- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СУД З ПРАВ ЛЮДИНИ
П'ята секція
Р І Ш Е Н Н Я
Заява N 7750/07,
подана Сергієм Петровичем Коваленком, та 8 інших заяв проти України (щодо інших заяв див. додаток)
Переклад офіційний
14 грудня 2010 року Європейський суд з прав людини (п'ята секція), засідаючи комітетом, до складу якого увійшли:
Райт Маруст (Rait Maruste), Голова,
Миряна Лазарова-Трайковська (Mirjana Lazarova Trajkovska),
Здравка Калайджиєва (Zdravka Kalaydjieva), судді,
а також Стівен Філліпс (Stephen Phillips), заступник Секретаря секції,
беручи до уваги вищевказані заяви, подані у різні дати,
та з огляду на односторонню декларацію, подану Урядом держави-відповідача, щодо вилучення Судом заяв з реєстру справ, відповідь заявників на цю декларацію та лист Уряду від 9 грудня 2010 року щодо внесення змін до вищезгаданої декларації,
після обговорення постановляє таке рішення:
ЩОДО ФАКТІВ
Заявники - 9 громадян України, чиї імена та роки народження наведені нижче у таблиці. Уряд України (далі - Уряд) був представлений п. Юрієм Зайцевим з Міністерства юстиції.
Факти справи, які були викладені сторонами, можуть бути узагальнені наступним чином.
У дати, зазначені нижче в таблиці, національні суди ухвалили на користь заявників рішення, якими відповідачів (суб'єктів владних повноважень) було зобов'язано вжити певні заходи або сплатити різні суми заявникам.
Ці рішення набрали законної сили, проте відповідачі затримали їх виконання.
СКАРГИ
Заявники скаржилися на затримки виконання рішень судів, винесених на їх користь, та у деяких справах на різні недоліки, які, як вони стверджували, мали місце під час судового чи виконавчого проваджень. Деякі заявники також подали інші скарги.
ЩОДО ПРАВА
В першу чергу Суд вважає, що відповідно до пункту 1 правила 42
Реґламенту Суду заяви повинні бути об'єднані, враховуючи спільність їх юридичного підґрунтя.
A. Скарги щодо тривалого невиконання рішень судів, винесених на користь заявників
Після згаданого вище пілотного рішення
"Юрій Миколайович Іванов проти України" (Yuriy Nikolayevich Ivanov) 30 липня 2010 року Уряд направив Суду односторонню декларацію щодо врегулювання питань, які порушуються у заявах. Уряд закликав Суд вилучити заяви з реєстру справ відповідно до статті
37 Конвенції. У декларації зазначено:
"Уряд України визнає у справах заявників надмірну тривалість виконання рішень, включених до додатку цієї декларації.
Уряд України готовий виплатити заявникам залишок заборгованості за рішеннями національних судів та ex gratia суми, наведені у додатку до цієї декларації.
Уряд України закликає Суд вилучити заяви з реєстру справ. Уряд України пропонує, щоб Суд прийняв цю декларацію як підставу вилучення заяв із реєстру справ відповідно до пункту 1(c) статті
37 Конвенції ("з будь-якої іншої підстави").
Суми ex gratia, зазначені у додатку, є відшкодуванням будь-якої матеріальної та моральної шкоди, в тому числі судових витрат. Зазначені суми також звільнені від будь-яких податків та виплачуються протягом трьох місяців з моменту повідомлення про винесення Європейським судом з прав людини рішення відповідно до пункту 1 статті
37 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. У разі несплати цих сум протягом трьохмісячного строку Уряд зобов'язується сплачувати з моменту спливу цього періоду і до моменту розрахунку простий відсоток у розмірі граничної позичкової ставки Європейського центрального банку, що діятиме в період несплати, плюс три відсоткові пункти.
Виплата становитиме остаточне вирішення справ".
Деякі заявники за різних підстав не погодилися із запропонованими умовами. Інші заявники не надали своїх коментарів. Суд нагадує, що за статтею
37 Конвенції він може на будь-якій стадії провадження у справі прийняти рішення про вилучення заяви з реєстру, якщо обставини справи дають підстави дійти одного з висновків, визначених у підпунктах (a), (b) чи (c) пункту 1 цієї статті.
9 грудня 2010 року Уряд надіслав лист, в якому вказувалось, що для виплати вказаних сум необхідно внести до декларації зміни шляхом включення до неї положення стосовно того, що суми ex gratia "мають бути конвертовані в національну валюту держави-відповідача за курсом на день здійснення платежу".
Підпункт (c) пункту 1 статті
37 Конвенції надає Суду право вилучити заяву з реєстру якщо:
"...на будь-якій іншій підставі, встановленій Судом, подальший розгляд заяви не є виправданим".
"Проте Суд продовжує розгляд заяви, якщо цього вимагає повага до прав людини, гарантованих Конвенцією та протоколами до неї".
Суд також нагадує, що за певних обставин заяву може бути вилучено з реєстру відповідно до пункту 1(c) статті
37 Конвенції на підставі односторонньої декларації Уряду держави-відповідача, навіть якщо заявник бажає, щоб справа розглядалася далі (див. рішення у справі "Тахсін Аджар проти Туреччини" (Tahsin Acar v. Turkey) (попередні заперечення) (ВП), заява N 26307/95, пункти 75-77, ЄСПЛ 2003-VI).
"упродовж одного року від дати, на яку це рішення набуває статусу остаточного, надати таке відшкодування всім заявникам, заяви яких знаходяться в Суді, були комуніковані Уряду на підставі підпункту "b" пункту 2 правила 54
Реґламенту Суду до винесення цього рішення або будуть повідомлені Уряду додатково до цього рішення, стосуються небезпідставних скарг, пов'язаних виключно з тривалим невиконанням рішень національних судів, за виконання яких держава несе відповідальність, а також скарг про відсутність ефективних засобів юридичного захисту щодо такого невиконання".
................Перейти до повного тексту