- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СУД З ПРАВ ЛЮДИНИ
Друга секція
Р І Ш Е Н Н Я
Справа "Носаль проти України" (Заява N 18378/03)
Страсбург, 29 листопада 2005 року |
Переклад офіційний
Це рішення стане остаточним за обставин, визначених пунктом 2 статті
44 Конвенції. Воно може підлягати редакційним виправленням.
У справі "Носаль проти України"
Європейський суд з прав людини (друга секція), засідаючи палатою, до складу якої увійшли:
п. Ж.-П.Коста, Голова,
п. А.Кабрал Баррето,
п. К.Юнгвірт,
п. В.Буткевич,
п. М.Угрехелідзе,
пані А.Мулароні,
пані Е.Фура-Сандстрьом, судді,
та п. С.Найсміт, заступник Секретаря секції,
після обговорення в нарадчій кімнаті 8 листопада 2005 року,
виносить таке рішення, що було прийняте цього дня:
ПРОЦЕДУРА
2. Уряд України (далі - Уряд) представляли його Уповноважені - пані Зоряна Бортновська, яку змінила пані Валерія Лутковська.
3. 9 вересня 2004 року Суд вирішив направити на комунікацію з Урядом скарги заявника за пунктом 1 статті
6, статтею
13 Конвенції і статтею 1 Протоколу N 1 до
Конвенції щодо невиконання рішення Печерського районного суду м. Києва від 22 травня 2001 року, винесеного на користь заявника. Відповідно до положень пункту 3 статті 29 Конвенції, він вирішив розглядати питання щодо прийнятності та суті заяви одночасно.
4. І заявник, і Уряд надали свої зауваження щодо прийнятності та суті справи (пункт 1
Правила 59).
ФАКТИ
5. Заявник народився у 1941 році і проживає в місті Києві.
A. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Заявник є колишнім працівником Державного комітету з питань національностей та міграції України (далі - Комітет).
8. 29 березня 2000 року заявника було звільнено з посади референта режимно-секретної, військово-мобілізаційної роботи та цивільної оборони. Датою звільнення було визначене 31 березня 2000 року.
9. 4 квітня 2000 року КМ вирішив ліквідувати цей Комітет і створити у складі Міністерства юстиції Державний департамент у справах національностей і міграції. Деякі функції Комітету були передані Міністерству внутрішніх справ та Міністерству культури.
10. У квітні 2001 року заявник звернувся до Печерського районного суду м. Києва (далі - Печерський суд) з позовом до КМ, вимагаючи виплату заборгованої заробітної плати.
11. 22 травня 2001 року суд задовольнив його позов. Він визнав КМ відповідальним за заборгованість з заробітної плати і зобов'язав виплатити заявнику 4241 грн (1) компенсації. Зокрема, він зазначив, що КМ як орган, що відповідає за управління і фінансування ліквідації Комітету і основний орган виконавчої влади, мав забезпечити виплату заявнику заборгованості.
---------------
(1) 893,33 ЄВРО.
12. Виконавчий лист був виданий 20 липня 2001 року.
13. 20 липня 2001 року відділ державної виконавчої служби Печерського районного управління юстиції (далі - Печерський ВДВС) розпочав виконання рішення від 22 травня 2001 року.
14. 20 листопада 2001 року перший Віце-прем'єр-міністр звернувся до Печерського суду з клопотанням про зупинення виконання рішення у справі, оскільки до Верховного Суду України була подана касаційна скарга. Того ж дня КМ через Печерський суд подав до Верховного Суду України касаційну скаргу.
15. 7 грудня 2001 року Печерський суд зупинив виконання рішення до розгляду Верховним Судом України касаційної скарги КМ.
16. 22 травня 2002 року Верховний Суд відмовив у задоволенні касаційної скарги КМ як необґрунтованої. 16 липня 2002 року виконавче провадження було поновлене.
17. 10 жовтня 2002 року Печерський суд розглянув заяву Печерського ВДВС про роз'яснення порядку виконання рішення від 22 травня 2001 року. Було роз'яснено, що стягнення необхідно здійснити з КМ.
18. 19 листопада 2002 року заступник Державного Секретаря КМ, незважаючи на ухвалу від 10 жовтня 2002 року, повідомив Печерський ВДВС, що КМ є колегіальним органом і не є юридичною особою, не має власних коштів чи банківських рахунків, на яких можуть знаходитись такі кошти. Таким чином, він зробив висновок, що рішення від 22 травня 2001 року не може бути виконане.
19. 27 листопада 2002 року Печерський ВДВС повернув виконавчий лист заявнику, оскільки КМ не має коштів і не є юридичною особою.
20. 27 січня 2003 року Голосіївський районний суд м. Києва (далі - Голосіївський суд) визнав відмову Печерського ВДВС виконати рішення від 22 травня 2001 року неправомірною. Він також зобов'язав Печерське ВДВС відновити виконавче провадження і діяти відповідно до своїх обов'язків.
21. 18 лютого 2003 року державним виконавцем була винесена постанова про поновлення виконавчого провадження.
