1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Протокол


Протокол N 5
до Меморандуму про взаєморозуміння між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки щодо допомоги з правоохоронних питань
від 9 грудня 2002 року
Дата підписання: 14.03.2008 (*)
Дата набрання чинності для України: 14.03.2008
----------------
(*) Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 березня 2008 року N 406-р підписати зазначений Протокол уповноважено Міністра внутрішніх справ України Луценка Юрія Віталійовича.
I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Уряд України та Уряд Сполучених Штатів Америки дійшли спільної згоди про внесення таких змін та доповнень до Меморандуму про взаєморозуміння між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки, підписаного 9 грудня 2002 року:
Уряд США надасть Урядові України додаткову технічну допомогу в розмірі 4 797 000 доларів США на безповоротній основі. Фінансування цих проектів здійснюватиметься за умови схвалення Конгресом США, виділення коштів та затвердження Помічником Держсекретаря США з міжнародних питань у сфері боротьби з незаконним обігом наркотиків та правоохоронних питань.
Фінансування забезпечується для таких проектів:
1. Реформування системи правоохоронних органів згідно з європейськими стандартами - Етап 3 (продовження проекту, визначеного пунктом 3 Протоколу N 2 та пунктом 1 Протоколу N 4;
2. Створення адвокатури у відповідності до європейських стандартів та системи підвищення кваліфікації адвокатів - захисників у кримінальному процесі;
3. Пілотний проект з питань застосування заходів, альтернативних досудовому взяттю під варту - Етап 3 (продовження проекту, визначеного пунктом 6 Протоколу N 2 та пунктом 3 Протоколу N 4;
4. Посилення системи управління людськими ресурсами у Державній прикордонній службі України - Етап 2 (продовження проекту, визначеного пунктом 8 Протоколу N 2);
5. Вдосконалення правоохоронних навчальних програм та навчальної бази в навчальних центрах Державної прикордонної служби України;
6. Розвиток систем аналізу ризику та кримінального аналізу Державної прикордонної служби України відповідно до європейських стандартів;
7. Розвиток програмної та апаратної інфраструктури з метою зміцнення робочого потенціалу Державної прикордонної служби України;
8. Зміцнення потенціалу слідчого підрозділу Міністерства внутрішніх справ з питань розслідування торгівлі людьми;
9. Радник з правових питань: гармонізація кримінального процесу з європейськими стандартами;
10. Зміцнення Державного науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справ з метою підтримки кримінальних розслідувань - Етап 2 (продовження проекту, визначеного пунктами 3 і 4 Протоколу N 3.
Повний опис проектів та їх цілей наведено далі в Розділі II. Усі інші зобов'язання та умови, передбачені Меморандумом про взаєморозуміння від 9 грудня 2002 року, залишаються в силі.
II. ОПИС ПРОЕКТІВ, ЇХНІ ЦІЛІ ТА ПЕРЕВІРКА РЕЗУЛЬТАТІВ
1. Реформування системи правоохоронних органів згідно з європейськими стандартами - Етап 2 (продовження проекту, визначеного пунктом 3 Протоколу N 2 та пунктом 1 Протоколу N 4
Реципієнти: Рада національної безпеки і оборони (РНБО), Секретаріат Президента України для Національної комісії із зміцнення демократії та утвердження верховенства права.
Мета: Подальше надання допомоги у розвитку та впровадженні "дорожньої карти" у сфері кримінальної юстиції з метою гармонізації законодавства та установ України у зазначеній сфері з європейськими нормами та стандартами.
Опис проекту: Виконавець продовжить надавати допомогу Реципієнтам з питань розробки та оприлюднення Концепції реформування кримінальної юстиції України, (далі - Концепція) відповідно до європейських стандартів, в тому числі надасть підтримку для подальшої підготовки плану дій щодо її впровадження. Ця діяльність буде координуватися з представниками РНБО.
Заходи з боку Уряду США/Виконавця:
Уряд США визначить Виконавця цього проекту, який:
1) Надаватиме підтримку Робочій групі незалежних експертів, яка допомагатиме РНБО у розробці Плану дій щодо впровадження Концепції.
2) Надаватиме допомогу у розробці пропозицій, які згодом будуть подані на розгляд Кабінету Міністрів, щодо реформування окремо визначених відомств (будуть визначені одне або два відомства) та приведення їх у відповідність з баченням, визначеним у Концепції, включно з нормативно-правовою базою, структурними та організаційними змінами.
3) Організує круглі столи та робочі наради для обговорення запропонованих змін з представниками різних заінтересованих сторін, залучених до процесу реформування.
Заходи з боку Реципієнта:
1) Подальше забезпечення тісної співпраці між Виконавцем та Реципієнтами, що передбачає активну участь в опрацюванні та втіленні робочого плану за цим проектом.
