- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Указ
У К А З
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Про Основні напрями розвитку агропромислового комплексу України
З метою прискорення економічних реформ та виведення агропромислового комплексу з кризи
постановляю:
1. Схвалити Основні напрями розвитку агропромислового комплексу України на 1998 - 2000 роки (додаються).
2. Кабінету Міністрів України:
забезпечити урахування положень Основних напрямів розвитку агропромислового комплексу України на 1998 - 2000 роки під час розробки проектів державних програм економічного і соціального розвитку;
розробити проекти нормативно-правових актів, необхідні для реалізації положень Основних напрямів розвитку агропромислового комплексу України на 1998 - 2000 роки.
Президент України Л.КУЧМА
м. Київ, 29 квітня 1998 року
N 389/98
ДОДАТОК
до Указу Президента України
від 29 квітня 1998 року N 389/98
ОСНОВНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ
АГРОПРОМИСЛОВОГО КОМПЛЕКСУ УКРАЇНИ НА 1998-2000 РОКИ
I. Стан та завдання розвитку агропромислового
комплексу
В Україні у 1997 році та на початку 1998 року намітились позитивні тенденції до стабілізації економіки. Однак в агропромисловому комплексі спад виробництва триває. Обсяг валової продукції сільського господарства зменшився на 0,8 відсотка, харчової і переробної промисловості - на 14,6 відсотка.
Особливо погіршився фінансовий стан та знизилась платоспроможність сільськогосподарських підприємств. Знизилась рентабельність більшості галузей, збільшилась недоїмка платежів до бюджету, внесків до Пенсійного фонду України, заборгованість з виплати заробітної плати, затримуються платежі за використані електроенергію, газ та інші матеріально-технічні ресурси.
На 1 січня 1998 року загальна кредиторська заборгованість з основної діяльності підприємств агропромислового комплексу досягла 13,8 млрд. грн., в тому числі прострочена - 11,5 млрд. грн., перевищення кредиторської заборгованості над дебіторською становить 9,0 млрд. гривень.
Зростання заборгованості значною мірою зумовлюється дефіцитом обігових коштів. Якщо в 1990 році доля кредитів в обслуговуванні обігу коштів становила 40 відсотків, то в минулому році - лише 3,5.
Збитки сільськогосподарських підприємств у 1997 році зросли до 3,3 млрд.грн., або в 2,4 раза порівняно з попереднім роком. 87 відсотків підприємств галузі є збитковими, рівень рентабельності знизився до мінус 24,5 відсотка.
Погіршується також фінансовий стан підприємств харчової і переробної промисловості, зростає їх кредиторська заборгованість, скорочуються обігові кошти, що призводить до несвоєчасних розрахунків за отриману сировину та збільшення питомої ваги бартерних операцій.
Процеси реформування майнових і земельних відносин, фінансово-кредитного механізму, податкової та цінової політики, інтеграції сфери виробництва і переробки продукції та створення інфраструктури ринку здійснюються не комплексно, а тому не дали позитивних результатів для поліпшення умов діяльності підприємств агропромислового комплексу всіх форм власності.
На селі загострюється демографічна ситуація, зменшується платоспроможний попит населення, скорочується будівництво та фінансування об'єктів соціальної сфери.
У зв'язку з цим для забезпечення стабілізації і наступного розвитку агропромислового комплексу необхідно вирішити такі основні завдання:
здійснити реструктуризацію заборгованості підприємств агропромислового комплексу перед державою;
організувати проведення санації підприємств;
поліпшити умови для розвитку земельно-орендних відносин;
запровадити іпотечне кредитування;
забезпечити державну підтримку цін і доходів сільськогосподарських товаровиробників;
прискорити реформування сільськогосподарських підприємств, адаптацію їх господарської та виробничої структури до вимог ринку;
прискорити формування інфраструктури ринку сільськогосподарської продукції;
здійснити заходи щодо захисту вітчизняного продовольчого ринку;
сприяти залученню вітчизняних та іноземних інвестицій;
забезпечити спрощення системи оподаткування та зниження податкового тиску;
сприяти розвитку господарств приватного сектора та їх кооперуванню з підприємствами суспільного сектора;
вжити невідкладних заходів щодо здійснення активної соціальної політики.
