1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СУД З ПРАВ ЛЮДИНИ
П’ята секція
РІШЕННЯ
Справа "Ченчевік проти України" (Заява № 56920/10)
СТРАСБУРГ
18 липня 2019 року
Автентичний переклад
Це рішення є остаточним, але може підлягати редакційним виправленням.
У справі "Ченчевік проти України"
Європейський суд з прав людини (п’ята секція), засідаючи комітетом, до складу якого увійшли:
Йонко Грозєв (<…>), Голова,
Габріеле Куцско-Штадльмайер (<…>),
Ладо Чантурія (<…>), судді,
та Мілан Блашко (<…>), заступник Секретаря секції,
після обговорення за зачиненими дверима 25 червня 2019 року
постановляє таке рішення, що було ухвалено у той день:
ПРОЦЕДУРА
1. Справу було розпочато за заявою (№ 56920/10), яку 30 вересня 2010 року подав до Суду проти України на підставі статті 34 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) громадянин України п. Віталій Андрійович Ченчевік (далі - заявник).
2. Заявника представляв п. Г. Токарев - юрист, який практикує у м. Харкові. Уряд України (далі - Уряд) представляв його Уповноважений, п. І. Ліщина.
3. 07 грудня 2016 року Уряд було повідомлено про скарги заявника на стверджуване жорстоке поводження з боку працівників міліції у відділі міліції та непроведення ефективного розслідування у зв’язку з цим, його допит слідчим 01 квітня 2010 року та застосування до нього наручників під час перебування у лікарні, незаконне тримання під вартою з 16 год. 00 хв. 31 березня 2010 року до 13 год. 00 хв. 01 квітня 2010 року та про скаргу щодо його відсутності у судових засіданнях 02 та 09 квітня 2010 року. Решту скарг у заяві було оголошено неприйнятними відповідно до пункту 3 правила 54 Регламенту Суду .
4. Уряд не заперечив проти розгляду заяви комітетом.
ФАКТИ
I. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Заявник народився у 1975 році та тримається під вартою у м. Харкові. У минулому він вже мав кілька судимостей, у тому числі за злочини, пов’язані з незаконним обігом наркотичних засобів, і на момент подій він був умовно-достроково звільнений.
А. Затримання і тримання заявника під вартою та стверджуване жорстоке поводження працівників міліції
6. На підставі інформації про те, що заявник продовжував займатися злочинною діяльністю, 31 березня 2010 року приблизно о 14 год. 30 хв. працівники міліції провели спецоперацію. Під час закупки заявник продав оперативному працівнику міліції психотропну речовину. Згідно з твердженнями заявника після цього до нього підійшли двоє працівників міліції та "запропонували" йому проїхати з ними до Жовтневого районного відділу міліції Харківського міського управління Головного управління МВС України в Харківській області (далі - відділ міліції). Працівник міліції повідомив начальнику відділу міліції про факт продажу заявником наркотичної речовини та його "затримання" у ході закупки, а у журналі обліку затриманих та доставлених осіб було зроблено запис, що до відділу міліції заявника доставили о 15 год. 00 хв.
7. Згідно з відповідними протоколами після прибуття заявника до відділу міліції з 15 год. 00 хв. до 15 год. 15 хв. у присутності понятих було проведено його візуальний огляд; у заявника вилучили гроші, нібито використані для оплати наркотичних речовин. З 15 год. 15 хв. до 15 год. 30 хв. у заявника відібрали відбитки пальців, щоб встановити, чи торкався він помічених банкнот. У відповідних протоколах немає жодних записів, що на той момент у заявника були які-небудь видимі тілесні ушкодження. Після цього, коли у кабінеті нікого не було, заявник пішов із відділу міліції та на таксі поїхав додому. Згідно з його твердженнями він так вчинив, оскільки усвідомив, що працівники міліції фальсифікували докази проти нього.