2) Залучення представників відповідних правоохоронних органів для участі у заходах в рамках проекту.
3) Створення органу (комісії, робочої групи, ради тощо), який працюватиме над підготовкою Плану дій щодо впровадження Концепції, та забезпечення активної участі Виконавця в роботі такого органу.
Запланований строк реалізації проекту: один рік.
Показники результативності:
1) Доопрацювання Концепції та затвердження її відповідними органами влади України.
2) Розгляд рекомендацій до Плану дій щодо впровадження Концепції та погодження їх РНБО та іншими відповідними відомствами.
3) Підготовка рекомендацій для окремо визначених правоохоронних органів у контексті підготовки плану дій.
Оцінка/перевірка: Виконавець забезпечить оцінку роботи в регулярних звітах про хід виконання проекту. Відділ з правоохоронних питань Посольства США проводитиме регулярні зустрічі з Реципієнтами та представниками відповідних державних органів України, з метою оцінки досягнутих результатів та обговорення стану роботи по виконанню поставлених завдань щодо реформування системи правоохоронних органів України відповідно до європейських стандартів.
2. Створення адвокатури у відповідності до європейських стандартів та системи підвищення кваліфікації адвокатів - захисників у кримінальному процесі
Реципієнт: Вища кваліфікаційна комісія адвокатури при Кабінеті Міністрів України.
Мета: Сприяння створенню єдиної, компетентної та функціональної адвокатури в Україні шляхом формування ефективної законодавчої бази, зокрема прийняття Закону про адвокатуру, головною складовою якого має бути впровадження концепції системи безперервної юридичної освіти з особливим наголосом на етичних та антикорупційних вимогах.
Опис проекту: Майбутня дієвість українських адвокатів залежить від наявності ефективної законодавчої бази. Проект зосередиться на наданні законопроектної підтримки та допомоги парламентській робочій групі, створеній з метою підготовки проекту Закону про адвокатуру. Проект також передбачає співпрацю з представниками усіх існуючих організацій та об'єднань адвокатів, а також з адвокатами та правниками, які на даний момент не входять до складу таких утворень.
Заходи з боку Уряду США/Виконавця:
Уряд США визначить Виконавця цього проекту, який:
1) Ініціює проведення низки координаційних зустрічей між представниками різних адвокатських організацій українських правників та відповідних міжнародних організацій з метою уніфікації різних законопроектів та підходів до розробки єдиної версії Закону про адвокатуру;
2) Підготує та надасть рекомендації щодо проекту Закону про адвокатуру разом з методичними вимогами щодо створення її організаційної структури та внутрішніх положень та правил, визначених у законопроекті;
3) Розробить програму підготовки для школи адвокатів, розраховану як на адвокатів - початківців, так і на досвідчених практикуючих правників, з акцентом на захисті прав людини та запобіганні корупції.
Заходи з боку Реципієнта:
1) Забезпечення активної участі відповідних державних установ у підготовці програми підготовки для школи адвокатів як майбутньої системи підвищення юридичної кваліфікації;
2) Забезпечення тісної співпраці між Виконавцем та кваліфікаційно-дисциплінарними комісіями на місцях з питань організації та проведення курсів підвищення кваліфікації адвокатів.
Запланований строк реалізації проекту: один рік.
Показники результативності:
1) Проведення низки координаційних зустрічей з представниками різних адвокатських організацій українських правників та відповідних міжнародних організацій з метою уніфікації різних законопроектів та підходів до розробки єдиної версії Закону про адвокатуру;
2) Організація навчальної поїздки;
3) Підготовка єдиного проекту Закону про адвокатуру у формі компромісної редакції різних законопроектів;
4) Підготовка практичних рекомендацій щодо організаційної структури та внутрішніх положень та правил, передбачених у проекті Закону про адвокатуру;
5) Внесення на розгляд до відповідних органів України комплексної моделі установи підвищення кваліфікації для адвокатів.
Оцінка/перевірка: Виконавець забезпечить оцінку роботи в регулярних звітах про хід виконання проекту. Відділ з правоохоронних питань Посольства США проводитиме періодичні зустрічі з Виконавцем та Реципієнтом з метою оцінки відповідності результатів роботи поставленим завданням.
3. Пілотний проект з питань застосування заходів, альтернативних досудовому взяттю під варту - Етап 3 (продовження проекту, визначеного пунктом 6 Протоколу N 2 та пунктом 3 Протоколу N 4
Реципієнти: Міністерство юстиції, Державний департамент з питань виконання покарань.
