1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Ухвала


У Х В А Л А
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Ухвала Конституційного Суду України про припинення провадження у справі за конституційними зверненнями підприємств з іноземними інвестиціями та іноземних інвесторів, за конституційними поданнями народних депутатів України і Кабінету Міністрів України щодо офіційного тлумачення положень статті 58 Конституції України та окремих положень Закону України "Про іноземні інвестиції", Декрету Кабінету Міністрів України "Про режим іноземного інвестування", Закону України "Про режим іноземного інвестування", Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств", що стосуються спеціального податкового, митного та іншого режиму іноземного інвестування (справа про режим іноземного інвестування)
м. Київ, 5 жовтня 1999 року
N 4-уп/99
vd991005 vn4-уп/99
Справа N 1-4/99

Конституційний Суд України у складі суддів Конституційного Суду України:
Тимченка Івана Артемовича - головуючий,
Вознюка Володимира Денисовича,
Євграфова Павла Борисовича,
Козюбри Миколи Івановича,
Корнієнка Миколи Івановича,
Костицького Михайла Васильовича,
Малинникової Людмили Федорівни,
Мартиненка Петра Федоровича,
Мироненка Олександра Миколайовича,
Розенка Віталія Івановича,
Селівона Миколи Федосовича - суддя-доповідач,
Скоморохи Віктора Єгоровича,
Тихого Володимира Павловича,
Чубар Людмили Пантеліївни,
за участю представників суб'єктів права на конституційні звернення і конституційні подання від: підприємства "Мазда Моторс Україна" - Сотуленка Ігоря Миколайовича, Гринчишина Володимира Анатолійовича; акціонерного товариства "Спільне підприємство "Правекс-Брок" - Свінціцького Анатолія Володимировича; спільного українсько-венесуельського підприємства "Фокус" - Бевза Олександра Вільямовича; групи підприємств з іноземними інвестиціями та іноземних інвесторів - Кліточенка Олега Івановича, Мініна Олександра Адимовича, Ромазанова Юрія Магомедовича; акціонерного товариства "Буртекс" - Кузнєцової Наталії Семенівни; українсько-канадського спільного підприємства "Студія Лева" - Падалки Олександра Борисовича, Данилевича Ореста Йосиповича; Кабінету Міністрів України - Єфіменка Леоніда Васильовича; народних депутатів України - Свінціцького Анатолія Володимировича, а також залучених до участі в конституційному провадженні представників від: Верховної Ради України - Селіванова Анатолія Олександровича; Президента України - Носова Владислава Васильовича; Кабінету Міністрів України - Єфіменка Леоніда Васильовича; Міністерства фінансів України - Регурецького Василя Васильовича; Державної податкової адміністрації України - Дороша Олександра Гнатовича, Рогози Петра Андрійовича; Національного агентства України з питань розвитку та європейської інтеграції - Медвецького Андрія Теодоровича; Державної митної служби України - Шейка Олександра Петровича, Буднікова Миколи Пилиповича,
розглянув на пленарному засіданні справу щодо офіційного тлумачення положень статті 58 Конституції України, статей 8, 9 Закону України "Про іноземні інвестиції" від 13 березня 1992 року, статей 7, 8, 31 Декрету Кабінету Міністрів України "Про режим іноземного інвестування" від 20 травня 1993 року N 55-93, статті 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" від 28 грудня 1994 року, розділу II та статті 27 Закону України "Про режим іноземного інвестування" від 19 березня 1996 року, Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" у редакції від 22 травня 1997 року стосовно його зворотної дії в часі в частині скасування пільг щодо оподаткування прибутку підприємств з іноземними інвестиціями.