8. Згідно з твердженнями заявника приблизно о 16 год. 30 хв. він був затриманий працівниками міліції біля його місця проживання та насильно доставлений назад до відділу міліції. Відповідний запис у журналі обліку затриманих та доставлених осіб, про який зазначено у постанові суду від 23 квітня 2010 року (див. пункт 24), свідчить, що заявник прибув до відділу міліції о 19 год. 30 хв.
9. Того дня у нього відібрали "пояснення", в якому він зізнався у вчиненні декількох епізодів незаконного збуту наркотичних засобів та надав подробиці. У цьому документі він також зазначив, що не мав скарг на працівників міліції, а жоден фізичний чи психологічний тиск під час допиту до нього не застосовувався. У цьому документі не було зазначено ні офіційного статусу заявника, ні часу відібрання "пояснення".
10. Заявник стверджує, що коли його доставили до відділу міліції вдруге, троє працівників міліції спочатку прикували його наручниками до стільця та побили. Потім вони поклали його на підлогу долілиць та приблизно десять хвилин жорстоко били ногами та руками, щоб примусити зізнатись у виготовленні та збуті наркотичних засобів і покарати за втечу. У результаті він отримав серйозні тілесні ушкодження, які згодом було задокументовано у лікарні (див. пункт 14). Не стерпівши болю, заявник підписав документи, які доводили його причетність до виготовлення та збуту наркотичних засобів, у тому числі й згадане у попередньому пункті "пояснення".
11. У незазначений час щодо заявника було порушено кримінальне провадження у зв’язку з незаконним виготовленням та збутом наркотичних засобів. Копія відповідної постанови Суду надана не була.
12. 01 квітня 2010 року з 00 год. 25 хв. до 00 год. 45 хв. працівник міліції склав протокол затримання, в якому було зазначено, що 01 квітня 2010 року о 00 год. 25 хв. заявника було затримано слідчим відповідно до статті 115 Кримінально-процесуального кодексу України (далі - КПК України) і він підозрювався у збуті наркотичних засобів. Підписавши цей протокол, заявник письмово зазначив, що жодного злочину не вчиняв та бажав отримати допомогу захисника. З матеріалів справи також вбачається, що заявник відмовився давати будь-які показання за відсутності захисника.
13. Після цього заявника доставили до ізолятора тимчасового тримання (далі - ІТТ), проте адміністрація ІТТ відмовилась прийняти його, та його повернули до відділу міліції. Згідно з твердженнями заявника його відмовились прийняти через його тілесні ушкодження. Органи влади стверджували, що це сталося через скарги заявника на стан здоров’я.
14. 01 квітня 2010 року приблизно о 05 год. 00 хв. черговий працівник міліції викликав швидку, і приблизно о 06 год. 00 хв. заявника відвезли до Харківської міської клінічної лікарні швидкої допомоги (далі - лікарня). Згідно з наявними медичними документами заявник поскаржився бригаді швидкої допомоги та в лікарні на побиття його працівниками міліції за дванадцять годин до прибуття до лікарні. У результаті його медичного огляду у лікарні в нього було виявлено переломи дев’ятого та десятого ребер зліва, травму грудної клітки та черепно-мозкову травму. Йому також було діагностовано пневмоторакс, у зв’язку з чим того ранку його двічі оперували. Заявник залишався в лікарні на стаціонарному лікуванні до 13 квітня 2010 року. Згідно з його твердженнями майже увесь час він був прикутий наручниками до ліжка та постійно охоронявся трьома працівниками міліції.