Мета: Надання допомоги в комплексному реформуванні системи досудового взяття під варту шляхом поширення та сприяння застосуванню альтернативних запобіжних заходів в Україні відповідно до європейських стандартів; забезпечення ефективного механізму застосування таких заходів, функціонального й інтегрованого в загальну систему запобіжних заходів та кримінально-процесуальне законодавство, що дозволить Україні виконати взяті на себе зобов'язання перед Радою Європи у цій галузі.
Опис проекту: Запропонований проект продовжить сприяти застосуванню заходів, альтернативних досудовому взяттю під варту, та забезпечуватиме підтримку з метою створення ефективних механізмів застосування альтернативних заходів шляхом надання допомоги в законодавчій, інституційній та освітній сферах задля продовження реформи у цьому напрямі на території всієї країни.
Заходи з боку Уряду США/Виконавця:
Уряд США визначить Виконавця цього проекту, який:
1) Надаватиме допомогу з метою визначення та внесення необхідних змін до процесуального законодавства та відповідних нормативних документів, форм та методичних рекомендацій щодо застосування таких законодавчих норм;
2) Надаватиме допомогу з метою визначення та запровадження необхідних інституційних та організаційних змін в існуючій системі закладів, які забезпечують досудове взяття під варту;
3) Продовжить здійснювати аналіз ефективності витрат на заходи з тримання під вартою;
4) Виступить з ініціативою координації зусиль міжнародних донорів, які реалізують програми у сфері досудового взяття під варту в Україні, та відповідних національних державних та недержавних установ.
Заходи з боку Реципієнта:
1) Забезпечення активної участі в інтегруванні до системи кримінальної юстиції України заходів, альтернативних досудовому взяттю під варту, визначених у пілотній програмі, зокрема застосування застави.
2) Подальше забезпечення тісної співпраці між Виконавцем та Реципієнтом з питань підготовки аналізу ефективності витрат на заходи з тримання під вартою.
3) Забезпечення державної підтримки ініціативи щодо координації та подальшої активної участі в координаційних зустрічах, організованих Виконавцем.
Запланований строк реалізації проекту: один рік.
Показники результативності:
1) Підготовка та передача Реципієнтам законопроектів з питання альтернативних досудовому взяттю під варту заходів, що відповідають європейським та міжнародним стандартам та зобов'язанням України.
2) Підготовка практичних рекомендацій щодо застосування альтернативних досудовому взяттю під варту заходів, та розповсюдження їх серед усіх відповідних судових та правоохоронних відомств для обговорення.
3) Проведення круглих столів для органів, які формують відповідну державну політику.
4) Проведення координаційних зустрічей та оновлення комплексної бази даних з питань досудового взяття під варту.
Оцінка/перевірка: Виконавець отримуватиме оцінки від усіх учасників курсів підвищення кваліфікації. Відділ з правоохоронних питань Посольства США здійснюватиме контроль показників результативності проекту.
4. Посилення системи управління людськими ресурсами у Державній прикордонній службі України - Етап 2 (продовження проекту, визначеного пунктом 8 Протоколу N 2
Реципієнт: Державна прикордонна служба України (ДПСУ).
Мета: Сприяння перетворенню ДПСУ на правоохоронне відомство, яке відповідає шенгенським стандартам ЄС, шляхом надання допомоги у формуванні сучасної системи управління кадрами на рівні офіцерського складу відповідно до стандартів ЄС.
Опис проекту: Цей проект буде спрямовано на розвиток системи набору, підготовки та просування по службі офіцерів відповідно до стандартів Європейського Союзу (ЄС). В рамках проекту проводитиметься робота з Управлінням професійної підготовки та Національною Академією Державної прикордонної служби України ім. Богдана Хмельницького (далі - Академія) за трьома напрямами:
1) розробка та запровадження 18-місячної програми підготовки з питань прикордонного контролю для новонабраних слухачів - випускників цивільних вищих навчальних закладів у повній відповідності до норм ЄС щодо набору, навчальних програм та методики підготовки;
2) поглиблення дисциплін з питань прикордонного контролю та поетапне виключення предметів військової підготовки в Академії;
3) надання допомоги прикордонникам для здійснення заходів щодо приведення своєї системи підвищення кваліфікації у відповідність зі стандартами підготовки та навчальними програмами ЄС.
Заходи з боку Уряду США/Виконавця:
Уряд США визначить Виконавця цього проекту, який:
1) надаватиме ДПСУ допомогу та консультації з метою запровадження 18-місячної програми підготовки офіцерів для новонабраних слухачів - випускників цивільних вищих навчальних закладів за принципом комплексного вивчення предметів з питань прикордонного контролю;
2) надасть експертну допомогу ДПСУ, необхідну для вдосконалення організаційної структури Академії відповідно до передового досвіду ЄС;
3) продовжить надавати допомогу на заключному етапі реконструкції та облаштування гуртожитку навчального центру в Черкаському навчальному центрі;
4) продовжить надавати ДПСУ експертну допомогу у сфері оцінки психологічних параметрів кандидатів при наборі персоналу.
