- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Ухвала
У Х В А Л А
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Ухвала Конституційного Суду України про відмову у відкритті конституційного провадження у справі за конституційним поданням Вищого арбітражного суду України щодо офіційного тлумачення частини третьої статті 25 Закону України "Про Державний бюджет України на 1997 рік"
м. Київ, 13 квітня 2000 року N 32-у/2000 | Справа N 2-34/2000 |
Конституційний Суд України у складі суддів Конституційного Суду України:
Скоморохи Віктора Єгоровича - головуючий,
Вознюка Володимира Денисовича,
Євграфова Павла Борисовича,
Козюбри Миколи Івановича,
Корнієнка Миколи Івановича,
Костицького Михайла Васильовича,
Малинникової Людмили Федорівни,
Мартиненка Петра Федоровича,
Мироненка Олександра Миколайовича - суддя-доповідач,
Німченка Василя Івановича,
Розенка Віталія Івановича,
Савенка Миколи Дмитровича,
Тимченка Івана Артемовича,
Тихого Володимира Павловича,
Чубар Людмили Пантеліївни,
Яценка Станіслава Сергійовича,
розглянув питання про відкриття конституційного провадження у справі за конституційним поданням Вищого арбітражного суду України щодо офіційного тлумачення частини третьої статті 25 Закону України "Про Державний бюджет України на 1997 рік" від 27 червня 1997 року
N 404/97-ВР (з наступними змінами).
Заслухавши суддю-доповідача Мироненка О.М. та розглянувши матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. Вищий арбітражний суд України звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням про офіційне тлумачення частини третьої статті 25 Закону України "Про Державний бюджет України на 1997 рік" від 27 червня 1997 року (з наступними змінами).
Необхідність в офіційному тлумаченні суб'єкт права на конституційне подання мотивує тим, що згідно з частиною третьою статті 25 Закону України "Про Державний бюджет України на 1997 рік" (далі - Закон) ставки земельного податку збільшені в 1,81 раза у порівнянні зі ставками, встановленими Законом України "Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про плату за землю" від 19 вересня 1996 року
N 378/96-ВР (з наступними змінами). Згідно зі статтею 1 Закону України "Про введення в дію Закону України "Про Державний бюджет України на 1997 рік" від 15 серпня 1997 року
N 503/97-ВР (з наступними змінами) згадана стаття 25 набрала чинності з 1 липня 1997 року. Отже, відповідно до Закону України "Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про плату за землю" від 19 вересня 1996 року до 1 липня 1997 року плата за землю має справлятися за ставками, встановленими цим Законом, а після цієї дати - за ставками, збільшеними в 1,81 раза.
Застосування частини третьої статті 25 Закону на практиці викликає спори між підприємствами, установами, організаціями - суб'єктами плати за землю - та державними податковими органами. Останні, керуючись нормою Закону, здійснюють донарахування плати за землю і стягують її із застосуванням передбачених чинним законодавством фінансових санкцій. Платники ж, звертаючись із позовами про визнання відповідних рішень податкових органів недійсними та про повернення стягнутих сум, виходять з того, що частиною третьою статті 1 Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про систему оподаткування" від 18 лютого 1997 року
N 77/97-ВР передбачено, зокрема, що ставки податків і зборів (обов'язкових платежів) не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів про оподаткування. У частині п'ятій цієї ж статті зазначено, що зміни і доповнення до Закону України
"Про систему оподаткування", інших законів України про оподаткування стосовно ставок податків і зборів (обов'язкових платежів) вносяться до цього Закону, інших законів України про оподаткування не пізніше ніж за шість місяців до початку нового бюджетного року і набирають чинності з початку нового бюджетного року.
До того ж, як стверджує далі Вищий арбітражний суд України, згідно зі статтею 7 Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про систему оподаткування" від 18 лютого 1997 року ставки податків і зборів (обов'язкових платежів) встановлюються уповноваженими органами відповідно до законів України і не змінюються протягом бюджетного року, а зміна податкових ставок не може запроваджуватися Законом України про Державний бюджет України на відповідний рік. У частині другій статті 4 Закону України "Про внесення змін і доповнень до Закону України
"Про плату за землю" від 19 вересня 1996 року зазначено, що ставки земельного податку не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законодавчими актами, крім цього Закону. Зміни й доповнення до цього Закону вносяться не пізніше ніж за три місяці до початку нового бюджетного року і набирають чинності з початку нового бюджетного року. Крім того, згідно з частиною четвертою статті 28 Закону України "Про внесення змін і доповнень до Закону Української РСР "Про бюджетну систему Української РСР" від 29 червня 1995 року
N 253/95-ВР (з наступними змінами) Закон про Державний бюджет України не може встановлювати нові, змінювати чи скасовувати існуючі податки, збори, інші обов'язкові платежі, вносити зміни до чинного законодавства. У разі необхідності зміни чи доповнення вносяться спочатку до відповідних законів.
................Перейти до повного тексту