15. Також 01 квітня 2010 року через декілька годин після операції до заявника прийшов слідчий у його кримінальній справі та допитував його як підозрюваного з 16 год. 40 хв. до 18 год. 10 хв. Перед допитом йому було роз’яснено його процесуальні права, він відмовився від свого права на правову допомогу, оскільки хотів захищати себе самостійно. Під час допиту заявник підтвердив свої зізнавальні показання, надані раніше працівникам міліції. Він також зазначив, що його тілесні ушкодження були спричинені випадковим падінням у стані алкогольного сп’яніння на сходах біля аптеки, ймовірно, 31 березня 2010 року. Згідно з твердженнями заявника його змусили надати всі зазначені показання та відмовитися від свого права на правову допомогу, оскільки раніше того дня його відвідав працівник міліції, який піддав його жорстокому поводженню. Працівник міліції вимагав, щоб заявник підтвердив зізнавальні показання слідчому, та погрожував новими тілесними ушкодженнями у випадку його відмови від "співпраці" з міліцією.
16. 02 квітня 2010 року заявник надав письмові показання начальнику відділу міліції, засвідчивши відсутність у нього скарг на працівників міліції, оскільки тілесні ушкодження, у зв’язку з якими його було доставлено до лікарні, були заподіяні самостійно при "падінні". Він не надав жодних деталей щодо цього та стверджував, що працівники міліції не застосовували до нього ні фізичної сили, ні психологічного тиску. У подальшій скарзі до прокуратури та у своїх доводах до Суду заявник стверджував, що таку заяву його змусив написати той самий працівник міліції, який відвідував його напередодні.
17. Того ж дня працівник міліції звернувся до Жовтневого районного суду міста Харкова (далі - районний суд) з клопотанням про продовження строку тримання заявника під вартою на два місяці. Районний суд розглянув клопотання у той самий день та вирішив не застосовувати запобіжний захід на цій стадії. Він зазначив, що для ухвалення належного рішення за клопотанням слідчого необхідна була додаткова інформація про заявника та відповідні обставини. У зв’язку з цим та з огляду на проходження заявником лікування у лікарні районний суд продовжив строк затримання заявника до десяти діб.
18. 09 квітня 2010 року, коли заявник все ще перебував у лікарні, слідчий допитав його як обвинуваченого. Заявник заперечив свою вину та відмовився давати показання, якщо йому не нададуть захисника. Зазначивши, що заявник проходив післятравматичне лікування та не міг належним чином оцінювати реальність, слідчий задовольнив клопотання заявника про надання правової допомоги. Того ж дня до провадження було допущено захисника В.
19. Також того дня слідчий звернувся до районного суду з клопотанням про обрання заявнику запобіжного заходу у вигляді взяття під варту. Заявник письмово поінформував районний суд, що досі проходив стаціонарне лікування у лікарні та клопотав про продовження строку його затримання. Пізніше того ж дня у присутності прокурора та захисника В. районний суд вирішив продовжити строк затримання заявника до п’ятнадцяти діб без обрання запобіжного заходу. Ця постанова не підлягала оскарженню.
20. Згідно з твердженнями заявника невдовзі після допущення В. до провадження останній відвідав його у лікарні. Він зробив фотографії заявника, на яких було видно, що він був прикутий наручниками до ліжка та у нього були численні тілесні ушкодження, у тому числі великі крововиливи на стегні та руках. Ці фотографії були надані слідчим органам під час розгляду ними скарги заявника на жорстоке поводження (див. пункт 30) та Суду.
21. 15 квітня 2010 року у присутності прокурора, заявника та його захисника районний суд обрав заявнику запобіжний захід у вигляді взяття під варту на підставі того, що він становив небезпеку для суспільства та був схильний до вчинення злочинів.
22. 17 квітня 2010 року заявника доставили до слідчого ізолятора (далі - СІЗО) у м. Харкові.
23. 19 квітня 2010 року захисник заявника поскаржився до районного суду на те, що тримання заявника під вартою з моменту його фактичного затримання до моменту складання слідчим протоколу про затримання було незаконним.
