- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Окрема думка
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Скоморохи В.Є. стосовно Рішення Конституційного Суду України від 9 лютого 1999 року у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів)
Суб’єкт права на конституційне звернення - Національний банк України - просив дати офіційне тлумачення положень частини першої
статті 58 Конституції України, якими визначається дія законів та інших нормативно-правових актів у часі, зокрема випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність, та запитував, чи поширюється це положення на юридичних осіб.
Конституційний Суд України дійшов висновку, що положення частини першої
статті 58 Конституції України щодо зворотної дії в часі законів та інших нормативно-правових актів стосуються лише фізичної особи, тобто людини і громадянина.
З викладеним трактуванням приписів частини першої
статті 58 Конституції України не можна погодитися, виходячи з наступного.
1. Юридична особа - це колективне утворення, певним чином організований колектив людей (організація) (- 1). Тому вважаю, що Суд мав інтерпретувати
статтю 58 Конституції України щодо поширення її положень також на юридичних осіб, оскільки до них можуть застосовуватися основні права, передбачені розділом II "Права, свободи та обов’язки людини і громадянина"
Конституції України.
2. Помилка Конституційного Суду України, на мій погляд, полягає в текстуальному слідуванні визначення сфери дії через назву розділу
Конституції України.
Проте ні в кого не виникає сумніву в тому, що, наприклад, Вища рада юстиції не здійснює правосуддя, хоча основи її статусу та повноваження виписано в розділі VIII "Правосуддя" (
стаття 131 Конституції України).
Наступною помилкою є відсутність системного підходу до оцінки положень
Конституції України як цілісного нормативного акта, ігнорування конституційної шкали цінностей, на вершині якої стоїть людина, її права та свободи. Функціонування юридичних осіб безпосередньо пов’язано із становищем фізичних осіб, тому приписи розділу II треба тлумачити у поєднанні з положеннями розділу I, зокрема
статтями 1,
3 Конституції України та ін. Наприклад, за Конституцією України право власності передбачає власність Українського народу (
стаття 13 розділу I), державну та комунальну власність, приватну власність (
стаття 41 розділу II). Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (
стаття 14).
Кабінет Міністрів України забезпечує рівні умови розвитку всіх форм власності, здійснює управління об’єктами державної власності відповідно до закону. Він же вживає заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина (
стаття 116 розділу VI). Управління майном, що є в комунальній власності, здійснюють територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування (
стаття 143 розділу XI).
3. Принциповим є положення
статті 42 Конституції України, яка поряд з державним господарюванням передбачила право кожного (тобто фізичних і юридичних осіб) на будь-яку підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом. Відповідно до
статті 2 Закону України "Про підприємництво" від 7 лютого 1991 року суб’єктами підприємницької діяльності є юридичні та фізичні особи.
Стаття 67 Конституції України зобов’язує кожного сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Згідно зі
статтею 1 (пункт 1.2) Закону України "Про податок на додану вартість" від 3 квітня 1997 року платниками податку (особами) є суб’єкти підприємницької діяльності, в тому числі підприємство з іноземними інвестиціями; інша юридична особа, що не є суб’єктом підприємницької діяльності; фізична особа (громадянин, іноземний громадянин та особа без громадянства), яка здійснює діяльність, віднесену до підприємницької згідно із законодавством. Відповідно до
статті 3 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" від 16 квітня 1991 року суб’єктами зовнішньоекономічної діяльності є як фізичні, так і юридичні особи. За загальним правилом закони, які встановлюють нові податки або погіршують становище платників податків, зворотної дії не мають.
4. Відповідно до частини третьої
статті 57 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов’язки громадян, не доведені до відома населення, є нечинними.
За змістом
статей 35,
36,
37 та інших Конституції України громадяни мають право на створення релігійних, громадських, політичних об’єднань - юридичних осіб, які утворюються для реалізації і захисту конституційних прав громадян та задоволення економічних, політичних, соціальних, культурних та інших інтересів. Отже, положення розділу II "Права, свободи та обов’язки людини і громадянина"
Конституції України стосуються не лише фізичних, а й створених ними юридичних осіб.
5. Зважаючи на конституційний припис про рівність перед законом усіх суб’єктів права власності (частина четверта
статті 13 ), не можна тлумачити положення
статті 58 Конституції України як таке, що стосується лише фізичних осіб, оскільки держава забезпечує захист усіх суб’єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Конституційна норма стосовно прав, свобод та обов’язків людини і громадянина не може не діяти стосовно людей, які створили юридичну особу. Скасування відповідальності означає повну її відміну, в тому числі й для юридичних осіб.
Стаття 41 Конституції України закріпила положення, за яким ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Принцип рівності закріплено в
статті 3 Закону України "Про систему оподаткування" в редакції від 18 лютого 1997 року, якою встановлено рівність, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації, забезпечення однакового підходу до суб’єктів господарювання (юридичних і фізичних осіб, включаючи нерезидентів) при визначенні обов’язків щодо сплати податків і зборів.
Функціонування юридичних осіб безпосередньо пов’язано із становищем фізичних осіб, тому основні права та свободи людини і громадянина, викладені у розділі II
Конституції України, поширюються, з урахуванням їх змісту, також і на юридичних осіб.
6. Саме так вирішено це питання у конституціях деяких зарубіжних держав. Зокрема, частина друга
статті 9 Конституції Естонської Республіки зафіксувала положення, за яким зазначені в
Основному Законі права, свободи та обов’язки поширюються на юридичних осіб, оскільки це узгоджується із загальними цілями юридичних осіб та суттю таких прав, свобод і обов’язків.
Такі положення містяться в Конституції Грузії (стаття 45) та в Основному Законі ФРН (стаття 19) тощо.
................Перейти до повного тексту