- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СУД З ПРАВ ЛЮДИНИ
П’ята секція
РІШЕННЯ
Справа "Коргун проти України" (Заява № 68907/14)
СТРАСБУРГ 14 грудня 2023 року |
Автентичний переклад
Це рішення є остаточним, але може підлягати редакційним виправленням.
У справі "Коргун проти України"
Європейський суд з прав людини (п’ята секція), засідаючи комітетом, до складу якого увійшли:
Ладо Чантурія (<…>), Голова,
Стефані Моро-Вікстром (<…>),
Микола Гнатовський (<…>), судді,
та Мартіна Келлер (<…>), заступник Секретаря секції,
з огляду на:
заяву (№ 68907/14), яку 17 жовтня 2014 року подав до Суду проти України на підставі
статті 34 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) громадянин України п. Сергій Петрович Коргун (далі - заявник), 1984 року народження, який проживає у м. Києві,
рішення повідомити про заяву Уряд України (далі - Уряд), який представляла його Уповноважений, пані Маргарита Сокоренко,
зауваження сторін,
після обговорення за зачиненими дверима 23 листопада 2023 року
постановляє таке рішення, що було ухвалено у той день:
ПРЕДМЕТ СПРАВИ
1. Заява стосується скарги заявника за пунктом 1
статті 6 Конвенції та
статтею 1 Першого протоколу до Конвенції на незаконне позбавлення його заробітної плати і ненаведення національними судами достатнього обґрунтування у своїх рішеннях про відмову у задоволенні його позовних вимог щодо виплати заборгованості.
2. Заявника, на той момент працівника міліції, затримали 03 лютого 2010 року за підозрою в одержанні хабара. Він перебував під вартою щонайменше до моменту визнання його винним.
3. 17 лютого 2010 року заявника відсторонили від виконання службових обов’язків на період проведення службового розслідування. 04 березня 2010 року це розслідування закінчилося ухваленням висновку, що питання про подальше перебування заявника на службі мало залежати від остаточного рішення у його кримінальній справі.
4. 06 травня 2011 року заявника визнали винним, а 16 вересня 2011 року його звільнили зі служби в органах внутрішніх справ на підставі цього вироку.
5. З дня затримання до дня звільнення заявнику не нараховувалася заробітна плата. Заявник звернувся до суду проти свого колишнього роботодавця, відділу міліції, вимагаючи погашення заборгованості із виплати заробітної плати за цей період.
6. Окружний адміністративний суд міста Києва задовольнив його позов. Він посилався, зокрема, на
статтю 17 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України та пункт 3.5
Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення особам рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ: обидва ці положення передбачали, що працівник міліції, стосовно якого проводилося службове розслідування, міг бути відсторонений від своєї посади зі збереженням посадового окладу-1. Суд зобов’язав відповідача виплатити заявнику заборгованість із заробітної плати за весь період з моменту його затримання до звільнення.
7. Відповідач подав апеляційну скаргу, стверджуючи про відсутність підстав для виплати заявнику його заробітної плати, оскільки протягом відповідного періоду він перебував під вартою і не виконував своїх службових обов’язків. Відповідач також зазначив, що до Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення особам рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ було внесено зміни і нове положення передбачало припинення виплати заробітної плати за період перебування працівника міліції під вартою-2. Отже, виконання постанови суду першої інстанції становило б порушення законодавства і призвело б до нецільового використання бюджетних коштів.
__________
-1 Частина перша
статті 17 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України (який набрав чинності 22 лютого 2006 року) передбачала, що працівник міліції, щодо якого проводилося службове розслідування, міг бути відсторонений від посади зі збереженням посадового окладу та надбавок і виплат. Частина третя цієї статті передбачала, що тривалість відсторонення від посади не мала перевищувати часу, передбаченого для проведення службового розслідування. У підпункті 3.5.1 пункту 3.5
Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення особам рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 31 грудня 2007 року № 499, було повторно закріплено положення статті 17 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України.