24. 23 квітня 2010 року районний суд відмовив у задоволенні скарги у зв’язку з необґрунтованістю. Він встановив, inter alia, що 31 березня 2010 року приблизно о 15 год. 00 хв. заявника доставили до відділу міліції з метою відібрання у нього "пояснень" щодо збуту ним наркотичних засобів. Після проведення необхідних перевірок 01 квітня 2010 року о 00 год. 25 хв. слідчий дійшов висновку про наявність підстав для офіційного затримання заявника як підозрюваного. Районний суд зазначив, що затримання особи було правом, а не обов’язком слідчого, і що він мав право зробити це також після проведення необхідних слідчих дій та встановлення відповідних обставин за умови наявності викладених у статті 106 КПК України підстав для прийняття такого рішення. Районний суд також встановив на підставі журналу обліку затриманих та доставлених осіб, що 31 березня 2010 року о 15 год. 00 хв. заявник прибув до приміщення відділу міліції для надання показань, умисно покинув приміщення відділу міліції та о 19 год. 30 хв. був повторно доставлений до відділу міліції з метою відібрання "пояснень". Отже, районний суд дійшов висновку, що починаючи з 15 год. 30 хв. свободу пересування заявника не було жодним чином обмежено, а фактично він був позбавлений свободи з 00 год. 25 хв. 01 квітня 2010 року відповідно до постанови слідчого. Заявник цю постанову не оскаржив.
25. З 27 серпня 2010 року заявника представляв пан Г. Токарев, замінивши В.
26. 18 жовтня 2011 року заявника було звільнено з-під варти під підписку про невиїзд.
27. 04 листопада 2013 року після неодноразового повернення кримінальної справи заявника слідчому для додаткового розслідування провадження щодо нього було закрито. У зв’язку з внесенням змін до офіційного переліку речовин, обіг яких був заборонений, заявник більше не вважався особою, яка вчинила злочин.
В. Розслідування скарг на жорстоке поводження із заявником
28. 12 квітня 2010 року захисник заявника В. звернувся до Головного управління МВС України в Харківській області зі скаргою на незаконне тримання заявника під вартою 31 березня 2010 року та на жорстоке поводження з ним працівників міліції того дня. Він клопотав, inter alia, про проведення судово-медичної експертизи заявника з метою документування його тілесних ушкоджень та встановлення їхнього походження, а також про виділення з матеріалів справи пов’язаних з цими твердженнями матеріалів для їхнього розгляду прокурором.
29. 14 квітня 2010 року слідчий задовольнив клопотання захисника у частині щодо призначення судово-медичної експертизи заявника та відмовив у задоволенні решти його вимог, вказавши на відсутність у слідчих органів інформації щодо обставин, за яких заявник зазнав тілесних ушкоджень, оскільки заявник відмовився давати показання.
30. 15 і 16 квітня 2010 року мати заявника та його захисник, діючи від його імені, звернулися до прокуратури Жовтневого району зі скаргою на жорстоке поводження працівників міліції із заявником 31 березня 2010 року. До скарги захисника було долучено зроблені ним у лікарні фотографії тілесних ушкоджень заявника.
31. 30 квітня 2010 року за клопотанням заявника (див. пункт 28) слідчий у його кримінальній справі призначила судово-медичну експертизу заявника та поставила такі питання експерту: чи зазнав заявник яких-небудь тілесних ушкоджень і, якщо так, то який їхній характер, локалізація та механізм утворення? Коли було заподіяно тілесні ушкодження? Чи могли тілесні ушкодження бути отримані у результаті дорожньо-транспортної пригоди? Чи могли тілесні ушкодження бути заподіяні самостійно при падінні на сходах? У якому положенні знаходилося тіло заявника при отриманні тілесних ушкоджень? Ступінь тяжкості тілесних ушкоджень? Експерту було надано медичну картку заявника та його кримінальну справу.
32. 05 травня 2010 року прокурор призначив судово-медичну експертизу заявника з метою отримання відповідей на такі питання: чи зазнав заявник яких-небудь тілесних ушкоджень? Якщо так, то яким був ступінь тяжкості тілесних ушкоджень, а також їхній характер, локалізація, давність та механізм їхнього утворення? Чи могли ці тілесні ушкодження утворитися за обставин та у період, зазначені заявником?
