1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Меморандум


Меморандум
про взаєморозуміння між Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку України та Агентством Республіки Казахстан з регулювання і нагляду фінансового ринку та фінансових організацій з питань нагляду на ринку цінних паперів

Дата підписання: 01.06.2010
Дата набрання чинності для України: 01.06.2010
Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку України та Агентство Республіки Казахстан з регулювання і нагляду фінансового ринку та фінансових організацій (далі - Агентство), які в подальшому іменуються Сторонами,
з метою організації ефективної взаємодії та обміну інформацією з актуальних питань регулювання та нагляду на ринку цінних паперів, сприяння подальшому розвитку наглядової діяльності в державах Сторін, з урахуванням міжнародних принципів і стандартів у цій сфері,
виражаючи свою готовність до співробітництва одна з одною на основі взаємної довіри,
виходячи з важливості завдань щодо забезпечення прозорості транскордонних установ, погодилися про нижченаведене.
Розділ 1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Основні поняття
1. Для цілей цього Меморандуму:
1) запитуваний орган нагляду - орган нагляду, який одержує запит про здійснення сприяння або який здійснює таке сприяння згідно з положеннями цього Меморандуму;
2) запитуючий орган нагляду - орган нагляду, який направляє запит про здійснення сприяння і який отримує таке сприяння згідно з положеннями цього Меморандуму;
3) інформація - наглядова інформація, інформація з загальнодоступних питань та інші відомості, які становлять інтерес для Сторін у рамках їх співпраці відповідно до цього Меморандуму, крім інформації, яка становить державну таємницю або іншу таємницю, що законодавчо охороняється;
4) інформація з загальнодоступних питань - офіційна інформація про створення, діяльність і основні показники фінансових організацій, стан фондового ринку і правові умови його регулювання;
5) особи, афілійовані з фінансовою організацією або пов'язані з нею особливими та іншими відносинами - юридичні і фізичні особи, в тому числі фінансові об'єднання (холдінги) за участю фінансових організацій, або їх великі учасники (засновники або акціонери), відносини яких з фінансовою організацією, її учасниками, співробітниками та особами, які займають керівні посади у фінансовій організації, спеціально регламентуються національним законодавством держави Сторони і контролюються нею в рамках відповідних процедур консолідованого нагляду;
6) заходи впливу та санкції - заходи, що вживаються відповідним органом нагляду до материнської фінансової організації, транскордонної установи або осіб, які займають в них керівні посади, за порушення положень національного законодавства держави Сторони з питань фінансових організацій і фінансового ринку або іншими компетентними органами держави Сторони на підставі її клопотання;
7) наглядова інформація - інформація, одержана органом нагляду в процесі виконання своїх функцій, за запитом або шляхом обміну з іншою Стороною, а також під час проведення перевірок або здійснення взаємодії Сторін відповідно до цього Меморандуму. Наглядова інформація не включає інформацію про операції (угоди), рахунки, внески клієнтів фінансових організацій, за винятком випадків, передбачених цим Меморандумом, а також інші відомості, які відносяться, згідно з національним законодавством держав Сторін до державної таємниці або інших таємниць, які законодавчо охороняються;
8) приймаюча Сторона - орган нагляду, в країні перебування якого створено (відкрито) транскордонну установу;
9) регулювання та консолідований нагляд на ринку цінних паперів - регулювання ринку цінних паперів та нагляд за фінансовими організаціями на консолідованій основі, який здійснюється у відповідності з національним законодавством держави Сторони, який передбачає облік усіх ризиків, яких зазнає або може зазнати фінансова організація, особи, афілійовані або пов'язані з нею особливими або іншими відносинами, та спрямований на захист законих інтересів користувачів послуг фінансової організації, а також підвищення її прозорості шляхом перевірок транскордонних установ та обміну наглядовою інформацією між органами нагляду (далі - консолідований нагляд).
