- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СУД З ПРАВ ЛЮДИНИ
П'ята секція
Р І Ш Е Н Н Я
Справа "Фатєєв проти України" (Заява N 39265/02)
Страсбург, 6 вересня 2007 року |
Переклад офіційний
Це рішення стане остаточним відповідно до умов, зазначених у п. 2 статті
44 Конвенції. Воно може підлягати редакційним виправленням.
У справі "Фатєєв проти України"
Європейський суд з прав людини (п'ята секція), засідаючи палатою, до складу якої увійшли:
п. П.Лоренцен (P.Lorenzen), Голова,
пані С.Ботучарова (S.Botoucharova),
п. В.Буткевич (V.Butkevych),
пані М.Цаца-Ніколовська (M.Tsatsa-Nikolovska),
п. Р.Маруст (R.Maruste),
п. Дж.Боррего Боррего (J.Borrego Borrego),
пані Р.Ягер (R.Jaeger), судді,
та п. Дж.С.Філліпс (J.S.Phillips), заступник Секретаря секції,
після обговорення в нарадчій кімнаті 10 липня 2007 року,
виносить таке рішення, що було прийняте того ж дня:
ПРОЦЕДУРА
2. Уряд України (далі - Уряд) був представлений його Уповноваженими - Валерією Лутковською та Юрієм Зайцевим, Міністерство юстиції України.
3. 7 червня 2004 року Суд надіслав на комунікацію Уряду скаргу заявника на порушення пунктів 1 та 13 статті
6 Конвенції та статті
1 Першого протоколу. Відповідно до пункту 3 статті 29 Конвенції Суд вирішив розглядати питання щодо суті заяви та її прийнятності одночасно.
ЩОДО ФАКТІВ
I. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
4. Заявник народився у 1938 році та проживає у м. Києві.
5. У вересні 1998 року заявник звернувся до суду Печерського району м. Києва з позовом про визнання рішення Управління соціального захисту населення Печерської районної державної адміністрації м. Києва неправомірним та зобов'язання Управління призначити йому пенсію державного службовця.
6. Рішенням від 20 квітня 1999 року суд задовольнив позов.
7. У липні 1999 року голова Київського міського суду звернувся до президії Київського міського суду з протестом в порядку нагляду на рішення суду Печерського району м. Києва від 20 квітня 1999 року. 13 вересня 1999 року президія скасувала зазначене рішення та направила справу до суду Печерського району м. Києва на новий розгляд.
8. Рішенням від 27 червня 2000 року суд Печерського району м. Києва задовольнив позов заявника та зобов'язав Управління соціального захисту призначити йому пенсію державного службовця з 10 квітня 1998 року, тобто з дня настання пенсійного віку. Окрім цього, суд зобов'язав установу-відповідача здійснити перерахунок розміру пенсії за віком, яку заявник вже отримував, з урахуванням індексу інфляції та нарахувати цю різницю.
9. Ухвалою Київського міського суду від 27 червня 2001 року рішення від 27 червня 2000 року залишено без змін.
10. 14 липня 2000 року державна виконавча служба Печерського районного управління юстиції (далі - виконавча служба) винесла постанову про відкриття виконавчого провадження щодо виконання рішення суду від 27 червня 2000 року.
11. Листом від 30 січня 2001 року виконавча служба звернулась до начальника управління соціального захисту з попередженням про застосування штрафних санкцій та накладення штрафу у разі невиконання рішення суду від 27 червня 2000 року.
12. 21 червня 2001 року виконавча служба повернула без виконання виконавчий документ, виданий на виконання рішення суду від 27 червня 2000 року.
13. У грудні 2003 року заявник звернувся до суду Печерського району м. Києва зі скаргою про визнання неправомірною бездіяльність державного виконавця відділу виконавчої служби щодо виконання рішення суду від 27 червня 2000 року. У січні 2004 року суд Печерського району м. Києва направив справу до суду Голосіївського району м. Києва.
14. Рішенням суду Голосіївського району від 25 березня 2004 року скаргу заявника задоволено.
15. Ухвалою Апеляційного суду м. Києва від 24 жовтня 2004 року це рішення залишено без змін.
16. Постановою начальника відділу державної виконавчої служби Печерського РУЮ в м. Києві від 29 червня 2004 року постанову про закінчення виконавчого провадження від 21 червня 2001 року скасовано, а виконавче провадження щодо виконання рішення суду від 27 червня 2000 року - відновлено.
17. Рішення від 27 червня 2000 року, винесене на користь заявника, залишається невиконаним.
II. ВІДПОВІДНЕ НАЦІОНАЛЬНЕ ЗАКОНОДАВСТВО
18. Відповідне національне законодавство підсумовано в рішенні у справі
"Ромашов проти України" (заява N 67534/01, від 27 липня 2004 року, пп. 16-19).
ПРАВО
19. Заявник стверджує, що невиконання рішення суду від 27 червня 2000 року, винесеного на його користь, порушує пункт 1 статті
6, статтю
13 Конвенції та статтю
1 Першого протоколу.
Пункт 1 статті 6
"Кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру..."
Стаття 13
"Кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження".
Першого протоколу "Кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Проте попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів".
20. Уряд заперечує скарги заявника.
А. Щодо прийнятності
21. Уряд посилається на невичерпання засобів національного захисту, оскільки заявник не оскаржував постанову виконавчої служби про закінчення виконавчого провадження від 21 червня 2001 року.
22. Суд констатує, що Уряд не продемонстрував, чи зазначені заходи дозволять виконати рішення на користь заявника в найкоротший строк, а якщо так, то в якій мірі. Зокрема, Суд вирішив, що заявник, маючи на руках виконавчий лист, виданий на виконання остаточного рішення суду, винесеного проти державного органу, мав би бути звільнений від обов'язку ініціювати якусь процедуру щодо інших адміністративних органів з метою виконання рішення (
див. Vassiliev c. Ukraine, N 10232/02, п. 30, 13 липня 2006 року).
23. Суд вважає, що скарга не є явно необґрунтованою в контексті пункту 3 статті
35 Конвенції. Суд не вбачає жодних інших підстав для визнання скарги неприйнятною. Тому Суд визнає її прийнятною.
................Перейти до повного тексту