33. На підставі матеріалів справи з 25 по 28 травня 2010 року експерт провів судово-медичну експертизу відповідно до зазначених постанов слідчого та прокурора (див. пункт 36).
34. Тим часом прокурор допитав заявника, працівників міліції, причетних до стверджуваного жорстокого поводження, та працівників міліції, які чергували 31 березня, а також понятого, який був присутнім у відділі міліції під час візуального огляду заявника та відібрання відбитків пальців (див. пункт 7). Заявник стверджував, що зазнав жорстокого поводження з боку працівників міліції. Він виклав свою версію подій та доводив, що всі його показання про протилежне були надані під тиском працівників міліції. Працівники міліції заперечили будь-яке застосування до заявника фізичної сили або психологічного тиску у відділі міліції. Двоє працівників міліції стверджували, що при затриманні заявника після його втечі з відділу міліції один із них застосував бойовий прийом, рукопашний бій, і надягнув на заявника наручники. Понятий стверджував, що заявник не висував жодних скарг на стан свого здоров’я під час його огляду у відділі міліції.
35. 14 травня 2010 року прокурор відмовив у порушенні кримінальної справи щодо працівників міліції у зв’язку з відсутністю в їхніх діях складу злочину. Він послався на показання працівників міліції та понятого, а також письмові показання, надані заявником працівникам міліції 02 квітня 2010 року (див. пункт 16). Прокурор також зазначив про відсутність будь-якої інформації про тілесні ушкодження заявника, оскільки судово-медична експертиза ще не була проведена.
36. 28 травня 2010 року експерт Д. склав два акти (№ 2283-aя/10 та № 2284-aя/10), в яких стверджував, що не міг відповісти на питання слідчого та прокурора (див. пункти 31 і 32) на підставі наявних матеріалів. Згідно з його твердженнями у медичній картці заявника не було зазначено, що у нього були які-небудь видимі тілесні ушкодження; наявність черепно-мозкової травми, задокументованої у лікарні, не була підтверджена об’єктивними судово-медичними даними; не вбачалося можливим дійти будь-якого висновку щодо травми грудної клітки, оскільки наявні рентгенограми були низької якості та не могли бути проаналізовані. Експерт зазначив, що відповісти на поставлені питання буде можливо після проходження заявником контрольного рентгенологічного обстеження грудної клітки.
37. Того дня заявник пройшов рентгенологічне обстеження, і слідчий у кримінальний справі заявника призначила ще одну судово-медичну експертизу, щоб отримати відповідь на ті самі питання, що були поставлені в її постанові від 30 квітня 2010 року (див. пункт 31).
38. 06 липня 2010 року експерт Д. склав висновок (2604-ая/10), в якому на підставі рентгенограми грудної клітки заявника від 28 травня 2010 року діагностував заявнику консолідований перелом дев’ятого ребра. Область десятого ребра знімком охоплена не була, а тому експерт не міг надати жодної оцінки щодо цього. Експерт дійшов висновку, що перелом ребра міг утворитися від дії тупого твердого предмета у період, зазначений у постанові слідчого. Він зазначив, що не могла бути виключена можливість утворення цього тілесного ушкодження внаслідок падіння на сходах. Експерт також повторив, що наявність у заявника черепно-мозкової травми під час його обстеження підтверджена не була, а дослідити, чи мав заявник травму грудної клітки, як було задокументовано у лікарні, він не міг через низьку якість наявних рентгенограм. Насамкінець він зазначив, що відповісти на друге та четверте питання слідчого (див. пункт 31) було неможливо через відсутність об’єктивних судово-медичних даних.
39. 29 березня 2011 року за скаргою заявника вищестоящий прокурор скасував постанову прокурора від 14 травня 2010 року про відмову у порушенні кримінальної справи як передчасну та неповну.