Вирішення цих завдань необхідно супроводжувати прискореним здійсненням аграрної реформи та забезпеченням її комплексності з обов'язковим узгодженням діяльності всіх органів виконавчої влади щодо проведення аграрних перетворень і підвищення відповідальності та рівня організаторської роботи обласних і районних державних адміністрацій.
Аграрна політика спрямовується на гарантування продовольчого забезпечення держави, формування конкурентоспроможного сільського господарства та інших галузей агропромислового виробництва на засадах рівності усіх суб'єктів права власності на землю, засоби виробництва та вироблену продукцію. Органи державної виконавчої влади не втручаються у господарську діяльність суб'єктів підприємництва щодо насичення споживчого ринку та забезпечення населення України сільськогосподарською продукцією, продуктами харчування тощо.
II. Основні заходи щодо зупинення спаду виробництва та
державного сприяння економічному зростанню
Основні заходи щодо розвитку агропромислового комплексу спрямовані на зупинення протягом 1998 - 1999 років спаду виробництва сільськогосподарської продукції з метою забезпечення внутрішніх потреб держави в продуктах харчування, сировині та збільшення їх експортного потенціалу. Для цього:
1. У рослинництві:
забезпечити реструктуризацію рослинницьких галузей, сільськогосподарських угідь, сприяти адаптації структури посівних площ до кон'юнктури ринку. Створити умови для нарощування виробництва зерна, соняшника, цукрових буряків та інших технічних культур в господарствах суспільного сектора;
сприяти зростанню виробництва картоплі, овочів, плодів і ягід в господарствах приватного сектора;
запровадити систему заходів щодо охорони земель і підвищення родючості грунтів, оптимізації розораності за рахунок вилучення з активного господарського обігу 1 млн. га найбільш еродованих схилових земель, застосування грунтозахисних систем землеробства на площі 6,9 млн.гектарів;
прискорити розробку вітчизняних покладів сировини для виробництва фосфорних і калійних добрив, насамперед фосфоритів на території Волинської і Рівненської областей;
широко впроваджувати ресурсозберігаючі, екологічно безпечні технології обробітку грунту і вирощування сільськогосподарських культур;
створити державний страховий насіннєвий фонд;
розробити і прийняти програму розвитку галузі з видобутку вапнякових матеріалів на базі наявних покладів та програму з виробництва засобів захисту рослин на вітчизняних промислових підприємствах;
створити інфраструктуру закупівлі, переробки та реалізації плодоовочевої продукції;
забезпечити виконання цільових програм підтримки селекції у рослинництві, докорінного поліпшення грунтів, охорони земель та довкілля, лісовідновлення, охорони та захисту лісів і водних ресурсів, будівництва та утримання меліоративних систем і гідротехнічних споруд, здійснення протиерозійних заходів, хімічної меліорації, закладання багаторічних насаджень;
2. У тваринництві:
створити умови для відновлення функціонування тваринницьких комплексів, птахофабрик і птахогосподарств, селекційно-племінних центрів та господарств з метою повного забезпечення потреб приватного та суспільного секторів молодняком худоби і птиці;
прискорити формування високопродуктивного поголів'я молочної і м'ясної великої рогатої худоби;
удосконалити зооветеринарне та племінне обслуговування тваринництва і птахівництва в господарствах різних форм власності;
сприяти розвитку товарного виробництва кормів для потреб особистих підсобних господарств підприємствами суспільного сектора та кооперативами;
здійснити комплекс заходів щодо поліпшення генетичних якостей тварин та підвищення їх продуктивності;
законодавчо забезпечити вдосконалення інфраструктури ринку, регулювання експорту та імпорту тваринницької і племінної продукції;
запровадити механізм державної підтримки розвитку тваринництва;