10) материнська фінансова організація - юридична особа, яка зареєстрована і здійснює діяльність щодо надання фінансових послуг на території держави Сторони, яка має транскордонну установу в юрисдикції іншої Сторони;
11) керівні посади - посади, які є такими відповідно до положень національного законодавства держави Сторони;
12) Сторона держави походження фінансової організації - орган нагляду, в країні якого знаходиться головний офіс транскордонної установи або материнська фінансова організація;
13) транскордонна установа - дочірня фінансова організація, філіал або представництво фінансової організації в межах юрисдикції однієї із Сторін, які підлягають консолідованому нагляду згідно з національним законодавством держави іншої Сторони. При цьому правовий статус транскордонної установи - юридичної особи припускає наявність у неї відповідної ліцензії на здійснення діяльності в якості фінансової організації;
14) треті особи - всі особи, за винятком Сторін;
15) фінансове об'єднання (холдінг) - об'єднання юридичних осіб між собою на основі договору або створене у відповідній організаційно-правовій формі, яке має в складі одну або декілька фінансових організацій, умови діяльності якого додатково регламентуються національним законодавством держави Сторони для цілей консолідованого нагляду.
16) фінансова організація - юридична особа, яка має ліцензію на здійснення діяльності на ринку цінних паперів.
2. Для цілей цього Меморандуму поняття "фінансова організація", з одного боку, і поняття "транскордонна установа", "материнська фінансова організація" - з другого, в окремих випадках використовуються як тотожні.
Стаття 2. Предмет і мета Меморандуму
1. Відповідно до цього Меморандуму Сторони забезпечують надання одна одній, на узгоджених умовах, наглядової та іншої інформації, включаючи інформацію щодо нагляду на ринку цінних паперів, а саме, з питань нагляду за торговцями цінними паперами, управляючими активами інституційних інвесторів, депозитаріями, організаторами торгівлі на фондовій біржі в Україні, брокерами і (або) дилерами, реєстраторами, які управляють інвестиційними портфелями - в Республіці Казахстан, за винятком інформації, що становить державну таємницю, та іншої, яка охороняється законом, а також сприяння на взаємній основі з інших питань консолідованого нагляду на ринку цінних паперів.
2. Метою цього Меморандуму є створення організаційно-правових підстав для ефективного здійснення Сторонами своєї наглядової діяльності, включаючи підвищення результативності перевірок транскордонних установ і материнських фінансових організацій в рамках консолідованого нагляду.
3. Цей Меморандум не стосується будь-яких прав та зобов'язань Сторін, встановлених іншими міжнародними договорами, учасниками яких вони є.
Стаття 3. Правове положення фінансових організацій, пов'язаних з ними осіб
Види, правовий статус, умови створення, діяльності, реорганізації і ліквідації фінансових організацій на території держав Сторін, поняття великого учасника фінансової організації, правове положення для цілей консолідованого нагляду дочірніх фінансових організацій і осіб, афілійованих з фінансовою організацією або пов'язаних з нею особливими або іншими відносинами, зокрема фінансових об'єднань (холдингів) та інших груп осіб за участю фінансових організацій, а також особливості створення, ліцензування і регулювання діяльності транскордонних установ, порядок захисту прав і законних інтересів клієнтів і кредиторів фінансових організацій, визначаються національним законодавством держав Сторін.
Стаття 4. Основні питання організації взаємодії і обміну інформацією
1. Запити про надання наглядової інформації конфіденційного характеру або звернення за сприянням у проведенні перевірки транскордонних установ або окремих питань діяльності материнських фінансових організацій здійснюються Сторонами письмово, за підписом перших керівників органів нагляду.
2. Перелік наглядової інформації, яка надається Сторонами одна одній в обов'язковій письмовій формі (на паперовому носії), може бути узгоджений ними додатково.
Стаття 5. Про пріоритети взаємодії та обміну інформацією
Пріоритети Сторін щодо взаємодії і обміну інформацією включають:
1) підтвердження або перевірку наглядової інформації, яка надається, запитуваною Стороною;
2) надання запитуваної наглядової інформації, передбаченої цим Меморандумом і відомостей про осіб, які є великими учасниками транскордонної установи, материнської фінансової організації, а також про інших осіб, афілійованих з фінансовою організацією або пов'язаних з нею особливими чи іншими відносинами;
3) узгодження умов проведення перевірок транскордонних установ;
4) участь представника запитуваної Сторони у перевірках транскордонних установ, якщо інше не передбачене національним законодавством держав Сторін;
5) організацію обміном інформацією із загальнодоступних питань;
6) обговорення актуальних питань наглядової діяльності і проведення консультацій;
7) сприяння співпраці органів нагляду з інших питань, включаючи обмін досвідом.