40. 05 квітня 2011 року прокурор повторно відмовив у порушенні кримінальної справи щодо працівників міліції. Окрім показань працівників міліції він послався на показання водія таксі, який нібито відвіз заявника додому, коли той пішов з відділу міліції 31 березня 2010 року. Згідно з твердженнями прокурора водій повідомив, що перед тим, як сісти у таксі, заявник впав на дорогу та вдарився лівою частиною грудної клітки. Він також послався на висновки акту судово-медичного дослідження від 28 травня 2010 року (див. пункт 36).
41. 02 вересня 2011 року районний суд скасував зазначену постанову прокурора як передчасну та постановив провести додаткову судово-медичну експертизу, яка повинна була включати в себе безпосередній огляд заявника та проведення контрольного рентгенологічного обстеження.
42. 06 жовтня 2011 року за вказівками районного суду прокурор призначив додаткову судово-медичну експертизу. Експерт повинен був відповісти на питання щодо характеру та ступеня тяжкості тілесних ушкоджень заявника. Експертиза проводилася з 13 до 19 жовтня 2011 року на підставі медичної картки заявника та без участі заявника (див. пункт 44).
43. Тим часом 07 жовтня 2011 року прокурор повторно відмовив у порушенні кримінальної справи щодо працівників міліції на підставах, аналогічних наведеним у його постанові від 05 квітня 2011 року.
44. 19 жовтня 2011 року експерт Д. склав акт додаткового судово-медичного обстеження (5194ая/11), в якому більшою мірою повторювалися висновки акту від 06 липня 2010 року (див. пункт 38).
45. 19 грудня 2011 року вищестоящий прокурор скасував постанову від 07 жовтня 2011 року як передчасну та незаконну. Він дав вказівку витребувати та долучити до матеріалів справи акт судово-медичного обстеження характеру та ступеня тяжкості тілесних ушкоджень заявника. Того дня прокурор поставив додаткове питання судово-медичному експерту, а саме: чи міг заявник отримати тілесне ушкодження внаслідок падіння в стані алкогольного сп’яніння на цементні сходи, як він повідомив слідчому 01 квітня 2010 року (див. пункт 15). Додаткове судово-медичне дослідження проводилося з 30 грудня 2011 року по 30 січня 2012 року (див. пункт 47).
46. Тим часом 29 грудня 2011 року прокурор повторно відмовив у порушенні кримінальної справи щодо працівників міліції на тих самих підставах, що і раніше.
47. 30 січня 2012 року судово-медичний експерт Д. склав додатковий акт (№ 6688-ая/11), в якому повторив свій попередній висновок, що у заявника був перелом дев’ятого ребра з лівого боку та це тілесне ушкодження могло утворитися від дії тупого твердого предмета у період, зазначений у постанові слідчого про проведення додаткового дослідження. Експерт зазначив, що локалізація перелому дев’ятого ребра не виключала можливість утворення тілесного ушкодження внаслідок падіння на сходах.
48. 02 березня 2012 року вищестоящий прокурор скасував постанову прокурора від 29 грудня 2011 року про відмову у порушенні кримінальної справи щодо працівників міліції. Він встановив, що проведена перевірка була неповною, а її висновки - передчасними. Було постановлено додатково відібрати пояснення у можливих свідків.
49. 12 березня 2012 року, зазначивши про неможливість відібрання пояснень у свідків у зв’язку з їхньої неявкою, прокурор виніс ще одну постанову про відмову у порушенні кримінальної справи щодо працівників міліції. 28 травня 2012 року цю постанову було скасовано як передчасну та необґрунтовану.
50. 07 червня 2012 року, додатково відібравши пояснення у декількох працівників міліції та зазначивши про неможливість відібрати пояснення в інших свідків, прокурор відмовив у порушенні кримінальної справи щодо працівників міліції. Ця постанова заявником не оскаржувалася.