Приводом для розгляду цієї справи згідно зі статтями 39, 41, 42, 43 Закону України "Про Конституційний Суд України" стали:
конституційні звернення підприємства "Мазда Моторс Україна" щодо офіційного тлумачення положень статті 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" від 28 грудня 1994 року та статті 31 Декрету Кабінету Міністрів України "Про режим іноземного інвестування" від 20 травня 1993 року N 55-93; акціонерного товариства "Спільне підприємство "Правекс-Брок" щодо офіційного тлумачення Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" у редакції від 22 травня 1997 року стосовно його зворотної дії в часі в частині скасування пільг щодо оподаткування прибутку підприємств з іноземними інвестиціями; спільного українсько-венесуельського підприємства "Фокус" щодо офіційного тлумачення положень статей 8, 31 Декрету Кабінету Міністрів України "Про режим іноземного інвестування" від 20 травня 1993 року N 55-93; акціонерного товариства "Буртекс" щодо офіційного тлумачення положень розділу II "Державні гарантії захисту іноземних інвестицій" Закону України "Про режим іноземного інвестування" від 19 березня 1996 року; українсько-канадського спільного підприємства "Студія Лева" щодо тлумачення положень статті 9 Закону України "Про іноземні інвестиції" від 13 березня 1992 року; групи іноземних інвесторів і підприємств з іноземними інвестиціями - спільного підприємства "Тетра Пак Київ", товариства з обмеженою відповідальністю "Артур Андерсен (Київ)", компанії "Отіс Плк", товариства з обмеженою відповідальністю "ПепсіКо-Україна Лтд", закритого акціонерного товариства "Шлюмберже Укргаз Метерс Компані", товариства "Шлюмберже Ромбах Гмбх", акціонерного товариства "Креді Ліоне Україна", товариства "Креді Ліоне Юроп СА", акціонерного товариства "Креді Ліоне Глобал Бенкінг", товариства "Нотоліон Б В", товариства "Н.Ф. та Ф.Ф. Ремтсма Гмбх", товариства "Ремтсма Сігаретенфабрікен", акціонерного товариства "Харківська Тютюнова Фабрика", корпорації "Філіп Морріс Інтернешнл Інвестмент Корпорейшн", акціонерного товариства "Шоколадна фабрика "Україна", підприємства "Кока-Кола Аматіл Україна Лімітед", акціонерного товариства "Кока-Кола Аматіл Сервісес" щодо офіційного тлумачення положень статті 58 Конституції України, статті 9 Закону України "Про іноземні інвестиції" від 13 березня 1992 року, статті 27 Закону України "Про режим іноземного інвестування" від 19 березня 1996 року та Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" у редакції від 22 травня 1997 року стосовно збереження пільг щодо оподаткування прибутку підприємств з іноземними інвестиціями, створених до 1 січня 1995 року;
конституційне подання Кабінету Міністрів України щодо офіційного тлумачення положень статей 8, 9 Закону України "Про іноземні інвестиції" від 13 березня 1992 року та статті 7 Декрету Кабінету Міністрів України "Про режим іноземного інвестування" від 20 травня 1993 року N 55-93;
конституційне подання народних депутатів України щодо офіційного тлумачення Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" у редакції від 22 травня 1997 року стосовно прибутку підприємств" у редакції від 22 травня 1997 року стосовно його зворотної дії в часі в частині скасування отриманих на 1 січня 1995 року пільг щодо оподаткування прибутку підприємств з іноземними інвестиціями.
Враховуючи, що зазначені конституційні звернення і конституційні подання стосувалися одного питання - дії в часі спеціального законодавства про захист іноземних інвестицій та його обсягів, надання податкових та інших пільг підприємствам з іноземними інвестиціями, ухвалами Колегії суддів Конституційного Суду України з конституційних звернень (подань) від 23 грудня 1997 року, від 11 лютого 1998 року, від 26 лютого 1998 року, від 3 червня 1998 року та Ухвалою Конституційного Суду України від 5 березня 1998 року ці звернення і подання були об'єднані в одне конституційне провадження у справі.