22. 24 березня 2003 року Печерський ВДВС повідомив Печерський суд про неможливість виконання рішення від 22 травня 2001 року, оскільки КМ не є ні юридичною, ні фізичною особою і не має банківських рахунків та власного майна. Він також просив суд роз'яснити порядок виконання цього рішення.
23. 19 червня 2003 року Печерський суд відхилив клопотання Печерського ВДВС як необґрунтоване. Зокрема, зазначалось, що рішення достатньо зрозуміле і немає підстав для його додаткового роз'яснення.
24. 25 липня 2003 року виконавче провадження було відновлене, а КМ було направлено пропозицію виплатити заявнику заборгованість з заробітної плати.
25. 4 серпня 2003 року державний виконавець виніс постанову про зупинення виконавчого провадження.
26. 11 листопада 2003 року державний виконавець виніс постанову про повернення виконавчого листа заявнику без виконання з огляду на відсутність у КМ коштів, неможливість накласти арешт на його майно у зв'язку з дією мораторію на примусову реалізацію державного майна.
27. Заявник оскаржив цю постанову до Голосіївського суду. 9 грудня 2003 року Голосіївський суд відмовив заявнику у задоволенні його скарги на постанову Печерського ВДВС від 11 листопада 2003 року. 26 лютого 2004 року апеляційний суд м. Києва (далі - апеляційний суд) відхилив апеляційну скаргу заявника. Зокрема, він зазначив, що КМ не є юридичною особою і його статус не визначений законом. Він також встановив, що заявник не оскаржував до апеляційного суду ухвалу від 3 лютого 2004 року.
28. Ухвалою Печерського районного суду м. Києва від 3 лютого 2004 року заявнику було відмовлено у зміні способу та порядку виконання рішення. Зокрема, заявник вимагав, щоб заборгованість за рішенням від 22 травня 2001 року йому сплатив Департамент матеріально-технічного забезпечення Секретаріату КМ. Суд ухвалив, що Департамент матеріально-технічного забезпечення Секретаріату КМ не несе відповідальності за заборгованість КМ.
29. У лютому 2004 року заявник подав до Печерського суду новий позов проти КМ, вимагаючи відшкодувати йому моральну шкоду, завдану затримкою виплати коштів, присуджених рішенням від 22 травня 2001 року. 13 лютого 2004 року суд відмовив у задоволенні позову. 5 та 26 березня 2004 року Печерський суд відмовив заявнику у прийнятті апеляційної скарги, оскільки заявник не вказав поштовий індекс КМ та не надав необхідну кількість копій своєї апеляційної скарги.
30. Відповідно до тверджень сторін рішення від 22 травня 2001 року залишається невиконаним.
Б. ВІДПОВІДНЕ НАЦІОНАЛЬНЕ ЗАКОНОДАВСТВО
31. Відповідне національне законодавство щодо виконавчого провадження викладене у рішенні від 27 липня 2004 року у справі
"Ромашов проти України" (заява N 67534/01, пп. 16-18).
32. Відповідні положення
Конституції України щодо статусу Кабінету Міністрів передбачають таке:
Стаття 113 Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади. Кабінет Міністрів України відповідальний перед Президентом України та підконтрольний і підзвітний Верховній Раді України у межах, передбачених у статтях
85,
87 Конституції України. Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується
Конституцією і законами України, актами Президента України. Стаття 114. До складу Кабінету Міністрів України входять Прем'єр-міністр України, Перший віце-прем'єр-міністр, три віце-прем'єр-міністри, міністри. Прем'єр-міністр України входить із поданням до Президента України про утворення, реорганізацію та ліквідацію міністерств, інших центральних органів виконавчої влади в межах коштів, передбачених Державним бюджетом України на утримання цих органів. Стаття 116. Кабінет Міністрів України: 1) забезпечує державний суверенітет і економічну самостійність України, здійснення внутрішньої і зовнішньої політики держави, виконання
Конституції і законів України, актів Президента України; 2) вживає заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина; 3) забезпечує проведення фінансової, цінової, інвестиційної та податкової політики; політики у сферах праці й зайнятості населення, соціального захисту, освіти, науки і культури, охорони природи, екологічної безпеки і природокористування; 4) розробляє і здійснює загальнодержавні програми економічного, науково-технічного, соціального і культурного розвитку України; 5) забезпечує рівні умови розвитку всіх форм власності; здійснює управління об'єктами державної власності відповідно до закону; 6) розробляє проект закону про Державний бюджет України і забезпечує виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України, подає Верховній Раді України звіт про його виконання; 7) здійснює заходи щодо забезпечення обороноздатності і національної безпеки України, громадського порядку, боротьби зі злочинністю; 8) організовує і забезпечує здійснення зовнішньоекономічної діяльності України, митної справи; 9) спрямовує і координує роботу міністерств, інших органів виконавчої влади; 10) виконує інші функції, визначені
Конституцією та законами України, актами Президента України.
................Перейти до повного тексту