II. ВІДПОВІДНЕ НАЦІОНАЛЬНЕ ЗАКОНОДАВСТВО
А. Конституція України від 28 червня 1996 року
51. Відповідна частина статті 29 Конституції передбачає:
"... У разі нагальної необхідності запобігти злочинові чи його перепинити уповноважені на те законом органи можуть застосувати тримання особи під вартою як тимчасовий запобіжний захід, обґрунтованість якого протягом сімдесяти двох годин має бути перевірена судом. Затримана особа негайно звільняється, якщо протягом сімдесяти двох годин з моменту затримання їй не вручено вмотивованого рішення суду про тримання під вартою. ...
Кожний затриманий має право у будь-який час оскаржити в суді своє затримання. ...".
В. Кримінально-процесуальний кодекс України від 28 грудня 1960 року (чинний до 20 листопада 2012 року)
52. Відповідні положення цього Кодексу передбачають:
Стаття 106. Затримання органом дізнання підозрюваного у вчиненні злочину
"Орган дізнання вправі затримати особу, підозрювану у вчиненні злочину, за який може бути призначено покарання у вигляді позбавлення волі, лише при наявності однієї з таких підстав:
(1) коли цю особу застали при вчиненні злочину або безпосередньо після його вчинення;
(2) коли очевидці, в тому числі й потерпілі, прямо вкажуть на дану особу, що саме вона вчинила злочин;
(3) коли на підозрюваному або на його одягу, при ньому або в його житлі буде виявлено явні сліди злочину.
При наявності інших даних, що дають підстави підозрювати особу у вчиненні злочину, її може бути затримано лише в тому разі, коли ця особа намагалася втекти, або коли її місце проживання чи перебування не зареєстровано, або коли не встановлено особи підозрюваного. ...".
Стаття 115. Затримання слідчим підозрюваного у вчиненні злочину
"Слідчий вправі затримати … особу, підозрювану у вчиненні злочину, за підставами і в порядку, передбаченими [статтею] 106 … цього Кодексу. ...".
ПРАВО
I. СТВЕРДЖУВАНЕ ПОРУШЕННЯ СТАТТІ 3 КОНВЕНЦІЇ У ЗВ’ЯЗКУ ІЗ ЖОРСТОКИМ ПОВОДЖЕННЯМ
53. Заявник скаржився на катування працівниками міліції 31 березня 2010 року та непроведення ефективного розслідування на національному рівні у зв’язку з цим. Він посилався на статтю 3 Конвенції, яка передбачає:
"Нікого не може бути піддано катуванню або нелюдському чи такому, що принижує гідність, поводженню або покаранню.".
А. Прийнятність
54. Уряд доводив, що твердження заявника про жорстоке поводження було необґрунтованим та не підтверджувалося доказами. Він заперечив будь-який зв’язок між поводженням із заявником у відділі міліції та його переломом ребер, пояснивши це тілесне ушкодження його випадковим падінням на сходах. При цьому він посилався на письмові показання заявника, надані наступного дня після стверджуваного жорстокого поводження з ним, про те, що він не зазнав жорстокого поводження з боку працівників міліції та отримав тілесні ушкодження внаслідок падіння на сходах (див. пункт 16). Уряд також посилався на результати судово-медичних досліджень, в яких не виключалася можливість перелому ребра внаслідок падіння на сходах (див. пункти 38 і 47), а також на результати прокурорської перевірки, яка згідно з твердженнями Уряду відповідала вимозі ефективності відповідно до статті 3 Конвенції. На думку Уряду, те, що слідчі органи неодноразово відмовляли у порушенні кримінальної справи щодо працівників міліції та в подальшому ці постанови скасовувались, доводило, що державні органи намагалися встановити істину та належним чином розглянути твердження заявника. Він також критикував заявника, оскільки вперше він висунув скаргу майже через два тижні після стверджуваного жорстокого поводження.

................
Перейти до повного тексту