8. Заявник заперечив проти апеляційної скарги, зазначивши, що зміни до нормативно-правових актів, на які посилався відповідач, були внесені у 2012 році, після звільнення заявника, і тому вони не підлягали застосуванню.
9. Заявник подав до Суду власноруч виготовлений протокол засідання, яке відбулося 24 січня 2013 року в Київському апеляційному адміністративному суді. Уряд не заперечив його правдивість. Згідно з протоколом під час засідання представник відповідача наголосив, що заробітна плата заявникові не виплачувалася, оскільки він не перебував на робочому місці та не виконував своїх службових обов’язків у відповідний період. Головуючий суддя запитав відповідача, чи був факт неявки заявника на роботу задокументований і оформлений як підстава для невиплати заробітної плати, і представник відповів, що ні.
10. Апеляційний суд задовольнив апеляційну скаргу та відмовив у задоволенні більшої частини позовних вимог заявника, задовольнивши їх лише у частині стосовно періоду службового розслідування (17 лютого - 04 березня 2010 року). Апеляційний суд погодився з окружним судом, що у випадку відсторонення для проведення службового розслідування, працівник міліції, якого відсторонили від виконання службових обов’язків, мав надалі отримувати свою заробітну плату. Це означало, що право заявника на оплату зберігалося на період проведення розслідування з 17 лютого до 04 березня 2010 року.
Щодо решти відповідного періоду суд послався на положення Інструкції про порядок виплати грошового забезпечення особам рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ (підпункт 3.4.5), яке регулювало оплату праці у випадку перебування працівника міліції в розпорядженні. Згідно з Інструкцією таке перебування було можливим під час "організаційно-штатних заходів" на строк до п’ятнадцяти днів (або, за погодженням міністра, до двох місяців). Інструкція передбачала, що під час такого перебування виплачувалася заробітна плата, за винятком заробітної плати за період перебування працівника міліції під вартою.
11. Апеляційний суд також зазначив, що положення загального трудового законодавства не поширювалися на питання оплати праці працівників міліції, а застосовувалися лише зазначені спеціальні норми.
12. Заявник подав касаційну скаргу. Зокрема, він стверджував, що ніколи не перебував у розпорядженні і жодного рішення щодо цього не ухвалювалося. Отже, положення про перебування у розпорядженні, на яке послався апеляційний суд, до нього не застосовувалося.
13. 10 липня 2014 року Вищий адміністративний суд України залишив без змін постанову апеляційного суду, повторно навівши його обґрунтування щодо перебування у розпорядженні.
ОЦІНКА СУДУ
I. СТВЕРДЖУВАНЕ ПОРУШЕННЯ СТАТТІ 6 КОНВЕНЦІЇ
А. Доводи сторін
14. Заявник стверджував, що суди припустилися явної помилки та посилалися на незастосовні до його ситуації положення.
15. Уряд стверджував, що обґрунтування національних судів не досягло рівня свавільності чи явної необґрунтованості, оскільки суди посилалися на положення національного законодавства, які передбачали нездійснення виплати заробітної плати за періоди тримання під вартою. Постанова апеляційного суду була переглянута та залишена без змін касаційним судом. Скарга заявника становила спробу оскаржити оцінку доказів національними судами, тобто класичним прикладом заяви до "четвертої інстанції".
16. Уряд доводив, що національне законодавство передбачало збереження заробітної плати працівників міліції лише протягом періоду проведення службового розслідування. Це підтвердили суди. Заявник перебував під вартою з 03 лютого 2010 року, і жодне положення законодавства не передбачало виплату заробітної плати за період перебування працівника міліції під вартою. Затвердження 04 травня 2012 року спеціального положення, яке виключало виплату заробітної плати під час періоду перебування під вартою, не означало, що виплати мали здійснюватися до введення його в дію, а лише роз’яснювало це питання.
................Перейти до повного тексту