забезпечити виконання цільових програм підтримки селекції у тваринництві і рибництві, протиепізоотичних заходів, будівництва і утримання об'єктів державної ветеринарної медицини;
вжити заходів щодо розвитку спеціалізованих підприємств з виробництва свинини, яловичини та продукції птахівництва шляхом адресної кредитної підтримки та субсидій, забезпечення повноцінними комбікормами;
розробити програму виробництва повноцінних комбікормів, вітчизняних білково-вітамінних, мінеральних добавок та преміксів;
створити умови для запровадження ресурсозберігаючих технологій у виробництві конкурентоспроможної тваринницької продукції;
3. У харчовій і переробній промисловості:
впроваджувати у виробництво прогресивні технології, які забезпечують комплексну переробку худоби, молока, цукрових буряків, насіння соняшнику та збільшення виходу готової продукції з одиниці сировини;
розширити в 1998-1999 роках виробництво імпортозамінюючої продукції, прискорити створення потужностей з виробництва сучасних видів тари і упаковок;
вжити заходів щодо підвищення конкурентоспроможності харчових продуктів на внутрішньому і зовнішньому ринках за рахунок зниження собівартості, поліпшення якості і зовнішнього оформлення продукції, істотного зменшення витрат енергоресурсів;
створити ринок сучасного вітчизняного технологічного устаткування на основі лізингу та продажу його з розстрочкою платежу;
забезпечити розробку, серійне виготовлення та створення ринку сучасного автоматизованого технологічного обладнання, комплексних технологічних ліній з системами програмного керування, а також контрольно-вимірювальних приладів відповідно до вимог щодо ресурсоенергозбереження;
розробити законодавчу і нормативну базу для забезпечення виробництва якісної конкурентоспроможної харчової продукції з урахуванням міжнародних стандартів;
сприяти створенню за участю харчових та інших переробних підприємств фінансово-промислових груп та спільних підприємств;
вдосконалити регулювання експорту та імпорту сільськогосподарської продукції та сировини для харчової і переробної промисловості з метою зростання обсягів переробки та експорту продуктів харчування;
створити економічні умови для відновлення виноградників та захисту споживчого ринку від фальсифікованої виноробної продукції;
забезпечити віднесення харчових та інших переробних підприємств до розряду пріоритетних щодо передачі об'єктів соціальної інфраструктури, які перебувають на їх балансі, до комунальної власності;
створити сприятливі економічні умови для переробки сільськогосподарської сировини на вітчизняних підприємствах;
розробити програму розвитку олієжирового комплексу.
4. У техніко-технологічній сфері:
здійснити техніко-технологічну перебудову на основі освоєння комплексних екологічно безпечних технологій у виробництві і переробці сільськогосподарської продукції;
забезпечити потреби у технічних засобах переважно за рахунок власного виробництва, структурної перебудови та перепрофілювання наявних потужностей сільськогосподарського машинобудування, реалізації заходів, спрямованих на підвищення технічного рівня комплексу машин і обладнання;
підвищити рівень технічного забезпечення сільськогосподарського виробництва шляхом удосконалення фінансового лізингу та створення мережі машинно-технологічних станцій, інших агросервісних підприємств;
створити умови для більш широкого залучення іноземних інвестицій з метою технічного переоснащення агропромислового виробництва;
створити за рахунок коштів державного лізингового фонду, іноземних кредитів та власних коштів підприємств фінансові передумови для виробництва та реалізації енергонасичених тракторів потужністю 170-200 кінських сил Харківським тракторним заводом, дослідної партії тракторів потужністю 200-250 кінських сил виробничим об'єднанням "Південний машинобудівний завод", зернозбиральних комбайнів "Славутич" і "Лан", бурякозбиральних, кормозбиральних комбайнів, інших засобів механізації, в тому числі для виробництва тваринницької продукції;
................Перейти до повного тексту