Заходи з боку Реципієнта:
1) Виділення відповідного персоналу для роботи з Виконавцем з різних питань втілення проекту.
2) Забезпечення допуску представників Виконавця та співробітників Посольства США до Академії та навчальних центрів ДПСУ для цілей реалізації проекту.
3) Забезпечення належного рівня співпраці та надання необхідного сприяння з боку співробітників ДПСУ під час надання послуг, поставки обладнання та проведення інвентаризаційних заходів в рамках проекту.
4) Підписання документів, що підтверджують отримання обладнання та послуг за цим проектом, а також використання наданого обладнання виключно для цілей підготовки як передбачено цим проектом.
5) Забезпечення високого рівня співпраці з метою досягнення цілей цього проекту, а саме - створення 18-місячної програми підготовки офіцерів для випускників цивільних вищих навчальних закладів; внесення змін до програми підготовки офіцерів з метою скорочення/відмови від військової підготовки та заміщення її спеціальною підготовкою з питань прикордонного контролю; вдосконалення системи безперервної професійної підготовки.
Запланований строк реалізації проекту: один рік.
Показники результативності:
1) Запровадження в Академії та навчальних центрах ДПСУ експериментальної системи набору та підготовки відповідно до стандартів ЄС у сфері управління персоналом прикордонних служб.
2) Розширення в Академії дисциплін з питань охорони кордону.
3) Підготовка плану приведення ДПСУ своєї системи безперервної професійної підготовки у відповідність з системами, що існують в ЄС.
Оцінка/перевірка: Відділ з правоохоронних питань Посольства США контролюватиме успішність проекту шляхом участі у щоквартальних засіданнях керівного комітету проекту, відвідання відповідних закладів для ознайомлення з ходом виконання проекту, проведення регулярних зустрічей з Виконавцем та Реципієнтом.
5. Вдосконалення правоохоронних навчальних програм та навчальної бази в навчальних центрах Державної прикордонної служби України
Реципієнт: Державна прикордонна служба України (ДПСУ).
Мета: Вдосконалення системи підготовки у навчальних центрах ДПСУ, що дасть ДПСУ змогу забезпечити сталий підхід до розв'язання проблем, пов'язаних з виконанням нової правоохоронної місії у відповідності до європейської практики та стандартів.
Опис проекту: Проект зосередиться на пріоритетних напрямах, визначених як такі, що потребують вдосконалення з метою приведення роботи навчальних центрів ДПСУ у відповідність до шенгенських та європейських стандартів у сфері охорони кордонів та підготовки кадрів у правоохоронних відомствах. Такі напрями роботи передбачають: 1) підвищення кваліфікації викладачів навчальних закладів ДПСУ - формування групи викладачів-тренерів, озброєних ефективними сучасними методиками, які будуть на постійній основі навчати інших викладачів навчальних закладів ДПСУ методам та прийомам підготовки персоналу з питань правоохоронних аспектів охорони кордону; 2) підготовка з питань застосування сили - надання допомоги викладачам навчальних закладів ДПСУ з метою розробки програми підготовки з питань застосування сили, що має на меті засвоєння офіцерами ДПСУ знань та вмінь, які допоможуть їм при прийнятті рішень щодо належного застосування сили у критичних ситуаціях та забезпечення контролю відповідних осіб; 3) базова підготовка з питань вжиття антитерористичних заходів - обмін досвідом підготовки з цього питання, накопиченим на даний час у світі, з викладачами навчальних закладів ДПСУ та надання допомоги щодо включення відповідних аспектів до програм підготовки ДПСУ; 4) Професійні обміни - надання декільком викладачам навчальних центрів ДПСУ, які володіють англійською мовою, можливості взяти участь у програмах підготовки у Федеральному правоохоронному навчальному центрі США (FLETC) за відповідними напрямами; 5) вогнева підготовка і вдосконалення матеріально-технічної бази вогневої підготовки - обмін з ДПСУ досвідом щодо найкращих методик вогневої підготовки, зокрема проведення курсу підвищення кваліфікації для викладачів, з метою сприяння переходу ДПСУ від використання вогнепальної зброї армійських зразків до застосування зброї, яка використовується правоохоронними органами, зокрема, зброї для застосування на коротких дистанціях як на відкритих ділянках, так і у закритих приміщеннях; 6) криміналістичні аспекти прикордонної служби - проведення аналізу та приведення у відповідність до сучасних потреб навчальних програм з криміналістичних питань прикордонної служби з метою забезпечення виконання нових правоохоронних завдань на кордоні.

................
Перейти до повного тексту