Заслухавши суддю-доповідача Селівона М.Ф., представників суб'єктів права на конституційні звернення і конституційні подання Гринчишина В.А., Свінціцького А.В., Бевза О.В., Кліточенка О.І., Мініна О.А., Ромазанова Ю.М., Кузнєцової Н.С., Падалки О.Б., Данилевича О.Й., Єфіменка Л.В., а також виступи залучених до участі в конституційному провадженні представників державних органів Селіванова О.А., Носова В.В., Регурецького В.В., Дороша О.Г., Рогози П.А., Медвецького А.Т., Шейка О.П., дослідивши матеріали справи, в тому числі наукові висновки Управління правової експертизи Секретаріату Конституційного Суду України, юридичного факультету Київського університету імені Тараса Шевченка, Національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого, Академії правових наук України, Університету внутрішніх справ МВС України, Інституту держави і права НАН України, кафедри цивільного права Київського університету імені Тараса Шевченка, а також матеріали, надані Секретаріатом Верховної Ради України, Адміністрацією Президента України, Кабінетом Міністрів України, Верховним Судом України, Вищим арбітражним судом України, Міністерством фінансів України, Державною податковою адміністрацією України, Міністерством юстиції України, Національним агентством України з питань розвитку та європейської інтеграції, Державною митною службою України, Конституційний Суд України
установив:
1. В Україні правовий режим іноземних інвестицій та форм їх здійснення визначався окремими положеннями прийнятих у 1991 році Законів України "Про зовнішньоекономічну діяльність", "Про інвестиційну діяльність", "Про підприємництво", "Про підприємства в Україні", інших актів законодавства, рядом спеціальних законодавчих актів, які комплексно врегульовували цю сферу суспільних відносин, послідовно змінюючи один одного, а також ратифікованими Верховною Радою України міжнародними угодами України про сприяння і взаємний захист іноземних інвестицій та уникнення подвійного оподаткування.
Прийнятий 10 вересня 1991 року Верховною Радою України Закон України "Про захист іноземних інвестицій на Україні" - перший спеціальний акт, який встановлював принципи та гарантії захисту іноземних інвестицій, містив положення про те, що інвестиції, прибутки, законні права та інтереси іноземних інвесторів на території України захищаються законами України.
Закон України "Про іноземні інвестиції" від 13 березня 1992 року (далі - Закон-92) детально регламентував види та форми здійснення іноземних інвестицій, щодо яких встановлювався національний режим інвестиційної та іншої господарської діяльності, за винятками, передбаченими цим Законом, іншими законами і міжнародними договорами України. Такими винятками, зокрема, були податкові пільги, які надавались підприємствам з іноземними інвестиціями, спеціальний режим експорту та імпорту продукції, робіт та послуг, валютного регулювання тощо.
Закон-92 містив також розділ про державні гарантії захисту іноземних інвестицій, у тому числі у статті 9 визначалися гарантії від зміни законодавства: "У тому разі, коли наступне спеціальне законодавство України про іноземні інвестиції змінює умови захисту іноземних інвестицій, зазначені в цьому Законі, до іноземних інвестицій протягом десяти років на вимогу іноземного інвестора застосовується спеціальне законодавство, що діяло на момент реєстрації інвестицій.
Прийнятий 20 травня 1993 року Декрет Кабінету Міністрів України "Про режим іноземного інвестування" N 55-93 (далі - Декрет 93) зупинив дію Закону-92 із збереженням до 1 січня 1994 року дії статті 32 Закону (пільгове оподаткування) стосовно підприємств з іноземними інвестиціями, зареєстрованих до введення в дію цього Декрету.
Декрет-93передбачав ряд положень, спрямованих на стимулювання значних за обсягом іноземних інвестицій. Зокрема, було введено поняття "кваліфікаційна іноземна інвестиція". Наявність такої інвестиції у статутному фонді підприємства надавала підприємству певні пільги. Декрет-93, з одного боку, обмежив надання податкових пільг підприємствам з іноземними інвестиціями п'ятирічним терміном, скасував пільги дочірнім підприємствам, встановив жорсткіший митний режим, з другого боку, поширив у повному обсязі податкові пільги на підприємства, які повністю належать іноземним інвесторам, та на підприємства в галузі оптово-роздрібної торгівлі й посередницької діяльності.
У Декреті-93 окремим розділом закріплювалися державні гарантії захисту іноземних інвестицій. Зокрема, гарантія від зміни законодавства сформульована в такій редакції: "У тому разі, коли наступне спеціальне законодавство про іноземні інвестиції змінює умови захисту іноземних інвестицій, зазначені в розділі II цього Декрету, до іноземних інвестицій протягом десяти років з дня набуття чинності таким законодавством на вимогу іноземного інвестора застосовується спеціальне законодавство, що діяло на момент реєстрації інвестицій" (стаття 8).

................
Перейти до повного тексту