською мовами. Переклад угоди англійською мовою забезпечує сторона, яка здійснювала підготовку проекту угоди. Примірники українською і англійською мовами мають однакову юридичну силу.
Автентичність усіх примірників угоди про розподіл продукції, що підписуються сторонами, забезпечує Кабінет Міністрів України або Уповноважений орган.
20. Строк дії угоди про розподіл продукції визначається сторонами, однак не може перевищувати п'ятдесяти років з дня її підписання.
У рамках строку дії угоди обов'язково визначаються строки, відведені на пошук, розвідку та видобування корисних копалин, а також порядок та умови їх продовження.
Строк дії угоди про розподіл продукції, визначений відповідно до частини першої цієї статті, за ініціативою інвестора і за умови виконання ним взятих на себе зобов'язань може бути за згодою Кабінету Міністрів України або Уповноваженого органу продовжений шляхом укладення додаткової угоди. Одночасно з підписанням додаткової угоди про продовження строку дії угоди про розподіл продукції продовжується дія ліцензій та інших дозволів, виданих для цілей виконання угоди про розподіл продукції.
Дія угоди про розподіл продукції може бути припинена достроково в порядку і на умовах, передбачених угодою сторін.
Продовження чи дострокове припинення дії угоди про розподіл продукції підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному для реєстрації угод.
21. Державна реєстрація укладеної угоди про розподіл продукції провадиться Уповноваженим органом у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Плата за державну реєстрацію угоди не справляється.
................Перейти до повного тексту