Стаття 6. Запити і підстави відмови у їх виконанні
1. Кожний письмовий запит або інше звернення про надання наглядової інформації або про здійснення сприяння з питань наглядової діяльності повинен бути оцінений запитуваним органом нагляду з погляду відповідності національному законодавству держави Сторони і можливості його практичного виконання (розкриття і передачі наглядової інформації).
2. Під час прийняття рішення про можливість виконання письмового запиту або іншого звернення (у повному об'ємі або частково), запитуваний орган нагляду бере до уваги наступне:
чи входить розгляд цього питання у виняткову компетенцію запитуваного органу нагляду;
чи відповідає запит або звернення щодо сприяння положенням цього Меморандуму;
чи не перешкоджає виконання запиту, який надійшов, або звернення щодо здійснення сприяння здійсненню його функцій і повноважень;
чи наявні будь-які інші обмеження, передбачені національним законодавством держави запитуваного органу нагляду, а також ті, що стосуються питань дотримання таємниці, яка законодавчо охороняється.
3. За наявності, відповідно до національного законодавства держав Сторін, правових обмежень (заборон) щодо надання наглядової або іншої інформації Сторони повідомляють про це одна одну письмово.
4. У випадку, якщо одна Сторона вважає, що передача запитуваної інформації з будь-якого питання, прямо не врегульованого національним законодавством держави Сторони, може вплинути на безпеку і суверенітет її держави, названа Сторона має право відмовити (частково або повністю) іншій Стороні в наданні відомостей або документів за даним запитом.
РОЗДІЛ 2. НАДАННЯ ТА ОБМІН НАГЛЯДОВОЮ ІНФОРМАЦІЄЮ
Стаття 7. Про наглядову інформацію, пов'язану з процедурами дозволу і ліцензуванням
1. У зв'язку з процесом видачі дозволу (згоди) і ліцензування Сторона країни походження фінансової організації надає іншій Стороні наступну наглядову інформацію про материнську фінансову організацію:
- про дату державної реєстрації;
- про діяльність, яка здійснюється відповідно до ліцензії на фінансовому ринку;
- відомості про відповідність діяльності батьківської фінансової організації вимогам національного законодавства держави походження фінансової організації, включаючи діючі норми і вимоги консолідованого нагляду;
- про показники, які характеризують фінансовий стан материнської фінансової організації;
- відомості про заходи впливу, які мали місце, і санкції за минулий календарний рік і на останню звітну дату поточного року;
- відомості про її транскордонні установи, відносно яких здійснюються реорганізаційні або ліквідаційні процедури у зв'язку з добровільним або примусовим припиненням їх діяльності.
2. Під час видачі дозволів (згоди) на створення транскордонних установ, ліцензій для здійснення ними своєї діяльності, а також дозволів на пайову участь у статутному капіталі (придбання акцій) фінансових організацій, Сторони керуються вимогами національного законодавства своїх країн і беруть до уваги інформацію, одержану від іншої Сторони.
3. Сторона, яка прийняла рішення про видачу дозволів (згоди) материнській фінансовій організації, розташованій на території держави іншої Сторони, на створення (відкриття) транскордонної установи або ліцензії на здійснення її діяльності, або дозволу на пайову участь в статутному капіталі фінансових організацій, інформує про це іншу Сторону письмово.
4. Сторони здійснюють взаємний обмін наглядовою інформацією про осіб, призначених (обраних), у тому числі тимчасово, на керівні посади в транскордонних установах, розташованих на території держави іншої Сторони.
Стаття 8. Про наглядову інформацію щодо поточної діяльності
1. З питань консолідованого нагляду за поточною діяльністю материнських фінансових організацій і транскордонних установ, Сторони:
1) надають одна одній відповідну наглядову інформацію щодо діяльності материнської фінансової організації і транскордонних установ;
2) направляють відомості про великих учасників материнської фінансової організації, транскордонної установи та про інших осіб, афілійованих або пов'язаних з фінансовою організацією особливими або іншими відносинами з урахуванням обмежень, передбачених національним законодавством своїх країн стосовно подання таких відомостей;
3) інформують одна одну про застосування відносно материнської фінансової організації, транскордонної установи або осіб, які займають в них керівні посади, заходів впливу і санкцій за систематичні порушення пруденційних нормативів при наданні фінансової і регуляторної звітності, що призвели до призупинення дії ліцензії фінансової організації або застосування адміністративних санкцій;

................
Перейти до повного тексту